Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:46

Die zelfde leidinggevende had jaarlijks zowat een maandsalaris aan boetes, deed 'm ook niets.
Ze kunnen er dus gewoon echt niets aan doen, het zit echt in hun hoofd.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:46

DuoPenotti schreef:
Snap dat ook niet Ibbel
Dat je dat vroeger met een kaart niet wist, oke.
Nu voer je de route in op een planner en je weet hoe lang je er over rijd. Pakt inderdaad extra reistijd erbij voor oponthoud.
Ben je mooi op tijd, kunt nog even naar het toilet.

Maar las er dan weer zo'n bumperklever hangt, dan k denk ik ook, 10 minuten eerder aanrijden, geeft je stuk minder stress.

Bij bumperklevers ga ik altijd nog even iets langzamer rijden :o .

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:47

Ik ben gewoon geen vrienden met hele stipte mensen, dat werkt gewoon niet :') Vrienden en familie zeggen vaak dat iets eerder begint, dat helpt goed.
Dan heb ik nog even tijd om te wachten tot het zweet op mn rug van de stress van het te laat komen opgedroogd is :+

Ik heb nu (karma!) een vriend die soms wel een uur of meer te laat is, zooo irritant :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:48

Ibbel schreef:
Die zelfde leidinggevende had jaarlijks zowat een maandsalaris aan boetes, deed 'm ook niets.
Ze kunnen er dus gewoon echt niets aan doen, het zit echt in hun hoofd.

Door mijn hersenletsel klopt bij mij tijd ook niet meer, dus ik zet standaard mijn alarm van de telefoon.
13.00 omkleden
13.15 aanrijden
Zeg maar wat.
Dan heb ik van te voren uitgerekend wat de reistijd is.
Tegenwoordig kan echt iedereen op tijd komen, hoe je hoofd ook werkt, kost alleen wat meer moeite.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:50

Ik ben vaak te laat. Ik heb altijd meer tijd nodig als ik begroot. Als ik om 8.30 moet beginnen sta ik om 7.00 op. Ik kwam altijd net op tijd ( wat in mijn geval dus eigenlijk 5 minuten te laat is) daarom sta ik nu om 6.45 op. Maar dan kom ik nog steeds 5 minuten te laat. Omdat ik dan denk dat ik tijd genoeg heb en dat gaat dus mis ( Maar ik heb adhd dus raak ook makkelijk afgeleid). Maar ik vind een half uur te laat komen eigenlijk heel aso. Bij mij is het hoogstens 10 minuten. En bij het zh of de dokter ben ik wel altijd op tijd. Dus het heeft ergens denk ik ook wel te maken met hoe belangrijk ik inschat dat op tijd komen is. Mijn moeder is altijd standaard te vroeg. Dat vind ik echt irritant ( en zij mij hoor)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:51

Nou, ik ben nog niet zo lang geleden verhuisd en maak nog regelmatig de fout om met oude reistijden te rekenen terwijl ik nu een half uur verderop woon :o

Nwktje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:53

Ik ben wel een persoon die vaak te laat is... of te laat komt. Voorheen was dit niet zo maar sinds de laatste maanden. Maar is misschien hier ook een beetje de cultuur (woonde oo Sint Maarten nu Curaçao). Zoals vandaag rond een uur of 1 op het strand afgesproken en het is nu bijna 2 uur en ik lig nog steeds in bed. (Laat stap avondje gehad). Ben dan wel zo netjes om te appen dat ik later ben en app vaak wanneer ik weg ga.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:55

Ceffyl schreef:
DuoPenotti schreef:
Zonde van je tijd, maar die ander mag wel zonde van de tijd X minuten wachten?

Anderhalf uur te vroeg vind ik ook zonde, 5 minuten eerder vind ik netjes, 5 te laat weer niet netjes.

Ja dit bedoel ik inderdaad! En ik zal echt niet zeuren over een keer 10 minuten wachten. Maar als jij altijd degene bent die 10 minuten wacht is dat irritant. Vorige keer ging ik fietsen op het moment dat we hadden afgesproken, dacht mag ze mooi een keer op mij wachten. Drie keer raden wie alsnog de pineut was met wachten op de ander :')
Daarom plan ik meestal wat marge in en zeg ik "tussen twaalf en kwart over twaalf" bijvoorbeeld. Ik ben ook niet zo goed in de tijd inschatten, maar weet dat ik er vaak ongeveer een kwartier naast zit. Dus dan mik ik op 12 en ben er meestal iets na twaalven. Dat een vriendin van mij dan alsnog om 10 voor 12 ergens gaat staan wachten, is dan haar keuze. :+ Ik ben ook al lang gestopt met me daar schuldig over te voelen.

