Hoe heb jij je rijbewijs gehaald?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoeveel rijlessen had je nodig?

Minder als 30 lessen en in één keer geslaagd
138 (29%)
Minder als 30 lessen en in twee of meer keren geslaagd
23 (4%)
30 lessen + in één keer slagen
67 (14%)
30 lessen + in twee keer slagen
22 (4%)
35 lessen + in één keer slagen
30 (6%)
35 lessen + in twee keer slagen
22 (4%)
40 lessen + in één keer slagen
46 (9%)
40 lessen+ in twee keer slagen
29 (6%)
Meer als 45 lessen en in één keer geslaagd
39 (8%)
Meer als 45 lessen en twee of meer praktijkexamens.
55 (11%)

Totaal aantal stemmen: 471

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:12

Ik had een standaard pakket van 20 lessen met nog 10 extra lessen erbij. Had ook een tussentijdse toets en ben voor de praktijk in 1x geslaagd.

Theorie heb ik 3x over gedaan :')

En ehh... Het is meer dan ipv meer als O:)

Dieselpaard

Re: Hoe heb jij je rijbewijs gehaald?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:16

Ik reed 3 uur achter elkaar met een pauze van een halfuur. Was een pakket waar ook je theorielessen in verwerkt zaten en 30 rijlessen.
Die 3 uur zorgde ervoor dat we ook een aantal keer over de snelweg zijn gereden en een drukke stad. Dat vond ik wel heel erg fijn, omdat dat toch anders rijden is.
Netjes in 1x geslaagd voor zowel theorie als praktijk.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:26

Ik heb 26x gelest volgens mij. Helaas de eerste keer niet geslaagd, maar ik had een fikse keelontsteking dus dat verbaasde me niet, kon amper mijn ogen open houden :') Maar het was te kortdag om het examen zomaar te verzetten en voor het geld wat ik eraan kwijt was vond ik het zonde om het niet te proberen.

Daardoor moest ik wel veel extra lessen nemen, omdat er ze pas na een paar maanden weer plek hadden voor een examen.

Wat bij mij heel erg scheelde, waardoor ik ondanks niet in 1x slagen niet meer dan 30 lessen nodig had, was dat ik al een aantal keren gereden had op het terrein waar mijn vriend woonde. Daardoor had ik al gevoel en handigheid gekregen in koppelen, achteruit rijden, parkeren. Want pas wanneer je die handigheid hebt, kan je op je omgeving gaan letten, dan ben je zo 5-10 lessen verder.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:30

Ik had een pakket: 30 lesuren, tussentijdse toets, theorie-examen en afrijden. Voor beide examens in 1x geslaagd, daar was ik erg blij mee.
Stad van afrijden maakt denk ik ook uit, mijne was Den Helder; weinig spannends aan daar. :')

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:42

Ik had een pakket van 20 lessen van 45 min en was in een keer geslaagd.

De examinator vertelde dat mensen gemiddeld 45 tot 55 lessen hadden voor ze waren geslaagd. Ik vond dat toen al bizar veel.

Pieneappel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 18:57

Tja... ik heb 61 lessen gehad met een totaal van 104 uur :x
2 rijscholen gehad
Maar wel in 1x geslaagd, praktijk en theorie!

Als ik tips mag meegeven aan anderen die hun rijbewijs willen halen:
- Kies voor een rijschool die goed bekend staat, en liever iets duurder dan een goedkopere zzp’er.

- begin op tijd met je eigen verklaring als je daar een ‘ja’ op moet invullen, je bent er heel veel tijd aan kwijt door bijv bepaalde artsen en CBR zelf.

Ben totaal 1,5 jaar bezig geweest met mijn rijbewijs

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:23

Blue_Eyes schreef:
Ik heb veel lessen gehad, maar dat lag voornamelijk aan de tijd waarin ik mijn rijbewijs haalde. Ik zakte de eerste keer en de tijd die ik moest wachten op een her was toen gemiddeld 3 maanden. Ik had pech, het werden er 4. En dan iedere week een les 'om het wel bij te houden' dat resulteerde in meer dan 50 lessen. Maar toen ook zonder problemen geslaagd.

In mei was mijn rijexamen al aangevraagd (na 10 lessen proefexamen gedaan met de instructeur) en pas eind augustus kon ik afrijden. Dus heb tijdens die 3 maanden wel moeten blijven lessen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:33

Heel dapper dat er bokkers zijn die toe durven geven dat ze meer dan 50 lessen nodig gehad hebben. Ook hier proef ik helaas dat zo gauw je er meer dan 30 gehad hebt, je een soort van kneusje bent.
Zelf ook meermaals uitgelachen geweest omdat ik een ‘bizar’ aantal lessen nodig had, namelijk 73.
Werkte ook goed voor mijn faalangst joh :+

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:40

Ik had een pakket van 30 lessen en brak 2 weken voor het examen mijn pols.
Ik moest 6 weken in het gips en mocht geen examen doen (werd wel gratis geannuleerd). Pas 3 maanden later ben ik weer gaan rijden en toen kwamen er dus 10 lessen bij omdat ik wat moest bijschaven.

