Testament wijzigen niet mogelijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Re: Testament wijzigen niet mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 21:50

Even een evil twist. Zou t niet kunnen zijn dat oom wel bewindvoerder is van oma maar dat ze dat niet weet?

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 22:17

Daar zou ze dan toch toestemming voor hebben moeten geven? Tot 3 jaar geleden deed ik haar administratie, dat had ik dan ook wel terug gevonden denk ik zo.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 22:18

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-21 22:22

Geen resultaat

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-21 22:48

Ik zie hier een heleboel flauwekul voorbij komen onder de noemer 'volgens mij'.

Zoek een andere notaris. Die zal een beoordeling moeten maken van de wilsbekwaamheid van je oma, wat ingewikkeld is als ze nauwelijks kan praten. Daar moet dan een onafhankelijke arts voor komen, die dat gaat beoordelen. Als ze wilsbekwaam is, kan ze een nieuw testament opmaken.

Wat jij hebt opgenomen is niet rechtsgeldig.

Voor bewindvoering heeft ze niet zelf toestemming hoeven geven, maar dat kan ook opgelegd worden op verzoek van anderen uit de familie. Je hebt gecheckt, dus dat zal dan niet zo zijn.

250 euro voor een huisbezoek van een notaris lijkt mij geen bizar bedrag. Ze komen niet gratis, uurtarieven zijn pittig en een uur ben je zo kwijt. Probeer dat te voorkomen door eerst telefonisch een en ander voor te leggen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 01:33

Niet iedereen staat in dat register, de rechter bepaald of het nodig is of niet.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 02:34

Misschien een hele domme opmerking wat misschien wel helemaal niet mogelijk is, maar probeer mee te denken....

Is het niet mogelijk dat je oma zelf nu alles of een groot deel al verdeeld, wel zo prettig om iets met de warme hand te krijgen.....en dan hoeft er niet eens een notaris aan te pas te komen??

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 06:43

Ja, dat zou het meest ideale zijn. Maar haar zion beheert haar financiën en daar ligt ze even mee overhoop. Hij heeft haar bankpassen en bankgegevens en is volledig gemachtigd.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 08:26

Ik vraag me af hoe wijs het is dat jij je hiermee bemoeit (voor jezelf). Het is nogal een familiedrama en oma staat daar zo te lezen echt niet buiten, het meeste drama lijkt ze zelf te creëren (kleinkinderen onterven, serieus? en over het graf willen regeren door tante uit te sluiten terwijl je dat niet waterdicht krijgt en het volgens jou niet eens om veel geld gaat).

En dan nog het absurdistische dat oma geen kracht zou hebben om even te zeggen dat ze uitleg wil of dat jij haar woordvoerder bent, maar wel om flinke ruzie te maken met haar zoon...

En zo eigenwijs als maar kan dus nergens naar luisteren, maar dan wel steeds huilend bij je aan de telefoon hangen. Het siert je dat je haar wil helpen, maar iemand die geen hulp aanneemt is niet te helpen.

Mijn advies: stop met je inhoudelijk in de situatie te mengen en probeer enkel een luisterend oor en steun/warmte te bieden.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 09:33

Dat ga ik haar straks ook vertellen. Ik kan en wil niet tussen moeder en kind komen. Het is niet zozeer dat zij ruzie maakt masr mijn oom wel. Hij is heel erg opvliegend. Dat is ook de reden dat ik hem niet in mijn leven wil. Mijn oma slaapt 22 uur per dag, heeft niet kracht zichzelf om te draaien in bed. Ik kan wat dat betreft echt wel inschatten hoe het gaat. Maar ze is gewoon te laat geweest met alles te regelen en moet zich er nu maar bij neer gaan leggen denk ik. Dat geeft iedereen de meeste rust. Ik ga met Brutus in elk geval geen confrontatie aan.

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 09:36

Ik ben in elk geval blij dat ik hier objectief meningen kon vragen. Het testament moet ze maar gewoon laten voor wat het is. Als het nou om een serieuze erfenis zou gaan.. maar om wat zij achterlaat zoveel problemen te maken is zonde van de tijd en energie.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 11:33

Verstandig denk ik. Sowieso een trieste situatie. Sterkte.

vladimir1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 12:06

wat een vervelende situatie... erfenissen brengen niet het mooiste in mensen naar boven.

m.b.t. dat de zoon de financien regelt: in principe kan je oma die zeggenschap intrekken, te regelen met de bank, en hem uitsluiten van toegang...

voor de rest, iid nieuw gesprek aanvragen bij andere notaris, wees er bij! dat gesprek hoeft m.i. niet in haar eentje plaats te vinden, en je mag best vragen stellen..

