Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-21 00:03

Ik moet me ook gewoon niets van mijn moeder aantrekken, maar door haar doen en laten voel ik me soms weer dat kleine meisje dat per se haar goedkeuring wil en dat nooit kreeg. Gelukkig heeft de kleindochter daar geen last van :'), dametje met pit :Y), misschien dezelfde pit als haar oma _/-\o_

poes

Re: Oma teleurgesteld, boos omdat dochter geen jurken aan wil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 00:19

Het hele topic doet me wel nadenken. Hier zit natuurlijk heel veel cultuur in. In veel culturen zouden we klakkeloos de familie oudsten volgen. Best wel interessant hoe culturen op dat vlak dus wel verschillen enerzijds. Anderzijds is het afzetten van de jongere generatie tgo de oudere ook juist heel universeel.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 07:39

Ik heb mijn opa en oma 10 jaar niet gezien omdat ik als we op zondag naar hen toe gingen, alleen mocht komen als ik een rok aan had. Toen ik 6 was durfde ik te zeggen dat ik niet meer naar opa en oma wilde omdat ik dat niet fijn vond.
Zij waren streng gelovig, mijn vader had zich door het gepush al afgekeerd van de kerk en ik ben niet gelovig opgevoed. En droeg ook nog eens het liefst een broek. Mijn ouders hebben toen gezegd dat wij niet meer mee hoefden naar opa en oma en als hij ging, dan ging hij alleen.

Mijn opa heeft op zijn sterfbed zijn excuses aangeboden. Maar het moge helder zijn dat wij nooit een grootouder/kleinkind-band hadden.

Ik vind het alleen maar goed dat je zo voor je kind op komt. En van mij mag je mijn ervaring met je moeder delen. Ik ga er vanuit dat zij het risico toch niet wil lopen dat haar kleindochter op een dag zegt: “Ik wil liever niet naar oma want van oma moet ik een jurkje aan en dat wil ik niet.”

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 07:43

bigone schreef:
Tja, je hebt het uit gemakzucht (en angst) op zn beloop gelaten want het was wel handig dat ma kleding kocht.
En nu pluk je daar de zure druiven van want je dochter is net zo'n karaktertje.
Kan je moeder breien? Vraag eens of ze een trui voor je dochter wil breien die je dochter zelf uit mag zoeken, is ze een week of vier stil.
En anders gewoon zelf steviger in je schoenen staan en zeggen dat ze op kan zouten met haar commentaar, lastig na door haar te zijn opgevoed en er nooit tegenin gegaan maar je zal wel moeten.
Wat was ik blij met beide oma's, de een gaf altijd een koekje en de ander naaide de prachtigste kleding, in overleg.

Nee geen gebreide truien van oma. Daar heb ik echt jeugdtrauma's aan overgehouden :') jeuk jeuk jeuk en natuurlijk MOEST die trui aan als oma kwam.

Ik heb ook zo'n dochter met uitgesproken kledingsmaak. Heel jong al. Ik vind het prachtig. Mijn moeder heeft er regelmatig commentaar op maar dat is jammer voor haar want we doen er lekker helemaal niks mee. Ene oor in, andere oor weer uit.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 07:50

Nee, je doet het prima!.
Ik was net als jouw dochter een jongensmeisje in truttige jurken stoppen moet je niet doen.
Ik koester daar ook geen fijne jeugdherinneringen aan. Het is 2021 we zijn tegenwoordig kind centraal, gender neutraal!. Het is goed dat je voor je kind opkomt en dat je leuke meidenkleding met broeken koopt! ;) . En oma die draait wel bij hoor, ze houd meer van haar kleinkind dan van die jurk!

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 07:57

Mazida schreef:
Ik moet me ook gewoon niets van mijn moeder aantrekken, maar door haar doen en laten voel ik me soms weer dat kleine meisje dat per se haar goedkeuring wil en dat nooit kreeg. Gelukkig heeft de kleindochter daar geen last van :'), dametje met pit :Y), misschien dezelfde pit als haar oma _/-\o_

helemaal de juiste instelling!

Mijn 2,5 jarige dochter had kleding gekregen van dr oma...
Kind pakt " cadeautje" uit
Oma: Mooi he!
kind: ik vind dat niet mooi
Oma: zullen we het even aantrekken bij je?
kind: Ik vind dat niet een goed idee

Ik kwam niet meer bij, dochter heeft kleding dus ook echt niet aangetrokken _/-\o_ _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 08:40

Geweldig Mri! Mijn moeder had ook zoiets voor met mijn dochter van 2,5. Mijn moeder heeft heel graag fysiek contact. Ik totaal niet en dat neemt ze mij nog altijd kwalijk en probeert tot op de dag van vandaag altijd mijn grens over te gaan door te willen knuffelen etc.

