Alles is 10x duurder / Lockdown irritatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:47

tamary schreef:
Jessix schreef:

Klopt, wat jij hier goedkoop koopt is iemand anders de dupe van.

Prijs is niet automatisch gelijk aan beter/slechter qua milieu en arbeidsomstandigheden.
Helaas is het wel zo dat (kwaliteits)producten uit eigen regio voor de mensen in die regio eigenlijk onbetaalbaar zijn en dat is een wereldwijd fenomeen als gevolg van globalisatie. Ik kijk dus liever naar hoe lang gaat het mee, want hoeveelheid materialen is net zo goed een factor als hoe en door wie het gemaakt is.

Daar heb je gelijk in, het is niet zo zwart/wit neer te zetten.

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 16:59

tamary schreef:
Prijs is niet automatisch gelijk aan beter/slechter qua milieu en arbeidsomstandigheden.
Helaas is het wel zo dat (kwaliteits)producten uit eigen regio voor de mensen in die regio eigenlijk onbetaalbaar zijn en dat is een wereldwijd fenomeen als gevolg van globalisatie. Ik kijk dus liever naar hoe lang gaat het mee, want hoeveelheid materialen is net zo goed een factor als hoe en door wie het gemaakt is.

Iets wat goedkoop is wordt wel sneller weggegooid/afgedankt en vervangen door iets nieuws goedkoops. Ik denk dat dat vooral zo vreselijk slecht is, want duurdere merken (waar je dus misschien zuiniger op bent) zijn qua milieu/omstandigheden niet veel beter inderdaad.

Ik kan alleen maar Vinted.nl aanraden. Zelf koop ik haast nooit meer iets nieuw i.v.m. de ontiegelijk zware belasting op milieu, en deze website heeft ook een hele boel (bijna nieuwe) spullen. Ja, ook BH's, zelfs sokken, etc. :Y) Verzendkosten zijn er erg laag.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 17:18

Lynnepinny schreef:
tamary schreef:

Iets wat goedkoop is wordt wel sneller weggegooid/afgedankt en vervangen door iets nieuws goedkoops. Ik denk dat dat vooral zo vreselijk slecht is, want duurdere merken (waar je dus misschien zuiniger op bent) zijn qua milieu/omstandigheden niet veel beter inderdaad.

Ik kan alleen maar Vinted.nl aanraden. Zelf koop ik haast nooit meer iets nieuw i.v.m. de ontiegelijk zware belasting op milieu, en deze website heeft ook een hele boel (bijna nieuwe) spullen. Ja, ook BH's, zelfs sokken, etc. :Y) Verzendkosten zijn er erg laag.

Dat is toch persoonlijk hoe snel je iets weggooit?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 17:21

Mijn man heeft denk ik 5 jaar geleden drie spijkerbroeken gekocht bij primark en ze zijn alle drie nog in gebruik, ze zien er zelfs nog prima uit.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 17:21

Keet schreef:
Autumnn schreef:
Goed idee :j ik woon in de Zaanstreek mocht iemand iets nodig hebben. Ik heb dus een latje nodig, zo rond de 2.70m

Wat voor latje heb je nodig? Wij hebben nog het een en ander aan resthout maar weet niet of we de 2.70 aan 1 stuk redden :+ woon ook in de Zaanstreek

<3 Het hoeft ook niet aan 1 stuk, het is om een canvas te maken :) het vorige hout was vuurhout dacht ik maar er gaat toch een canvas omheen dus ook al issie pimpelpaars :') de canvas die er om heen moet is 50 x 70

Keet

Re: Alles is 10x duurder / Lockdown irritatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 17:23

Ik ga het even checken straks thuis. En niet te dik zeker? Geen 4 bij 4 :+

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 17:33

Dat van die bh's snap ik heel goed. Ik heb maat F en primark bh's maat F zitten mij heel goed én zijn goedkoop.
Heb van de week een bestelling gedaan bij de hunkemoller, maar alle 6 bh's zijn retour gegaan. Ze zaten gewoon voor geen meter. Nu heb ik nog steeds gegeven bh's. :7

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:07

Keet schreef:
Ik ga het even checken straks thuis. En niet te dik zeker? Geen 4 bij 4 :+

Haha nee dat heeft niet de voorkeur :Y) die wij hadden was 19X32MM X270CM

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:27

BeeMed schreef:
Het is eigenlijk belachelijk hoe goedkoop dit soort zaken zijn. Daar betalen mensen in arme landen een hele zware prijs voor. Primarkt kom ik uit principe al niet. Bagger kwaliteit en dus slecht voor het milieu en uitbuiting van mensen. Dan kan je beter investeren in goede kwaliteit wat 10x langer mee gaat, ben je uiteindelijk goedkoper uit.

