Hoe koos jij waar je ging wonen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:40

Sizzle schreef:
Prairy schreef:
Maar als jij/jullie gelukkig bent zo, waarom zou je dat dan veranderen?

Dat doen we ook niet hoor, maar wij komen beiden uit de academische wereld en daar is natuurlijk zo’n 90% niet in de buurt van zijn familie. Daardoor pas je gewoon in je omgeving en heb je niet perse door dat dit niet perse ‚de standaard‘ is. Het viel me gewoon heel erg op in dit topic dat veel mensen in de buurt van hun geboorteplek blijven.
We willen nu wel proberen wat stabiliteit te creeeren minimaal voor de basisschool tijd, daarna zien we wel.

Het ligt er ook echt aan in welke omgeving je woont of je in buurt blijft of niet. Ik denk zeker nu met het internetdaten, dat je makkelijker iemand van verder weg treft.
Aan mijn partners kant heb je familieleden die al een paar generaties in dezelfde plaats woont en anderen die vaak verhuizen en/of geemigreerd is. Er lijkt daar geen tussenweg te zijn. Of echt uit de buurt of dichtbij.

Mijn vriendinnen in mijn huidige woonplaats zijn allemaal in de laatste 10 jaar hier komen wonen. Geen eentje is hier opgegroeid.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-21 14:45

Ik wist dat mijn werk verplaatst ging worden van Eindhoven naar Utrecht. Ik woonde in Breda, en die verbinding is gewoon mega slecht: zowel per auto als per trein word je er niet echt blij van. Dus ik moest iets anders.

Ik heb op google maps Utrecht erbij gepakt, uitgezoomd en alle gemeentes er omheen in een funda zoekopdracht gegooid (met daarbij al mijn wensen voor een huis). Op die basis ben ik huizen gaan zoeken. Dit huis sprak me aan, dus ik ben gaan kijken, heb geboden en nadat mijn bod werd geaccepteerd ben ik maar eens een dagje in mijn nieuwe woonplaats gaan rondlopen, want daar was ik nog nooit geweest :D . Had ik het echt niets gevonden dan had ik nog van de koop af gekund, maar gelukkig was de plaats ook onwijs leuk.

Vealosz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 02:18

Ik kom uit Arnhem en mijn vriend komt uit Zevenaar. We hadden afgesproken dat we rondom Zevenaar zouden gaan kijken voor een huis, maar Arnhem was ook een optie voor hem. Zijn zoon woonde toentertijd in Babberich (vlakbij Zevenaar). Toen kwam ik ons huis tegen in 's-Heerenberg, en dat is maximaal 10 minuten van Babberich af. Ik wou zelf niet in Arnhem blijven, dus voor mij was dit prima. Half uurtje van Arnhem af, maar ook dichtbij zijn zoon...
Beetje jammer dat toen wij net verhuisd waren, zijn zoon ook ging verhuizen... :+

Nu wonen we ongeveer 20 minuten van zijn zoon af, maar nog prima te doen.

Napie

Re: Hoe koos jij waar je ging wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 07:03

Ik wou een koophuis in een dorp en het liefst in de natuur dus verhuisde ik van Noord Holland naar Appelscha aan het Drents Friese Wold. Daar heerlijk gewoond 12 jaar lang. Helaas toen gescheiden en een Brabander ontmoet. Ik ben verhuisd omdat ik het minst honkvast van ons twee was. Ik wou wel weer graag in een dorp wonen aan de natuur dus woon ik nu tegen de Kampina aan. Het liefst zou ik wel weer terug willen naar het Drents Friese wold maar ik woon hier nu ook al 6 jaar. Eigenlijk nergens echt wortels

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 08:12

Mijn vriend is naar Nederland gekomen voor zijn [***]. Hij woonde in Uttecht toen ik hem leerde kennen. Ik woonde in Veenendaal, daar geboren en opgegroeid. Ik wilde graag in deze buurt blijven ivm familie/vrienden/verzorgpaarden. Dus op Funda +5km gezet en nu in Renwoude beland. :D

Heerlijk rustig in vergelijking met Veenendaal en ik zou uiteindelijk nog wel naar de achterhoek oid willen verhuizen voor een huis met een lap grond. We werken toch beide compleet vanuit huis. :)

