Huishouden. Of het gebrek daaraan...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 17:49

Ik kan mij ook totaal niet herkennen in het filmpje en de meeste bokkers hier.
Elk weekend doen mijn vriend en ik het huishouden. Stofzuigen, stoffen, keuken, badkamer, toilet doen we wekelijks. En de was houden we ook keurig bij. Ik snap niet hoe je je wasmachine en dus de was kunt vergeten? En ook het opvouwen en opruimen doen we zodra het droog is. Natuurlijk kost het tijd, maar een opgeruimd en schoon huis vind ik gewoon fijn.

Oh en wij werken beide fulltime. Dus één dagdeel van ons weekend zijn wij bezig met huishouden, de tuin en boodschappen.

Ibbel

Re: Huishouden. Of het gebrek daaraan...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 17:57

Dat filmpje is echt OTT. Hier is het echt niet zo'n zooi.
Maar ook geen VT-wonen showroom.
Er wordt hier geleefd, lopen 2 honden en 3 katten rond, en als ik hooi ben wezen voeren of ben wezen uitmesten ligt er hooi bij de keukendeur. En nee, dat veeg ik niet meteen op.

De weekendkrant ligt maandag nog op de eettafel, want die lezen we tijdens het avondeten, en er ligt allerlei spul op de kast - portemonnees, post, sleutelbossen, handtas. Het is niet erg praktisch je sleutels iedere keer ergens op te bergen als je ze 4x per dag weer tevoorschijn moet halen.

Afwas verdwijnt 1x per dag in de vaatwasser, ding draait 1x in de 2-3 dagen, dus er staat ook wel eens wat op het aanrecht.

Maar je krijgt hier geen voedselvergiftiging als je komt eten en er staan geen remsporen in de plee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 18:03

Foaly schreef:
Zou wel even in de gaten houden dat het bij de meeste mensen echt geen onwil is. Ik had (voor corona) naast mijn 40-urige werkweek + 10 uur reistijd in de week gewoon geen mentale energie meer over 's avonds, en ik kon in het weekend ook wel leukere dingen verzinnen dan schoonmaken. Dus nee, mijn huis was niet schoon en ja, daar baalde ik af en toe ook van (als ik weer eens twee weken oude pastaresten uit een pan stond te bikken bijvoorbeeld, of wanneer mijn sokken zover heen waren dat ze bijna zelf in de wasmachine sprongen := )

Mensen doen soms alsof het huishouden heel simpel is, 'even de borden omspoelen, even een stofzuiger door het huis halen', maar voor sommigen (en dat zijn er best wel wat, blijkt uit dit topic) ligt dat toch echt anders. Hetzijn door tijdgebrek, energiegebrek, of domweg andere prioriteiten. Ik vind het dan niet heel netjes (see what I did there :+ ) om iedereen in dit topic die zich daarin herkent dan maar af te doen als 'taddeken'.

Je hoeft voor mij geen excuses te geven voor je huishouden, hoor. Ik woon er niet.

Schoon neemt echt niet zoveel tijd in beslag als je denkt.

En het is nog eens heel rudimentair, een 'schoon nest'. Iets met genen&voorplanting.
Voor degene die met een geloof alhier schermt.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 18:10

het is hier over het algemeen wel schoon, wc doe ik iedere dag, stofzuigen dagelijks, ramen lap ik, voor zover ik erbij kan (ze zijn bijna 4 meer hoog), regelmatig.
Maar de rotzooi..... mijn man is een verzamelaar, hij kan alles nog wel ooit een keer gebruiken en er mag nooit iets weggegooid worden. Opruimen is ook niet zijn ding, dus dan ligt het weer "ergens".
Ik heb zelf graag dingen die ik meerdere keren per dag gebruik onder handbereik dus dat ga ik niet steeds opbergen in kastjes of lades.
Als we ooit gaan verhuizen, zullen we eerst leeg moeten ruimen voor er foto's gemaakt kunnen worden, want ik ieder hoekje staat wel een keyboard (hobby van mijn man)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 18:17

marleen_88 schreef:
Ik kan mij ook totaal niet herkennen in het filmpje en de meeste bokkers hier.
Elk weekend doen mijn vriend en ik het huishouden. Stofzuigen, stoffen, keuken, badkamer, toilet doen we wekelijks. En de was houden we ook keurig bij. Ik snap niet hoe je je wasmachine en dus de was kunt vergeten? En ook het opvouwen en opruimen doen we zodra het droog is. Natuurlijk kost het tijd, maar een opgeruimd en schoon huis vind ik gewoon fijn.

