Vader wil geen alimentatie betalen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 13:17

DuoPenotti schreef:
Niet alles is veroordelend toch Rien?

Mijn reactie was eerder beschermend bedoeld dan veroordelend.
Je kunt er wel recht op hebben, maar als je dat alleen maar een hoop verdriet en stress geeft is het dat dan waard?

Een geldwolf oid is ze zeer zeker niet, ze heeft er recht op.
Maar meer pijn er door hebben...dat is ook zwaar, heel zwaar. Dan is geld soms maar gewoon geld.

Ik snap je ook wel idd.

Zou zelf niet de hele rompslomp van advocaten, rechter, tussenpersonen willen hebben. Dat vreet energie, kost volgens mij ook een hoop geld. Dan heb je er wellicht wel recht op, maar of dat het ook waard is?

Voor mij zou dat niet zo zijn. Balen, ja natuurlijk. Maar ik vind het feit dat ik een vader mis in mn leven erger dan het geld dat ik wel of niet van hem gekregen zou hebben in die jaren

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 13:20

AylaL schreef:
Heel erg bedankt iedereen!

Betreft mijn moeder en de gemeente dit klopt maar mijn moeder wil er verder geen moeite instoppen ookal heeft zij nog recht op veel geld.

Jouw moeder hoeft hier ook niets voor te doen, dit doet de gemeente zelf.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 13:23

DuoPenotti schreef:
Niet alles is veroordelend toch Rien?

Mijn reactie was eerder beschermend bedoeld dan veroordelend.
Je kunt er wel recht op hebben, maar als je dat alleen maar een hoop verdriet en stress geeft is het dat dan waard?

Een geldwolf oid is ze zeer zeker niet, ze heeft er recht op.
Maar meer pijn er door hebben...dat is ook zwaar, heel zwaar. Dan is geld soms maar gewoon geld.

Nou, ik lees er een paar tussen....

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Vader wil geen alimentatie betalen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 13:26

Er zitten er zeker tussen, maar niet iedereen die niet zegt je moet je recht halen is negatief richting ts.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 13:56

maar dat doet er helemaal niet toe. De TS opent geen topic waarbij ze een moreel dilemma deelt van: zal ik wel of niet proberen alimentatie te krijgen want....
Ze vraagt alleen hoe dit aan te pakken. Al die verhalen van Bokkers waarin men zegt om het niet te doen want....zijn compleet offtopic.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:03

ja en nee.
Weten dat er mensen zijn die er niet voor kiezen is ook ontopic. Mensen die begrijpen dat het loodzwaar kan zijn. Dat kan ook een steun zijn in de gedachte van zet ik dit wel door.
Dit geneuzel nu een paar berichten is wel offtopic. Dus ik stop daar nu mee.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:04

Kinke schreef:
maar dat doet er helemaal niet toe. De TS opent geen topic waarbij ze een moreel dilemma deelt van: zal ik wel of niet proberen alimentatie te krijgen want....
Ze vraagt alleen hoe dit aan te pakken. Al die verhalen van Bokkers waarin men zegt om het niet te doen want....zijn compleet offtopic.

Maar ze geeft ook aan dat het mentaal al een erg zware tijd voor haar is. Dus ik snap de reacties wel van mensen die haar voor meer mentale belasting proberen te behoeden.
Niet negatief bedoeld, maar meedenkend met TS die ook specifiek aanduid dat het voor haar erg zwaar is.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:06

volgens mij is de TS intelligent genoeg om zelf af te wegen of ze wel of niet achter die alimentatie aan wil gaan.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:08

dat heeft toch niets met intelligent te maken??

Maar goed ben nu echt weg maar vond dat zo'n gekke uitspraak.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:12

rien10 schreef:
TS vraagt hoe het zit, of iemand van ons hier ervaring mee heeft.

De antwoorden variëren van : moet je niet willen, waarom zit je achter zijn geld aan, hoezo autorijlessen?
Jongens, oordeel niet zo!! TS vraagt om ervaringen! Niet om veroordeeld te worden. Zo te horen heeft TS haar portie oordeel al genoeg gehad in het leven.
Reageer dan gewoon niet.

TS, ik heb geen ervaring. Dus mijn post heb je niks aan. Maar tocht, bovenstaande wilde ik wel even kwijt.
Sterke, het zal een pittige toestand worden.

Ik heb zelf niet het idee dat mijn reactie veroordelend was, enkel om er ook op een andere manier naar te kijken omdat TS daar wellicht iets aan heeft. Niets in mijn reactie is veroordelend of "dringend" bedoeld.

Loes1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 14:16

Ik heb in dezelfde situatie gezeten en uiteindelijk besloten om niet door te zetten met een gerechtelijke procedure. De kosten van een advocaat en door de actie het permanent verliezen van mijn vader (zoals hij dat toen omschreef), waren het me niet waard. Hierdoor heb ik wel meer schuld opgebouwd dan met de alimentatie, maar ... ik was emotioneel niet sterk genoeg om voor geld een familieband op te geven. Achteraf gezien.. had ik dat misschien wel gedaan, maar ik denk dat je goed moet afwegen wat je ermee op het spel zet of mee wint.

AylaL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-21 14:24

Ik snap heel goed dat mensen zeggen dat het zwaar is en het daarom te overwegen! Als het ook heel zwaar word laat ik het wel zitten maar op elke manier dat ik zelf wat minder studie schulden kan hebben is meegenomen! Mijn vader is vaak iemand die wanneer je de eerste stap zet dat hij toch al wat bang word en mee werkt. Dus ik hoop dat als eventueel advocaat,lbio etc etc contact met hem opneemt dat hij toch wil meewerken.

