Casus in het recht discussie topic

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 19:47

Ineke2 schreef:
Kookaburra schreef:
Wetgeving verandert inderdaad regelmatig. Sommige wetgeving wel beduidend vaker dan andere wetgeving.

Welke dan bijvb? Ik ben nog volop lerende en weet dat nu nog niet :)

In de sociale zekerheid is het ook regelmatig feest met veranderingen
:')

Ineke2

Re: Casus in het recht discussie topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 19:55

Haha daar ben ik wel achter inmiddels ja Rytir :')
Voornamelijk door mijn stage die ik aan het doen ben en omdat ik het keuzevak verdieping sociale zekerheid volg momenteel.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:23

9,45 gulden schade, hoeveel zou dat nu zijn in euro's? Toen ik had las vergat ik even dat het in 1910 speelde, en ik dacht heel even: "gaat ie nou lopen zeuren over een tientje?" Maar destijds was dat super veel geld natuurlijk.

Even opgezocht. Volgens het CBS:
Wat was het geld van 1910 anno 2011 waard?

1000 gulden (1910) = 10.583,89 euro (2011)

Dus factor 10 ongeveer?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 20:29

Hmm ja lastig want 1 euro is momenteel echt geen 2,20 euro meer waard. Maar dat 9,45 gulden veel waard was toen is zeker.

Ik denk dat je met geschatte berekening wel een eind komt :)

Het ging om leren kleding, geen kattenpis.

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:32

Leuk, al die reacties! :)

Niemand had het bij het juiste eind. De man is veroordeeld tot mishandeling met de dood tot gevolg. Ik schrok ook wel toen in het arrest voor het eerst las...

Het oordeel van het Hof:

Rekening moet worden gehouden met alle omstandigheden van het geval, dus ook op de omstandigheid dat de vrouw een erg dunne schedel had. Het Hof veroordeelt de man voor mishandeling met de dood tot gevolg, omdat de dood van de vrouw een rechtstreeks gevolg was van de worp met de pantoffel. Het Hof let op de structuur van het delict mishandeling. Hier zit een gevaar zettend element in en mishandeling is sowieso al risicovol en kan makkelijk tot ongewenste gevolgen leiden. Het gevolg wordt toegerekend aan de man, ondanks dat de opzet op de dood van zijn vrouw ontbreekt.

De zeldzame afwijking van het slachtoffer staat er niet aan in de weg dat in het algemeen te voorzien was dat bepaald gedrag tot zwaar lichamelijk letsel kan leiden. Er is sprake van causaal verband tussen de worp met de pantoffel door de man en de dood van de vrouw.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 20:33

Oei zo, heftige uitspraak hoor!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:33

Hoe kan je ooit rekening houden met iets waarvan je het bestaan niet af weet :)).

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:35

Celestial schreef:
Leuk, al die reacties! :)

Niemand had het bij het juiste eind. De man is veroordeeld tot mishandeling met de dood tot gevolg. Ik schrok ook wel toen in het arrest voor het eerst las...

Het oordeel van het Hof:

Rekening moet worden gehouden met alle omstandigheden van het geval, dus ook op de omstandigheid dat de vrouw een erg dunne schedel had. Het Hof veroordeelt de man voor mishandeling met de dood tot gevolg, omdat de dood van de vrouw een rechtstreeks gevolg was van de worp met de pantoffel. Het Hof let op de structuur van het delict mishandeling. Hier zit een gevaar zettend element in en mishandeling is sowieso al risicovol en kan makkelijk tot ongewenste gevolgen leiden. Het gevolg wordt toegerekend aan de man, ondanks dat de opzet op de dood van zijn vrouw ontbreekt.

De zeldzame afwijking van het slachtoffer staat er niet aan in de weg dat in het algemeen te voorzien was dat bepaald gedrag tot zwaar lichamelijk letsel kan leiden. Er is sprake van causaal verband tussen de worp met de pantoffel door de man en de dood van de vrouw.

Heftig, maar ergens snap ik het wel. Als ik iemand in een ruzie een zet geef, en die persoon valt en breekt zijn nek is het ook mishandeling met de dood tot gevolg. Terwijl je er niet van uit gaat dat iemand van een zetje zo hard valt of heel verkeerd terecht komt.
Maar dat vind ik dan wel het lastige van de rechtspraak, in dit geval staat de straf vind ik dan niet echt in verhouding tot wat er gebeurd is, terwijl andere dingen die met voorbedachte rade of vele malen erger zijn, relatief mild worden bestraft. Zeker zo lang er niemand overlijdt.

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:39

_San87_ schreef:
Hoe kan je ooit rekening houden met iets waarvan je het bestaan niet af weet :)).

Het gaat erom dat men bij mishandeling altijd rekening moet houden met ernstige gevolgen. Dat exact dit gevolg onvoorzienbaar was, maakt dan niet uit. :)

Ik vind het heftig dat een pantoffel gooien meteen onder mishandeling valt... Ergens valt het wel te begrijpen, maar wat moet dit vreselijk geweest zijn voor de man...