Tegelijkertijd is het ook iets heel Nederlands om zo vreselijk stipt te zijn, ook in je privéafspraken. Nederlanders zijn heel erg gehecht aan hun tijd en ruimte, terwijl later komen dan het afgesproken tijdstip in andere culturen de norml is en mensen eerder vreemd opkijken als je "op tijd" (alles is relatief :+ ) voor de deur staat. Digitale klokken helpen ook niet echt om dat tegen te gaan. Toen iedereen nog alleen klokken met wijzers had, liepen die allemaal net even anders en werd tijd veel meer bij benadering bepaald met intervallen van zo'n 5 minuten. Nu ziet iedereen dat het 12:01 is, terwijl je om 12:00 had afgesproken en weet je dat de telefoon van de ander hetzelfde tijdstip aangeeft.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 19:59

Ik ben een chronische laatkomer. Dusdanig, dat ik voor mijn sollicitatiegesprekken 30-45 minuten vroeger aanwezig probeerde te zijn, zodat ik er meestal 15-20 minuten voor tevoren was. Maar zelfs daar ben ik wel eens te laat voor gekomen (wel met file, maar toch). Als ik afspraken had waarbij ik via het ov ging, zorgde ik altijd voor 15-20 minuten, afhankelijk van het tijdstip 1-3 metro's, vroeger op mikte. Dan was ik wel op tijd. Met het ov gaan vind ik sowieso makkelijker te plannen dan met de auto of de fiets.

Met mijn werk heb ik steeds eigen werktijden mogen kiezen. Mijn pauzes liepen vaak ook uit (45 minuten i.p.v. 30), maar doordat ik die simpelweg boekte onder pauze (=onbetaald) en ik oplette dat er geen afspraken direct na de pauze waren (anders at ik op locatie), had niemand daar last van. Ik begon overigens eigenlijk altijd tussen 6.30 en 7.15, want ik ben wel een vroege vogel, alleen één zonder gevoel voor tijd. Zelfs voor dingen als de paarden binnen zetten, zij staan aan huis en ik doe dat met mijn moeder (TinyHouse op hun erf), heb ik dagelijks een wekker staan en nog ben ik regelmatig te laat.

Overigens is 1-2 uur te laat zijn bij mij nooit het geval of er moet echt iets onverwachts zijn geweest (ik heb wel eens 3 uur in de file gestaan terwijl het maar een rit van 75 minuten had moeten zijn. Enige file was ingecalculeerd, maar meer dan een kleine 2 uur onderweg niet).

Voor afspraken met de dierenarts etc. ben ik wisselend tussen net iets te laat (1-2 minuten) en 15-20 minuten te vroeg. Nog even naar het toilet, nog even de hond laten plassen, blijkbaar is de tas nog niet leeggeschud. Teruglopen omdat ik mijn pinpas vergeten was, teruglopen omdat ik mijn autosleutel vergeten was. Het erop gokken dat niemand inbreekt terwijl ik weg ben omdat ik echt geen tijd meer heb om terug te lopen om de voordeur op slot te doen (gebeurt tegenwoordig gelukkig zelden meer, maar was niet ongebruikelijk). Erachter komen dat ik echt moet tanken, omdat ik anders niet op locatie aan kom (tegenwoordig tank ik dus meestal als mijn tank halfvol is).

Ik heb voor belangrijke afspraken of langere activiteiten ook altijd lijstjes. Doe ik dat niet, dan vergeet ik dingen. Waaronder een keer mijn colbert voor tijdens een (ongemakkelijk) functioneringsgesprek.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:06

Ik ben ook vaak te laat. Niet voor zakelijke afspraken, uit eten, bios, dokter etc, dan ben ik altijd op tijd. Maar als ik informeel met een vriend een theetje ga drinken (thuis of horeca), of iemand ophaal om bijv naar de dierentuin te gaan, kan ik me er echt niet druk om maken als iemand een keer 10 minuten of zelfs een uur te laat is. Het moet niet standaard zijn en iets laten weten is wel netjes. Maar er zal een goede reden zijn waarom iemand het niet redt. Verkeerd ingeschat, iets tussen gekomen, nog even iets willen doen en dat loopt uit. Dan drinken we maar wat korter wat of zijn we ergens anders maar wat later.

