Rekeningen - hoe regelen met kinderen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:37

Hier komt alles op de gezamenlijke rekening binnen en daar gaan ook alle betalingen van af. We hebben ook een gezamenlijke spaarrekening, toen we gingen samenwonen hebben we daar beiden 75% van ons spaargeld heen gestort en hier sparen we ook maandelijks op.

Beiden hebben we ook onze eigen spaarrekening van voor het samenwonen aangehouden met dus 25% van ons eigen spaargeld van voor de relatie. We zien dat beiden echt als ‘noodgeld’ waar we niet aan komen.

Eigenlijk dus alles op één hoop maar met een klein deel eigen spaargeld.

Edit; wij hebben de ‘wat als’ in geval van uit elkaar gaan ook vastgelegd in een samenlevingscontract, en hebben ook beiden een testament.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 14-03-21 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 12:37

Fijn dit topic. Ik ga het op mijn gemak doorlezen.
Wij zitten namelijk in een soort gelijke situatie: samenwonend, storten nu 50/50 op een gemeenschappelijke rekening voor de vaste lasten + gezamenlijke aankopen. Maar... kleine op komst. Dus is dit nog wel zo handig? Mijn vriend wil eigenlijk alles op 1 hoop gooien, maar ik merk dat het voor mij niet goed voelt (betekent dat hij bijv. mee betaalt aan het paard, meer geld in legt en we dus ook bijv. onze eigen cadeaus betalen). Dilemma's :)) Gelukkig luxe problemen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:11

Noor schreef:
Nouja behalve dan als je VOOR het trouwen een aanzienlijke hoeveelheid spaargeld hebt

Ja, maar dat hou je toch gewoon apart, je bent nou eenmaal in bGvG getrouwd. Maar dat heeft dus niets met je OP te maken, dat gaat namelijk over alles na het trouwen. En wettelijk gezien is al het inkomen dus gezamenlijk, daar heb je toch al lang voor gekozen?

Ik begrijp niet dat je het nu apart wil gaan houden, waarom ben je dan niet op
HV getrouwd?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:21

Je moet doen waar je je fijn bij voelt.
Wij hebben vrij veel rekeningen omdat dit in iedergeval voor mij overzichterlijker voelt. Voor een ander voelt dat wellicht hopeloos gecompliceerd.
Salaris komt inderdaad op eigen rekening en dan maken we een standaard hoeveelheid over naar een gezamelijke rekening. Wij zijn dan weer een beetje anders als de meeste huishoudens omdat we die gezamelijke rekening enkel gebruiken voor vaste uitgaven en vakanties en de bankpas daarvan niet gebruiken (dus geen variabele kosten). Boodschappen doen we gewoon van onze eigen rekeningen net hoe het uitkomt. Kindertoeslag gaat apart.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:27

Zodra ik zwanger was is alles samen gezet. Wij kennen wat voorbeelden uit onze omgeving die alles gesplitst hielden. Bij enkelen ging dat goed, bij anderen zorgde dat voor grote problemen. 1 van de 2 geraakte dan hun werk kwijt bv en had te weinig spaargeld om nog zijn/haar deel in te brengen. Partner ving dat dan op maar vond dan dat het werk zoeken niet snel genoeg ging etc. Wij hebben heel goed nagedacht wat wij nu precies wouden. Wij kozen voor een kind omdat wij ook voor elkaar kozen, voor de rest van ons leven. Het was dus gek voor ons om dan alles gesplitst te houden. Want als je kiest voor elkaar, een kind, een leven samen, waarom zou je het financiële dan gesplitst houden? Voor als je ooit uit elkaar gaat? Als je 100% voor elkaar gaat, waarom zou je dat dan in jou achterhoofd houden? Omdat er 1 van de 2 een pak meer verdiend? Tja, en dan? Mogen beiden daar niet even hard van genieten? Want genieten doe je toch samen?

Uiteraard heeft iedereen daar zijn eigen meningen/redenen/situaties over. Maar wij voelden heel sterk dat dat niet langer uit elkaar moest gehouden worden omdat wij 100% voor elkaar gaan.

