Schaatskriebels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: Schaatskriebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 16:37

Hier in het park wel bobbelig sneeuw ijs.. Helaas

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 17:59

kosseh schreef:
Thx Silby! Komt vast goed. Mocht het ijs pas later goed zijn. Heb ik een plekje op de slee gereserveerd, zodat ik toch mee kan op de tochtjes :P .

BrankaZ, hier hadden ze het juist over een voordeel door de sneeuw. Combinatie van sneeuw en harde wind heeft voor extra koeling van het water gezorgd. Sneeuw is gesmolten in het water, heeft geen laagje achter gelaten.
Hier gelukkig dus geen sneeuw ijs.
Nu nog duimen dat het dit weekend als dik genoeg is.

Goed geregeld! :))

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 18:16

Ik wil zo graag schaatsen maar heb net vanmorgen een injectie in mijn enkel gehad.. en ze zijn hier al in de polder rondes aan het maken ;(

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 18:51

Op de site van de NOS liveblog winter, rubriek ooggetuigen
staat een foto van de Waterpoort bij Sleat (de stad Sloten).

Nou, wat je noemt waterpoort: geen ijsvlies te bekennen.

(En de Vereeniging De Friesche Elf Steden begint er niet aan. Terecht. Of 'met ons allen', vrijwilligers, publiek, toertocht en al - of niet. Chapeau!)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 22:57

Hier begint alles mooi dicht te liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:45

Janneke2 schreef:
(En de Vereeniging De Friesche Elf Steden begint er niet aan. Terecht. Of 'met ons allen', vrijwilligers, publiek, toertocht en al - of niet. Chapeau!)

Ik vraag me wel af in hoeverre dat houdbaar is. Als het echt dusdanig koud blijft dat er technisch gezien een Elfstedentocht gereden zou kunnen worden vraag ik me echt af of mensen zich gaan laten tegenhouden. En zou je het dan niet beter kunnen organiseren (met mogelijkheden tot maatregelen en in ieder geval veiligheidsvoorschriften) dan dat een zooi idioten zelf maar gaan...

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-21 23:55

Ik weet dat er in 2012 ook een groep mensen bem hebben geschaatst

Wij gaan donderdagochtend een poging tot schaatsen doen

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 01:10

Joltsje schreef:
Ik weet dat er in 2012 ook een groep mensen bem hebben geschaatst

Wij gaan donderdagochtend
een poging tot schaatsen doen

Klopt op eigen houtje in 2012,en die zeiden ook al dat het geen doen was.
De plannen lagen er wel voor een Elfstedentocht, maar ging uiteindelijk niet door omdat het ijs niet overal dik genoeg was. Sommige plekken lagen zelfs nog open.

Daarnaast gaat het vanaf maandag dooien.

xLiez

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 09:29

Elfstedentocht komt er echt niet, hier in friesland vriest het niet goed genoeg. Plus heel veel ijs is bobbelig door de wind en sneeuw helaas

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:02

Saskia9 schreef:
Ohhh als ik aan schaatsen denk, dan denk ik vooral aan heel veel mensen op het ijs. Veel schoenen en sokken aan de kant. En de bevroren tenen en vingers :Y) man wat een tijden waren dat! Schaatsen gingen van nichtjes naar nichtjes, maten werden gerolen en iedereen had ergens wel een paar schaatsen liggen.
Dat is echt al lang geleden!
Ik heb nu niet eens schaatsen :=

;( |(

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:20

Kriebels zeker. Alleen jammer van de sneeuw want ijs is nu gewoon waardeloos. Eigenlijk moet het voor nu even goed dooien en daarna weer vriezen. Maar vrees dat als het gaat dooien dat het daarna niet hard genoeg meer gaat vriezen. Je bent dan minimaal 5 dagen goede vorst nodig overdag en nacht.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:43

Emmaa_ schreef:
Janneke2 schreef:

Ik vraag me wel af in hoeverre dat houdbaar is. Als het echt dusdanig koud blijft dat er technisch gezien een Elfstedentocht gereden zou kunnen worden vraag ik me echt af of mensen zich gaan laten tegenhouden. En zou je het dan niet beter kunnen organiseren (met mogelijkheden tot maatregelen en in ieder geval veiligheidsvoorschriften) dan dat een zooi idioten zelf maar gaan...

Laat de idioten dan zelf maar gaan. Ik vind het zeer terecht dat het bestuur zegt:alles of niks. En als je alles zegt, reken dan maar op een miljoen bezoekers plus alles wat je nog aan vrijwilligers nodig hebt en de rest. Onhaalbaar op dit moment met welke voorzorgsmaatregelen je ook neemt. En ook niet te verkopen richting alle ondernemers die diep in de sh*t zitten vanwege de maatregelen. Beleid van overheid zou dan ook compleet ongeloofwaardig worden (voor zover het niet al zo is).