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 08:57

Mij maakt het niet zoveel uit waar ik ging wonen zolang het maar niet in de stad is en lekker buitenaf.
Overal en nergens gewoond en nu sameb met vriendlief aan het settelen in zijn ouderlijk huis in friesland met 13 hectare grond...mag niet klagen vind ik haha :))

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:00

Mijn plan om eerst alleen te gaan wonen en daarna pas samen te gaan wonen is mislukt. Ik ben letterlijk mijn ouderlijk huis uit gevlucht en bij mijn, toen vriend, man ingetrokken omdat het thuis niet meer ging. Dat is nu 18 jaar geleden. Mis het soms wel dat ik niet eerst op mezelf heb gewoond.

marygoround

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:40

Ik ben een paar maanden geleden bij mijn vriend ingetrokken en ik vind dat heel moeilijk. Ik ben zelf van een (groot) dorp naar de aanliggende stad verhuist en heb daar 6 jaar met veel plezier gewoond. Nu dus in een klein dorp, vlakbij de natuur waar ik wel van geniet, maar ik mis de vrijheid van fatsoenlijke ov verbindingen en het leven van de stad enorm. Ook voel ik me hier echt een buitenbeentje, ik denk dat de mensen die hier wonen ook zouden zeggen dat je er als buitenstaander makkelijk tussenkomt maar dat ervaar ik echt anders. Corona helpt daar ook niet aan mee natuurlijk.
Op de lange termijn hoop ik dat we naar een iets groter dorp verhuizen, liefst wel nog steeds groen maar zodat ik op de fiets naar een stad zou kunnen. Of anders een dorp met een station. En dan tussen onze families in; mijn schoonouders wonen nu letterlijk om de hoek en mijn ouders gelukkig maar een half uurtje verderop dus dit zou ook wel moeten lukken.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:54

Ik kom uit de Achterhoek, vriend woonde in Arnhem en ik studeerde daar. Dus vanuit daar gaan wonen.
Willen wel kopen in Arnhem, maar ik mis de Achterhoek wel merk ik -O- .

gewoonmarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 09:58

Ik heb gekeken naar waar ik me thuis voel. En dat is eigelijk het dorp waar we vroeger altijd een zeisoensplek op de camping hadden.
Dus van april tm okt, Elk weekend en alle vakanties. Daar voel ik me meer thuis dan de woonplaats waar ik ben opgegroeid.
Nu met de huizenmarkt gekte valt het niet mee een huis te vinden. Dus is het 2 dorpen verderop geworden van de camping waar ik altijd kwam. Maar wel in Drenthe wat ik zo graag wil zijn.
Geen moment spijt gehad, ben in een geweldige buurt gekomen waar ik echt in een warm bad terecht kwam. Alle buren zijn super behulpzaam.
Toch ben ik weer om me heen aan het kijken. Maar ik wil in de buurt blijven. Maar ik wil graag een plek waar de paarden aan huis kunnen.

Luxorvalkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:33

Ik denk dat het heel erg af hangt van waar jouw gevoel/prioriteiten liggen.

De band met mijn familie is niet goed, dus daarvoor hoef ik niet in de buurt te blijven.
Geen ouders waar ik elke week ga eten, of mensen waarmee ik dat soort vaste afspraken heb.
Vrienden wonen inmiddels ook op verschillende plekken in Nederland. (Grens Amsterdam-Utrecht-Nijmegen en daaronder.

Werk doe ik al ruim een jaar thuis. Ik weet niet of ik hier altijd blijf werken, maar de mogelijkheid tot thuis werken blijft denk ik wel bestaan.
Ik heb 18 maanden lang 2.15 uur enkele reis naar Den Haag gereisd.
Dat wil ik nooit meer. Of ik ga bijv. 2 dagen met een overnachting op locatie.

En volgens mij vergeten we soms dat Nederland een klein land is.
Tenzij je echt in een uithoek of achteraf woont zijn de meeste afstanden best te overzien. Zeker als je ze niet dagelijks of wekelijks hoeft af te leggen.

We wonen niet in Zweden of in Amerkia

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:46

Wij zijn uit nood gaan wonen waar we nu wonen.

Ooit zijn we via een bekende zijn boerderij gaan huren en een pensionstal begonnen, dit was in Belgie, diegene moest de vergunningen van koeien en kippen overzetten naar paarden en heeft dit nooit gedaan, dus na 3 jaar is er een bom gebarsten, niet leuk, met rechtzaken , bedreigingen van zijn kant enz enz..

