Wanneer ideeën en meningen tussen ons in komen te staan

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:47

Earth schreef:
Na de gebeurtenissen van gisteren wordt het me weer pijnlijk duidelijk, ik raak sommige vrienden kwijt door de manier waarop zij denken of omgaan met de huidige crisis, maatregelen of het huidige vaccinatiebeleid.

Vanmiddag deelde iemand waar ik eerder een hele leuke band mee had, iets waarvan mijn haren overeind gingen staan. Ik moest echt op mijn handen gaan zitten om niet te reageren, dus heb ik deze persoon maar ontvolgd. Daarna kwam ik nog een post tegen van iemand waar ik ook echt een goede band mee heb, en ook daar kreeg ik stijve nekharen van wat deze persoon postte. Wederom heb ik deze persoon maar even ontvolgd. Ik heb gemerkt dat de discussie aan gaan met mensen die zo'n duidelijk andere mening hebben, vaak de band alleen nog maar meer beschadigd. Want je wordt het niet met elkaar eens, want zij zien een waarheid, en jij ziet dat ook.

Ik schrok ook toen een vriendin laatst een documentaire deelde in onze vriendinnengroep, waarvan ik inmiddels meerdere keren heb gelezen dat deze docu veel onwaarheden bevat. Ik heb direct duidelijk gemaakt dat ik niet de discussie met haar aan wilde gaan. Want ik ben dan echt bang dat dat een wig tussen ons drijft.

Dit is zo jammer van de hele corona, dat je soms mensen kwijtraakt of van je vandaan ziet drijven omdat ze zo'n andere mening hierover hebben. En dan kun je zeggen, dat je niet altijd dezelfde mening hoeft te hebben, maar ik merk gewoon dat als mensen extreme dingen gaan delen over corona/vaccins etc, dat ik dan echt anders naar die personen ga kijken. Dat onze band verliest aan kracht. En dat doet best pijn soms. Ik wil dan wel tegen ze schreeuwen dat ze anders moeten gaan denken, maar wie ben ik om dat van hen te eisen? Maar is dan de enige manier maar om er niks over te zeggen?

Hoe ga jij er mee om, wanneer iemand iets deelt wat zo ingaat tegen jouw ideeën? Zeg je dan direct, hup weg ermee? Of ga je de discussie aan?

Ik heb alleen de beginpost gelezen hoor, maar wat mij opvalt. Mensen kunnen elkaar niet in hun waarde laten, je kan best een andere mening hebben en even goede vrienden zijn. Dat is een kwestie van respectvol met elkaar omgaan en beseffen dat iedereen recht heeft op zijn/ haar eigen ideeen en waarheid en dat ieder alles bekijkt vanuit zijn of haar eigen perspectief.

Als ik ruzie zou maken met iedereen die een andere mening heeft dan ik, of iedereen die een andere mening heeft zou ontvolgen dan hou ik en zelf oogkleppen op en er blijft niemand over want iedereen is uniek.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:47

Mariposa11 schreef:
Agree to disagree
Het is echt niet zo moeilijk elkaar in elkaars waarde te laten. Hoewel je op bokt ook bijna afgemaakt wordt als je mening anders is, heel jammer.
Respecteer elkaars mening, of er nu achter staat of niet en laat t los als die anders is dan die van jezelf.

Leugens verspreiden is geen “mening”.

fokfanaat

Re: Wanneer ideeën en meningen tussen ons in komen te staan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:49

elisa, zou je ook de mening van iemand kunnen respecteren als hij aan iedereen rondverteld dat jij vreemdgaat bijvoorbeeld terwijl dat niet zo is. onder het mom van vrijheid van meningsuiting?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 08:50

Dat is geen mening he, maar laster...