En begrijp me niet verkeerd, ik woon op loopafstand van de finishlijn en zou het meer dan fantastisch vinden als er weer een tocht zou komen. Maar het gaat nu gewoon niet. Gelukkig werkt het ijs nog niet mee, wordt de beslissing een stuk makkelijker.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 10:47

Dan woon je denk ik bij mij in de wijk. :')

Ik ga morgen misschien even op pad.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 10:48

Moska schreef:
Emmaa_ schreef:

Laat de idioten dan zelf maar gaan. Ik vind het zeer terecht dat het bestuur zegt:alles of niks. En als je alles zegt, reken dan maar op een miljoen bezoekers plus alles wat je nog aan vrijwilligers nodig hebt en de rest. Onhaalbaar op dit moment met welke voorzorgsmaatregelen je ook neemt. En ook niet te verkopen richting alle ondernemers die diep in de sh*t zitten vanwege de maatregelen. Beleid van overheid zou dan ook compleet ongeloofwaardig worden (voor zover het niet al zo is).

En begrijp me niet verkeerd, ik woon op loopafstand van de finishlijn en zou het meer dan fantastisch vinden als er weer een tocht zou komen. Maar het gaat nu gewoon niet. Gelukkig werkt het ijs nog niet mee, wordt de beslissing een stuk makkelijker.

Ondanks dat ik nooit bewust een Elfstedentocht heb meegemaakt. (Ik was nog geen 3 in 97) vind ik ook dat het alles of niets moet zijn.

Gelukkig werkt het ijs niet mee, daar ben ik erg blij om.

Anders zou er een totale chaos gaan ontstaan in het noorden.... als het alleen voor de wedstrijd rijders zou zijn.

Gaan ze dan álle sloten/wegen/ wandelpaden/fietspaden enzo compleet met hoge hekken afzetten? Want anders gaan mensen gewoon het ijs op. Officieel of niet.....

Laten we hopen dan het over een paar jaar weer eens kan, zonder pandemie of andere narigheid.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 13:04

Emmaa_ schreef:
Janneke2 schreef:

Ach, er is een worsten bedrijf dat een nieuwjaarsduik organiseert.
Maar iedereen mag dat doen. Zowel die duik nemen als iets organiseren.

Al zal ik het iedereen afraden om in hun eentje het Sleattemmer mar over te steken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 23:48

xLiez schreef:
Elfstedentocht komt er echt niet, hier in friesland vriest het niet goed genoeg. Plus heel veel ijs is bobbelig door de wind en sneeuw helaas

Het vriest wel genoeg, maar niet lang genoeg, na het weekend gaat het dooien. Dan is het ijs net niet dik genoeg.

Sommige plekken hebben hier wel mooi ijs. Maar de meeste plekken hebben sneeuwdrap er op.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 06:21

Jammer dat de voorspellingen alweer bijgedraaid zijn.

Het zou in de nachten ook-12 worden hier en overdag-6. Terwijl het nu in de nacht nauwelijks de -6 aantikt en overdag dooit de sneeuw keihard al weg....

Ik hoop dat er vrijdag en / òf zaterdag op de sloten geschaatst kan worden. Alle ondergespoten weilanden normaal, liggen droog ivm corona en de enige ijsclub voor volwassenen heeft een ledenstop ingevoerd, dus dáár schaatsen is óók al onmogelijk.

Ik hoop echt dat het nog even goed door blijft vriezen.

silby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 08:20

op de vaart schaatsen zie ik hier echt niet meer gebeuren, het ijs is echt barslecht
door alle sneeuw en gisteren is daar een nieuwe laag bij gekomen.
De ijsbaan zijn ze wel aan het klaarmaken, daar hebben ze een laagje water opgespoten zodat
dat mooi glad dicht kan vriezen, die is wel ook alleen open voor leden idd :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 08:33

Na het weekend is het sowieso weer voorbij zag ik.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-21 10:11

Jaaaa... na de halve nacht googelen (was toch wakker) uiteindelijk één schaatsvereniging in de buurt gevonden die zn baan ook voor niet-leden open doet. Na overleg met mam, heb ik voor morgen 2 kaartjes kunnen bestellen. Dat ging ineens héél rap, nu alles al uitverkocht voor morgen...

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:41

Weet iemand een schaatsplek in Groesbeek?

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 13:48

Wij gaan het weekend naar Friesland.

Ik ken er een aantal die in 2012 de tocht geschaatst hebben. Als het niet zo'n hype was geworden als in de afgelopen 35 jaar, dan was het mogelijk geweest. Het moet alleen veilig blijven voor duizenden schaatsers en voor nog veeeeel meer toeschouwers.

Met een paar mensen kun je prima de ronde maken, wij hebben toen het stuk van Dokkum naar leeuwarden gedaan. IJs was goed en het weer was mooi. Alleen hebben we heel veel meer nodig dan de matige vorst die nu in Friesland is. Samen met het sneeuw, zorgt het voor zwak en moeilijk ijs.

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:07

Oh wij hebben wel geluk zie ik. Hier (kop van overijssel) kunnen we op diverse plekken gewoon op natuurijs schaatsen! De plassen zijn mooi glad dichtgevroren zonder sneeuw.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:09

Ze zijn wel volop aan het schaatsen op de Loosdrechtse plassen!!!
Wij gaan vanavond of morgen eerst een ijsbaan proberen. Ik heb gisteren wel even op natuurijs gestaan, maar het wel ontzettend ribbelig en ik vertrouwde toch de ijsdikte niet helemaal. Daarnaast vallen de lage temperaturen wat tegen.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 14:11

Afbeelding
:D :D :D