Ik weet nog dat mijn lessen ook echt 60 minuten waren, dus als het nodig was haalde je aan het einde van de les de volgende leerling op en die bracht jou aan het begin van de les terug (soms thuis, op het werk of bij de rijschool net wat was afgesproken).
Volgens mij zijn er tegenwoordig ook rijscholen die lessen van 50 minuten geven, dat scheelt in totaal best veel tijd.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:41

S8903N schreef:
Heel dapper dat er bokkers zijn die toe durven geven dat ze meer dan 50 lessen nodig gehad hebben. Ook hier proef ik helaas dat zo gauw je er meer dan 30 gehad hebt, je een soort van kneusje bent.
Zelf ook meermaals uitgelachen geweest omdat ik een ‘bizar’ aantal lessen nodig had, namelijk 73.
Werkte ook goed voor mijn faalangst joh :+

Het verschilt gewoon ook wel van de plek waar je woont. Provincie of grotere stad bijvoorbeeld maar ook aan rij instructeur. Hier dus 1x afgereden en gehaald maar m’n vriend had 20 lessen maar wel 4 rij examens. Tja weet niet wat beter is. Ook andere plaats trouwens.

tempura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:41

Je had beter ook kunnen vragen hoevaak mensen over hun theorie examen hebben gedaan... weet niet of je die al gehad is maar ik hoor dat mensen juist daar op vastlopen. Mensen die het echt 6/7/8x opnieuw hebben moeten doen. Ik heb hem 2x gedaan en was echt verbaast hoe moelijk zo'n test was. En ik ben iemand die goed kan leren. Als je niet praktisch bent ingesteld zijn die inzicht vragen echt super vreemd. Je moet een beetje het 'systeempje' van de vragen doorhebben.

Succes verder :)

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:44

Ca 40 lessen in een faalangst pakket, dit was inclusief extra examens om te kunnen wennen aan een examinator. 3 in totaal waarvan 1 ook nog was voor de speciale verrichtingen zodat ik die op m'n daadwerkelijke examen niet meer hoefde, ik vond het ideaal. Geen idee of ze dat nog aanbieden, mijn examen was in 2005 :').

3x over m'n theorie gedaan, maar gelukkig wel m'n praktijk in 1x :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:47

Ik heb volgensmij ook 23 lessen gehad, en toen examen. Maar het scheelt denk ik ook waar je woont, hier is het vrij rustig op het platteland, en zijn ook de snelwegen al niet zo indrukwekkend als in de randstad. Daar krijg ik nu ook paniek hoor, omdat ik het niet snap en het gaat allemaal zo snel en past maar net-net. De 'stad' is hier ook niet angstaanjagend en moeilijk, gewoon je ogen open houden en dan komt het wel goed.

Theorie, praktijk en TTT allemaal meteen gehaald, mijn scootertheorie deed ik wel 5x over :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:48

tempura schreef:
Je had beter ook kunnen vragen hoevaak mensen over hun theorie examen hebben gedaan... weet niet of je die al gehad is maar ik hoor dat mensen juist daar op vastlopen. Mensen die het echt 6/7/8x opnieuw hebben moeten doen. Ik heb hem 2x gedaan en was echt verbaast hoe moelijk zo'n test was. En ik ben iemand die goed kan leren. Als je niet praktisch bent ingesteld zijn die inzicht vragen echt super vreemd. Je moet een beetje het 'systeempje' van de vragen doorhebben.

Dat is eigenlijk wel een hele goede van jou. Ik was ‘te dom’ om met een fatsoenlijk aantal lessen te slagen volgens die Harries die mij uit lachten, maar heb wel elk theorie examen in één keer gedaan (brommer, auto en motor). Zelf deden ze daar dan minimaal 3 keer over :Y)
Ieder zijn/haar talent zullen we maar zeggen?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:49

Echt geen idee hoeveel lessen ik had, maar het waren er best veel. In de tussentijd verhuisd en toen ook gewisseld van rijschool. Dat was wel een goede keuze achteraf, want bij de eerste rijschool kwam ik op een bepaald moment niet verder. Bij de eerste rijschool heb ik 2x afgereden en bij de 2e ook. Na 4x geslaagd dus :-)

Door de wat langere doorlooptijd ook 2x theorie examen moeten doen, maar daar was ik wel beide keren meteen voor geslaagd.