Vandaag bijvoorbeeld nog, een vriendin, haar vriend en ik zouden gaan schaatsen, en wilde om 10 uur gaan (2 aparte auto's). Al aangegeven dat ik dat waarschijnlijk niet ga halen, want ik heb een hond die nog niet zo goed alleen kan zijn, dus die moet een flinke wandeling hebben gehad en het is weekend, ik wil niet heel vroeg op staan. Dus ik zou appen wanneer ik vertrok. Uiteindelijk was dat een uur later, ik moest toch nog thee zetten en meenemen voor iedereen, snacks inpakken, de auto ontdooien, alles opruimen omdat de hond alles sloopt anders. En tijdens het wandelen kwamen we een andere hond tegen waar mijn hond nog heel graag mee spelen, dat vind ik ook belangrijk. Tja dan is een uur zo voorbij, maar omdat ik het aangaf was het geen probleem en waren de verwachtingen van iedereen hetzelfde.

Oh en ik spreek nooit op een precies uur af, maar bijvoorbeeld rond 12, dan zit het altijd wel goed. Relaxt, ik zit er niet mee, de ander zit er niet mee, iedereen blij :D

Ceffyl

Re: Vraag aan mensen die altijd te laat komen... Waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 20:11

Tja, ik ben dan een zeurpiet. Maar ik ben geen ochtendmens en als ik dan op zaterdag mn wekker zet voor een dagje uit dan baal ik gewoon als ik daarna dik een uur zit te wachten. Dan had ik liever in bed blijven liggen. En ik vind het ook zonde van de dag. Ga je vroeg op pad om iets te doen, kom je uiteindelijk pas na de lunch aanzetten :( Maar ik ben dan gewoon niet compatible met iemand die niet op de tijd zit. Kijk, komt iemand gewoon eten dan kijk ik niet op de klok. Maar mijn man heeft na een dag werken ook honger en als je dan 6 uur afspreekt en zij komt half 8 aan, ja daar valt niet op te koken. Dus dan zet ik mijn man alvast een bord voor en eten mijn vriendin en ik een opgewarmde portie wanneer ze er is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:12

Dan kreeg die vriendin mooi in haar uppie haar opgewarmde prakkie.

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:13

Als het een goede vriendin is. Is deze eigenschap voor jou zo bezwaarlijk dat het het einde van de vriendschap is?

Uiteraard is aangeven dat je weggaat als ze meer dan 10 minuten te laat komt prima. Maar daar zou ik het bij laten ( je zegt dat ze er voor je is als je het nodig hebt)

We kunnen nu eenmaal niet echt in iemands hoofd kijken. En blijkbaar werkt het nu eenmaal zo bij haar, ze is niet de enige, het is echt iets wat sommige mensen hebben
Dus accepteren is ook gewoon een optie. En met wat truukjes zorgen dat je er zelf niet teveel last van hebt.

Mijn dochter heeft dat met temperatuur. Ja die gaat gerust in de zomer met snowboots over straat of in de winter met een topje. Het gaat de laatste jaren steeds beter maar het blijft soms grappig ( en ze functioneert verder super, afgestudeerd net aan het werk etc)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:14

Maar het is toch ook niet erg om gewoon geen vrienden te zijn met iemand met wie je niet compatible bent toch? Ik zou het echt heel vervelend vinden als mijn vriendinnen boos op me zouden worden of het zich heel persoonlijk aan zouden trekken als ik een keer tien minuten te laat ben. Ik snap dat het vervelend is maar voor mij zegt dat gewoon meer dat je dan niet per se heel geschikt bent om vrienden met elkaar te zijn.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:16

Er is een mooie spreuk die ik eens bij mensen op een tegeltje zag:

Wie hier als vriend naar binnen gaat, komt nooit te vroeg maar steeds te laat!

