Thuiswerkplek: 2schermen of ultriwide/curved

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 18:15

Bagheera_206 schreef:
Wat voor aansluitingen hebben jouw PC en werklaptop dan? Meeste PC's hebben wel aansluiting voor twee schermen. Heeft jouw laptop ook geen mini-DP of USB-C als 2e uitgang? :=

De werklaptop heeft USB-C en een HDMI-uitgang. Dat werkt; we hebben zo'n opstelling op kantoor.

Mijn PC is ongeveer als jouw oude, 4e gen i7, met DVI en VGA. Ik heb niet getest of die DVI een 2-scherm-versie is. Zou ik even de specs na moeten kijken.

Bagheera_206

Re: Thuiswerkplek: 2schermen of ultriwide/curved

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 18:19

Denk dat dat dan wel moet lukken met twee schermen. Eentje op DVI en eentje op VGA. +:)+ In mijn oude rekenbeestje zit een hele oude GeForce GTX 660 met 1x HDMI, 1x DP en 2x DVI.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 19:02

Maar VGA zit er tegenwoordig niet altijd meer op.

Ik kijk wel voor nieuwe schermen, maar ik ben er nog niet helemaal uit wat het gaat worden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 20:01

Ik voel me zo'n kluns als ik jullie berichten lees maar ik ga het er toch ingooien. Ik werk ontzettend veel met mijn laptop, thuis en ik merk dat mijn nek, rug etc. dat echt niet grappig vinden maar ik vind zo'n scherm dan weer spannend. Ik zie namelijk nog kans om de verkeerde oplader te bestellen.....

Maar waar let ik nou op als ik een groot scherm wil om op te werken,die ik aan mijn laptop wil hangen, dus dat mijn werkscherm op het grote scherm te zien is? Ik weet eigenlijk niet eens waar ik moet beginnen....maar denk wel dat dat mega veel zou schelen.

OVerigens werk ik wel met een los toetsenbord (ooit voor een euro op de rommelmarkt nieuw in de doos gekocht, beste koop ever) en een losse muis.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 23:08

daffodil schreef:
Ik voel me zo'n kluns als ik jullie berichten lees maar ik ga het er toch ingooien. Ik werk ontzettend veel met mijn laptop, thuis en ik merk dat mijn nek, rug etc. dat echt niet grappig vinden maar ik vind zo'n scherm dan weer spannend. Ik zie namelijk nog kans om de verkeerde oplader te bestellen.....

Maar waar let ik nou op als ik een groot scherm wil om op te werken,die ik aan mijn laptop wil hangen, dus dat mijn werkscherm op het grote scherm te zien is? Ik weet eigenlijk niet eens waar ik moet beginnen....maar denk wel dat dat mega veel zou schelen.

OVerigens werk ik wel met een los toetsenbord (ooit voor een euro op de rommelmarkt nieuw in de doos gekocht, beste koop ever) en een losse muis.

Ik zie niet zozeer in wat daar kluns aan is. het is een legitieme vraag waar een redelijk simpel antwoord bij past:
Het belangrijkste is dat het beeldscherm dezelfde videoaansluiting(en) heeft als de monitor.
Ja, er zijn verlopen (hier HDMI op VGA zitten) maar als het zonder kant, is dat fijner.

Heb je de handleiding niet meer, google dan op het merk en type en 10 tegen 1 dat je de specs zo kunt vinden. Lukt dat niet, doe een foto van je aansluitingen en er is hier vast iemand die daar wat zinvols over kan zeggen.

Hoe groot (of klein) je je monitor wil hebben is persoonlijk. Ik zou gewoon de lokale mediamarkt of zo gek maken met vragen, totdat je iets hebt wat het goed doet }>

Ik denk wel dat het werkt. voor je.
Als je in de buurt zit, heb ik er wel eentje staan, kun je het proberen :D

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 11:16

Wauw wat komen er een mooie thuiswerkplekken voorbij.

Ik sluit een redelijk simpele tweede monitor aan op mijn 15.6 inch laptop en heb dan mijn laptop op een standaard staan zodat ze op gelijke hoogte zijn. En dan los toetsenbord en muis. Werkt perfect! Zou echt niet meer zonder willen :D

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 11:40

daffodil schreef:

Voor een euro :') Dat maakt jouw toetsenbord qua aanschafprijs iets meer dan 0,5% van mijn toetsenbord :')

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:02

Exitium schreef:
daffodil schreef:

Voor een euro :') Dat maakt jouw toetsenbord qua aanschafprijs iets meer dan 0,5% van mijn toetsenbord :')

Dan moet jij wel een monsterlijk toetsenbord hebben. :wow: Linear optical switches? Ik heb een Black Widow 3 met de yellow lineair switches.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:27

Hier de Chroma V2 met yellows :D Op kantoor een simpel Logitech-toetsenbordje, dat typt dan echt voor geen meter meer :')

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:36

Is dat zo'n mechanisch toetsenbord? Mijn vriend is daar ook lyrisch over maar ik kan er niks mee. En mijn collega's mopperden altijd over het geluid toen we nog in dezelfde kamer zaten te werken :+.

Hier mijn 2e scherm toch maar teruggestuurd. Werkte niet zoals ik dat wilde en ga nu mijn laptop (13") aan een standaard op dezelfde hoogte hangen als mijn beeldscherm. Ander toetsenbord kreeg ik ook niet aan mijn Mac gekoppeld, dus dat scheelt toch maar geld ofzo. Al mis ik het numerieke gedeelte aan dit ergonomische toetsenbord dus dat was een verbetering geweest. Maar helaas.

duikpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:50

Na lang geklooit te hebben met oud scherm en laptop scherm, nu maar widescreen gekocht.
Werkt super volgens mijn man, of 2 programma's op 1 scherm of je hele spreadsheet

Afbeelding

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 12:50

Yep, stuk gevoeliger qua aanraking dus dat is even wennen, maar het typt zoveel prettiger. Bij een mechanisch toetsenbord druk je de plastic toets naar beneden op een veer, waardoor een elektrisch circuit zichzelf sluit en een signaal geeft dat die letter moet verschijnen. Afhankelijk van hoe de toetsen aan de onderkant gebouwd zijn geven ze wel of geen feedback (ze 'schieten dan door' als je bij het activatiemoment komt) en maken ze wel of geen klik en dus extra geluid.