Oh en over cadeau's: Tja, op papier zul je mee betalen als alles samen staat. Maar voor mij gaat een cadeau erom dat iemand tijd en moeite heeft gedaan om iets te zoeken. Dat ik daar dan een deel aan mee betaal zal mij worst wezen (alhoewel ik mijn geld dat ik met oud en nieuw kreeg van de grootouders wel apart heb gehouden voor zijn horloge toen ik hem ten huwelijk vroeg. Dat wou ik echt 100% uit mij zelf geven. Met andere cadeau's heb ik daar geen probleem mee)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:31

Wij hebben optie 4:
Elk een eigen rekening en het is zo gegroeid dat elk een deel betaald dat "naar inkomsten" lukt. :)
Oorspronkelijk is dat zo gekomen omdat mijn man toen zelfstandige was, eenmanszaak. Dus zou hij failliet gaan. Dan konden ze niet aan "mij" zeg maar. :) Inmiddels is hij niet meer zelfstandig maar we voelen ook de nood totaal niet om het samen te zetten. :+ Het stukje vrijheid van niet te hoeven overleggen voor elke aankoop vinden we beide wel fijn. :)

Merk ik dat mijn man "krap" komt te zitten (dat klinkt nu zo suf maar we communiceren gewoon veel en goed dus het is niet alsof ie als een kind moet melden dat ie krap zit) dan neem ik een deel van zijn lasten over en andersom net zo. Als hij merkt dat ik een maand veel uitgaves heb die "ongepland" waren. Dan neemt hij een deel van mij over.
Ondanks dat we geen gezamelijke rekening hebben is alles hier dus veel minder gescheiden dan in jouw opties. :')
We maken ons nl echt niet druk over we tankt als we een uitje doen bv. Of wie voer en speeltjes koopt voor de hond (die technisch gezien van mijn man is maar die ik dan weer gekocht heb als "cadeau" nadat hij vorig jaar op een jaar tijd drie honden verloor waarvan één aan ouderdom, en twee aan kanker. :(:) Zodra hij liet voelen dat ie eigenlijk wel terug en hond wilde hebben we samen uit gekeken naar een goed nest. Hij heeft de pup gekozen en die heeft hij van mij gekregen.)

Ik haat gezeik over geld. Ik wil daar dus ook geen "vaste regels" over en mijn man gelukkig ook niet. :) En als we uit elkaar gaan hebben we elk gewoon ons eigen geld en wat we tijdens de relatie voor elkaar gedaan hebben is met liefde geweest. Daar moet je dan IMO niet onnozel over doen als je uit elkaar gaat. :o
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 14-03-21 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:32

Wij zijn 21 jaar getrouwd in gvg.
We hebben allebei een eigen rekening en een gezamenlijke rekening.
We storten naar rato op de gezamenlijke rekening.
Hiervan betalen we de hypotheek, verzekeringen, (gemeentelijke) belastingen, boodschappen, zorgverzekeringen, de hond, cadeaus voor familie en vrienden, vakanties, internet.

Al betaal ik soms zelf ook een cursus voor de hond.
High Tea met mijn zusje of vriendin betaal ik van eigen rekening.
Als mijn man jarig is betaal ik het ook zelf.

Als ik krap zit betaald mijn man soms iets.
En andersom doe ik dat ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:35

Dat laatste is mooi gezegd Ayasha :)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:37

Wij werken evenveel, verdienen bijna evenveel maar niet geheel. Wat wij doen is alles op één hoop, en daarnaast krijgen we allebei elke maand 'zakgeld'. Dat gaat naar de eigen rekening. Wat je daarvan doet mag je helemaal zelf weten.
Alle andere uitgaven voor huis, eten, benzine etc gaan dus van de grote hoop. Wil de een iets kopen voor het huis wat de ander niet helemaal nuttig vindt, dan praten we erover. Net als grote uitgaven. Maar daar komen we altijd wel uit.

Ja, voor de wet is dit onzin. Maar dat maakt niet uit toch? Wij vinden dit zelf een fijne manier en voelen ons hier goed bij. Daar gaat het ons om. Niet om rekening te houden bij een evt. scheiding.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:40

Wij hebben beide een privé rekening, een gezamenlijke rekening en mijn man heeft nog een zakelijke rekening.