Dat we daar weg moesten was een grote zekerheid, maar waarheen met toen 5 paarden en 6 honden, en dat werd door een advertentie die ik hier op bokt gezien had > Duitsland, daar konden we de dieren houden en een huis met wat land kopen voor een kleine prijs...

Dus een megasprong in het diepe, beide niet Duits sprekend en maar gewoon het best bewoonbare huis gekocht die aangeboden werd, waardoor we zo snel als mogelijk weg konden uit de situatie waar we in zaten.
En nu... zou ik nooit meer weg willen, misschien over een paar jaar, als de paarden er niet meer zijn nog eens verhuizen naar een kleiner huis met wat minder grond, maar naar Nederland terug zie ik ons niet meer gaan.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:49

Mijn man wilde 5-6 jaar geleden wonen in een driehoekje naast het dorp waar hij opgegroeid is.
1 dorpje in zijn driehoek is 2 dorpjes naast waar ik opgegroeid ben.
Dorp waar hij opgegroeid is was geen mogelijkheid om te kopen, vanwege erfpacht op die huizen. En het dorp waar ik opgegroeid ben vind/vond ik te stads.

Waar wij nu zitten is prima, wij wonen hier heerlijk en hoeven in principe alleen weg naar 6 plankjes.
Zij het niet dat wij beide toch een beetje vrijheid en grond missen.
En ik de boven verdieping iets aan de te kleine kant is, maar daar zijn nog verbouwing mogelijkheden :)

Als klein meisje heb ik altijd gedroomd dat ik aan een huisje aan zee zou wonen :)

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:54

Ik ben vanwege mijn studie van Drenthe verhuisd naar Amsterdam. Familie woont in Drenthe behalve mijn broertje, die woont in Groningen. Ik denk niet dat ik in Amsterdam blijf, maar waar wel geeeen idee. Wil t liefst niet teveel reistijd naar werk, en toch wel een (kleine) stad. Of buitenland.. Dus ik ben ook nog 'zoekende'.. Ben ook nog eens snel uitgekeken op dingen, dus denk niet dat ik snel ergens jaaaaren zou wonen

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 10:56

Eens de Veluwe altijd de Veluwe :))

Alleen de natuur al. Heerlijk. En in het midden van het land, je kan alle kanten op en rijd gemakkelijk of juist naar het noorden of naar het zuiden. Perfect. En hier wonen ook nog eens al mijn vrienden en ik ben hier geboren. Nooit meer weg hier :D

Susan88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:11

Ik ben opgegroeid aan de rand van Arnhem Noord, waar ik de Veluwe ook wel mijn achtertuin kon noemen. Voor de studie verhuist naar Enschede, waar het ook wel goed bevalt. Het fijne aan beide steden is dat je wel in een stad zit met de voorzieningen dichtbij (10 min fietsen), maar dat je ook zo in het buitengebied en de natuur zit. Arnhem is ook nog prima bereikbaar vanuit Enschede voor en dag/weekend. Mijn vriend komt uit de kop van Noord Holland, maar hoeft daar (gelukkig) niet terug naar toe. Vrienden van hem zijn hier blijven hangen in Enschede en hij heeft hier een leuke baan gevonden dus hij zou hier voorlopig graag nog wel blijven. Als ik hier ook een leuke baan zou kunnen vinden denk ik dat ik hier wel zou blijven hangen. Scheelt ook dat de huizenprijzen hier nog te doen zijn. Ik ben nog niet zo erg gebonden aan Enschede dat ik er per se zou willen blijven wonen, maar de provincies Gelderland en Overijssel hebben wel mijn voorkeur. Mooie combi van het groen/de natuur in het buitengebied, de leuke steden en nog redelijk in het 'midden' van het land (iig geen uithoek zoals zuid-limburg, zeeland, noorden van het land). Ik zou in ieder geval nooit naar de Randstad willen verhuizen. Dat is mij veel te druk en te weinig mogelijkheden om echt het buitengebied/de natuur op te zoeken voor wat rust en ruimte.