Met meningen bedoel ik zaken die niet persoonlijk zijn, dus over Covid, politiek etc.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:00

mysa schreef:
Dat de zorg overbelast is, is gewoon een feit. En dat dat nu zo is, komt door deze bijzondere situatie. Als er minder bezuinigd zou zijn, zou de situatie niet anders zijn. Kijk maar naar andere landen. En er gaat trouwens ieder jaar meer geld naar de zorg, vorig jaar tachtig miljard. Bovendien kun je nooit op alles voorbereid zijn want stel dat je nu tienduizend ic-bedden standaard klaar hebt staan en bij een volgende uitbraak blijkt dat een virus te zijn dat de nieren aantast. Dan mis je dus weer tienduizend nierdialyses.

Dat is dus niet helemaal waar. Een land heeft een percentage bedden die staat tegenover de inwoners.
Echter waren er in 2018 ook al ic bedden te kort tijdens de griepmaanden in Nederland. Het is niet voor het eerst dat mensen die oud zijn gevraagd wordt bewust na te denken over een eventuele behandeling op de ic.
Daarnaast maken de bezuinigingen dat er minder personeel is.
Toen bijvoorbeeld niveau 5/6 verpleegkundige meer moesten gaan verdienen dan niveau 4 op de werkvloer dachten de niveau 5/6'ers dat zij een schaal omhoog zouden gaan.
Niks is minder waar, de niveau 4 zijn een schaal terug gezet ( met salarisbehoud).
Daarnaast wordt van zorgpersoneel ook steeds meer verwacht met steeds minder mensen, het is gewoon niet aantrekkelijk.
Ik heb 2 directe vriendinnen die door de crisis hun baan kwijt zijn en zich nu laten omscholen naar de zorg. Waarom ze dat niet eerder gedaan hebben? Het leek ze leuk maar het verdiende slechter dan de evenementenbranche. Veel slechter.

Ik vind het altijd jammer dat mensen een vaststaand beeld willen hebben van een situatie. En als andere andere informatie krijgen en daarop hun mening maken is dat niet oke.
Ik werk in de ggz, ik zie hele andere gevolgen van de corona en maatregelen dan mijn vriendinnen die in de ziekenhuizen werken.
Ik zie ook een hoger percentage sterfgevallen, achteruitgang van het welbevinden en maatschappelijke mogelijkheden. Bij mij alleen niet door de corona maar door de maatregelen.
Ik zal dus altijd anders tegen dingen aan kijken als ggz verpleegkundige dan een ic verpleegkundige.
Gelukkig nemen mijn vriendinnen in het ziekenhuis mij mijn andere blik niet kwalijk en andersom.

Juist elkaar je visie kunnen vertellen zonder het op te dringen, en juist het inzicht geven in andere delen van de samenleving maakt denk ik dat we fijn kunnen praten over elkaars werk en wat daar nu zo moeilijk aan is.

En ik denk dat na deze crisis genoeg zorgpersoneel zich laat omscholen tot iets waar meer respect en geld in te verdienen valt.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:20

Elisa2 schreef:

Met meningen bedoel ik zaken die niet persoonlijk zijn, dus over Covid, politiek etc.

"Alles over Covid is gelogen en artsen krijgen geld, veel geld, om te liegen over de mensen op de IC"

Is dat een mening of een leugen?

En wat betreft mensen ontvrienden op facebook of een Foei op Bokt; ik heb een familielid ontvriend en geblokkeerd op facebook. Ik werd er kotsziek van.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:22

Elisa2 schreef:
Earth schreef:
Na de gebeurtenissen van gisteren wordt het me weer pijnlijk duidelijk, ik raak sommige vrienden kwijt door de manier waarop zij denken of omgaan met de huidige crisis, maatregelen of het huidige vaccinatiebeleid.

Vanmiddag deelde iemand waar ik eerder een hele leuke band mee had, iets waarvan mijn haren overeind gingen staan. Ik moest echt op mijn handen gaan zitten om niet te reageren, dus heb ik deze persoon maar ontvolgd. Daarna kwam ik nog een post tegen van iemand waar ik ook echt een goede band mee heb, en ook daar kreeg ik stijve nekharen van wat deze persoon postte. Wederom heb ik deze persoon maar even ontvolgd. Ik heb gemerkt dat de discussie aan gaan met mensen die zo'n duidelijk andere mening hebben, vaak de band alleen nog maar meer beschadigd. Want je wordt het niet met elkaar eens, want zij zien een waarheid, en jij ziet dat ook.