We doen het zo dat we beide hetzelfde op de privé rekening over houden. Heel fijn zo want toen we net samen waren studeerde hij nog en betaalde ik dus meer maar konden we allebei ook nog wat kopen van onze privé rekeningen, nu ben ik weer aan het studeren en betaald hij dus meer maar houden we dus ook allebei hetzelfde over op onze privé rekeningen. Elk jaar vullen we de excel sheet opnieuw in, maar ook als ons inkomen wijzigt. Zo is het altijd eerlijk.

Privé is echt voor kleding, hobby spul etc

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 13:53

Ik mis optie 4: alles gezamenlijk

Cadeau voor je verjaardag: het gaat toch om de intentie en de moeite die de ander doet? En niet hoe het betaald wordt?

Ik heb jarenlang een rekening ernaast gehad voor mijn paard, kleding etc. Ook een soort sentiment, was mijn 1e eigen rekening. Maar als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen dan is dit eigenlijk alleen voor “ het gevoel”. En niet te vergeten de bank kosten die je moet betalen voor een extra rekening.
En als je nu al rekening moet houden met “als het ooit mis gaat”, tsjaa.... probeer gewoon in het nu te leven.

Grote aankopen overleggen we, maar voor de rest koop ik gewoon wat nodig is of waar ik zin in heb.

Maar toen we net gingen samenwonen zijn we begonnen met optie 2. Maat vond dit zo complex om bij te houden wat je van welke regering moest betalen...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 16:26

Er is gewoon geen goed of fout. Het moet je leven makkelijk maken en ik vind het leven makkelijker met meerdere rekeningen en een ander vind dat waardeloos. Dat is gewoon allemaal prima. Toen ik nog single was had ik het al over meerdere rekeningen. Daar hoef ik ook verder niet over na te denken of zo.
Je kunt ook een tijdje proberen hoe iets bevalt en later weer aanpassen. Hoe dan ook vooral niet te veel gedachten aan verspillen want je bent niet getrouwd met je bankrekening, die kun je ieder moment weer anders inrichten.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:34

Esther_ schreef:

Cadeau voor je verjaardag: het gaat toch om de intentie en de moeite die de ander doet? En niet hoe het betaald wordt?

Ik heb jarenlang een rekening ernaast gehad voor mijn paard, kleding etc. Ook een soort sentiment, was mijn 1e eigen rekening. Maar als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen dan is dit eigenlijk alleen voor “ het gevoel”. En niet te vergeten de bank kosten die je moet betalen voor een extra rekening.
En als je nu al rekening moet houden met “als het ooit mis gaat”, tsjaa.... probeer gewoon in het nu te leven.

Grote aankopen overleggen we, maar voor de rest koop ik gewoon wat nodig is of waar ik zin in heb.

Maar toen we net gingen samenwonen zijn we begonnen met optie 2. Maat vond dit zo complex om bij te houden wat je van welke regering moest betalen...

Niet helemaal mee eens. Al klopt het feitelijk wel wat je zegt natuurlijk. Als je 100 euro op de gezamenlijke rekening hebt staan en vrouwlief voor 100 euro naar de kapper (of paardenwinkel haha) gaat, betekent dat dat manlief geen euro meer te besteden heeft. Heb je aparte rekeningen was dit bij beide 50 euro geweest, en had vrouwlief een goedkopere behandeling genomen bij de kapper en manlief daardoor ook nog 50 euro te besteden.

Het idee van alleen een gezamenlijke rekening is wmb heel mooi als je onbeperkt geld hebt, maar anders lijkt het me toch verdomd onpraktisch. Je kunt het maar 1x uitgeven elke maand en wil je net die dure nieuwe jas kopen, blijkt manlief het net al uitgegeven te hebben aan nieuwe schoenen. Of je moet eerst gaan bellen of het 'goed' is als je nu die dure jas koopt.

Ik zou het dus niet als voor alleen het gevoel willen omschrijven, maar ook vooral om heel praktische redenen.