Goedkoop kopen is niet altijd een keuze. ‘Je kunt beter investeren in goede kwaliteit want dan ben je goedkoper uit’ is makkelijk te zeggen als je het geld hebt om de goede kwaliteit te kopen. Uiteindelijk bespaar je er op veel dingen mee, dat deel is waar. Maar ‘rijk’ zijn is goedkoper dan ‘arm’ zijn. Om die goede kwaliteit te kunnen kopen heb je namelijk geld nodig om mee te beginnen.

Even een simpel voorbeeld, je hebt twee mensen, beide hebben (werk)schoenen nodig. De een heeft geld te besteden en kan wat sparen, de ander redt het iedere maand maar net en kan eigenlijk niks opzij zetten.
Degene die wat geld heeft om mee te beginnen koopt een paar goede werkschoenen van 120 euro die 2,5 jaar mee gaan.
Degene die niks over houdt koopt een stel werkschoenen van 40 euro omdat hij geen duurdere kan betalen, de 40 euro is al een hele uitgave. Geen beste kwaliteit, dus na een half jaar zijn ze compleet versleten. Weer koopt hij de schoenen van 40 euro, want hij kan nooit 120 euro opzij zetten voor een paar van de goede schoenen.
Na 5 jaar heeft degene die de dure schoenen kon betalen 240 euro uitgegeven aan schoenen, degene die geen geld had om mee te beginnen heeft 400 uitgegeven.

Degene die de schoenen van 40 euro kocht had nooit de schoenen van 120 euro kunnen kopen, aangezien hij dan 1,5 jaar zonder schoenen had moeten werken om het geld bij elkaar te krijgen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:38

beter nog had hij via facebook of markplaats oid, 2e handse dure schoenen voor 40,- gekocht en er nog 3 jaar mee kunnen doen.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:41

Supertje schreef:
BeeMed schreef:
Het is eigenlijk belachelijk hoe goedkoop dit soort zaken zijn. Daar betalen mensen in arme landen een hele zware prijs voor. Primarkt kom ik uit principe al niet. Bagger kwaliteit en dus slecht voor het milieu en uitbuiting van mensen. Dan kan je beter investeren in goede kwaliteit wat 10x langer mee gaat, ben je uiteindelijk goedkoper uit.

Goedkoop kopen is niet altijd een keuze. ‘Je kunt beter investeren in goede kwaliteit want dan ben je goedkoper uit’ is makkelijk te zeggen als je het geld hebt om de goede kwaliteit te kopen. Uiteindelijk bespaar je er op veel dingen mee, dat deel is waar. Maar ‘rijk’ zijn is goedkoper dan ‘arm’ zijn. Om die goede kwaliteit te kunnen kopen heb je namelijk geld nodig om mee te beginnen.

Even een simpel voorbeeld, je hebt twee mensen, beide hebben (werk)schoenen nodig. De een heeft geld te besteden en kan wat sparen, de ander redt het iedere maand maar net en kan eigenlijk niks opzij zetten.
Degene die wat geld heeft om mee te beginnen koopt een paar goede werkschoenen van 120 euro die 2,5 jaar mee gaan.
Degene die niks over houdt koopt een stel werkschoenen van 40 euro omdat hij geen duurdere kan betalen, de 40 euro is al een hele uitgave. Geen beste kwaliteit, dus na een half jaar zijn ze compleet versleten. Weer koopt hij de schoenen van 40 euro, want hij kan nooit 120 euro opzij zetten voor een paar van de goede schoenen.
Na 5 jaar heeft degene die de dure schoenen kon betalen 240 euro uitgegeven aan schoenen, degene die geen geld had om mee te beginnen heeft 400 uitgegeven.

