Rokers en afval

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:17

Marginaal.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:18

Als nou om sjek ging met rijstenvloet papier okee, maar heden daagse sigaretten zit een kunstof filter wat erg schadelijk is voor het mileu.

Bloodymary

Re: Rokers en afval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 18:29

Het is eigenlijk een naam Tokkie. Komt uit een stomme reallifeserie die ik gelukkig nog nooit gezien heb. Wellicht is er in Vlaanderen ook zoiets? Met een naam die als zelfstandig naamwoord wordt gebruikt inmiddels? Wat dat betreft hebben de Tokkies het wel ver geschopt overigens. Is Johnnie en Anita nooit gelukt.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:04

Ben er nooit zo bewust van geweest, tot de immens grote scholengemeenschap die ons pleintje omringd besloot ver voor de officiële weg roken op het schoolterrein te gaan verbieden.

Tja, en toen brak de hel los.
Peuken, blikjes, snackzakken, half opgekloven worstenbroodjes..........het lag en ligt!!!! Dagelijks rond ons pleintje en buurttuintje.

En kom je thuis dan moet je door een kudde nors opzij gaande stinkende pubers heen.
Soms komt de sigarettenrook gewoon door het raam naar binnen.
En dan ben je een niet-roker met een jongetje van 5 met longproblemen.

School probeert van alles, maar blijven geloven in de onschuld van hun jeugd en de gemeente doet niks.
Gelukkig kom ik 9 van de 10 keer laat thuis zodat ik er niet constant aan herinnerd wordt, maar waarom?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 19:54

Geen idee waarom. Beelden van mensen die op de vuilstort wonen krijgen universeel het stempel mensonterend, maar zelf die vuilstort maken waar je al woont is kennelijk heel gewoon.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:05

Afbeelding

Niet naar hoeven zoeken.
En aan weerszijde van de aangegeven rookzone staan vlaggen en grote uitdagende prullenbakken.

Het betreft hier een creatieve MBO opleiding, en ik denk al 20 jaar dat deze mensen dan ook automatisch ruimdenkend zijn en bezig met de natuur en samenleving.

Nou, ik was schijnbaar erg naïef!!

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:28

Ik erger mij er kapot aan, maar nooit een roker ontmoet die het niet doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 20:55

ElCamino schreef:
S8903N, het is toch kwestie van opvoeding en fatsoen ?? rommel in de afvalbak???
Hoe kun je nou niet erbij stilstaan dat je je peuk op de grond gooit ipv in een vuilnisbak ???
Dat gaat er bij mij echt niet in.... spuug je ook je kaugwom op straat of zo? of gooi je van alles uit je autoraam ??

Wauw, met het verkeerde been uit bed gestapt? :)

Toen ik begon met roken deed (en doet, blijkbaar) iedereen dat, dus nee tot je een soort eye opener krijgt zoals nu denk je daar dus niet bij na. Raar maar waar, zo is de mens.
Hoe meer men het juiste voorbeeld geeft, hoe gewoner het wordt om het ding gewoon in de afvalbak te deponeren +:)+

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-21 21:09

S8903N schreef:
ElCamino schreef:
S8903N, het is toch kwestie van opvoeding en fatsoen ?? rommel in de afvalbak???
Hoe kun je nou niet erbij stilstaan dat je je peuk op de grond gooit ipv in een vuilnisbak ???
Dat gaat er bij mij echt niet in.... spuug je ook je kaugwom op straat of zo? of gooi je van alles uit je autoraam ??

Toen ik begon met roken deed (en doet, blijkbaar) iedereen dat, dus nee tot je een soort eye opener krijgt zoals nu denk je daar dus niet bij na. Raar maar waar, zo is de mens.
Hoe meer men het juiste voorbeeld geeft, hoe gewoner het wordt om het ding gewoon in de afvalbak te deponeren +:)+

Ik denk dat hier de hele clou van het verhaal zit. Het is gewoon zó normaal in deze maatschappij om die peuk op de grond te gooien, het is zo gewoon dat je het doet, dat rokers er geen twee keer over nadenken. Dus de enige manier om dit te veranderen is bewustwording en (beschaafde) afkeuring.

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:49

Wow...
Ik schrik van dit topic..
Er worden zoveel dingen op straat gegooid. En nee ik doe dat zelf niet. Heb wel altijd gerookt (tijdje geleden gestopt). En ik gooide mijn peuken altijd in een put of iets dergelijks. In de natuur rookte ik niet. En bij paarden al helemaal niet.
Maar laat iedereen lekker doen wat hij/zij wil. Mensen letten te veel op elkaar..

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:52

Water uit een put mondt vaak uit in sloten. Dus nee, dat is ook geen goede optie.

Mensen letten te veel op elkaar ben ik het absoluut niet mee eens. Dat mag juist wel meer worden.
En als je er zelf persoonlijke hinder door ondervindt (peuk in je kleding krijgen is niet grappig), of er geen adem meer door kunt halen omdat ze voor je keukenraam staan, dan mag je er best wat van vinden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:52

saffire schreef:
Maar laat iedereen lekker doen wat hij/zij wil. Mensen letten te veel op elkaar..

Ja, op die manier komen we er wel met z'n allen, door mensen gewoon lekker te laten doen wat ze willen :j -O-

saffire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:59

Ook wel fijn dat alleen het negatieve van mijn eerste bericht word gelezen.

En van muggenziften op iedereen worden we ook niet beter is het wel?
Verbeter de wereld en begin lekker bij jezelf.

En nee een peuk in je nek is niet oke dat ben ik met je eens.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:06

Toen ik net in mijn appartement ging wonen vond ik altijd ineens sigaretten kontjes in mijn tuin. Die gooide de boven buurman naar beneden. :+ Daar ben ik een keer flink boos over geworden.