Soit: 2 maand terug zagen wij haar nog eens na een half jaar. Geeft ze aan mijn dochter van ook 2,5 te willen knuffelen. Ze had in een grote plastiek zak gaten geknipt zodat ze dit kon aandoen + mondmasker ivm covid. Of iemand mijn dochter even op haar schoot wou zetten?
Nou zeg ik, vraag je toch zelf aan haar? Wat moet ik vragen, zegt ze? Nou, of ze wel wilt knuffelen. Ik verplicht haar daar niet toe. Zoiets vraag je toch niet, zegt ze? Dat hoort er toch bij?! Nou nee, vraag het nu maar gewoon.

Dus met veel gezucht: E, wil je mij een knuffel geven? Mijn dochter: Nee, geen knuf! Mijn moeder opnieuw: Komaan E, geef mij nu gewoon een knuffel! Dochter roept nee en draait zich om en is weg.

Mijn moeder is per direct naar huis vertrokken :')

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:02

Mazida, nee hoor, jij bent niet onredelijk. Je moeder helaas wel. Het is gezond dat een kind zelf keuzes gaat maken. Niets meer, niets minder. Dat is de weg van hun eigen groei, hun eigen persoonlijkheid.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:21

Nielojram schreef:
Ik verbaas mij over de respectloosheid naar de moeder van de TS.

Het is wel je moeder..Misschien plaatsen jullie kinderen ook dit soort berichten op fora over enkele jaren..
Vooralsnog lijkt het mij een probleem in communicatie wat al langer speelt, en nu bij de TS de druppel heeft laten overlopen.

Hopelijk kom je eruit met je moeder. Bokt daargelaten.

Ik kan je verhalen vertellen over mijn schoonmoeder, dat begon ook heel onschuldig met kleding kopen, dat ging uiteindelijk zover dat zij wel even ging bepalen of er nog sinterklaas werd gevierd of niet ( kleinkind was toen 6 en geloofde er nog heilig in) en meer van dat soort dingen.
Sommige oma's gaan gewoon te ver, willen te veel.
Ik hoop dat TS oma duidelijk kan maken dat het haar keuze is om haar dochter zo op te voeden en dat dit niet aan oma is tenzij TS om raad/advies vraagt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:24

Weet niet of er iemand naar De beentjes van Sint Hildegard heeft gekeken maar ergens heel herkenbaar.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:28

Mazida schreef:

Ja precies! Prachtig toch. Misschien moet je oma zo wel tegemoet treden. Net jou, mam. Daar zijn oma's vaak wel gevoelig voor :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:30

bigone schreef:
Weet niet of er iemand naar De beentjes van Sint Hildegard heeft gekeken maar ergens heel herkenbaar.

Moest ik ook aan denken ja :+

Lay_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:43

Heel goed dat je er niet in mee gaat en je dochter haar eigen keuzes respecteert.

Ik heb ook zo'n manipulatieve 'moeder' en bijna heel mijn leven heb ik gehunkerd naar haar goedkeuring, nooit gekregen en toen ze begon mijn gezin uit elkaar te trekken en 1 van ons kinderen begon te manipuleren, Heb ik haar de rug gekeerd, nouja dat heeft ze eigenlijk zelf gedaan want ze wil geen contact meer.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:45

Ik denk dat jouw moeder zich afgewezen voelt. Kennelijk zijn haar waarden en normen (meisjes horen meisjesachtig te zijn etc) niet de jouwe, dus telt haar mening niet.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:49

Oh nou ik geef je groot gelijk. Het is JOUW kind en JOUW opvoeding!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:52

Mazida schreef:

Laat je moeder lekker kopen wat ze wil kopen en trek het gewoon nooit aan bij je kind. Zonde van het geld? Ja, dat wel. Maar dan is dat maar zo.

Je bovenstaande zin vind ik wel opvallend. Er zit (ook) een kwestie bij jou, niet alleen bij je moeder. Ga er mee aan de slag. Je hoeft helemaal geen waardering van je moeder te hebben. Je kan overleven zonder dat. Geloof me, been there, done that. Het heeft mij tijd en moeite gekost, dit gevoel verdwijnt niet vanzelf. Succes er mee.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 09:54

Ik krijg met zulke dingen altijd spontaan last van territoriumdrift :))
Komt ook omdat mijn moeder altijd alles wilde bepalen vroeger dus ga dan gelijk in de ankers :j