Je begrijpt wel dat ik ook niet zo stipt ben :o , tot een half uur te laat zit ik niet zo mee maar uren later kan ik echt niet waarderen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:17

Ceffyl schreef:
Maar mijn man heeft na een dag werken ook honger en als je dan 6 uur afspreekt en zij komt half 8 aan, ja daar valt niet op te koken. Dus dan zet ik mijn man alvast een bord voor en eten mijn vriendin en ik een opgewarmde portie wanneer ze er is.

Sorry, maar die kreeg van mij een bord koud eten. En bij de derde keer zoiets flikken kon ze dat koude eten uit de kliko halen. Dat is gewoon een totaal gebrek aan respect.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-21 20:17

Emmaa_ schreef:
Maar het is toch ook niet erg om gewoon geen vrienden te zijn met iemand met wie je niet compatible bent toch? Ik zou het echt heel vervelend vinden als mijn vriendinnen boos op me zouden worden of het zich heel persoonlijk aan zouden trekken als ik een keer tien minuten te laat ben. Ik snap dat het vervelend is maar voor mij zegt dat gewoon meer dat je dan niet per se heel geschikt bent om vrienden met elkaar te zijn.

Maar ik ben niet boos dat ze “een keer 10 minuten te laat” is hè. Ik ga daar al vanuit. Het issue is dat tegenwoordig die “10 minuten te laat” uitloopt van 30 minuten tot 2 uur.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:19

Kairos schreef:
Ik ben hooguit chronisch een paar minuten te laat, maar 3 kwartier vind ik wel heel aso eigenlijk... Maar bij mij is het meer stel ik moet om 12:00 ergens zijn en je krijgt 3 reisadviezen: aankomsttijd 11:43, 11:59 of 12:15, kies ik altijd voor de bus, waarbij je om 11:59 aankomt, omdat ik ook niet veel te vroeg wil zijn. En tja, dan staat er een stoplicht lang op rood en ben je al te laat.

Ik ben dan de persoon die vooraf er op plant de 11.43 aankomstoptie te pakken en dat soms ook doet maar soms ook toch pas die voor 11.59 heeft omdat er iets anders ging dan gepland. Of als het echt een belangrijke afspraak is plant op de 11.43 aankomstoptie en nog 2 bussen eerder is zegmaar.

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:24

Ceffyl schreef:
Emmaa_ schreef:

Maar ik ben niet boos dat ze “een keer 10 minuten te laat” is hè. Ik ga daar al vanuit. Het issue is dat tegenwoordig die “10 minuten te laat” uitloopt van 30 minuten tot 2 uur.

Ja snap jou helemaal. Vind het gewoon asociaal van die ander om er niet bij stil te staan dat jij daar al die tijd zit te wachten, je je zit te generen, jouw (misschien kostbare) tijd kost.... Ik vind het bizar en ken er zo ook een paar. Overigens vind ik 10/15 min later heel wat anders dan een uur of 2 uur later. Een keertje gebeuren kan, maar niet structureel of gewoon iemand zonder notice laten wachten.
Misschien idd gewoon na een half uur weggaan en dan jammer voor haar. Hoe lastig ook.

E_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:26

Sodera schreef:
Ten eerste zijn mijn vrienden niet het type dat een drama maakt van 5 min, dan zijn we denk ik ook niet passend. Het heeft te maken met planning en tijdsmanagement. Ik vind wachten zonde van mijn tijd en plan dan dus strak. En chaotisch en denken dst je meer tijd hebt, maakt dat nog wel eens fout loopt. De ene keer gaat het wel goed en ben ik wat te vroeg, de andere keer moet ik nog tanken en ben ik dus 5 min te laat. Het is niet standaard maar de ene keer wel en de andere keer niet. Meer dandie 5 min zal ik appen met een verwachte aankomsttijd. Meer dan die 5 of 10 min zonder bericht is zeker irrritant.

Verder voor dokter oid plan ik dus wel ruimer en ben dan op tijd maar ook njet giga te vroeg zoals wat ik hier lees.
Anderhalf uur te vroeg, hoe zonde van je tijd....

Maar als je regelmatig te laat bent, vind je het dan wel oké dat anderen op jouw wachten, ondanks dat dit maar 5 minuten is?