Afbeelding

Rood = geen feedback en geen klik
Bruin = wel feedback, geen klik
Blauw = wel feedback, wel klik

De yellow switches die Bagheera en ik gebruiken maken geen extra geluid en geven geen feedback, is ook één van de redenen dat ik deze gekocht heb. :)

Afbeelding

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 17:19

Ter voorkoming van nek klachten: zorg dat je scherm op ooghoogte zit als je met je hoofd rechtop zit (dus niet schuin naar beneden kijken zoals bij de foto van duikpaardje. Of doe het zelfde staande achter je bureau met een hoog-laag bureau (IKEA!) of simpel door het bureau op klossen of stenen te zetten

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 20:29

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:56

De IKEA heeft nog best wat keuze in bureaus. :j

Afbeelding

Wel even wennen zo een klein bureautje. :') Ik had een 200cm breed bureau en nu nog maar 160cm. :=

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:59

Mooi bureau, en een fijne werkplek zo!

Haha ik kan me voorstellen dat je in het begin wat plek mist als je zo'n groot bureau had.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:34

Ik heb ook de bekant thuis, erg fijn bureau van ikea!

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:53

Ik heb zo'n IKEA bureau die je lekker helemaal zelf bij elkaar kan zoeken. :+
Overigens zou ik echt niet meer met een scherm door de deur kunnen. Maar wellicht is dat ook omdat ik er tevens op game, en je met een spel dus niet even het halve scherm kan vullen. (Daarnaast is daar ook niks aan.)

Als je gewoon direct een goede set-up hebt met twee schermen hoef je er nooit meer mee te vogelen eigenlijk. Ideaal.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:02

MyrtheJ schreef:
Ik heb ook de bekant thuis, erg fijn bureau van ikea!

Wel heel fijn inderdaad. :D Ook gewoon die met een motortje erin om het bureau te verstellen?

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:07

princequillo schreef:
Overigens zou ik echt niet meer met een scherm door de deur kunnen. Maar wellicht is dat ook omdat ik er tevens op game, en je met een spel dus niet even het halve scherm kan vullen. (Daarnaast is daar ook niks aan.)

Als je gewoon direct een goede set-up hebt met twee schermen hoef je er nooit meer mee te vogelen eigenlijk. Ideaal.

Ultrawide + 24 inch monitor hier, bevalt prima :D

Wat bureaus betreft, ik vind 160 breed persoonlijk te klein. Heb nu 140 en als ik m'n bureau ga vervangen (staat ergens de komende jaren op de planning) wil ik minimaal naar 180 toe

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 12:36

Exitium schreef:
princequillo schreef:

Ultrawide + 24 inch monitor hier, bevalt prima :D

Wat bureaus betreft, ik vind 160 breed persoonlijk te klein. Heb nu 140 en als ik m'n bureau ga vervangen (staat ergens de komende jaren op de planning) wil ik minimaal naar 180 toe

Vorige bureau was 200cm. Dus nu even beetje wennen en behelpen met maar 160cm. Probleem is dat er niet echt betaalbare sta/zit bureau's zijn te vinden in 180cm of 200cm. Het 180cm bureau van de IKEA kan maar vanaf 70cm. Dat is te hoog voor mij. -O- Hier staat bureau op standje kleuter op 63 a 64 cm. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 20:07

Ik vind die doos tissues uitermate bijzonder in zo'n opstelling..
Je zou je pc-kast op de grond kunnen zetten.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:06

Nielojram schreef:

_O- Dat heb je ervan als je zit te snotteren. -O- Scherp opgemerkt. :D

Dan moet ik al manier zien te vinden dat ik hem van de vloer af kan zetten. De luchtinlaat van de voeding zit aan de onderzijde. := Stof van de grond is dan niet echt ideaal. En ik moet op zoek naar langere kabels zodat ik bureau omhoog kan doen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:08

Bagheera_206 schreef:
Nielojram schreef:

_O- Dat heb je ervan als je zit te snotteren. -O- Scherp opgemerkt. :D

Dan moet ik al manier zien te vinden dat ik hem van de vloer af kan zetten. De luchtinlaat van de voeding zit aan de onderzijde. := Stof van de grond is dan niet echt ideaal. En ik moet op zoek naar langere kabels zodat ik bureau omhoog kan doen.

Aan de onderkant van het blad ophangen?
Hoger tegen de wand monteren?

Ik heb ze bovenin een kast staan en dan kabels via een gootje naar beneden.

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 21:35

Ik ga eens nadenken of er iets praktisch is. Onderkant van bureau is ook geen oplossing omdat lucht uitlaat aan bovenkant zit. :=

Ik wissel tussen mijn werklaptop en mijn privé PC. Mijn toetsenbord, muis, webcam en vergaderbolletje hangen aan mijn monitors. Dan hoef ik alleen de twee USB kabels van de monitors te wisselen om weer up-and-running te zijn met het andere apparaat. Monitors hebben twee uitgangen. 2x HDMI hangt aan mijn werklaptop en 2x DisplayPort hangt aan mijn privé PC.

Tot die tijd blijft kast maar op bureau staan denk ik. Net als de afgelopen 15 jaar. _O-