Pikkepor

Re: Rekeningen - hoe regelen met kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:43

Hier dezelfde situatie, eerste kindje op komst.

Hier hebben we ongeveer hetzelfde inkomen (dat van mij is variabel als zelfstandige). Maar we hebben een bedrag opgesteld naar rato van het inkomen. Daarvan is een deel voor de gezamenlijke lopende rekening (voor boodschappen, rekeningen, verzekeringen e.d.) en een deel voor de gezamenlijke spaarrekening (uitgaven aan het huis, vakantie, spaarrekening kind, enz...)

Wat er voor de rest overblijft van ons salaris is voor onszelf (benzine, hobby's, sport, weekendjes met vrienden/vriendinnen, cadeautjes voor elkaar, sparen, ...).

Een keer in de zoveel tijd herzien we onze uitgaven. En kijken we of we de bedragen die we allebei inleggen moeten aanpassen.
Dit werkt voor ons al 5 jaar prima zo. We delen nu ook de kosten van onze huisdieren (voer, dierenarts, trainingen, ...), dus de kosten voor een kind gaan we ook op deze manier doen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:48

wemkelover schreef:
Bij ons komt alles op 1 buld. We zijn niet getrouwd maar hebben wel een samenlevingscontract.
Ik verdeel alles op potjes, boodschappen, tanken en andere dingetjes/rekeningen/sparen.
Ik ben eigenlijk ook degene die het financiele doet. We hebben vertrouwen in elkaar en dus ook hier in.

verjaardagscadeautjes doen we eigenlijk niet voor elkaar. Mijn vriend als die iets wil hebben en het geld is er dan haalt hij dat en andersom. Voor de kinderen uiteraard wel.

Wij doen het ook precies zo, al jaren. Had eerst samenlevingscontract en nu getrouwd. Kadootjes doen we wel voor elkaar en ach mij boeit het niet het gaat om het idee.

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:56

Hier getrouwd, koophuis en twee kinderen.
En ieder een eigen rekening.
Dat gaat prima. Als de één krap zit, maakt de ander wat over.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 18:58

pumpina schreef:
Esther_ schreef:

Niet helemaal mee eens. Al klopt het feitelijk wel wat je zegt natuurlijk. Als je 100 euro op de gezamenlijke rekening hebt staan en vrouwlief voor 100 euro naar de kapper (of paardenwinkel haha) gaat, betekent dat dat manlief geen euro meer te besteden heeft. Heb je aparte rekeningen was dit bij beide 50 euro geweest, en had vrouwlief een goedkopere behandeling genomen bij de kapper en manlief daardoor ook nog 50 euro te besteden.

Het idee van alleen een gezamenlijke rekening is wmb heel mooi als je onbeperkt geld hebt, maar anders lijkt het me toch verdomd onpraktisch. Je kunt het maar 1x uitgeven elke maand en wil je net die dure nieuwe jas kopen, blijkt manlief het net al uitgegeven te hebben aan nieuwe schoenen. Of je moet eerst gaan bellen of het 'goed' is als je nu die dure jas koopt.

Ik zou het dus niet als voor alleen het gevoel willen omschrijven, maar ook vooral om heel praktische redenen.

Dat is ons in de 8 jaar dat we samen zijn echt nog nooit overkomen. Wellicht een bepaalde manier van omgaan met geld of een stuk communicatie?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:03

Ons is dat ook nog nooit overkomen en wij hebben geen onbeperkt geld en wel een dure smaak met alles :')

Esther_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:13

pumpina schreef:
Esther_ schreef:

Dit is echt nog nooit gebeurt. Je kijkt beide wat er nog aan budget is, hoe lang de maand nog is en je overlegt eventueel. Als je het op €50 aankomt, dan heb je denk ik ergens een verkeerde keuze gemaakt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:15

Trouwens, het gebeurt ons wel eens dat we allebei graag iets groots willen kopen, zeg iets van €1000 willen uitgeven. Zulke dingen spreiden we wel. Maar zulke grote uitgaven overleggen we ook.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:22

