SVRL schreef:Ik ben zelf verpleegkundige op intensieve zorgen, niet gelovig, maar krijg uiteraard te maken met mensen die wel een bepaald geloof aanhangen.
Om ons te helpen, kunnen wij beroep doen op interculturele bemiddelaars. Zij gaan in dialoog met ons, pt en naasten en proberen compromissen te sluiten. Hierin wordt echt wel rekening gehouden met onze maatschappelijke waarden en normen en onze organisatie structuur. Waar het kan, zullen wij ons aanpassen aan de zorgvrager. Andersom gebeurd het ook wel dat de interculturele bemiddelaar de familie uit legt dat bepaalde zaken niet mogelijk zijn. De afspraak is, buiten covid tijden tenminste, dat bij het overlijden van een moslim het lichaam niet door ons gewassen wordt en ook niet naar het mortuarium gaat, de familie geeft aan welke Iman de zorg voor hun naaste op zich neemt en krijgen de vrijheid om hun rituelen uit te voeren. Aan de andere kant wordt onze bestraffing niet aangepast op hun vraag. Staan er enkel mannen of enkel vrouwen ingepland en maakt iemand hier om religieuze redenen een probleem van, zullen zij zich toch moeten schikken. We gaan echt geen collega's uit recup halen of verplichten om van shift te wisselen om aan zulke eisen tegemoet te komen.
Het weigeren van bloed wordt gerespecteerd. Ik lees hier dat bloedtransfusies ten alle tijden vermeden kunnen worden en dat niemand dood gaat als je vervangtherapieen aanbied. Geloof zulke onzin aub niet! Mensen die massaal bloed verliezen bij een ongeval, bevalling/miskraam, grote bloedvaten en alles wat ik nog vergeet waarbij je grote volumes bloed verliest, gaan dood zonder transfusie. Krijg je de bloeding niet gestopt, dan gaan ze zelfs dood met transfusie. EPO en consoorten duurt te lang om aan te slaan bij massief bloedverlies. Geen enkel kunstproduct is in staat om het transporteren van zuurstof over te nemen. Een langdurig te kort aan hemoglobine, geeft zuurstof tekort ter hoogte van de weefsels. Ik heb ptn met blijvende hersenschade na een massieve bloeding. Mensen met hartproblemen, krijgen nog veel sneller weefselschade. Een jong, gezond iemand, laten we gerust al wel eens zakken tot een Hb van 7 en zelfs 6,iemand met hartproblemen mag niet onder de 9 zakken. We zien vaak, als deze mensen omw van bv een maagbloeding, toch lager zakken, bijkomend een massief hartinfarct doen. Dat jehova's zich sussen met de foute info die er binnen hun gemeenschap rond gaat, moeten zij weten. Hun leven, hun keuze, maar speel niet met andere mensen hun leven door die leugens hier als waarheid te verkondigen.