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 12:15

Misschien is het nog een optie om het bestaande testament te laten vernietigen? Zolang ze wilsbekwaam geacht wordt, vereist dat verder geen handelingen, en dan gaat tenminste niet alles naar de oom/zoon maar gaat het deel van de overleden kinderen naar de kleinkinderen? (In België toch, mijn excuses als het Nlse erfrecht helemaal anders is).

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 12:17

Ts, wat fijn dat je er zo bent voor oma!
En wat naar, ik was er ook altijd zo voor mijn opa. Wilde hem echt helpen met alles maar God, wat kon die eigenwijs en koppig zijn.

Wat ik mis is dat, voor zover ik weet, je oma jou wel kan machtigen om namens haar het woord te nemen en te spreken.
Nu weet ik niet of dit kan bij een notariële zaak, maar dit is wel het uitzoeken waard.
Die rekening kon de beste man bij mij, voorlopig op zijn buik schrijven. Want als zij haar testament niet mag aanpassen, en wettelijk de enige grondslag is dat ze wilsonbekwaam zou zijn, dan snapt ze het betalen van een rekening ook niet meer.
(Dat zou ik dan ook zo brengen).

Ik denk dat je, juridisch met een video opname best ver kan komen mits ze duidelijk aangeeft dat ze dit via haar notaris heeft willen regelen en deze weigerde op die en die datum etcetera. Dus alles letterlijk uitgesproken.

Succes!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 12:19

@Vladimir: stel je bent notaris en er komt een oude dame met een kleinkind om te vertellen dat ze de onterving van de kleinkinderen ongedaan wil maken. Wat zou je doen? Ik zou oma toch echt alleen willen spreken...

eponine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-21 12:28

Al met al vind ik het nog steeds een zaak tussen haar en mijn oom. Ik heb er de energie niet meer voor om dit uit te spitten. Ik gebruik mijn tijd liever aan het gewoon bij haar zijn zolang dat nog kan. Ze had dit gewoon veel eerder met mijn oom moeten bespreken en het niet op het eind aan willen laten komen.

Ik ben nu bij haar en zie dat mijn oom de rekening van de notaris mee heeft genomen. Hij zal dus hopelijk nog bijdraaien.

Misschien, kunnen ze dan alsnog samen tot een oplossing komen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:03

De koude kant kan wel degelijk onterfd worden. Maar volgens mij is dat inmiddels in Nederland al automatisch zo? Maar niet als het testament van oudere datum is?Wel vreemd vind ik dat die notaris een rekening stuurt voor dat gesprek terwijl er dus geen aanpassingen of wat dan ook van het testament zijn gedaan. Omdat een orienterend gesprek ,volgens mijn ervaringen,gratis is.Pas als er dan iets gedaan gaat worden komen er kosten.

MissWeenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:32

Anjali, dat laatste is dus een misvatting. Een kort informatief gesprekje wat een testament of levenstestament bijvoorbeeld inhoud en in welke situaties dit aan te raden is, daar worden over het algemeen geen kosten voor gerekend. Maar wanneer mensen specifiek in willen gaan op hun persoonlijke situatie, dan ben je zo alweer met gemak minstens een uur verder, wil je dit goed uitgelegd krijgen en van meerdere kanten bekijken wat het beste is in ieders afzonderlijke situatie, al helemaal wanneer de situatie gecompliceerd is. Het is echt maatwerk wat ook een goede uitleg vereist, daar zit meer tijd en werk in dan de meeste mensen denken. Daar mag dan ook iets tegenover staan in de vorm van advies kosten lijkt me.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 13:50

bigone schreef:
conejo schreef:
Ik weet dat een erfenis alleen voor de erfgenaam is. En de partner zolang ze alle 2 leven alleen er mee van kan profiteren zolang ze getrouwd zijn. Mochten ze uit elkaar gaan word dat deel niet mee genomen in de verdeling en blijft dus bij de erfgenaam.

Als voorbeeld bij ons. Mijn man heeft helaas door dat zijn moeder is overleden haar erfdeel gekregen toen zijn opa overleed (oma was al overleden). Mocht het zo zijn dat wij uit elkaar gaan (zijn getrouwd in gemeenschap van goederen) dan word wat wij nog hebben van de erfenis niet mee genomen in de verdeling tussen ons en blijft alles bij mijn man.