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:40

Ik snap die pantoffel ook wel. Zodra je met dingen gaat gooien, loop je kans dat er dingen stuk gaan of dat iemand zwaarder gewond raakt dan de bedoeling is. Voor hetzelfde geld had ze niet die aandoening, maar was ze met haar hoofd op de punt van een tafel gevallen en daaraan overleden.

Celestial

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:41

Foaly schreef:
Ik snap die pantoffel ook wel. Zodra je met dingen gaat gooien, loop je kans dat er dingen stuk gaan of dat iemand zwaarder gewond raakt dan de bedoeling is. Voor hetzelfde geld had ze niet die aandoening, maar was ze met haar hoofd op de punt van een tafel gevallen en daaraan overleden.

Exact, dat was ook de redenering van het Hof. :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:45

Celestial schreef:
_San87_ schreef:

Het gaat erom dat men bij mishandeling altijd rekening moet houden met ernstige gevolgen. Dat exact dit gevolg onvoorzienbaar was, maakt dan niet uit. :)

Ik vind het heftig dat een pantoffel gooien meteen onder mishandeling valt... Ergens valt het wel te begrijpen, maar wat moet dit vreselijk geweest zijn voor de man...

Dat snap ik. Maar gooien met een pantoffel mishandeling en er dan rekening mee houden dat het een bloeding kan veroorzaken? Hoe groot is die kans.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:49

Maar dat risico zou je dan ook lopen als je iemand goedmoedig een klop op zijn schouder geeft.

Als die dan vervolgens als gevolg daarvan struikelt en verkeerd terecht komt en overlijdt, wat dan?

Of als je een kussengevecht houdt?
Of met een sneeuwballengevecht iemand toevallig op zijn slapen raakt, en die persoon heeft ook zo'n kwetsbare schedel?

Ik vind dit een heftig oordeel.
Ik weet natuurlijk niet of er verder ook al sprake was van geregelde mishandeling, maar dan nog.

Ik heb vroeger mijn vader ook wel eens een slof zien gooien naar de (drukke) hond die we toen hadden.
Niet dat ik dat een hándige aanpak vind, maar van mishandeling was daar toch echt ook geen sprake.

Kortom, deze vind ik te heftig.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 20:50

Het gaat niet om de bloeding opzich, het gaat om de kans die kan voorkomen tijdens een mishandeling op welke manier dan ook.

Maar ik vind deze uitspraak heel heftig ja

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:53

Ineke2 schreef:
Het gaat niet om de bloeding opzich, het gaat om de kans die kan voorkomen tijdens een mishandeling op welke manier dan ook.

Mja, ik vind het al de discussie waard of het gooien van een pantoffel überhaupt mishandeling is.

Ik kan t met deze uitspraak iig niet eens zijn, dat weet ik wel :=.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:54

Dingen gooien tijdens een ruzie is toch niet te vergelijken met een kussengevecht, of sneeuwballen? Als je tijdens een ruzie iets naar de ander gooit, of het nu een pantoffel is of een baksteen, dan doe je dat om die ander pijn te doen. Misschien in dit geval niet zoveel pijn, omdat het 'maar' een pantoffel is. Maar vanuit die intentie is de uitspraak door de rechter gedaan: de man wilde zijn vrouw pijn doen en dat heet mishandeling. En dat die mishandeling veel ergere gevolgen had dan de man had kunnen voorzien, doet daar niet aan af.

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:56

_San87_ schreef:
Ineke2 schreef:

Mja, ik vind het al de discussie waard of het gooien van een pantoffel überhaupt mishandeling is.

Ik kan t met deze uitspraak iig niet eens zijn, dat weet ik wel :=.

Dat dus ja.

Had die man haar nou echt in elkaar geramd en daarbij ook haar schedel geraakt, dan vind ik het een ander verhaal.

Een dood volgend op en resulterend uit een mishandeling mag best als zodanig veroordeeld worden.

De controverse/discussie zit hem in wat je dan mishandeling noemt.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 20:58

Femke_Tweety schreef:
Maar dat risico zou je dan ook lopen als je iemand goedmoedig een klop op zijn schouder geeft.

Als die dan vervolgens als gevolg daarvan struikelt en verkeerd terecht komt en overlijdt, wat dan?

Of als je een kussengevecht houdt?
Of met een sneeuwballengevecht iemand toevallig op zijn slapen raakt, en die persoon heeft ook zo'n kwetsbare schedel?

Ik vind dit een heftig oordeel.
Ik weet natuurlijk niet of er verder ook al sprake was van geregelde mishandeling, maar dan nog.

Ik heb vroeger mijn vader ook wel eens een slof zien gooien naar de (drukke) hond die we toen hadden.
Niet dat ik dat een hándige aanpak vind, maar van mishandeling was daar toch echt ook geen sprake.

Kortom, deze vind ik te heftig.

Met dien verstande dat een goedmoedige klop op iemands schouder, een kussengevecht of een vriendschappelijk sneeuwballengevecht niet tijdens een echtelijke ruzie gebeuren. Zou het in die gevallen niet dood door schuld kunnen zijn?

