Mag een werkgever dit vragen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:06

Sunnda schreef:
Ik was gewoon benieuwd of de nieuwsgierigheid van werkgevers wel ergens aan banden is gelegd.

Het probleem is... zelfs als het echt heel duidelijk in de wetgeving staat is het nog niet eenvoudig om er iets mee te doen, en het houdt werkgevers ook niet automatisch tegen. (Mij is ooit gevraagd of ik ook kinderen wilde. Ik weet vrij zeker dat dat een van die echt heel erg niet-de-bedoeling vragen is, maar die vraag werd wel gesteld. En ik heb 'm ook nog beantwoord, deels omdat ik op rechtstreekse vragen vaak wel een antwoord geef, zeker als dat antwoord geen probleem is, en deels omdat ik zo gauw niet wist hoe er tegenin te gaan.)

Dus ik denk dat er wel redenen zijn waarom werkgevers dat in principe niet mogen vragen (privacy, gaat ze niets aan, machtsverhouding), maar ik denk dat die regelgeving niet zo sterk is dat het een zekerheid voor de rechter is. Zelfs openlijke en duidelijke voorbeelden van discriminatie zijn niet altijd makkelijk voor de rechter.

Dus... een betere tactiek is meestal om het een beetje af te weren. Soms kun je op hele lichte toon wel degelijk de vraag stellen of het mag. ("Mag dit wel van de AVP? ;) " -> hoewel ik niet echt zou knipogen is die toon van een knipoog wel belangrijk, heel luchtig.)
En daarna een heel erg oppervlakkig non-antwoord geven: 'oh, geen gekke uitspattingen hoor, geen zorgen' 'ik red me prima' 'geen zorgen voor achtervolgende incassobureau's hoor', zoiets.
En dan helpt het meestal om de vraag ook terug te kaatsen ('mag ik ook weten wat het doel is van die vraag?' of 'is er een speciale reden dat je dat vraagt?')

Maar als een werkgever daarna doorvraagt is het denk ik wel degelijk een zaak om duidelijk nee te zeggen. "Ik voel me toch niet op mijn gemak dat allemaal te delen, wat is het doel daarvan?" en ook echt een antwoord te krijgen, en daarna ook nee te zeggen.

Dat kan je inderdaad de functie kosten, maar ik zou het overwegen omdat het echt een probleem kan zijn als de werkgever al voordat hij je werkgever is, druk op je uitoefent om iets te delen dat hem niet aangaat. Dat wordt waarschijnlijk een werkrelatie waarin je grenzen niet erg gerespecteerd worden.

En dan is het ook goed om te bedenken dat deze vraag ook deels kan zijn om een indruk te krijgen hoe laag een werkgever je salaris in kan zetten of hoe afhankelijk je bent van de functie ofzo. Dat gaat niet alleen maar om invloeden van buitenaf.
En daar zou ik zeer voorzichtig mee zijn. En als je duidelijk bent in je grenzen kan dat ook voordelen hebben en je positiever uit laten komen.
(Ik heb de naam tegen werkgevers te zijn, maar ik wil benadrukken dat dat bij nette werkgevers allemaal geen probleem is. Die vragen er niet om, of ze geven een duidelijke uitleg welke gegevens ze nodig hebben en waarom, en dan is er niks aan de hand.)

Autumnn

Re: Mag een werkgever dit vragen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-21 21:17

Is al gevraagd aan de werkgever gevraagd waarom ze het willen weten?