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:28

Bij mij is het een combinatie van het echt moeilijk vinden om de tijd in te schatten en me op m'n gemak voelen bij vrienden. Een vriendschappelijke afspraak is wmb niet stipt, het kan wel stipt, maar dan moeten we dat heeel duidelijk vantevoren afspreken. Ergens optijd komen kost mij namelijk heel veel moeite, ik kan rustig in mijn beleving 5 minuten verder zijn terwijl het in werkelijkheid 45 minuten zijn. Dus als ik echt (ruim) optijd moet komen moet ik werken met wekkers en mezelf laten stressen om de aandacht erbij te houden en niet terug te vallen in mijn 'relaxte' uitgangspositie waarbij ik denk dat ik wel even nog de was op kan hangen. Het is niet dat ik expres te laat kom, als ik later dan gepland ben voel ik me er altijd schuldig over.

Ik denk dat ik gewoon echt heel erg in het moment leef, ik kijk niet zo vooruit en als ik dat wel doe dan denk ik vaak dat het wel kan.

Als voorbeeld vanochtend. Ik moest om 5.40 op het station de trein halen en 40 minuten rijden met de auto om daar te komen. De parkeergarage was 3 minuten lopen van het station. Hieruit volgt dan dat ik zelf de planning maak dat ik 4.25/4.30 in de auto moet zitten.
Vervolgens kom ik om 5.25 aan bij de parkeergarage, waar zijn die extra 15 minuten gebleven? Vervolgens blijkt de parkeergarage alleen 24/7 open te zijn voor uitrijden.. Dus dik in de stress opzoek naar een andere parkeerplaats.. Naja, uiteindelijk maar omwille van de tijd gekozen om hem illegaal ergens neer te zetten, zodat ik iig de trein haal. En toen al rennend naar het station en stond ik 5.35 op het perron. In dit geval is het dus gelukt, want zeer hoge druk omdat het mijn tweede werkdag was bij een nieuw team en als ik de trein zou missen zou ik een uur in de kou moeten wachten. Normaal zou mijn redenatie hier zijn: 40 minuten rijden en 3 minuten lopen = 45 minuten reistijd. Duss 50 minuten vantevoren weg. Nu ben ik dus 75 minuten vantevoren weggegaan en red ik het maar net. De hoge druk die het geeft dat ik hier optijd moet zijn zorgt ervoor dat ik moeilijk in slaap van en een aantal keer wakker wordt snachts. Dat wil ik niet voor elke vriendschappelijke afspraak.

Daarbij komt dat mijn vrienden het over het algemeen niet erg (lijken?) te vinden als ik een beetje te laat komt, maar dat zorgt er dan voor dat ik zo relaxed wordt dat ik dus een uur te laat kom. Dat vinden ze vervolgens niet leuk, en dat zeggen ze ook, dus nu communiceer ik beter over mijn planning en probeer ik beter optijd te komen. Dit lukt meestal.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:32

Er zit ook wel een verschil tussen 20 minuten en 2 uur te laat vind ik.
Het eerste overkomt mij ook wel eens (zowel te laatkomen, als moeten wachten op een laatkomer). Ben ik de laatkomer dan heb ik het in die 20 minuten al laten weten en zit ik onderweg enigszins te mopperen op mezelf. Meestal ben ik dan te laat omdat ik niet uit bed kon komen, of nog even iets af wilde maken.
Ben ik de wachter dan ga ik gewoon door met waar ik mee bezig ben. Ik zit namelijk nooit klaar te "wachten" tot een vriend(in) er is. Ik doe mijn ding. Ok, ik zorg wel dat mijn jas en schoenen in de buurt staan om aan te trekken en in de auto te stappen, maar ik kan dat ook prima verdiept in een boek doen. Daardoor voelt het niet als wachten.

Met één bepaalde vriendin spreek ik altijd gewoon een half uur eerder af. Maar eigenlijk... het is vriendschap, dat is los. Dat hoeft allemaal niet zo stipt voor mij.
Toevoeging: zolang het redelijk gelijkwaardig is, is het imo ook niet zo erg. De ene keer ben ik wat te laat de keer erop zij. Als we allebei eens stipt op tijd zijn, dan zitten we elkaar ook echt verbaasd aan te kijken :')

Iemand die me 2 uur laat wachten is echter een ander verhaal. Dat is niet meer te laat komen, maar gewoon bewust later komen. Daar zou ik een serieus gesprek over voeren. TS, jij zegt dat je je moeilijk uit, is het een idee om dit op papier te zetten?
Zodat het echt duidelijk is?

