Discussie over factuur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 12:09

Ik zal al een deel beantwoorden:

De kasten worden inderdaad niet meer gedekt door garantie. Ook niet op eventuele montagefouten bij het in elkaar steken van de kasten. De volledige kasten zijn dus uit garantie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 13:14

Ik ben thuis dus typ even het antwoord :D

Wij hebben aan de klant voorgelegd dat wij deze uren niet in mindering konden brengen. Wij hebben uitgelegd dat zoiets in overleg dient te gaan, of er op zijn minst verwittigd moet worden. Tevens valt dit onder annulatie van een (deel) van de werken. Wij hebben aan de klant gevraagd of er nog iets anders in huis diende te gebeuren. De klant gaf aan dat hij graag nog een stuk gevloerd wou hebben. Wij hebben tegels uitgezocht die in voorraad waren en deze met een korting aangerekend (zonder erop toe te leggen uiteraard) en geplaatst tijdens de reeds geplande uren.

Ik moet zeggen dat de klant na onze uitleg zeer begripvol was. Dit is voor beide partijen positief afgesloten met een goede recentie voor ons :)

Edit: Omdat wij veel totaalprojecten doen is het voor ons moeilijk om op donderdag of vrijdag nog ergens te starten. De eerste dagen zijn vaak breekwerken. Hierdoor zet je klant een extra weekend zonder toilet/douche/keuken etc. Wij willen dit dus vermijden en starten dus op maandag.

Poekkie

Re: Discussie over factuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 13:34

Dat hebben jullie netjes opgelost met een goede communicatie :)
Ik hoop voor jullie dat ook deze casus een positief einde kent (en een duit uit de zak van die lamzak die niet wou opstaan kost ipv de verhuurder maar dat terzijde).

santie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 14:02

Moestuin schreef:
__Sannne schreef:
Heeft het zin om contact op te nemen met de verhuurder? Gezien hij degene is die akkoord heeft gegeven om het werk uit te voeren.

De verhuurder trekt zijn handen er, begrijpelijk, van af. Hij heeft de werken betaald, het gaat enkel over de dag dat de huurder ons niet binnen liet en wij snappen wel dat de verhuurder hier geen schuld in heeft.

Dat is mooi makkelijk, maar zo werkt het niet. Schuld of niet, hij heeft opdracht gegeven en zal dus gewoon de rekening moeten voldoen!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 14:16

Het ontgaat me nog een heel klein beetje hoor, wat de werkzaamheden nou precies waren waardoor de onduidelijkheid lijkt te bestaan over voor wie / op wiens kosten het zou moeten zijn. Als het gewoon onderhoud aan het huis is dat een verhuurder moet regelen op zijn kosten, dan is er toch niet zo'n onduidelijkheid zou je denken...?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 14:21

pmarena schreef:
Het ontgaat me nog een heel klein beetje hoor, wat de werkzaamheden nou precies waren waardoor de onduidelijkheid lijkt te bestaan over voor wie / op wiens kosten het zou moeten zijn. Als het gewoon onderhoud aan het huis is dat een verhuurder moet regelen op zijn kosten, dan is er toch niet zo'n onduidelijkheid zou je denken...?

De onduidelijkheid is - als ik het goed begreep - dat de huurder weigerde de werker binnen te laten, waardoor deze xx loze uren en vervoerskosten moest maken die ten laste van de huurder zouden moeten komen.

Het onderhoud zelf zou door de verhuurder geregeld en betaald moeten worden en dit zou reeds in orde zijn.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 14:31

O dat tweede geval vind ik wel lastig. Jullie hebben afgesproken dat de klant zelf mee helpt en dat ook akkoord gevonden. Is er echter ook precies afgesproken hoeveel uur de klant mee helpt, wat hij doet en hoeveel korting hij daarvoor krijgt? En wellicht beiden hierin 'schuld' doordat de communicatie niet heel helder hier over was. Ik vind dat jullie het samen netjes opgelost hebben. En wat fijn dat de klant jullie ook begrijpt.