Oh en wij werken beide fulltime. Dus één dagdeel van ons weekend zijn wij bezig met huishouden, de tuin en boodschappen.

Hier hetzelfde. Ik word blij van een schoon en opgeruimd huis. Daar word ik zelf ook rustig van. Ik zou me echt ongelukkig voelen in een (in mijn ogen) vies, stoffig en rommelig huis. Ik ruim doordeweeks al veel op en in het weekend stofzuig ik goed, vloer dweilen, wc’s extra goed, antikal in de wasbakken en douche. En soms nog extra klusjes. Maar gewoon alles opruimen en niks laten liggen werkt eigenlijk het beste. Vaat in de vaatwasser, keuken opruimen, niks laten staan. Wassen als de wasmand vol is en ophangen als het klaar is en meteen wegruimen als het droog is.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 18:36

Ik doe ook gewoon om de dag de stofzuiger, ik neem dan ook alles waar de kat met haar kont op gaat zitten mee. Madam verhaart dus we hebben overal haren. 2 Keer per week badkamer en wc en 1 keer per week dweilen+ overal een natte doek over hoor. En ik was bijna dagelijks af, als ik een keer niet doe dan vraag ik mijn vriend. Ons appartement is dus gewoon schoon. Maar onze wasmachine piept niet, dus die vergeet ik gewoon echt. En ja sommigen snappen dat niet, maar ik ben licht autistisch dus ik doe de was erin en zet m aan en denk pas als ik weer in de badkamer ben "poedersuiker, wasmachine vergeten". Omdat mijn hoofd snel weer ergens anders aan denkt.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 18:44

Al ruim ik elke avond op dan ligt de rommel er zo weer. En ik heb ook helemaal geen zin om elke keer op te ruimen. Het aanrecht staat vol met afwas die ik doe als ik daar energie voor heb, en anders was ik wel een bordje af als ik die nodig heb (of zoek ik een redelijke schone uit)

Maakt mij geen minder plezierig mens, en als er visite komt dan is alles schoon. Voor mijn familie hoef ik ook niet alles spik en span te hebben dan hebben ze zelf ook niet

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 18:46

Oh dit is precies mijn huishouden, sommige wassen draaien wel 3 keer. Wat mij er meteen aan herinnert dat ik nog een dubbelgewassen was moet ophangen.

Op het moment is het echt nergens netjes, wil wel maar met kleinzoon en dochter in huis lukt het niet zo. Morgen begint de stage en opvang weer dan begin ik voor de zoveelste keer met opruimen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 18:49

Nou, mik kost het wel moeite maar het is wel opgeruimd en schoon.

Ik kom met schoonmaken wel overal hooi tegen, kennen jullie dat ook :+ ik had het laatst zelfs in de douche

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 18:55

Sintara schreef:
Nou, mik kost het wel moeite maar het is wel opgeruimd en schoon.

Ik kom met schoonmaken wel overal hooi tegen, kennen jullie dat ook :+ ik had het laatst zelfs in de douche

Wat dacht je van vlas, blijft in je sokken hangen tot je thuis bent, dan laat het vanzelf los.

Dit is best een inspirerend YouTube kanaal waarbij je kan denken “gelukkig valt het bij ons dan nog mee.

https://m.youtube.com/watch?v=SigDQDZND5U
Laatst bijgewerkt door tiwi1969 op 24-05-21 19:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 18:58

De wasmachine 3 x draaien?? Waarom? Zet dan even een timer op je telefoon.
Ik herken mezelf echt niet in dit filmpje, ik zou gek worden van die zooi. Ik houd van een opgeruimd huis.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:04

Cookies schreef:
De wasmachine 3 x draaien?? Waarom? Zet dan even een timer op je telefoon.
Ik herken mezelf echt niet in dit filmpje, ik zou gek worden van die zooi. Ik houd van een opgeruimd huis.