Ik vind het werpen van eender wat naar het hoofd van je partner (tijdens een echtelijke ruzie) al euhm vreemd. Dat is voor mij al mishandeling.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:02

Ik vraag me ook af wat de definitie is van een pantoffel :+
Mijn vader heeft van die harde zolen met een zacht bovenkantje erop. Die wil je niet naar je hoofd hebben en lijkt me ook wel echt een intentie tot bezeren hebben als je die gooit.

Ik draag van die Spaanse sloffen. En die smijt ik ook gerust naar de billen van mijn hond bijvoorbeeld. Ik zou daar geen echte intentie tot bezeren bij hebben gehad.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:05

Met mijn pantoffels sla je nog geen mug plat, dat zijn van die afgedragen klomp-look-alikes.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:06

Foaly schreef:
Dingen gooien tijdens een ruzie is toch niet te vergelijken met een kussengevecht, of sneeuwballen? Als je tijdens een ruzie iets naar de ander gooit, of het nu een pantoffel is of een baksteen, dan doe je dat om die ander pijn te doen. Misschien in dit geval niet zoveel pijn, omdat het 'maar' een pantoffel is. Maar vanuit die intentie is de uitspraak door de rechter gedaan: de man wilde zijn vrouw pijn doen en dat heet mishandeling. En dat die mishandeling veel ergere gevolgen had dan de man had kunnen voorzien, doet daar niet aan af.

Ik vind niet dat je uit de info die hier staat op kunt maken dat hij de intentie had zijn vrouw pijn te doen. Eerlijk is eerlijk, je kunt er ook niet uit opmaken dat hij dat niet had, maar toch.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:06

secricible schreef:
Ik vraag me ook af wat de definitie is van een pantoffel :+
Mijn vader heeft van die harde zolen met een zacht bovenkantje erop. Die wil je niet naar je hoofd hebben en lijkt me ook wel echt een intentie tot bezeren hebben als je die gooit.

Ik draag van die Spaanse sloffen. En die smijt ik ook gerust naar de billen van mijn hond bijvoorbeeld. Ik zou daar geen echte intentie tot bezeren bij hebben gehad.

Goeie, ja. Met die konijnenpantoffels van mij sla je nog geen deuk in een pakje boter :+.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:09

Nee precies. Als ik die naar iemand zijn harses zou gooien en iemand had een schedelbreuk zou ik het echt absurd vinden als daar zo'n straf op stond. Dat is echt geen risico wat je kan incalculeren lijkt me.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-21 21:11

Ik heb nog een nieuwe zaak:

Dader en slachtoffer waren aan het klimmen op een klimwand in een klimcentrum. Op het moment dat het slachtoffer op een klimwand in het klimcentrum aan het klimmen was en zich op een hoogte van ongeveer 12 meter, in elk geval op aanzienlijk hoogte, van de grond bevond. Was de dader de zekeraar en dat betekent dat hij verantwoordelijk was voor de veiligheid van de klimmer.

Dader en slachtoffer zijn beide al jaren zeer goede klimmers en waren al langere tijd vaste klimpartners.
Het klimmateriaal waarmee ze klommen was technisch helemaal in orde.

De vriendin van de verdachte heeft op dat moment de route naast die van de verdachte en het slachtoffer beklommen, met iemand anders als haar zekeraar. Het uiteindelijke slachtoffer is tijdens haar klimtocht drie keer gevallen en is telkens goed opgevangen door de verdachte. In de loop van de klimtocht van het slachtoffer heeft de verdachte af en toe met de zekeraar naast zich gesproken. Hoewel het protocol voorschrijft dat de zekeraar voortdurend omhoog kijkt naar de klimmer, heeft de verdachte dat niet gedaan, naar eigen zeggen omdat dit fysiek ondoenlijk is en niet nodig is nu een ervaren klimmer/zekeraar aan de spanning op het touw voelt welke reactie van hem wordt geëist. Op het moment dat de klimmer van het paar naast zich, nadat zij naar beneden was gevierd, op de grond stond is de verdachte met haar en haar zekeraar gaan praten. Vervolgens heeft de verdachte de zekering van het touw waarmee hij het slachtoffer zekerde losgemaakt, naar eigen zeggen aangezien hij onbewust dacht dat vastgekoppeld blijven niet meer nodig was omdat zijn vriendin veilig op de grond was. Tenslotte is het slachtoffer van twaalf meter hoogte naar beneden gestort. Door deze val is het slachtoffer als gevolg van massaal bloedverlies veroorzaakt door een verscheuring van haar rechter longader overleden.

Wat is de uitspraak van de rechter denken jullie?

Dood door schuld?
... met de dood tot gevolg?
Doodslag?
Vrijspraak?

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 21:15

Het verhaal komt me bekend voor. Ik heb ooit voor een verhaal onderzoek gedaan naar ongelukken tijdens het klimmen, en volgens mij kwam deze casus toen voorbij. Ik weet alleen niet meer wat de uitspraak was, dus ik doe een gokje:

Dood door schuld. Het is geen kwade opzet geweest, maar de het overlijden van de klimmer is wel rechtstreeks veroorzaakt door de actie van de zekeraar.