Degene die de schoenen van 40 euro kocht had nooit de schoenen van 120 euro kunnen kopen, aangezien hij dan 1,5 jaar zonder schoenen had moeten werken om het geld bij elkaar te krijgen.

The Sam Vimes 'Boots' Theory of socioeconomic unfairness :j

Ik heb zelf (gelukkig) nog niets nodig gehad, maar ik kan me voorstellen dat het vervelend is. Aan de andere kant: als iets er nu even wat minder mooi uitziet, is dat heel erg? Als het goed is, ga je toch de deur niet uit. Als iets echt kapot/onbruikbaar is, is het een ander verhaal natuurlijk, maar een broek met een gat bij mn kruis gooi ik nu echt niet weg. Niemand die het ziet, een nieuwe komt wel weer als ik weer naar buiten mag :+

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:42

MarlindeRooz schreef:
Lynnepinny schreef:

Het is inderdaad heel persoonlijk.

Ik heb bijvoorbeeld altijd bh van de Primark. Die gaan pas weg als ze zo uitgelubberd zijn dat ik me er al 3x haan heb geërgerd.

Na de eerste keer ergeren denk ik altijd: daar ben ik klaar mee. Uitwassen en ik de lappenzak. Maar dan pak ik ze toch weer van de waslijn...

Totdat het zn 3 a 4 keer gebeurd is en ik er écht klaar mee ben, dan gaan ze echt weg.

Aan de andere kant heb ik nog een bijna nieuwe bh van de v&d in de kast liggen, die ik nooit aantrek want hij zit zó lekker en de v&d is er natuurlijk niet meer....

Weet niet wat mileuvervuilender is: een bh tot de draad verslijten òf er 1 in de kast laten liggen en nooit dragen.

Dat niet dragen heb ik trouwens met al mijn nieuwe/ goede/ dure kleding. Dat durf ik niet te dragen want duur, dus dat blijft in de kast liggen. Totdat ik nu dus 10kg ben aangekomen en het niet meer pas. En het blijft in de kast liggen, want de hoop op 13kg afvallen is en blijft....

Edit: ik bedenk me trouwens net dat ik op dit moment mijn Lidl wandelbroek weer aan heb. In 2013 gekocht en vanaf 2016 bijna non-stop gedragen. Heb er 2 en wissel af. Één broek is vorig jaar de rits vervangen, verder zijn ze nog goed. Nergens slijtage ofzo.

Mijn dure broek van Vaude (Die ik ergens voor €5 op de kop tikte, met het originele prijskaartje van €97 er nog aan) had ik in 2015 gekocht en is ondertussen al weer sinds 2019 naar de schroothoop.

Goedkoop is soms écht wel kwalitatief goed.

Zeeuwsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 18:47

Ik vind dat de verzendkosten flink omhoog zijn voor sommige winkels.. Ik snap het aan de ene kant wel, maar als ik iets nodig heb wat €3 kost, en je vraagt dan €6 verzendkosten dan hoeft het van mij gewoon niet meer. Of dat van de ikea, zusje woont letterlijk 10 minuten rijden van de ikea, maar ze mocht wel 49 verzendkosten aftikken.. dan snap ik niet dat ze afhalen niet als optie bieden. Geef mensen tijd slots om dingen op te halen en dan zou het goed moeten gaan lijkt me.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:00

Eens.
Als ik nu ons toekomstige nieuwe pand wil schilderen moet je verf op de gok via website bestellen. Idem voor kwasten, rollers en tape etc.
Normaal heb je voor €10 de hele verfafdeling bij action en nu moet je dus voor €10per kwast gaan kopen in bouwmarkt en de kleuren kun je laten mengen als je belt naar bouwmarkt maar je kunt het niet in levende lijven zien bij verschillende licht typen

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:04

In grote lijnen eens.

Maar verf van de action vind ik persoonlijk geen aanrader, ooit een keer gekocht, maar nooit meer.
Kun je telefonisch geen verftesters bestellen bij de bouwmarkt?

Je ziet mensen ook wel creatief worden met ruilen, 2e hands kopen, kringloop.

wenneke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:16

Hier veel winkels die pakketten samen stellen en thuis kunt passen en wat niet past retour heel fijn aangezien veel afval dus toch kleren nodig heb

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:21

Bon_ita schreef:
Ik voel dezelfde frustratie. -O-
Ik mis vooral de action. :')

Ik mis ook vooral de action :+

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:22

Sansevieria schreef:
In grote lijnen eens.