Andere optie is idd niet meer wachten, maar gewoon je eigen plan trekken. Komt ze eten en is ze 2 uur te laat? Nou, dan heb jij dus al gegeten.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-21 20:36

Ceffyl schreef:
Tja, ik ben dan een zeurpiet. Maar ik ben geen ochtendmens en als ik dan op zaterdag mn wekker zet voor een dagje uit dan baal ik gewoon als ik daarna dik een uur zit te wachten. Dan had ik liever in bed blijven liggen. En ik vind het ook zonde van de dag. Ga je vroeg op pad om iets te doen, kom je uiteindelijk pas na de lunch aanzetten :( Maar ik ben dan gewoon niet compatible met iemand die niet op de tijd zit. Kijk, komt iemand gewoon eten dan kijk ik niet op de klok. Maar mijn man heeft na een dag werken ook honger en als je dan 6 uur afspreekt en zij komt half 8 aan, ja daar valt niet op te koken. Dus dan zet ik mijn man alvast een bord voor en eten mijn vriendin en ik een opgewarmde portie wanneer ze er is.

Zo, dan kreeg ze het eten in een bakje mee naar huis. Als je om 18.00 afspreekt voor het eten is bij mij om half 8 alles alweer opgeruimd en netjes. No way dat ik dan weer alles uit de kast ga halen :n
Ik vind dit echt asociaal gedrag
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 13-02-21 20:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Dorus

Ik heb geen besef van tijd. Ik weet nooit hoe laat het is zonder op de klok te kijken, kan heel slecht inschatten hoeveel tijd ik ergens aan kwijt ben en als ik ergens heen moet waar ik een half uur voor moet rijden dan calculeer ik een half uur in, maar ik vergeet daarbij in te calculeren dat ik eerst m’n jas en schoenen nog aan moet doen of dat ik bij aankomst nog moet parkeren en een stukje moet lopen dus dan kom ik weer tekort. Ware het niet dat ik als de dood ben te laat te komen (of giga te vroeg) dus meestal loopt dat wel los. Behalve bij vaste dingen zoals werk, dan ben ik altijd een kwartier later dan gepland, lang leve de flexibele werktijden!

KittyDylan schreef:
Ik heb ADHD en kan echt niets plannen. Hoe later ik me klaar maak hoe groter de kans is dat ik op tijd kom, want met genoeg tijd denk ik 'ah ja, dat red ik wel', en dan red ik het niet :=

Dat heb ik inderdaad ook, niet die adhd, maar dat idee van “oh ik ben vroeg en heb tijd zat dus ik kan nog wel even dit en dat” om vervolgens tijd tekort te komen. Komt door dat moeite met tijd inschatten, wat ik nog even denk te kunnen doen kost altijd meer tijd dan ik inschat dat het kost.

Maar zo extreem als jouw vriendin zal je bij mij niet tegen komen, daarvoor hecht ik teveel waarde aan wat anderen van mij denken en ik zou mezelf ook echt bezwaard voelen als ik daarop aangesproken wordt. Of ja, als het gebeurt eigenlijk al.
Ik vind je ook echt geen zeurpiet, jouw vriendin lijkt me echt extreem en onverschillig mbt te laat komen. Ik vind ook echt dat je haar daar eens duidelijk op mag aanspreken. 10 minuten is nog tot daar aan toe, maar structureel een half uur tot één uur of nog meer is echt onacceptabel.

TheWelsh

Één of twee uur te laat, nee dat haal ik niet in mijn hoofd!

Maar ik ben inderdaad iemand die structureel te laat is. Behalve op mijn werk (ik begin standaard ongeveer een half uur voor mijn officiële werktijd) , maar eigenlijk ben ik dan alsnog structureel te laat voor de tijd die ik zelf in mijn hoofd had om te beginnen.

Het is bij mij max 10 min, maar ik begrijp dat het heel vervelend is voor anderen.
En het klinkt zwak, maar ik doe het echt niet uit laksheid. Ik plan vaak gewoon te strak en meestal ben ik juist ruim op tijd klaar waardoor ik nog even een was ga doen of nog ff gauw de vaatwasser uitruim of iets dergelijks. En dan ineens moet ik alsnog haasten!
En dan maakt het niet uit of het vrienden zijn, de dokter of de koningin...