Dat klinkt makkelijk maar is het niet met chronische vermoeidheid dan is die trap op al snel een brug te ver.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:09

Zeer herkenbaar. Ik zeg altijd dat ik het huishoud gen mis. Het is wel,schoon, maar vooral omdat mijn vent dat doet. Ik ben echt rommelig en een sloddervos

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:09

Na al die topics van mensen met schoonmaakwoede, eindelijk een topic naar m'n hart! :+

Vind een opgeruimd huis heel fijn, maar net zoals ik bij sommige mensen lees, gooit chronische ziekte en het bijbehorende prioriteiten-probleem, vaak roet in het eten. Ben dan ook erg blij wanneer er mensen over de vloer komen, want dan maak ik eens fatsoenlijk alles schoon. Anders laat ik de stofzuiger zonder moeite veel te lang staan...

Wasjes draaien en de vaatwasser vind ik dan weer heerlijk, zijn echt van die klusjes waar ik mij productiever van voel, dus die pak ik wel bijna elke dag mee. :j

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:23

Ik vind het jammer dat sommige mensen hier zo neerbuigend praten over mensen die hun prioriteiten ergens anders hebben liggen. Ook hier draait de wasmachine soms dubbel. Simpel, ik ga om 08.00u de deur uit en zet hem aan. Vervolgens ben ik om 13.30u thuis, moet ik kind ophalen, douchen, ontbijten, stofzuiger er snel doorheen halen, kind aandacht geven, en om 14.45u naar mijn werk. Op mijn werk denk ik rond een uur of 20.00u eens aan de was. Dan app ik vriendlief of hij er even naar wil kijken, maar die is dan net bezig om kind op bed te leggen, speelgoed op te ruimen, verzin het maar. Die vergeet het vervolgens.

Om 23.00u kom ik thuis en denk ik er ook niet meer aan. De volgende ochtend zet ik de was opnieuw aan. En ja, de kans is groot dat het verhaal zich herhaalt. Overigens hebben wij echt heel veel was, ik heb mijn stalkleding, werkkleding en normale kleding, mijn vriend is hovenier en heeft dus werkkleding, en normale kleding. Kind houd van spelen in de modder, daar gaat veel kleding doorheen.

Ik vind het belangrijker dat mijn kind aandacht heeft de schamele uurtjes dat ik thuis ben, dan dat ze een gestreste moeder heeft omdat het huis maar aan kant moet zijn. De wasmachine staat 2 hoog, ik ben ook niet altijd in staat om met volle manden de trap op te lopen.

Ik ben 6 dagen per week vrijwel de hele dag weg tot 's avonds laat, en ook mijn vriend werkt knetterhard en heeft vervolgens de zorg voor het kind in de avond.

Dus ja, ik wacht tot de boel echt ontploft en de wasmand niet meer te gebruiken is, en dan ga ik er in 1x doorheen. Leuk voor de mensen die vinden dat je het best in de avond kan doen, maar nee, als ik om 23.00u thuis ben, ben ik vrij. En mijn vriend doet genoeg, die is om 17.00 thuis en moet dan nog koken en de kleine naar bed brengen enz.

Het zou mensen sieren niet zo te oordelen.

Overigens stofzuigen we wel 3x per dag, met de steelstofzuiger. Die pak je makkelijk. Ook dweilen we veel en wordt de keuken bv iedere dag schoongemaakt. Maar de vaatwasser is stuk en de nieuwe laat op zich wachten, de vaat staat echt wel mooi op het aanrecht. Of in een mooi sopje in de gootsteen. En voor ik wegga in de ochtend werk ik het even weg.

Oh, en een schoonmaker hebben we geprobeerd. Maar ik wil niemand in het huis als ik er niet ben, laten de honden ook niet toe (mits ze thuis zijn), en als ik thuis ben heb ik ook geen behoefte aan andere mensen in het huis.

Heel relaas geworden, maar het feit dat mensen andere dingen belangrijker vinden betekend niet gelijk dat ze raar zijn.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-21 19:33

Dit was ook niet bepaald bedoeld als topic om mensen neer te kunnen halen, en ik verzoek de zéér nette mensen die ook nog oordelen om richting een ander topic te gaan 8-)

Dit topic is bedoeld voor de mensen die níet supernetjes en opgeruimd zijn.
In huis dan.

Karakter kan namelijk prima opgeruimd zijn :+

Ik vind het soms jammer hoe op social media álles perfect wordt weergegeven.
Voor mij is dat alvast niet haalbaar.
Geen topinkomen
Niet 3x per jaar op vakantie
Geen standaardwoning (verre van)
Geen standaardinrichting
En dus óók al geen huishoudwonder.