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:05

Dingen kopen waar je eigenlijk niet om gevraagd hebt en die je in het beste geval wel ok vind en in het slechtste geval absoluut niet wil. Vervolgens mag je geen kritiek meer leveren op alles wat de gulle gever doet want je zou dankbaar moeten zijn voor alles wat ze voor je doen.
Het feit dat ze beledigd is dat je geen cadeaus wil die je niet kan gebruiken zegt ook wel genoeg. Ze wil je geen dingen geven om je te helpen of om je blij te maken maar omdat ze het ziet als een manier om macht over je te kopen. Ik vermoed dat dat een basiscursus is die manipulatieve oma's kunnen volgen want ik ken er meer van :o?

aandreaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:16

Geen discussie van maken, daar zijn nl 2 partijen voor nodig
Gewoon zeggen:
"Ik hoor wat je zegt maar dat is niet hoe ik het bedoel"

Je bent een goede moeder door je kind te laten kiezen voor kleding waar ze zich prettig in voelt

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:20

Ts ik snap prima dat jij de goedkeuring van je moeder wil.
Het is erg moeilijk om je daar van los te maken.
Maar wees trots op jezelf dat jouw dochter zichzelf mag zijn. En probeer die trotsheid vast te houden tegenover je moeder.

Mijn nichtje besloot ook al vrij vlot dat ze zelf haar kleding uitzocht.
Die kwam in de meest bijzondere combinaties beneden en ging ermee naar school.
Zus hoopte maar dat anderen wisten dat dochter zichzelf zo aankleedde. Ze heeft het nooit verboden.
Tegenwoordig zijn diverse kleuren en prints bij elkaar best hip.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:28

Mazida schreef:
Ik moet me ook gewoon niets van mijn moeder aantrekken, maar door haar doen en laten voel ik me soms weeri dat kleine meisje dat per se haar goedkeuring wil en dat nooit kreeg. Gelukkig heeft de kleindochter daar geen last van :'), dametje met pit :Y), misschien dezelfde pit als haar oma _/-\o_

Door haar doen en laten gedraagt zij zich als dat kleine meisje dat per se haar zin wilt doordrijven.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:34

Mazida schreef:

Er zit inderdaad meer achter dan dat het enkel om het jurkje gaat. :)
Verdrietig dat je nooit hebt gehad wat er wel had moeten zijn. Dat blijft een eeuwig gemis en dat blijft je achtervolgen. Want de volgende keer is het niet een jurkje, maar wat dan wel?

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 10:45

Tja mijn moeder koopt ook graag kleren voor der klein kinderen.. Maar weet ook wat ik /kleinkind leuk vind, en past t daar op aan.. Als ons dochtertje iets niet aan wilt wat oma heeft gekocht dan is dat haar keuze. Ik vind het wel goed als een kind een eigen mening heeft, en duidelijk heeft wat ze wel en niet (aan) wilt. Ik denk/vind dat jij volledig gelijk hebt!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:23

Mazida schreef:

Dit maakt me eigenlijk wel verdrietig. Echt, ga je eigen weg, ze gaat je geen goedkeuring geven, en je moet het ook niet willen op deze manier. Ik denk als je dit ook toegeeft op welke manier dan ook, ze wel op iets anders commentaar gaat geven. Doe waar jij je goed bij voelt, en niet wat anderen willen.

Ik heb ook een bemoeial van een tante die goed met mijn zusje kon toen ze klein was. Toen mijn zusje ouder werd begon ze zich met haar te bemoeien, en mijn zusje pikte dat absoluut niet. Tot op de dag van vandaag is die relatie niet meer goed gekomen. Mijn moeder heeft daar ook echt wel wat van gezegd en heeft ook altijd de kant van ons genomen. Je moeder heeft een behoorlijke kans om een goede relatie met je dochter op deze manier te verpesten. Zij zal naar oma gaan associëren met kleding dragen die ze niet wilt.

Succes en sterkte, het is niet makkelijk, maar je doet het goed.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-21 11:26

Wat vervelend TS! Mijn moeder koopt ook graag kleren voor de kinderen maar die neemt mijn dochters dan mee naar de winkel. Ook mijn 3 jarige mag van oma kiezen wat ze wilt dragen. Tenzij ze een zomerjurkje wilt voor in de winter, dan wordt er subtiel iets anders voorgesteld ha ha.

Heb je al geprobeerd om de discussie gewoon helemaal niet te voeren? Dus als je moeder erover begint, er niet meer op in te gaan. Ik ga niet meer met je in discussie mam en dan punt. Want zonder munitie kan er niet geschoten worden. Je moeder loopt tegen een muur op als ware. Kost even wat tijd maar dan zal ze op een gegeven moment er maar over ophouden, want in je eentje discussiëren gaat zo lastig. ;)