Ik schrok ook toen een vriendin laatst een documentaire deelde in onze vriendinnengroep, waarvan ik inmiddels meerdere keren heb gelezen dat deze docu veel onwaarheden bevat. Ik heb direct duidelijk gemaakt dat ik niet de discussie met haar aan wilde gaan. Want ik ben dan echt bang dat dat een wig tussen ons drijft.

Dit is zo jammer van de hele corona, dat je soms mensen kwijtraakt of van je vandaan ziet drijven omdat ze zo'n andere mening hierover hebben. En dan kun je zeggen, dat je niet altijd dezelfde mening hoeft te hebben, maar ik merk gewoon dat als mensen extreme dingen gaan delen over corona/vaccins etc, dat ik dan echt anders naar die personen ga kijken. Dat onze band verliest aan kracht. En dat doet best pijn soms. Ik wil dan wel tegen ze schreeuwen dat ze anders moeten gaan denken, maar wie ben ik om dat van hen te eisen? Maar is dan de enige manier maar om er niks over te zeggen?

Hoe ga jij er mee om, wanneer iemand iets deelt wat zo ingaat tegen jouw ideeën? Zeg je dan direct, hup weg ermee? Of ga je de discussie aan?

Ik heb alleen de beginpost gelezen hoor, maar wat mij opvalt. Mensen kunnen elkaar niet in hun waarde laten, je kan best een andere mening hebben en even goede vrienden zijn. Dat is een kwestie van respectvol met elkaar omgaan en beseffen dat iedereen recht heeft op zijn/ haar eigen ideeen en waarheid en dat ieder alles bekijkt vanuit zijn of haar eigen perspectief.

Als ik ruzie zou maken met iedereen die een andere mening heeft dan ik, of iedereen die een andere mening heeft zou ontvolgen dan hou ik en zelf oogkleppen op en er blijft niemand over want iedereen is uniek.

Een andere mening is helemaal prima. Maar als iemand een mening met een karate trap tegen een dienstdoend agent kracht wil bijzetten is het geen mening meer maar geweld.
Veel wappies en alu-hoedjes zijn drammers. Die dringen hun mening op. Keer op keer. En daar zit een groep tussen die geweld niet schuwt. Als daar tussen een van mijn vrienden zou zitten, dan is wat mij betreft de vriendschap over. Dan was de vriendschap kennelijk niet wat ik er in dacht te zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:23

Mariposa11 schreef:
Als je jezelf aan de maatregelen houdt, wat maakt het dan uit wat een ander doet. Je houdt toch zelf afstand, blijft binnen, mondkapje en alles? Dan maakt het niet uit wat een ander doet want jij blijft toch op afstand?

Als mensen in de winkel hun mondmasker afzetten, omdat ze een plastic broodzak willen open blazen en vervolgens zonder tang, met hun vieze handen broodjes nemen, kan ik dus wel degelijk covid krijgen als ik nadien uit diezelfde bak broodjes meeneem. Ik koop trouwens geen losse broodjes meer sinds ik daar een paar mensen op betrapt heb.
Het is echt onzin om te zeggen dat je niet besmet kan geraken door risico gedrag van anderen.[/quote]

Gelukkig pakken ze dan zonder de tang hun eigen broodjes.
De kans dat een ander hiervan iets oploopt is echt nihil.
We moeten wel blijven nadenken en niet alleen in angst leven, je hebt nog steeds 98 procent kans dat je niet ziek wordt, ook niet verkouden.. En dat zijn rivm cijfers ;)[/quote]

Ik werk op intensieve, heb er nu al 2 golven meegemaakt. Ik zie van dichtbij wat dit virus aanricht. Zij die het hebben zonder symptomen, zijn meestal de grootste verspreiders en hebben de meeste doden op hun geweten. Zou heel graag de mensen die mij angsthaas noemen bij hun nekvel willen nemen en ze op een corona intensieve droppen gedurende een paar weken. Kom dan nog maar eens zeggen dat je geen schrik moet hebben van dit virus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:25

rien10 schreef:
Elisa2 schreef:

"Alles over Covid is gelogen en artsen krijgen geld, veel geld, om te liegen over de mensen op de IC"

Is dat een mening of een leugen?