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 16:56

Volgens mij is dit prive informatie die een werkgever niks aan gaat, helemaal niet als het nog maar een sollicitatie procedure is.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-21 17:11

Ik heb onlangs een behoorlijk uitgebreidde screening gehad , er kwam veel in voor maar niet dat van de wegenbelasting , autoverzekering en wat mijn hobby kost. (volgens mij had ik wel een vraag wat mijn hobby is :P )

Screening was ook nadat ik was aangenomen voor de baan.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 10:46

Cowgirl schreef:
Ik heb onlangs een behoorlijk uitgebreidde screening gehad , er kwam veel in voor maar niet dat van de wegenbelasting , autoverzekering en wat mijn hobby kost. (volgens mij had ik wel een vraag wat mijn hobby is :P )

In principe (in BE), zouden ze de screening moeten doen vóór ze je aannemen óf het vermelden in je contract dat er een screening komt en wat daar de eventuele gevolgen van zijn.
Dit hangt namelijk vast aan je voorwaarden en die kunnen ze niet achteraf "veranderen" door dan "ineens" een screening uit te voeren.

Eapy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 10:52

BillyJ schreef:
Cowgirl schreef:

In principe (in BE), zouden ze de screening moeten doen vóór ze je aannemen óf het vermelden in je contract dat er een screening komt en wat daar de eventuele gevolgen van zijn.
Dit hangt namelijk vast aan je voorwaarden en die kunnen ze niet achteraf "veranderen" door dan "ineens" een screening uit te voeren.

Mwah, ligt eraan. Ik ben ook aangenomen onder de voorwaarde dat mijn post-aanname screening (Verklaring Geen Bezwaar) clean was. Was inderdaad wel gewoon aangegeven bij de vacature.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:56

Ja maar het is op zen minst wel aangegeven en zal een screening zijn ivm veiligheid?

Bij TS vraagt het bedrijf nu ineens om persoonlijke informatie. Bij een verwerking van persoonsgegevens, moeten ook de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming gerespecteerd worden.

Voorwaarden screening:::
Screening kan zeer ingrijpend zijn voor uw privacy. Daarom mag een werkgever u alleen screenen als hij daarbij aan bepaalde (wettelijke) voorwaarden voldoet. Die voorwaarden zijn bedoeld om uw privacy te beschermen.

De belangrijkste voorwaarden zijn:
https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/n ... eenen-5172
De werkgever heeft een legitieme reden (gerechtvaardigd belang) om u te screenen. Meestal is dit dat de werkgever erop moet kunnen vertrouwen dat u als (toekomstige) werknemer integer en betrouwbaar bent.
De screening is noodzakelijk. Dit houdt onder meer in dat de werkgever kijkt of hij de risico’s van een bepaalde functie (zoals werken met vertrouwelijke informatie) niet op een andere manier kan beperken dan door screening.
De werkgever informeert u over de screening. Hij moet u vooraf laten weten dat er een screening plaatsvindt. Daarbij moet hij aangeven waarom een screening noodzakelijk is. Ook moet de werkgever u laten weten welke gegevens hij onderzoekt en waarom deze relevant zijn voor de betreffende functie. Na afloop van de screening moet de werkgever u informeren over de uitkomsten van de screening.
Alleen noodzakelijke gegevens
Verder mag de werkgever alleen gegevens over u opvragen die van belang zijn voor uw functie of de functie waarop u solliciteert.

Gaat het om een functie waarbij u bijvoorbeeld veelvuldig met grote sommen geld of met vertrouwelijke informatie werkt? Dan mag de werkgever meer informatie over u opvragen dan bij functies waarbij dat niet zo is.

Geen medische gegevens
Uw gezondheid mag in principe geen onderwerp van screening zijn. Tenzij voor de functie bijzondere functie-eisen gelden en het daarom noodzakelijk is dat u bijvoorbeeld een oogtest doet.

Een dergelijke medische keuring – die alleen door een bedrijfsarts mag worden uitgevoerd - kan ook wettelijk verplicht zijn. Zoals bij beroepschauffeurs, brandweerpersoneel en offshore personeel. Maar ook als u werkt in verontreinigde grond of werkt met straling of kankerverwekkende stoffen bent u verplicht om een medische keuring te ondergaan.

Privacywetgeving
Tot slot moet de werkgever zich bij screenings aan de privacywetgeving houden.