En een (klein)kind kan je zeker onterven in een testament en dit ook er in laten zetten. Dat het (klein)kind niks krijgt is een ander verhaal. Een kind heeft altijd recht op de helft van wat jouw deel zou zijn van zijn kindsdeel. Alleen moet die het dan zelf binnen dacht 5 jaar opeisen. En ben je niet verplicht dit te melden en staat dus ook niet in het testament als erfgenaam en word dan ook niet uitgenodigd bij het voorlezen van het testament.

(Kleinkind staat tussen haakjes omdat mocht het kind al zijn overleden valt dat deel naar de kinderen van het kind dus de kleinkinderen)

Indien jullie nog volgens de oude regels in gemeenschap van goederen zijn getrouwd en de erfenis geen speciale voorwaarden kende is het geld van je man ook van jou, alle bezittingen en schulden zijn dan van jullie samen. Inmiddels is er een nieuwe wet waarbij alles wat je al hebt voor het huwelijk/samenlevingscontract ook van jou blijft.

Neen. Dat is nooit zo geweest. Iig niet in België waar Conejo lijkt te wonen. :)
Ook bij de oude regels werden erfenissen "uitgesloten" van de gemeenschap van goederen. In de nieuwe regels is het zo dat dingen die de partners vergaard hebben voor het huwelijk ook uitgesloten zijn van de gemeenschap van goederen. Bv: jij had een tv gekocht en een jaar later trouw je. Die tv valt niet onder de gemeenschap van goederen. Vroeger werd die tv wel van jullie beide. Maar erfenissen hebben altijd buiten de gemeenschap gevallen in belgie. :)

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:11

Je kan een nieuw testament opstellen via de Hema, kijk maar eens

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:11

Ayasha schreef:
Indien jullie nog volgens de oude regels in gemeenschap van goederen zijn getrouwd en de erfenis geen speciale voorwaarden kende is het geld van je man ook van jou, alle bezittingen en schulden zijn dan van jullie samen. Inmiddels is er een nieuwe wet waarbij alles wat je al hebt voor het huwelijk/samenlevingscontract ook van jou blijft.

Neen. Dat is nooit zo geweest. Iig niet in België waar Conejo lijkt te wonen. :)
Ook bij de oude regels werden erfenissen "uitgesloten" van de gemeenschap van goederen. In de nieuwe regels is het zo dat dingen die de partners vergaard hebben voor het huwelijk ook uitgesloten zijn van de gemeenschap van goederen. Bv: jij had een tv gekocht en een jaar later trouw je. Die tv valt niet onder de gemeenschap van goederen. Vroeger werd die tv wel van jullie beide. Maar erfenissen hebben altijd buiten de gemeenschap gevallen in belgie. :)[/quote]

Ik woon gewoon in Nederland en ben in 2013 getrouwd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:17

conejo schreef:
Ik woon gewoon in Nederland en ben in 2013 getrouwd.

Oh sorry. België heeft een gehucht dat ook Bennekom noemt. Of ik kwam het bordje iig tegen toen ik nog regelmatig naar Diest reed. :')
Maar als je in 2013 getrouwd bent is dat sowieso met de nieuwe regeling geweest tenzij die in NL veel later in gegaan is dan in Be. Wij zaten in dat jaar iig met de nieuwe regeling.

Edit; ik vind geen belgische bennekom. Kennelijk heb ik het dus verward met een ander dorp. Mijn excuses! :o

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:27

In Nederland is de nieuwe wetgeving ingegaan in 2018, maar gelden die regels alleen voor huwelijken die na 2018 gesloten zijn. Als er niets geregeld is, en partners zijn getrouwd voor 2018, dan valt een erfenis in de gemeenschap van goederen, tenzij er bij die erfenis een uitsluitingsclausule is bepaald.

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-21 14:38

Prrrr schreef:
In Nederland is de nieuwe wetgeving ingegaan in 2018, maar gelden die regels alleen voor huwelijken die na 2018 gesloten zijn. Als er niets geregeld is, en partners zijn getrouwd voor 2018, dan valt een erfenis in de gemeenschap van goederen, tenzij er bij die erfenis een uitsluitingsclausule is bepaald.

Bedankt hier voor. Ons is altijd verteld dat het voor iedereen geld. Niet dat wij verwachten dit nodig te hebben.