En wat betreft mensen ontvrienden op facebook of een Foei op Bokt; ik heb een familielid ontvriend en geblokkeerd op facebook. Ik werd er kotsziek van.

Aan mij vroegen ze ook hoeveel ik als verpleegkundige betaald wordt om te liegen over corona.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:25

Citaat:
Zij die het hebben zonder symptomen, zijn meestal de grootste verspreiders en hebben de meeste doden op hun geweten

Zo, dat is nogal een uitspraak? Zonder symptomen weten mensen toch niet altijd dat ze het hebben, of wel?

Dan snap ik wel dat mensen tegenover elkaar komen te staan, met dit soort uitspraken -O-

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:27

fokfanaat schreef:
dat is een hele andere discussie, moet de zorg zo ruim in hun jas zitten dat ze moeiteloos al die duizenden extra klanten kunnen opvangen, wat betekend dat zonder corona er grote aantallen mensen hun duimen zitten draaien en er heel veel bedden altijd leeg zijn.

er zijn in 2020 15.000 meer mensen overleden dan normaal, dus de druk op de gezondheidszorg door het virus lijkt me niet te ontkennen

Maar waarom kunnen ze dan niet tijdelijk, met tijdelijke half jaar contracten wel de bedden ophogen..? Als ik nog steeds hoor dat verpleegkundige niet aan t werk kunnen, dan gaat er toch iets niet goed..?
Want ze voorspelde al de tweede golf en de derde, dan kan je al niet meer zeggen we gaan niet ophogen..?
En ik snap dat nieuw personeel er niet zomaar is, maar wel blijkbaar genoeg via uitzendbureau die geen werk hebben..

En dat er een schip is aangeboden, zonder kosten, met personeel, om de druk vd zorg te halen, wat geweigerd wordt door de overheid, dat vind ik gewoon gek..

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:34

Cer schreef:
Citaat:
Zij die het hebben zonder symptomen, zijn meestal de grootste verspreiders en hebben de meeste doden op hun geweten

Zo, dat is nogal een uitspraak? Zonder symptomen weten mensen toch niet altijd dat ze het hebben, of wel?

Dan snap ik wel dat mensen tegenover elkaar komen te staan, met dit soort uitspraken -O-

Dit. Jeetje...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:36

En toch zou hier een kern van waarheid in kunnen zitten.
Als je asymptomatisch bent, weet je dus niet dat je ziek/besmettelijk bent. Daar kan je niets aan doen. Je gaat naar je werk, naar je paard, je doet boodschappen voor je oma. Dan neem je naar al die plekken het virus mee maar dat weet je niet. En daar kan je niets aan doen.

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:36

Voor mij is het net zoals iemand met een ander geloof: ik vind 't helemaal prima, zo lang je mij er maar niet mee lastig valt.
Helaas gebeurt dat wel :') vriendin van een vriend blijft me maar bestoken met dat de media iedereen misleidt en dat corona een griepje is etc. Zelfs nadat ik heb uitgelegd dat ik met corona patiënten werk en dus goed weet wat de impact is, blijft ze met vage onredelijke argumenten komen. Of ze negeert je hele rij met feiten en gaat in 1 stukje waar je je mening geeft en ze denkt dat ze je op kan pakken. Echt ZO vermoeiend. Heb haar nou dus maar geblokkeerd. Is wel jammer straks als we ooit weer samen op een verjaardag zitten :+ maar er valt niet normaal mee te redeneren.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:37

Op een verjaardag kan je ook prima negeren :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:38

rien10 schreef:
Als je asymptomatisch bent, weet je dus niet dat je ziek/besmettelijk bent. Daar kan je niets aan doen. Je gaat naar je werk, naar je paard, je doet boodschappen voor je oma. Dan neem je naar al die plekken het virus mee maar dat weet je niet. En daar kan je niets aan doen.

