Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

ElCamino schreef:S8903N, het is toch kwestie van opvoeding en fatsoen ?? rommel in de afvalbak???
Hoe kun je nou niet erbij stilstaan dat je je peuk op de grond gooit ipv in een vuilnisbak ???
Dat gaat er bij mij echt niet in.... spuug je ook je kaugwom op straat of zo? of gooi je van alles uit je autoraam ??
S8903N schreef:ElCamino schreef:S8903N, het is toch kwestie van opvoeding en fatsoen ?? rommel in de afvalbak???
Hoe kun je nou niet erbij stilstaan dat je je peuk op de grond gooit ipv in een vuilnisbak ???
Dat gaat er bij mij echt niet in.... spuug je ook je kaugwom op straat of zo? of gooi je van alles uit je autoraam ??
Wauw, met het verkeerde been uit bed gestapt?![]()
Toen ik begon met roken deed (en doet, blijkbaar) iedereen dat, dus nee tot je een soort eye opener krijgt zoals nu denk je daar dus niet bij na. Raar maar waar, zo is de mens.
Hoe meer men het juiste voorbeeld geeft, hoe gewoner het wordt om het ding gewoon in de afvalbak te deponeren
Daar ben ik een keer flink boos over geworden.
saffire schreef:Ook wel fijn dat alleen het negatieve van mijn eerste bericht word gelezen.
En van muggenziften op iedereen worden we ook niet beter is het wel?
Verbeter de wereld en begin lekker bij jezelf.
En nee een peuk in je nek is niet oke dat ben ik met je eens.
VuurVleugels schreef:S8903N schreef:
Wauw, met het verkeerde been uit bed gestapt?![]()
Toen ik begon met roken deed (en doet, blijkbaar) iedereen dat, dus nee tot je een soort eye opener krijgt zoals nu denk je daar dus niet bij na. Raar maar waar, zo is de mens.
Hoe meer men het juiste voorbeeld geeft, hoe gewoner het wordt om het ding gewoon in de afvalbak te deponeren
Ik denk dat hier de hele clou van het verhaal zit. Het is gewoon zó normaal in deze maatschappij om die peuk op de grond te gooien, het is zo gewoon dat je het doet, dat rokers er geen twee keer over nadenken. Dus de enige manier om dit te veranderen is bewustwording en (beschaafde) afkeuring.
poes schreef:VuurVleugels schreef:
Ik denk dat hier de hele clou van het verhaal zit. Het is gewoon zó normaal in deze maatschappij om die peuk op de grond te gooien, het is zo gewoon dat je het doet, dat rokers er geen twee keer over nadenken. Dus de enige manier om dit te veranderen is bewustwording en (beschaafde) afkeuring.
Of dikke boetes. In Singapore was het 500 dollar per peuk. Daar zag je er echt geen op straat. Of er nu vuilzakken waren of niet.
poes schreef:Ik zag daar ooit een meisje ladderzat uit een bar komen, op straat vallen en raakte ook niet meer recht. Met veel moeite kon ze nog een plastic zakje uit haar handtas halen.
Als je in die toestand nog weet dat je niet op straat moet kotsen, zit het diep ja
Ook echt overal camera’s daar he. ‘T voordeel is wel dat het daar echt kraaknet is. leeslampje schreef:Jeetje, dat dit nog zoveel discussie oproept?
Ik zag laatst een rookster die het stompje van haar sigaret in een leeg Smint-blikje deed én daar ook haar as steeds in aftikte. Ik denk dat ze dat daarna leegt in een prullenbak? Echt slim bedacht vond ik. Heb je ook geen last van hitte, dat komt niet (amper) door het blikje heen.
Oftewel, zo ingewikkeld hoeft het allemaal niet te zijn toch? Je troep ruim je gewoon op lijkt mij, punt.
Of het nu een sigaret, mondkapje, whatever is.
Fruitafval durfde ik nu wel altijd gewoon in de natuur gooien.
Citaat:"Uit onderzoek blijkt dat er wereldwijd per maand 129 miljard mondkapjes worden gebruikt.
Het duurt minstens 450 jaar voordat een mondkapje is afgebroken. In de oceaan liggen er nu al zeker 1,5 miljard.
Ik denk zelf dat het er nog veel meer zijn. Je ziet ze overal liggen."