Argh! Ik kan NIET koken. Wat wil jij maar kun je niet?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 09:59

Goed paardrijden, daarmee bedoel ik heel bewust paardrijden. Privéles van een met zorg uitgekozen instructeur met een bepaalde visie op een speciaal paard.

Anders dan in mijn jonge jaren, toen was het vooral lang leve de lol. Ook goed hoor. Maar ik steek nu zelf anders in elkaar en kijk daarnaast anders naar alles rondom paarden.

Ik ben gestopt met rijden. Ik zou dolgraag opnieuw willen beginnen maar dat gaat niet meer vanwege een allergie.

Ik denk dat ik nu ik ouder en wijzer ben (ahum wat op leeftijd begin te raken :P ) ik er heel anders op zou zitten. Ik ben zo benieuwd wat dat zou hebben opgeleverd.

KarenQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:09

Sokje_6 schreef:
Ik las ooit een treffend stukje over dingen leren. Vaak zeggen mensen "ik wil leren xxxx" maar eigenlijk wil je het niet leren. Je wil het kúnnen. Dat is een terugkerend onderwerp hier :+

Ik heb een heel muzikaal gehoor maar heb het nog nooit kunnen omzetten naar een instrument, helaas. Zou dat wel graag willen.

Oh en creatiever zijn. Ik heb het laten versloffen en nu kan ik niet meer echt tekenen/schilderen terwijl ik er wel ooit aanleg voor leek te hebben. Maar te ongeduldig.

Dat is wel herkenbaar, vooral in volwassenen. :+ Kinderen willen vaak nog wel eindeloos prutsen en oefenen om iets te leren zoals op je vingers fluiten. Volwassenen zijn toch vaak te ongeduldig, want het moet snel en gelijk in één keer goed.

Zelf heb ik altijd zoiets van als ik mij er echt toe zet, zal ik het best wel goed kunnen. Natuurlijk niet fantastisch en er zullen massa's mensen zijn die het beter kunnen of het makkelijker kunnen (aanleren). Maar ik heb er zelf altijd wel lol in om iets nieuws te leren.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, want sommige dingen kun je gewoon niet omdat je fysiek/mentaal iets niet aan kunt. Ik zal bijvoorbeeld nooit goed leren skien omdat ik dat eigenlijk gewoon heel eng vind, maar ook omdat ik te snel last van mijn knieën zou hebben.

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:13

Ceffyl schreef:
Mama3 schreef:
Ik heb 3 kinderen, vriend eet in zijn restaurant, maar ik zou al blij zijn als 2 van de 3 kinderen 3 soorten groente met plezier eten. Onbekookte wortels, snijbonen gaat nog wel, broccoli een handjevol met afentoe gedoe maar een andere groente krijg ik er ook niet in. Verder eten ze droge rijst, droge bami, droge pasta met kaas, komkommer, paprika en komkommer.

Ik ben allang blij dat de oudste op pasta en rijst na bijna alles lust, dan eten we met z'n tweeën iets anders. Sushi, stamppot, shoarma, sperziebonen, bloemkool etc.

Mijn moeder dacht vroeger ook dat ik een slechte eter was die niets lustte. Blijkt dat ik gewoon haar eten niet lust.

Ja, heel herkenbaar hier :') Mijn ouders kunnen gewoon echt niet koken. Was daar altijd een hele moeilijke en ondankbare eter maar nadat ik het huis uitging ben ik spontaan ontpopt tot een alleseter, als ik vertel dat ik vroeger nauwelijks iets lustte kan niemand dat nu meer geloven _O-
En het waren ook veel simpele dingen die het verschil maken. Ipv vlees zo hard doorbakken tot alle sap eruit is, medium rare houden als het kan met de vleessoort of anders net aan gaar bakken. Ipv alleen peper en zout, uitgebreide mix aan kruiden erover en/of sausje erbij. Ipv tot snot gaar koken, dingen roosteren/beetgaar klaarmaken. Koken kan ik nu dus wel goed (vind ik) en daar ben ik extra trots op omdat ik mezelf dus alles (opnieuw) heb moeten aanleren.