Maar ik had als bedrijf niet die 20 uur die je minder werkt in rekening gebracht als het niet op te lossen viel. Alleen de tijd die je echt kwijt bent geweest. En zeker ook die tijd voor het heen en weer rijden om de juiste materialen te verzamelen. Want de klant had jullie ook wel beter op de hoogte kunnen houden. Maar ik had die overige extra uren die je nu mist niet in rekening gebracht, vind dat wel zo eerlijk naar de klant toe. Jammer voor jullie misschien en dat jullie nu met een gat in jullie planning zit. Maar dat soort dingen gebeuren. Je kunt wellicht geen grote klus opstarten. Maar het is niet zo dat je helemaal geen werk meer kunt doen toch? Je kunt offertes opstellen, nieuwe klussen gaan bekijken, facturen maken, administratie bijwerken, alvast materiaal bestellen voor de klussen daarop, bus vast inladen voor de volgende klus, kleine dingen vast voorbereiden voor volgende klussen, magazijn opruimen, gereedschap onderhouden, bus wassen, contacten onderhouden met groothandels en prijzen vergelijken etc. Met een beetje flexibiliteit kom je een heel eind. Het zal vast niet de laatste keer zijn dat je met een gat in de planning te maken krijgt.

Hoe doen jullie het normaal dan? Begroten jullie een x aantal uur per klus. En red je het daar altijd mee? Ga je daar nooit overheen dat je planning in de soep loopt? En de extra uren reken je die wel door aan de klant of niet? En als je veel minder uren maakt dan gepland? Dan heb je ook een gat in de planning. Wat doe je daarmee? En die uren die je niet hoeft te maken maar wel begroot had doe je die wel in rekening brengen?

Over het eerste geval vind ik echt wel dat jullie menselijkheid hebben getoond hoor. Je hebt het aantal uur berekend wat je er ongeveer aan kwijt bent geweest. En het was de verhuurder die eigenlijk 'te lui/moe' om jullie binnen te laten. Dus logisch dat je dat dan wel in rekening brengt. Ziekte of onmacht is iets anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-21 14:56

Daantj: Er was een specifiek aantal uur afgesproken en daartegenover stond een korting. Die uren had de klant al allemaal geklust :) Het was dus wel degelijk zeer helder wat het aantal uur + compensatie is :)

Wij werken met vaste prijzen. Kleine klussen zoals herstellingen zijn per uur. Totaalrenovaties maken wij een offerte op met een vaste prijs. Dit kost het, geen cent meer, geen cent minder. Extra uren worden niet doorgerekend maar minder uren worden er ook niet afgehaald. Als er wat extra wordt aangerekend is dat als de klant met extra verzoeken komt.

Wij stellen de planning op aan de hand van 8 uur per dag. Tevens plannen wij ook extra dagen in als reserve. Mijn vriend doet 9-10 uur per dag werk ter plaatse dus elke dag hebben wij ook uren op ‘overschot’ om het zo te zeggen. Hierdoor komt de planning eigenlijk altijd wel heel mooi uit. Wij plannen zeker niet strak tot op het uur :) Wij bouwen voldoende marge in. Soms vragen klanten ook wat er gebeurt als wij minder uren doen. Wij geven aan dat als zij dit willen wij echt per uur kunnen werken, maar als wij dan bv een extra bus silicone nodig hebben, of als wij meer uren doen dan verwacht od dit dan ook gewoon wordt doorgerekend. Er heeft daar eigenlijk nog nooit iemand moeilijk over gedaan. Vaak vinden zij de vaste prijs zeer fijn want dan komen zij niet voor verrassingen te staan.

Bestellingen, offertes, onderhoud met leveranciers etc is allemaal mijn verantwoordelijkheid, met hier en daar een uitzondering. Mijn vriend durft ook wel af en toe een factuur op te maken en te versturen, zoals in het eerste geval gebeurt. Ik werk hiervoor minder uren in mijn andere job. Mijn vriend doet het effectieve werk en de bezichtigingen voor een offerte. Mijn werk is onbetaald. Dus als wij een gat in de planning hebben valt er eigenlijk niet heel veel te doen := De boekhouding is steeds strak en up to date. Bestellingen worden 2x per week op vaste tijdstippen geplaatst, idem zoals het opstellen van offertes en facturen etc.

Wij hebben op zich ook geen probleem met een gat in de planning. Zoals jij zegt, werk genoeg. Maar 20 werkuren mislopen die gewoon gepland zijn, dat is echt te gek voor woorden. Als dat bij elke klant gebeurt dan loopt dat op jaarbasis op naar een bedrag met 4 nullen.
Ik denk dat je maar bij weinig zelfstandigen op eigen houtje kunt verder werken om dan doodleuk te zeggen: En, gaat er nu zoveel van de factuur? Zo werkt het niet, dan gaan wij failliet _O-