Maar verf van de action vind ik persoonlijk geen aanrader, ooit een keer gekocht, maar nooit meer.
Kun je telefonisch geen verftesters bestellen bij de bouwmarkt?

Je ziet mensen ook wel creatief worden met ruilen, 2e hands kopen, kringloop.

Bij de meeste bouwmarkten moet je minimaal €20,- bestellen.
En de testers kosten +- €2,-.
Dit dilemma had ik ook vorige week. :o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:23

Ik koop tegenwoordig graag bij Vinted. Uiteraard kan dat niet bij alles.
Om de een of andere reden gaan de goedkope cranenbroek ritsen hier snel kapot.
En heb nu al een paar mooie human nature jassen gescoord incl verzendkosten onder de 15 euro. En nog echt mooi.
Kijken of die langer mee gaan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:29

Zeeuwsemeid schreef:
Ik vind dat de verzendkosten flink omhoog zijn voor sommige winkels.. Ik snap het aan de ene kant wel, maar als ik iets nodig heb wat €3 kost, en je vraagt dan €6 verzendkosten dan hoeft het van mij gewoon niet meer. Of dat van de ikea, zusje woont letterlijk 10 minuten rijden van de ikea, maar ze mocht wel 49 verzendkosten aftikken.. dan snap ik niet dat ze afhalen niet als optie bieden. Geef mensen tijd slots om dingen op te halen en dan zou het goed moeten gaan lijkt me.

Winkels willen het afhalen via tijdslots wel heel graag aanbieden, maar het is wettelijk verboden. De reden dat het verboden is, is overigens omdat het wel allemaal verplaatsingen naar hotspots zijn. Dit is ook de onderbouwing waarom trimsalons gesloten zijn, op ondertussen door de trimsters afhalen van dieren waarbij het dierenwelzijn anders in gedrang komt na.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:34

Goof schreef:
_San87_ schreef:
Nou, dit is gewoon ook een dingetje. Voor kleine dingen die je normaal zo even in de winkel haalt, moet je nu verzendkosten betalen die niet opwegen tegen de prijs van het product.

En daar mag je naar mijn mening best wat van vinden zonder dat het meteen als een first world problem bestempeld wordt.

Maar ook voor een puntenslijper moet toch gewoon een bezorger betaald worden? En benzine? Etc.

Ja. Maar 6 euro verzendkosten op een puntenslijper van 35 cent is belachelijk, toch. Dan is het goedkoper toen je zelf nog even de hobby winkel in kon na t boodschappen halen, oid.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:44

Zeeuwsemeid schreef:

Anders met een aantal mensen dingen bestellen bij ikea en de verzendkosten delen? Die oproep ging in de Facebook groep van mijn wijk rond

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:44

Puntenslijper bij de jumbo in het hema vak zien liggen.

Als je broek nodig heb is dit misschien voor tijdelijk iets.

https://comfortbroeken.nl/

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 19:58

MarlindeRooz schreef:
Lynnepinny schreef:

Klopt, maar toch schrik ik soms van het gemak waarmee mensen om me heen nieuwe dingen kopen omdat het toch goedkoop is. En dan heb ik het niet alleen over kleding, maar überhaupt gewoon spullen.
Natuurlijk is niet iedereen zo, maar er is een reden waarom fast fashion zoveel problemen veroorzaakt.

Sanniejtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-21 20:32

De vlas prijzen. Door Corona is zo”n 80% van de fabrieken die dat verwerken dicht, icm met import en al slechte oogst. Snap dat echt niet te voorkomen is, het is schaars dus de prijs gaat omhoog.

Wij hadden ivm muizen overlast alleen nog kleine vooraad die we binnen konden opslaan en daardoor muisvrij bleef. We betaalde daar €6,10 voor 1 baaltje. Nu staat de prijs niet bij het vak maar de laatste keer zag ik dat het inmiddels al €7,95 is. Nu dus toch weer grote voorraad besteld, en deze in ons bij gebouw gezet. Is ook muisvrij. Normaal bestemd voor logees, maar die hebben we nu natuurlijk niet ivm Corona.

Dussss :')

Afbeelding