Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
bigone schreef:conejo schreef:Ik weet dat een erfenis alleen voor de erfgenaam is. En de partner zolang ze alle 2 leven alleen er mee van kan profiteren zolang ze getrouwd zijn. Mochten ze uit elkaar gaan word dat deel niet mee genomen in de verdeling en blijft dus bij de erfgenaam.
Als voorbeeld bij ons. Mijn man heeft helaas door dat zijn moeder is overleden haar erfdeel gekregen toen zijn opa overleed (oma was al overleden). Mocht het zo zijn dat wij uit elkaar gaan (zijn getrouwd in gemeenschap van goederen) dan word wat wij nog hebben van de erfenis niet mee genomen in de verdeling tussen ons en blijft alles bij mijn man.
En een (klein)kind kan je zeker onterven in een testament en dit ook er in laten zetten. Dat het (klein)kind niks krijgt is een ander verhaal. Een kind heeft altijd recht op de helft van wat jouw deel zou zijn van zijn kindsdeel. Alleen moet die het dan zelf binnen dacht 5 jaar opeisen. En ben je niet verplicht dit te melden en staat dus ook niet in het testament als erfgenaam en word dan ook niet uitgenodigd bij het voorlezen van het testament.
(Kleinkind staat tussen haakjes omdat mocht het kind al zijn overleden valt dat deel naar de kinderen van het kind dus de kleinkinderen)
Indien jullie nog volgens de oude regels in gemeenschap van goederen zijn getrouwd en de erfenis geen speciale voorwaarden kende is het geld van je man ook van jou, alle bezittingen en schulden zijn dan van jullie samen. Inmiddels is er een nieuwe wet waarbij alles wat je al hebt voor het huwelijk/samenlevingscontract ook van jou blijft.
Ayasha schreef:Indien jullie nog volgens de oude regels in gemeenschap van goederen zijn getrouwd en de erfenis geen speciale voorwaarden kende is het geld van je man ook van jou, alle bezittingen en schulden zijn dan van jullie samen. Inmiddels is er een nieuwe wet waarbij alles wat je al hebt voor het huwelijk/samenlevingscontract ook van jou blijft.
[/quote]conejo schreef:Ik woon gewoon in Nederland en ben in 2013 getrouwd.
Prrrr schreef:In Nederland is de nieuwe wetgeving ingegaan in 2018, maar gelden die regels alleen voor huwelijken die na 2018 gesloten zijn. Als er niets geregeld is, en partners zijn getrouwd voor 2018, dan valt een erfenis in de gemeenschap van goederen, tenzij er bij die erfenis een uitsluitingsclausule is bepaald.