Ik zag hem hier al eerder genoemd worden maar ik zou ook zo graag een sport goed kunnen en daarnaast ook heel leuk vinden :\ Ik heb al meerdere pogingen gedaan om mezelf wat aan te leren maar ik begin te twijfelen of lichaamsbeweging wel uberhaupt iets voor mij is. Of ik vind het niet leuk, of ik maak geen progressie in de tijd dat 90% van de mensen er wel in verbeterd en dan is alle lol er voor mij ook al af, of beide. Fitness vind ik niks, ik kan mezelf prima 3x per week naar een sportschool slepen of een thuisworkout doen maar na 3 maanden vind ik er nog steeds niks aan en ga ik telkens met tegenzin. Hardlopen en wandelen (als workout dus ook echt, niet een rondje door de buurt) idem. Nog een paar andere dingen geprobeerd zoals dansen en pole fitness maar ik heb 0.0 ritmegevoel en maak gewoon geen vooruitgang. Voor corona was ik bezig met klimmen maar ook dat was het niet. Zelfde verhaal, op zich wel leuk maar na een half jaar kan ik nog steeds alleen maar dezelfde routes als op dag 1 en heeft iedereen waarmee ik was begonnen flink progressie gemaakt. Blegh :\
Laatst bijgewerkt door Memories op 09-02-21 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:13

culaccino schreef:
Achteruit inparkeren :o Ik zou dat gewoon eens een paar keer moeten doen, maar ik voel me altijd zo bekeken. Fileparkeren gaat prima, maar achteruit is een Groot Ding in mijn hoofd.

Ik heb geen kooktips; dat is ook niet mijn talent :D

Oefen het gewoon eens op een industrie terrein.

Als je je ongezien waant.

Malbec

Re: Argh! Ik kan NIET koken. Wat wil jij maar kun je niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:31

Kunnen tekenen/handlettering/alles wat daar mee te maken heeft.

Ik vind een bulletjournal bij houden heel leuk maar ik kan het gewoon niet mooi.. Ik hou er nu maar eentje bij met alleen maar tekst en geen versiering enz. :+

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:43

@culaccino: Na de lockdown gewoon eens een lesje nemen, niemand die raar kijkt, omdat je een L op het dak hebt :D

Koolhydraatarm bakken, allemaal super reacties onder het recept, maar het wordt gewoon niet lekker :') Of soms zelfs niet gaar :') Maar kh arm koken gaat eigelijk altijd wel goed, het bakken niet.
Laatst bijgewerkt door Kairos op 09-02-21 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:44

Kairos schreef:
Koolhydraatarm bakken, allemaal super reacties onder het recept, maar het wordt gewoon niet lekker :') Of soms zelfs niet gaar :') Maar kh arm koken gaat eigelijk altijd wel goed, het bakken niet.

Sowieso bakken. Ik kan het niet, alleen uit zo'n pakje dat lukt altijd. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het ooit nooit doe want ik houd niet zo van taart en dat soort zoete dingen. _O-
En daarbij heb ik het idee dat mijn oven daar niet goed genoeg voor is oid?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:45

Kairos schreef:

Gebruik je goede zoetstof?

En niet vergelijken met andere baksels. Het is gewoon anders. Maar kan toch wel lekker zijn. Toevallig zit ik net te genieten van m'n plakje ontbijtkoek :9

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 10:49

MarlindeRooz schreef:
Kairos schreef:

Sowieso bakken. Ik kan het niet, alleen uit zo'n pakje dat lukt altijd. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het ooit nooit doe want ik houd niet zo van taart en dat soort zoete dingen. _O-
En daarbij heb ik het idee dat mijn oven daar niet goed genoeg voor is oid?

Ja dat dus :') Of het mislukt omdat ik een kneus ben, laatst met een vriendin kaneelbroodjes, op een gegeven moment zo haar vader: 'ze branden aan hoor!' We wilden het niet geloven, maar was toch best handig dat we heen liepen om het zo te zeggen :') Heb ook al eens appelflappen met plastic gehad, had het papiertje even gemist.

@Boras: Als het goed is, was het in de meeste gevallen hetzelfde (1x niet en dat was echt niet te eten hahah :') ). We hadden nu gevuld speculaas met de juiste zoetstof, maar die was best flauw...