Verklaring omtrent het gedrag
Bij sommige functies mag de werkgever een zogeheten verklaring omtrent het gedrag (VOG) aan u vragen. Een VOG is een bewijs dat u geen relevante strafbare feiten op uw naam heeft staan. De VOG is verplicht voor bijvoorbeeld onderwijzers en taxichauffeurs.

.......
Laatst bijgewerkt door BillyJ op 17-02-21 11:59, in het totaal 2 keer bewerkt

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 11:57

Dat ging bij mij ook op voorwaarden hoor. Maar ik verwacht geen problemen.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:09

Oh die vragen heb ik ook allemaal gehad toen ik bij de politie solliciteerde. En nog wel veel meer persoonlijke vragen. Het gaat er inderdaad om dat ze o.a. willen weten of je chantabel bent.
Het hangt dus af voor wat voor functie het is.

xTammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:14

Dit soort vragen worden ook as je bij defensie gaat werken gevraagd.
Dan wordt zelfs verwacht dat ook je partner deze lijst invult.
Puur om te weten of er ‘Red flags’ zijn welke jouw functioneren in gevaar kunnen brengen.

Ben nu wel benieuwd om welke functie het gaat :)

Uiteraard mag je dit weigeren als sollicitant, ik heb alleen geen idee of het invloed heeft op wel of niet op gesprek mogen komen en of een keuze daarop maken van de werkgever mag.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:35

Ik zou hier echt niet aan meewerken.

Als het van belang is voor het beroep dat ik niet chantabel ben dan regelen ze dat maar via de AIVD. Zoals alle niet-louche grote bedrijven waar dat een rol speelt doen.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 12:37

xTammyy schreef:
Dit soort vragen worden ook as je bij defensie gaat werken gevraagd.
Dan wordt zelfs verwacht dat ook je partner deze lijst invult.
Puur om te weten of er ‘Red flags’ zijn welke jouw functioneren in gevaar kunnen brengen.

Ben nu wel benieuwd om welke functie het gaat :)

Uiteraard mag je dit weigeren als sollicitant, ik heb alleen geen idee of het invloed heeft op wel of niet op gesprek mogen komen en of een keuze daarop maken van de werkgever mag.

Nee, dat is heel anders. Dan geef je gegevens op aan de AIVD en dus niet aan je werkgever. De AIVD geeft vervolgens een go/no go aan de werkgever. En niet meer dan dat

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 13:31

Iedereen is omkoopbaar en te chanteren, de vraag is alleen hoe laag de grens is. Is het niet voor geld is het wel met bedreiging van je leven of je familie etc. Iedereen heeft een prijs. Maar ik begrijp wel dat als je iemand aanneemt de voorkeur gaat naar iemand zonder financiële problemen.

pumpina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 20:20

Huh, wat een bizar verhaal. Zoals eerder al aangegeven mogen ze bij bepaalde functies, waar beveiliger prima onder kan vallen, de aivd/mivd onderzoek laten doen (bijv VGB). Je moet dan echt veel informatie doorgeven wel, maar dat gaat dus allemaal niet naar de werkgever maar naar de aivd/mivd. Dat maakt het verhaal wel echt even anders..

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-21 20:34

Heb haar net gesproken en ze heeft bezwaar gemaakt tegen de wijze waarop en aangegeven dat ze begrijpt waarom men interesse heeft in de financiele situatie, maar dat deze wijze naar haar inzien niet volgens de privacyregels gebeurd en dat het document nogal amateuristisch overkomt en ze graag dan een officieel document ziet.

Ik ben heeul benieuwd naar het antwoord.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-21 22:57

Verstandig.
Wel benieuwd naar hun reactie.

Ps. Als het amateuristische boeven zijn, worden ze wel op een idee gebracht.
Nou ja, het blijft gewoon erg opletten met wie je je gegevens deelt.