En toch zijn er mensen die me een leuk mens vinden (die hebben geen smaak...) En zijn er best veel mensen die heeeeel graag op visite komen en dan rustig een hele dag blijven hangen. En zelf hun koffie pakken :')

De herkenning dat er meer mensen niet Facebook-perfect zijn in hun huishouden vind ik persoonlijk errrrruggg prettig :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:44

Jeetje wat erg := zo erg is het hier gelukkig niet. Met kleine kinderen is het wel een uitdaging om het netjes te houden, dan is het ‘s avonds alleen netjes en op de dag ligt er veel speelgoed.

Ik begrijp overigens niet dat mensen die veel werken en veel weg zijn hier juist zeggen dat het een rommeltje is omdat ze geen tijd hebben. Als je nooit thuis bent kan het toch ook niet rommelig worden :? Toen wij nog veel werkten was het altijd spic en span, vooral omdat we geen tijd hadden rommel te maken.
Nu is het wat rommeliger omdat er altijd wel iemand thuis is.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:49

Tuurlijk kan dat wel. Met gemak. Brood smeren en de afwas laten staan. Spelen met het kind en daarna snel weg moeten. Was uit de droger halen en geen tijd hebben om het op te vouwen.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:52

Ik heb zelf geen tijd, 24 uurs baan, 18 uur stage ernaast en nog zo een 20 uur aan studie uren ernaast. Ik zou niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen om mijn huis te poetsen.

Ik hanteer een aantal regels die goed helpen:
- is het binnen 5 minuten te klaren doe het dan direct.
- heb je iets gebruikt dan ruim je het waar mogelijk direct weer terug op zijn plek, dus bord terug naar de keuken, bed opmaken na het opstaan, kleding direct in de wasmand of op de kapstok voor de volgende dag etc.
- Verdeling naar ieders sterke punten. Dus mijn vriend doet de keuken 1x per dag en ik trek 1x per dag het huis recht.

En ik zou niet weten wat ik zonder mijn schoonmaakster zou moeten. Ik maak mij nu al zorgen om de verhuizing en het opnieuw op zoek moeten gaan naar een schoonmaakster eind september.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:53

Ik vind het huis op het filmpje nieteens zo heel erg als ik eerlijk ben

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:55

Hier is het in de kelder en op zolder drama. En een weekje rondrijden met afgedankte kleding komt me ook bekend voor. ;)
Ik had een buurvrouw, die was werkelijk altijd aan het schoonmaken. Maar spullen wegdoen vond ze super lastig. Net als ik. Dus ook bij haar een vliering waar je niet meer op kon vanwege de spullen. Op een dag kwam ik bij haar en leek er een tornado op de vliering gaande te zijn. Het hele terras stond al vol spullen en er vloog om de tien seconden wel weer iets vanuit het trapgat naar beneden. Buuf zelf zat beduusd in de keuken, mocht zich nergens mee bemoeien.

"Mysa, als je het niet meer weet met alle spullen: vraag mijn zusje Aart, mijn zusje Aart kan zo goed opruimen, dat ik het niet aan kan zien".

Kortom, velen van ons hebben gewoon een zusje Aart nodig.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 19:59

verootjoo schreef:
Jeetje wat erg := zo erg is het hier gelukkig niet. Met kleine kinderen is het wel een uitdaging om het netjes te houden, dan is het ‘s avonds alleen netjes en op de dag ligt er veel speelgoed.

Ik begrijp overigens niet dat mensen die veel werken en veel weg zijn hier juist zeggen dat het een rommeltje is omdat ze geen tijd hebben. Als je nooit thuis bent kan het toch ook niet rommelig worden :? Toen wij nog veel werkten was het altijd spic en span, vooral omdat we geen tijd hadden rommel te maken.
Nu is het wat rommeliger omdat er altijd wel iemand thuis is.

Gaat zonder problemen hoor :+

Ook als je veel werkt, crossen er huisdieren rond (in ons geval, véél), wissel je van kleren, eet je elke dag,... :D

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:06

Klopt hoor toen ik nog werkte had ik ook geen show-huis, maar een huis waarin geleefd werd.
Maar ik merk wel dat nu door Corona de MBO’s dicht zijn en de kinderopvang dicht was dit niet bevorderlijk werkt voor de orde in huis.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:13

Ik zal niet meer reageren als mensen zich beledigd voelen dan spijt me dat. Ik was oprecht benieuwd waarom iemand de wasmachine 3 of 4 x aan zou zetten.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-21 20:15

Omdat vergeten was na één dag al stinkt.