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 11:00

Ik zou heel graag een muziekinstrument kunnen spelen, maar helaas heb ik totaal geen ritmegevoel. Kan zelfs niet in de maat blijven klappen. Dansen kan ik daardoor ook niet, maar dat vind ik dan weer niet erg :D .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 11:01

Kairos schreef:
@culaccino: Na de lockdown gewoon eens een lesje nemen, niemand die raar kijkt, omdat je een L op het dak hebt :D

O ja, dat kan ook nog! Dan kan ik al helemaal onbeschaamd totaal verkeerd insturen :D

Gek dat t bakken niet zo goed gaat als het koken! Kun je je kookplaat/gasstel/inductie nog de schuld geven? :P

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:34

Suzanne F. schreef:
Ach wat is koken? Ik kan eten klaarmaken ja. Als het moet. Ik vind er alleen geen reet aan en doe het dus ook niet veel. Maar gewoon pasta maken of stamppot of aardappels, vlees, groente is niet zo moeilijk. Maar liever doe ik het niet en bak ik een ei op brood, haal ik Chinees of haal ik in de supermarkt een bak nasi.

Ik ben precies zo!

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:41

Piano of gitaar spelen! Spijt dat ik daar niet op jonge leeftijd mee begonnen ben. Ik kan noten lezen (als ik ze eerst in rust ontcijfer en er onder schrijf :+) en met 'how to play' op Youtube kom ik best een eindje op de keyboard, maar ik zou graag vloeiend noten willen kunnen lezen en kunnen spelen wat op papier staat.

Ook zou ik graag willen kunnen skiën zonder angst. Ik heb hoogtevrees en zodra blauw rood wordt is de grap er voor mij af :=

Tekenen zou ik ook graag willen kunnen. Zingen kan ik gelukkig wel. Als in, the Voice ga ik niet winnen maar in de auto klinkt het prima.

De meeste dingen die ik zou willen kunnen kosten vooral gewoon tijd om te leren, maar omdat ik vele hobby's heb maak ik die tijd helaas niet snel.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:43

Schemerdier schreef:
Ik zou heel graag een muziekinstrument kunnen spelen, maar helaas heb ik totaal geen ritmegevoel. Kan zelfs niet in de maat blijven klappen. Dansen kan ik daardoor ook niet, maar dat vind ik dan weer niet erg :D .

High five! Zelfs in het voetbal stadion lukt het me niet om op het ritme mee te klappen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:46

Dansen!
Super als je vroeger op een festival stond en iedereen stond te swingen en jij een soort van met éen been mee stond te tappen. :D

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:48

Ik zou heel graag met anderen echt te kunnen dansen. Dansen an sich kan ik prima maar het lukt mij niet om iemand mij te laten leiden of andersom :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:16

Ik heb er wel een paar. Ik zou willen dat ik zonder twijfel en onzekerheid kon fileparkeren, en ook dat ik op magische wijze ineens heel goed was in met geld omgaan.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 03:36

Ik heb er wel een paar;

Iets beter koken. Veel lukt wel, maar ik mis fantasie en vind het echt wel moeilijk om soms de goede smaak eraan te krijgen.

Zingen lijkt me ook heerlijk, maar dan wil ik ook gelijk optreden voor een zaal vol. Ik zing vals en als je alleen bent in de auto bijv maakt dat niet zoveel uit.

Ik had piano willen leren spelen, maar koos vroeger voor drummen. Ook geweldig, maar had graag piano kunnen spelen.

Ik zou graag met een naaimachine willen leren omgaan. Heb niemand in de omgeving die het nog kan en mn stapel kapotte dingen groeit. Tot nu toe doet mijn man de belangrijke dingen met de hand.

Tekenen ook inderdaad. Ik teken veel, altijd gedaan, maar ben fantsasieloos.

En schrijven. Ben al 100x aan boeken begonnen, maar dwaal af. Ik schreef heel jong al veel en toen zei mn Nederlandse juf dat ik een boek moest schrijven, maar nog niet gedaan dus. En ik geef mezelf ook niet genoeg tijd en rust om ergens echt voor te gaan zitten.

Dansen was ik wel goed in, maar zo soepel gaat het niet meer. Net als kick boksen, god wat mis ik dat. En dan mag het ook best allemaal iets beter nog. Maar dat gaat niet meer gebeuren.

O, ja; Ik zou graag beter willen leren zwemmen. Ik was bang gemaakt en pas laat A en B gehaald. Maar kan dus geen borstcrawl. Ik vind zwemmen wel echt heerlijk en mijn man is er super goed in. Ik kan bijv ook niet echt duiken.
Afgelopen zomer wel wat geofend in het zwembad. Maar zou zo graag als een vis in het water zijn.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:00

Superpony: klinkt als een hoop wat je alsnog wel kunt leren met tijd en de juiste begeleiding :j

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:29

Negerzoen schreef:
Piano of gitaar spelen! Spijt dat ik daar niet op jonge leeftijd mee begonnen ben. Ik kan noten lezen (als ik ze eerst in rust ontcijfer en er onder schrijf :+) en met 'how to play' op Youtube kom ik best een eindje op de keyboard, maar ik zou graag vloeiend noten willen kunnen lezen en kunnen spelen wat op papier staat.