Vind het fijn dat door dit topic mensen toch een beetje bewuster worden van hun afval, sigaretten onder de grond stoppen of in een put/plas water kan echt niet, vond het idee van het flesje water wel tof. Maar wat weet ik nou weer als niet roker. :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:12

saffire schreef:
Ook wel fijn dat alleen het negatieve van mijn eerste bericht word gelezen.

En van muggenziften op iedereen worden we ook niet beter is het wel?
Verbeter de wereld en begin lekker bij jezelf.

En nee een peuk in je nek is niet oke dat ben ik met je eens.

Nee hoor, ik heb je hele bericht gelezen :j
en ik ben het zeker met je eens dat het beter is om bij jezelf te beginnen! Wanneer ik hier de natuur in ga neem ik sowieso altijd een vuilniszak of tasje mee voor mijn eigen troepjes, maar ook om zwerfvuil onderweg mee te nemen.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:27

VuurVleugels schreef:
S8903N schreef:

Ik denk dat hier de hele clou van het verhaal zit. Het is gewoon zó normaal in deze maatschappij om die peuk op de grond te gooien, het is zo gewoon dat je het doet, dat rokers er geen twee keer over nadenken. Dus de enige manier om dit te veranderen is bewustwording en (beschaafde) afkeuring.

Of dikke boetes. In Singapore was het 500 dollar per peuk. Daar zag je er echt geen op straat. Of er nu vuilzakken waren of niet.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:43

Oef.. Zo ben ik eens erg boos geworden op een vriendin die dr peuk in de sloot gooide waar de paarden uit dronken..
Maarja toen ik er wat van zei was uiteraard de wereld te klein... Want die ene peuk.. De paarden scheten er toch ook in.

Tuurlijk.. Lekker zo blijven nadenken.. :roll:
Asociaal gedrag ook.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 00:10

poes schreef:
VuurVleugels schreef:

Of dikke boetes. In Singapore was het 500 dollar per peuk. Daar zag je er echt geen op straat. Of er nu vuilzakken waren of niet.

Dat kan ik beamen. Rokers genoeg, maar die hadden een leeg sigarettendoosje bij om alles terug in te stoppen. Zelfs het tappen op je sigaret (beetje tikken met je vinger om de as wat te verwijderen aan het uiteinde) ging boven het doosje. Maar singapore is dan ook heel streng, kauwgom op straat staat zo ongeveer gelijk aan de doodstraf :')

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 00:12

Ik zag daar ooit een meisje ladderzat uit een bar komen, op straat vallen en raakte ook niet meer recht. Met veel moeite kon ze nog een plastic zakje uit haar handtas halen.
Als je in die toestand nog weet dat je niet op straat moet kotsen, zit het diep ja :D

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 00:14

poes schreef:
Ik zag daar ooit een meisje ladderzat uit een bar komen, op straat vallen en raakte ook niet meer recht. Met veel moeite kon ze nog een plastic zakje uit haar handtas halen.
Als je in die toestand nog weet dat je niet op straat moet kotsen, zit het diep ja :D

:') :')
Ik kan het me wel voorstellen :') Ook echt overal camera’s daar he. ‘T voordeel is wel dat het daar echt kraaknet is.
(‘T nadeel is wel dat je het daar voor de natuur niet hoeft te doen, zelfs de rotsen op het strand zijn van gewapend beton ipv steen).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 00:29

Ja het was echt mijn plek niet. Maar wel bijzonder om mee te maken!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 00:42

leeslampje schreef:
Jeetje, dat dit nog zoveel discussie oproept?

Ik zag laatst een rookster die het stompje van haar sigaret in een leeg Smint-blikje deed én daar ook haar as steeds in aftikte. Ik denk dat ze dat daarna leegt in een prullenbak? Echt slim bedacht vond ik. Heb je ook geen last van hitte, dat komt niet (amper) door het blikje heen.

Oftewel, zo ingewikkeld hoeft het allemaal niet te zijn toch? Je troep ruim je gewoon op lijkt mij, punt.
Of het nu een sigaret, mondkapje, whatever is.

Zo simpel kan het zijn. Sterker nog, zo simpel is het.

Afval gooi je niet op straat en niet in de natuur. Dat gooi je in een afvalbak en is die er niet, dan neem je het mee naar huis en dan gooi je het daar weg. Wat mee naar buiten kan, dat kan ook weer mee naar binnen.

Om een idee te geven van de afbraaktijden van diverse soorten afval (bron: Nederlandschoon.nl):

Afbeelding

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 01:27

1 jaar voor een bananenschil? Ik dacht dat die dingen altijd binnen de paar weken weg waren :oo Fruitafval durfde ik nu wel altijd gewoon in de natuur gooien.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 01:29

Er zit veel cellulose in een bananenschil. Dat vertraagt het afbraakproces.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 01:42

En wat dacht je van de hoeveelheid mondkapjes die gewoon op straat worden gegooid?
Er was vanavond een item over bij EditieNL. Veel mensen denken dat die wegwerp mondkapjes uit papier bestaan, maar het is een bepaald soort plastic dat uit meerdere laagjes bestaat. Het duurt 450 jaar voordat zo'n kreng door de natuur is afgebroken :\

Citaat:
"Uit onderzoek blijkt dat er wereldwijd per maand 129 miljard mondkapjes worden gebruikt.
Het duurt minstens 450 jaar voordat een mondkapje is afgebroken. In de oceaan liggen er nu al zeker 1,5 miljard.
Ik denk zelf dat het er nog veel meer zijn. Je ziet ze overal liggen."

https://www.rtlnieuws.nl/editienl/artik ... -rotterdam