Noorwegen en Zweden zouden mij ook nog wel aanspreken om voor een aantal jaar te gaan wonen, vanwege de prachtige natuur en het klimaat daar. Emigreren is aan de andere kant wel weer een grote stap qua taal, cultuur, sociale contacten etc dus dat is een ideetje voor op de plank/lange termijn.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-21 13:50

Ik ben eerst voor mijn werk van Apeldoorn naar Friesland verhuisd. Daarna weer terug naar Apeldoorn omdat ik in Brabant ging werken. In Apeldoorn mijn vriend leren kennen. Drie jaar geleden naar Arnhem verhuisd ivm zijn/ons werk.
Nu gaan we langzaamaan opzoek naar een locatie waar we een eigen zorgonderneming op kunnen zetten. Liefst in deze omgeving ivm school van de kinderen. Maar vindrn we ons droomplekje in een totaal andere regio gaan we daar wel voor.
Bijna alle familie woont in of om Apeldoorn dus dat is fijn met oppas ed. Maar we komen toch op een punt waarop oppas op een andere manier geregeld moet en dan is afstand ook minder erg vind ik...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 15:33

Voor mij weegt mee:
- hoe is de afstand naar mijn werk?
- hoe groen en hondvriendelijk is de omgeving?
- hoe is de sfeer, hoe zijn de mensen?
- hoe zijn de voorzieningen?
- welke huisvesting voor paarden is er in de directe omgeving?
- wat voor huizen en hoe betaalbaar zijn ze?

_AB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 16:36

Mijn vriend woonde in Groningen en wilde daar eigenlijk niet weg. Dus toen ben ik hierheen verhuisd. Zou niet meer terug willen naar regio Arnhem. Maar onze wens is nog wel een leuk boerderijtje in Drenthe :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-21 17:05

Mijn vriend en ik willen graag de boerderij overnemen. Dus had weinig keus :D

Mandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:05

Ik had een huurappartement in Hooglanderveen en mijn vriend een koopwoning in Barneveld toen we elkaar leerden kennen. Ik wilde omgeving Amersfoort niet verlaten en hij Barneveld niet. Maar een koophuis met tuin is wel aantrekkelijker dan een huurappartement dus uiteindelijk ben ik verhuisd naar Barneveld (en vind het nu prima). :D

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:26

Om heel eerlijk te zijn:

Onze huidige woonplaats kregen we met het budget wat wij wouden uitgeven (niet wat we konden) een 2 kamer appartementje kopen in de binnenstad of een huisje (<80m2) in een ongewilde wijk.

Verder was dit heel ver van mijn vriend zijn werk af.

Ik kan overal in nederland werken maar als ik ben afgestudeerd op HBO niveau is het handig centraal te wonen.

Om deze reden hebben wij er voor gekozen om in de driehoek onder utrecht te gaan zoeken, eis: binnen 10 min. op de snelweg en dit is gelukt.

Mooi binnen budget.

Lieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 17:45

2,5 jaar geleden wilde ik gaan kopen. Ik heb bijna altijd in dat dorp gewoond.
Alleen waren de woningen daar nogal duur en ben ik uitgeweken naar een groot dorp waar ik op school heb gezeten.
Hier heb ik toen een kleine eengezinswoning gekocht. Maar goed ook, toen ik er net woonde bleek ik een leuke buurman te hebben en nu hebben we samen in dezelfde plaats een ander huis gekocht :')

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-21 18:25

Ik ben 13 jaar geleden met mijn toenmalige man van de Haarlemmermeer naar de Noordoostpolder verhuisd. Hier konden we een bedrijf opzetten/overnemen aan een buitenweg. Dat was in de Haarlemmermeer niet mogelijk vanwege schiphol. Nu 3 jaar gescheiden en woon nu in het dorp. Lekker rustig hier en verlang niet terug naar de randstad. Helaas woont familie wel allemaal nog daar dus oppas voor de kinderen regelen ik met buren ipv met opa's en oma's.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-21 21:19

Mijn vriend wilde niet weg uit Belgisch Limburg, en dan het liefst een bepaalde streek. Mij maakt het geen hol uit, dus dat was al makkelijk. Toen gaan kijken voor betaalbare woningen die een beetje aanspraken qua aantal slaapkamers, rustig gelegen, nieuwbouw.. En toen was het al rond!

Voor ons volgende huis zal het dezelfde streek zijn, nog rustiger gelegen met fijne wandelpaden op wandelafstand, op max 10 minuten rijden van een deftige supermarkt. En dan nog een hoop eisen met hoe de woning eruit moet zien natuurlijk.