Heb je ooit les gehad? Ik bedoel: bij een op het conservatorium afgestudeerde, aan de muziekschool werkende leraar die je elke week een uurtje bezoekt en die je te spelen stukken meegeeft, met commentaar van waarop je moet letten? Als je alleen door zelfstudie en YouTube hebt leren spelen, valt er nog veel te winnen - ook als je geen kind meer bent.

Ik heb piano leren spelen tussen mijn 15e en mijn 18e. Ik kom een heel eind, maar met zelfstudie hoog ik mijn niveau niet echt meer op. Vooral een kwestie van te weinig geduld: voor ik een moeilijk stuk echt goed kan, ga ik naar iets anders. Gitaar heb ik wel zelf leren spelen, maar dat was voor mij waarschijnlijk gemakkelijker omdat ik dag in, dag uit in de muziek(theorie) zit. Ik kon beredeneren hoe die akkoorden moesten, en ik had leren horen welk akkoord waar klinkt. En dan nog kom ik niet veel verder dan mezelf bij popliedjes begeleiden...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 11:04

MoonWencke schreef:
Superpony: klinkt als een hoop wat je alsnog wel kunt leren met tijd en de juiste begeleiding :j

Een aantal dingen wel en een aantal dingen echt niet meer.

Maar je moet er ook wel echt nog tijd en geduld voor hebben. Dan gaan vaak toch andere dingen voor.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 12:05

culaccino schreef:
Kairos schreef:

O ja, dat kan ook nog! Dan kan ik al helemaal onbeschaamd totaal verkeerd insturen :D

Gek dat t bakken niet zo goed gaat als het koken! Kun je je kookplaat/gasstel/inductie nog de schuld geven? :P

Dat zou nog wel kunnen denk ik :+ Oud, slecht schoongemaakt, papa had de vorige keer weer het ijzeren rek in de magnetron laten staan :') Denk dat het de levensduur van het ding niet ten goede komt :Y) .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 15:53

Ik kan geen nee zeggen. Waardoor veel situaties die niet moeilijk hoeven te zijn voor mij makkelijk moeilijk kunnen worden of me onnodig veel stress/kopzorgen op leveren.

Ik kan niet dansen.

Ik kan niet tekenen/schilderen (kleuren voor volwassenen dan weer wel).
&
Ik kan niet goed zonder ontzettend angst op een vreemd paard stappen ookal ben ik wel gerust gesteld, en ik durf al helemaal niet goed te galopperen op een vreemd paard waardoor galopperen over het strand al snel afvalt terwijl ik dat wel graag zou willen kunnen (durven).

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:22

Ik kan wel koken, maar ben ook met koolhydraat arm begonnen. Ik heb de 3 boeken van dr Frank gekocht.
Waarom?? Ik blijf vastzitten in mijn normale kookgewoontes. Hier heb je elke dag menu’s van ontbijt tot avondeten. Uiteraard kan je wat veranderen of aanpassen. Ik ben er erg te spreken over. En ik leer ook nieuwe dingen en nieuwe combinaties eten.
Ik heb de boeken 2 hands gekocht bij bol.com en kan lekker vooruit. Alles is ook beschreven hoe je het maakt. Erg leuk.
Afbeelding
Afbeelding

Misschien ook iets voor jou?

Ik zou willen dat ik mezelf een schop onder m’n kont kon geven. Zit in ziektewet al een poos en kan het niet opbrengen om simpele dingen te doen. Ik zit vol goede ideeën, maar de uitvoering komt gewoon helemaal niet.
Laatst bijgewerkt door pipo op 10-02-21 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 16:27

Annet_Dottie schreef:
Ik kan geen nee zeggen. Waardoor veel situaties die niet moeilijk hoeven te zijn voor mij makkelijk moeilijk kunnen worden of me onnodig veel stress/kopzorgen op leveren.

Oh dit! Niet eens aan gedacht, maar ik ben vaak echt een people pleaser en dat is zo vermoeiend. Grenzen aangeven en nee zeggen, dat zou ik inderdaad nog wel het liefste van alles keren!