Ik vind er niks absurds aan om er wat langer over te doen. Beter dan dat je te vroeg het verkeer in wordt gestuurd :-)

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 19:55

Ik heb mijn theorie in 1x gehaald, een lessen pakket van 20 lessen volgens mij en daarbij nog een paar extra om de tijd te vullen voordat ik praktijk examen had. Ik heb geen tussentijdse gedaan en gewoon in 1x gehaald (op mijn 17,5 jarige leeftijd) toen ik 18 werd mijn BE gedaan en met 8 uur lessen (2 dagen van 4 uur en daarna examen) ook jn 1x gehaald

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:00

1x theorie en 1x examen, maar ik heb veel lessen gehad... Deels door mijn faalangst, waardoor ik gewoon wat meer wilde oefenen, maar nog meer omdat ik tussendoor 8 maanden uit de running was door een gebroken arm en een stage (rijschool gaf geen lessen in het weekend of in de avond). Het enige voordeel was dat ik in alle seizoenen heb gereden en in alle (beroerde) weersomstandigheden. Hoeveel lessen ik uiteindelijk heb gehad, weet ik niet meer. Zeker wel meer dan 30.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:01

Volgens mij heb ik er 39 gehad. Ik ben tussendoor gestopt omdat ik een eindsprint moest doen om mijn schooljaar te kunnen halen. Dus toen heb ik wat extra lessen geboekt om alles weer even op te halen. Wel in een keer geslaagd

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:08

tempura schreef:

In mijn tijd had je daar gewoon een boek voor met allemaal voorbeeldvragen. Gewoon uit je hoofd leren en dan kon je in 1 keer slagen. Als je 18 bent ben je nog gewend iets te moeten leren.

x_Milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:16

kosseh schreef:
Ik heb zelf boven de 45 uur aan lessen gehad. De meeste 1,5 uur per les.

3de examen pas geslaagd. :(. Ik heb faalangst en durfde hierdoor niet goed te rijden als de andere zichtbaar oplette.
M'n instructeur had dit snel door en deed dan dingen om mij af te leiden zoals spelletjes wie het eerst een verkeersbord zag enzo.
Tsja met examinator gaat dat helaas niet.

Na 30 uur reed ik wel al goed genoeg, maar zodra er echt opgeled werd klapte ik dicht.

Ik heb overigens geen pakket gehad. Maar losse lessen en examen. Scheelde vrij weinig in de prijs

O en tussen tijdse toets hoeft echt niet. Kan je beter dat geld steken in evt een extra examen.
Juist lekker als je een bijzondere verichting moet doen tijdens je examen. Blijft er minder tijd over om een fout te maken tijdens het rijden

Hier ben ik het mee eens! Moet wel zeggen dat ik het beste presteer onder wat druk, dus ik had geen TTT om mn zenuwen onder controle te houden. Kan me wel voorstellen dat het fijn kan zijn om de situatie al eens meegemaakt te hebben, als je wel erg veel last hebt van zenuwen.

Het aantal rijlessen dat ik had, kan ik me echt niet meer herinneren. Ik weet wel dat ik het fijn vond om al flink wat rijlessen gehad te hebben, voordat ik mijn theorie ging halen. Kreeg zo toch iets meer gevoel voor het onderdeel gevaarherkenning.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:19

Ik heb iets van 70/80 uur rijles gehad en 3x examen gedaan

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:22

S8903N schreef:

Het was heel simpel. Ik had een pakket van 40 lessen + examen gekocht, daarna reed ik af en dat was pech. Examinator met wie het niet klikte en een wijk waar de hoge beukenhagen tot aan de stoeprand liepen, dus ik reed voorzichtig om geen ingreep te krijgen. En toen vond hij me te voorzichtig. Mijn instructeur was ook verbaasd. Maar goed, tweede keer ging beter - duurde alleen een paar maanden...

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:27

Ik ben met 27 lessen in 1x geslaagd. Had mijn TTT verkloot ivm de zenuwen (faalangst), bij mijn examen pilletjes van de huisarts gehad en het ging super gesmeerd

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:29

70 lessen, 2 examens, 4x theorie..

Terwijl ik best slim ben hahaha

Maar 0 ongelukken in 20 jaar en heel wat kilometers gereden, dat compenseert een beetje hoop ik *\%/*

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-21 20:37

Iets van 22 lessen en in 1x geslaagd. Ook in 16 jaar 0 ongelukken gehad en ook nooit schade gereden.