Kennismaken buren na verhuizing

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Als ik verhuis...

Bel ik even aan of stuur ik een kaartje
246 (62%)
Wacht ik tot ik ze eens tegen kom
121 (30%)
Niets
27 (6%)

Totaal aantal stemmen: 394

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 19:18

Wij hebben een grote verbouwing achter de rug en zijn, toen we net bezig waren, met een plantje met kaartje bij de meest directe buren langsgegaan. Dat werd enorm gewaardeerd en heeft zeker geholpen met ‘integreren’ in de polder.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 19:20

ik ben heel vaak verhuisd in mijn leven, maar heb nog nooit kennis gemaakt met de buren.
Van huis uit waren we erg op onszelf, mijn ouders gingen niet om met buren en dat heb ik blijkbaar overgenomen.
Mijn huidige buren kwamen zelf een bloemetje brengen omdat ze 3/4 jaar aan het verbouwen geweest waren wat nogal veel geluidsoverlast gegeven had. Verder ken ik hier na 4 jaar nog niemand. (nou ja, 1 stel, dat ik al kende voor ik hier kwam wonen)

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 19:36

Wij werden bij de aankoop van ons huis al uitgenodigd voor het straatfeest :+ :D :Y)

We hadden de sleutel dus nog niet eens maar alle(die meededen) buren dus al wel een keer gezien/gesproken.

Het rijtje wat met hun voortuin uitkijkt op onze achtertuin (straat dwars op onze) zijn we tijdje later wel een keertje langs gegaan&kopje koffie gedronken.

Niet veel contact hier, maar groeten altijd wel en soms op straat even een praatje.

Shiloh

Re: Kennismaken buren na verhuizing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 20:07

Ik heb aan beide kanten aangebeld, me voorgesteld en wat lekkers afgegeven met excuses voor de verbouwing overlast.

Vind jezelf even voorstellen zeker wel heel normaal!

Niet dat het veel geholpen heeft hoor :+ ik kan mijn buren niet uitstaan.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-21 21:10

Buurvrouw vandaag tegengekomen en kort gesproken. Ze kon het kaartje waarderen ;)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:27

Voor wij hier kwamen wonen kenden wij al onze buren al. Maar kom ook al meer dan 35 jaar aan de overkant van waar ik nu woon. De maanden voor de overdracht zelfs daar in de garage gewoond.
Maar hier is het weer normaal dat de buren naar de nieuwe bewoners gaan om zich voor te stellen. Ook wordt er altijd een "welkom in onze buurt" bord geplaatst door alle buren.
En als je die terugbrengt wordt er een borrel verwacht. :))

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:34

Hier krijgen ze de kaken niet van elkaar, echt erg! Niemand zegt iets en als je iemand groet valt die nog net niet achterover van schrik.
Paar jaar geleden pakketje aangenomen van de toen nieuwe buren, man kwam het ophalen en die zei niks tot weinig.
Elk woordje uit zn neus moeten trekken en tot op heden lopen ze als zombies langs met kop omlaag. Vreselijk als je zelf zo niet bent pfffff

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:42

Ik heb bij ons rijtje huizen en het rijtje dat aan onze tuinen grenst een briefje in de bus gedaan of afgegeven met een uitnodiging voor een drankje bij ons thuis. Was heel leuk toen, soort housewarming met de buren. Gelijk aangegeven dat we eerst gingen verbouwen, dus dat er wat dagen herrie kon zijn en dat er een dixie zou komen.

Ik kende iedereen al wel voor het borreltje er was, want die deden we utieraard na de verbouwing ;)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:45

Morrie schreef:
ik ben heel vaak verhuisd in mijn leven, maar heb nog nooit kennis gemaakt met de buren.
Van huis uit waren we erg op onszelf, mijn ouders gingen niet om met buren en dat heb ik blijkbaar overgenomen.
Mijn huidige buren kwamen zelf een bloemetje brengen omdat ze 3/4 jaar aan het verbouwen geweest waren wat nogal veel geluidsoverlast gegeven had. Verder ken ik hier na 4 jaar nog niemand. (nou ja, 1 stel, dat ik al kende voor ik hier kwam wonen)

Maar ja, dat is dus het nadeel van jezelf niet even voorstellen, dat je ook niemand leert kennen.

Wij hebben een nieuwe overbuurman gekregen, meneer woonde er al 3 maanden voor we door hadden dat de oude buren verhuisd waren. En hij heeft zich ook nooit voorgesteld.
Tja, als ik hem tegenkom mag hij blij zijn dat ik groet. Voor mij is het een wildvreemde die ik hooguit herken aan de auto waar hij in rijdt. Dan heb ik geen behoefte om "gezellig" te gaan praten.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:47

Hier in de straat is het gebruikelijk om een welkom/vertrekfeestje te geven, ergens rond de overdracht. De oude bewoners nemen dan afscheid en de nieuwe worden welkom geheten. Vind het eigenlijk wel een mooi systeem zo :)

Nu met corona zou het wel anders gaan, maar dat is niet aan de orde. Er zijn niet zo vaak wisselingen van de wacht.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:51

Ik heb 5 jaar geleden even voorgesteld aan de buren links en rechts en tegenover.
Ook wegens verbouwingsoverlast en extra geparkeerde auto's etc.