Wij hebben beide onze eigen betaal- en spaarrekening. Daarnast hebben we een gezamenlijke rekening voor ons huis, boodschappen, WOZ, tuin etc etc Naar die rekening maken we beide per maand een bedrag over. Verder vinden we het prima wat er uitgegeven wordt door een ander.
Cadeaus gaan van onze eigen rekening, ik voor mijn familie en vrienden en hij voor zijn familie en vrienden.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:27

verootjoo schreef:
Ons is dat ook nog nooit overkomen en wij hebben geen onbeperkt geld en wel een dure smaak met alles :')

Wij hebben gewoon geen geld en een dure smaak. We kijken gewoon wie van ons twee het meest dringend iets nodig heeft. :')

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:43

Wij hebben 1 gezamenlijke rekening waar we allebei een bedrag naar rato op storten en daar worden alle vaste lasten van betaald. Dan hebben we daarnaast onze eigen rekeningen maar dat loopt echt compleet door elkaar. Ik verdien minder en geef het meeste uit dus ik ben altijd bezig met geld over te maken naar mijn rekening haha. Kortom: we doen eigenlijk alles op 1 hoop. Moeten het nog wat strakker regelen.

Wil straks gewoon 1 gezamenlijk rekening voor alle vaste lasten zodat je goed over ziet wat er maandelijks sowieso weg gaat. En dan 1 rekening waar de salarissen op gestort worden en waar we gewoon alle andere dingen van betalen. Dan blijft het overzichtelijk.

Overigens heb ik heel wat ervaringen met de ellende die ontstaat na echtscheiding. Maar het ligt er vooral aan hoe moeilijk je het je ex-partner Wilt maken, dat kan namelijk bij alle drie de opties.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 19:48

Wij hebben alles op een hoop en dat voelt wel zo eerlijk. Ik heb dat naar rato en dingen gesplitst nooit zo begrepen en ik heb er ook een mening over.

Zijn geld is van mij en mijn geld is van hem. Samen zorgen we dat alles werkt en loopt en dit gaat al jaren gesmeerd.

We werken allebei hard, de een meer thuis en de ander meer op zijn werk. Dat hij of ik meer zou verdienen en daardoor ook meer te besteden zou hebben omdat we alles apart houden lijkt me heel apart.

We hebben nooit gedoe, een compleet overzicht en dezelfde (financiele) dromen en wensen. Dat hij of ik een duurdere hobby heeft maakt ons echt niks uit, ik zie hem graag gelukkig.

Juist bij verschil in salaris lijkt me alles apart houden heel oneerlijk, tenzij je afspreekt dat je alles overmaakt naar de gezamenlijke rekening en dan bvb 300 euro zakgeld pp terugkrijgt.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-21 21:08

Bij ons is het een beetje naar elkaar gegroeid. Toen we samen gingen wonen hebben we een gezamenlijke rekening geopend en daar storten we op wat we nodig hebben voor alles samen. Die scheiding is nooit super strikt geweest, soms gaat benzine, boodschappen of iets voor ons kind van een eigen rekening. Wat we erop storten zal wel ongeveer naar rato zijn, maar ik heb eigenlijk geen idee wat mijn man precies netto verdiend en hij weet dat ook niet van mij( geen bewuste keuze, maar nooit echt besproken). We storten op de gezamenlijke wat nodig is/wat we kunnen missen.

Ik beheer de gezamenlijke rekening en hou goed bij hoe het met onze financiën gaat. Spaar heel bewust gezamenlijk, onze dochter en voor mezelf. Mijn man is daar veel minder van en geeft het geld gewoon uit wat hij heeft, daarom ook niet alles op een hoop, ik zou daar heel zenuwachtig van worden en veel te veel de neiging hebben om te controleren. Op deze manier hebben we gewoon altijd genoeg, zonder geld irritatie.

Als we gaan scheiden wordt alles gewoon 50/50
verdeeld (op paar zaken na), dus de verschillende rekeningen zijn puur uit praktische overwegingen. Als je echt dusdanige carrierekeuzes maakt die ervoor zorgen dat je inkomen flink daalt, dan kan het wel de moeite waard zijn om vooraf goed te onderzoeken wat een scheiding zou betekenen.