Het is voor mij een wat makkelijkere beslissing omdat ik mijn vader al jaren geleden kwijt ben geraakt en hij ook nooit meer zal veranderen.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:50

Blacky94 schreef:
Ik zal eerlijk zeggen dat ik weinig verstand heb van de combinatie alimentatie en AB. Dat was bij mij namelijk niet aan de orde dus daar heb ik me nooit in hoeven verdiepen. Als ik echter even snel Google dan blijkt echter wel dat DUO niet kijkt naar wat iemand krijgt aan alimentatie. Maar dan zou ze die vraag bij DUO moeten voorleggen. Daarnaast kan het ook heel prima zijn dat ze gewoon recht heeft op een AB, ook als het inkomen van haar vader wel meegerekend wordt. En als TS na haar 21e nog steeds aan het studeren is, kan zij toch net zo goed aanspraak maken op die AB? Of je dat ethisch en moreel verantwoord vind is dan misschien een andere vraag, maar recht zou ze er dan zeer zeker nog op hebben.

een aanvullende beurs krijg je als een van je ouders (of allebei je ouders) aantoonbaar geen financiele bijdrage aan jouw opleiding en kosten van levensonderhoud levert. Dus zolang ts bij DUO aangeeft dat haar vader haar financieel niet zou steunen en zij redenen heeft om daar verder niet achteraan te gaan, neemt DUO de verantwoordelijkheid van die nalatige/onmachtige ouder over. Als zij dan toch bij haar vader aanklopt en zij krijgt van haar vader toch geld, dan heeft zij geen recht meer op de financiele ondersteuning van overheidswege. Dat is niet anders als DUO niet in staat is om te controleren of iedereen zich aan de regels houdt.
Maar goed, ts doet het verstandige en klopt aan bij degene die voor haar kosten verantwoordelijk is.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 16:59

Lbio is de oplossing. Da's geen ellenlange gerechtelijke procedure en zij kunen je echt helpen. Been there, done that.

En even heel kort door de bocht; verwacht niet te veel van duo. Ik had m'n vader al jaren niet gesproken, alle verklaringen van huisarts, psycholoog, m'n moeder enzovoorts en ik kreeg geen cent aanvullende beurs, omdat duo vond dat ons conflict financieel was.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-21 17:13

Tink89 het LBIO is niet zaligmakend hoor, daar worden ook genoeg fouten gemaakt. TS als jij gerechterlijke papieren op zak hebt dan kan je het bij het LBIO voorleggen, met bewijzen dat je niets ontvangen hebt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 00:49

Sterkte Ts, wat een narigheid. Ik snap je heel goed :knuffel:

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 02:30

Advocaat in de arm nemen en rechtszaak van maken. Rechters houden doorgaans niet zo van ouders die hun verantwoordelijkheid niet nemen. Je staat erg sterk.

Edit: ook al heb je geen contact dat neemt niet weg dat hij wettelijk verplicht is door te betalen. Al heb je er een baantje naast dan nog moet ie betalen.

Heb je een brief gehad van hem/zn advocaat dat hij niet gaat betalen?

herr_balou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-21 09:10

Absolem schreef:
AylaL schreef:
Hallo,

Ik word volgende maand 18 en heb sinds 2 maanden ongeveer contact met mijn vader verbroken.Echter heb ik vanaf ik 18 word recht op kinderalimentatie (die hij mijn moeder sws al niet betaalde ookal leeft zij van een uitkering). Aangezien ik het als studente zeker niet breed heb wil ik toch die alimentatie echter wil mijn vader dit niet betalen. Hierover kan ik wel via pb meer vertellen als iemand dat zou willen.

Ik ga morgen juridisch loket bellen maar ik vroeg me af of iemand hier wat meer er over zou weten of in een soortgelijke situatie heeft gezeten?

Naast dat het gewoon k*t is vanwege het geld ben ik mentaal al niet de sterkste de afgelopen paar maanden(jaren) en het is heel zwaar voor mij om dit allemaal alleen te doen.

Ouders zijn gewoon financieel verantwoordelijk tot de 21e van hun kind. Dus je kan hem gewoon voor de rechter slepen en elke maand die je tijdens die procedure niet je allimentatie gehad hebt bijhouden dan mag die dat ook nog even met terugwerkende kracht betalen.

Ik zou een formele brief laten opstellen met/door een advocaat. Waarin je aangeeft binnen dezelfde maand dat je 18 wordt de eerste allimentatie verwacht en dat je anders juridische stappen gaat ondernemen.

Je bent dan net 18 en vaak worden juridische kosten op een symbolisch bedrag na vrijgescholden dan. Of je pa moet de hele procedure betalen. En dikke kans dat hij dit verliest.. dat beseft ie hoop ik na de brief ook wel en dan betaald ie gewoon . This best intimiderend als je direct een advocaat achter je billen aan krijgt die serieus is.
Dan stuur jij het signaal dat je niet zoals je moeder met je laat sollen

Dit, echt waar. Niet eerst zelf gaan proberen met brieven, laat dat maar over aan een advocaat.
Succes.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-21 16:59

Een heel vervelende situatie TS!
En ook heel triest om te lezen dat er zo veel bokkers zijn die hun contact met een ouder verbroken hebben, om welke reden dan ook. Lijkt me heel erg heftig!

Ik heb verder geen tips voor je TS, in ieder geval niets anders dan al gegeven is in sommige reacties.
Ik wil je wel veel succes wensen en ik hoop dat je eruit komt!