Toen wij klaar waren doosje merci of iets in die trant afgegeven.
Ook hadden ze het eerste jaar dat wij er zaten een buurtpot voor de bogenroute :) Of wij mee wilden doen, ja hoor tuurlijk :D

Ben nu blij met mn buurtjes, houden dingen goed in de gaten als je weg ben etc, nemen pakketjes graag in ontvangst (ondanks dat ik ze probeeroptijd bij het postNL punt te krijgen)

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:55

funnyhorses schreef:
Hier krijgen ze de kaken niet van elkaar, echt erg! Niemand zegt iets en als je iemand groet valt die nog net niet achterover van schrik.
Paar jaar geleden pakketje aangenomen van de toen nieuwe buren, man kwam het ophalen en die zei niks tot weinig.
Elk woordje uit zn neus moeten trekken en tot op heden lopen ze als zombies langs met kop omlaag. Vreselijk als je zelf zo niet bent pfffff

Ik kan mij werkelijk niet voorstellen hoe het is om in zo'n buurt te wonen :(:) ....

Wellicht is onze straat (21 woningen)wel echt bijzonder en uitzonderlijk sociaal met een straat BBQ, Straat borrel, straat whatsapp groep en gewoon altijd wel een praatje als je iemand tegen komt en daar tijd voor hebt. Maar er gaat minimaal een Hoi! of Hallo! vanaf.
Maar ik zou voor iedereen een pakketje aannemen als de postbode het vraagt.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:01

Wij zijn 8,5 jaar geleden verhuisd naar een buitengebied buurtschap. Voordat we er echt gingen wonen (maar wel al een paar maanden op het erf bezig waren) deden we al mee met een buurtactiviteit (boerengolf en bbq). Wij wonen op een hele fijne plek, ik ken nagenoeg alle buren op de buurt. Maar ik ben geen koffieleut ofzo. Veel buurtdingen zijn wel bij ons op t erf, dus dan kennen mensen je al snel. Dit is zoveel fijner wonen. Vroeger op dorp kende ik 2 buren bij naam, terwijl we op een klein hofje woonden.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:05

funnyhorses schreef:

Nou ben ik wel benieuwd waar dat dan is.

JMH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:10

Wij zijn 3,5 jaar geleden in een klein dorp in Friesland komen wonen en hebben bij alle buren van onze straat een briefje in de bus gedaan met daarop een leuke foto en een korte tekst en een uitnodiging voor een kennismaking.

Zo hadden we alle buren direct geïnformeerd en met de kennismaking (strategisch gepland in de middag met koffie en taart ;-)) kwamen er een aantal buren langs met een bloemetje en diegene die niet kwamen, zijn later nog langs geweest met kaarten en bloemen. Was echt prima want zo heb je iedereen in een keer en je hebt er alleen maar plezier van want gemeenschap is best hecht hier en het praat een stukje makkelijk zo!

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:12

Wij gaan over twee maanden verhuizen naar een woonwijk. Wonen nu in huur appartement waar veel verloop is, ken eigenlijk alleen onze directe buurvrouw. Dadelijk wil ik het wel anders aanpakken, maar ik weet niet zo goed wie wel en wie niet haha! Ons huis staat in een blok van drie en daar tegenover staat een blok met 8 huizen. Ons huis staat op een T-splitsing, is het dan ook de bedoeling dat ik het huis naast ons (met de weg ertussen) dan ook aandoe in mijn voorsteltocht.. Lastig vind ik het :+

Wellicht is overal een kaartje in de bus wel een goed idee, wat laagdrempeliger en een groter bereik.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:55

Mri schreef:
funnyhorses schreef:

Ik kan mij werkelijk niet voorstellen hoe het is om in zo'n buurt te wonen :(:) ....

Wellicht is onze straat (21 woningen)wel echt bijzonder en uitzonderlijk sociaal met een straat BBQ, Straat borrel, straat whatsapp groep en gewoon altijd wel een praatje als je iemand tegen komt en daar tijd voor hebt. Maar er gaat minimaal een Hoi! of Hallo! vanaf.
Maar ik zou voor iedereen een pakketje aannemen als de postbode het vraagt.

Hier hoef je geen spontaan praatje van buren te verwachten, ook gewoon groeten zit er niet in. Ik ben dat zooo niet gewend, in het begin moest ik er echt om huilen. Nu haal ik mijn schouders op, maar leuk is anders.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 17:55

pillow schreef:
funnyhorses schreef:

Nou ben ik wel benieuwd waar dat dan is.

En waarom ben je daar benieuwd naar?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 18:12

Nou ik ook wel. Niet precies je adres natuurlijk :D
Maar is zoiets streek gebonden of zo?

Gelukkig herken ik het ook niet.
We lopen de deur niet plat.
Maar groeten altijd. Praatje als het uitkomt.
En zouden we elkaar nodig hebbe6kan dat zeker.

joyce_eddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:38

Je kunt gewoon aanbellen en 5 stappen naar achteren zetten voordat ze de deur open hebben toch? Dan kun jij je voorstellen