Vooralsnog weten we het niet. Er zou een kern van waarheid in kúnnen zitten.

Dat is een vermoeden, een hypothese, die gepresenteerd wordt als feit.

Gevaarlijk...

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:40

Juist omdat het een vermoeden is is het nogal wat om daar dingen over te zeggen dat zulke personen dus doden op hun geweten hebben. Gevaarlijke uitspraak vind ik dat dus..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:41

996981 schreef:
rien10 schreef:

Gevaarlijk...

Precies mijn eerste zin "in kunnen zitten".

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:43

Klinkt alsof je er al heel verstandig mee omgaat. Ik herken het wel van het begin, dat ik echt bepaalde vriendinnen niet wilde zien omdat ze anders met de regels omgingen dan ik.

De discussie aangaan met mensen die er totaal anders instaan, kan, kan ook je band kosten. Dat zou ik er persoonlijk niet voor over hebben. Een ander mag een andere mening hebben. Leef en laat leven en idd ook ik heb verschillende mensen ontvolgd omdat ik me niet kan vinden wat ze over Corona posten. Dit kt vanzelf wel weer een x goed denk ik.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:46

rien10 schreef:

Maar 'op je geweten hebben' klinkt zo als een bewuste actie..
Het is heel neutraal, maar het klinkt zo 'jij hebt dat op je geweten!'... ik zou dat dus anders formuleren... :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:48

Maar dat is een formulering, dat doet niets af aan het feit dat hier wel eens de waarheid gesproken zou kunnen worden.
Je kan inderdaad ook formuleren "zij die asymptomatisch het virus hebben, verspreiden geheel onwetend het virus en maken zo onbedoeld mensen ziek"
Dat klinkt vriendelijker, maar is in feite hetzelfde.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:49

Ik ben dan een voorstander van 'vriendelijker' :j

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:51

rien10 schreef:
Op een verjaardag kan je ook prima negeren :D

Bij haar thuis :') haar vriend is dus een vriend van ons.
Maar zit ook niet in m'n aard om iemand te negeren dan moet je het wel heel bont maken :')

Als ze er ooit naar vraagt zal
ik nog wel zeggen dat ik haar manier van discussiëren vervelend vond.
Zij gelooft er ook gewoon heilig in, in wat ze allemaal zegt. En dat komt weer door een 3e persoon die stookt haar op. Ze volgt haar alsof het Jezus zelf is. Die persoon is ook naar de demonstratie in Amsterdam geweest en zegt dat iedereen daar vreedzaam was en de media liegt en politie heeft alleen eigen collega's gearresteerd voor de show etc etc en dat heeft ze allemaal met eigen ogen gezien... En die meid gelooft alles maar wat zij zegt. Terwijl ik toevallig diegene al op een andere leugen heb betrapt die ze gebruikt voor eigen gewin dus weet wat voor type zij is :+

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 09:52

rien10 schreef:
996981 schreef:

Gevaarlijk...

Precies mijn eerste zin "in kunnen zitten".

Ik weet dat jij dat beseft, maar zoals je in dit topic kunt lezen geldt dat niet voor iedereen...

Citaat:

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 10:31

Ik heb niet alles gelezen, maar het meeste wel.

Ik kan ook heel moeilijk omgaan met mensen die bijvoorbeeld in complot theorieën denken of maar blijven roepen dat corona onzin is. Deze mensen ga ik ook gewoon niet de discussie mee aan en blijf ik ver bij uit de buurt. Vrienden of niet. Ik spreek sowieso met bijna niemand af nu, maar deze mensen sowieso niet.

Ik vind het ook wel een verschil of je de mening hebt maar je wel aan de maatregelen houdt of dat je daarom ook maar gewoon de maatregelen negeert.

Wat betreft het verschil in mening en ideeën van vrienden en familie. Ik ben gewoon duidelijk in mijn mening en als dat je niet bevalt ga je maar weg. Als jij mij in mijn waarde laat, doe ik dat ook bij jou.