Familie.. Onenigheid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:42

Relaxed schreef:
Winged, maar die tweestrijd heb ik zelf ook, ik vind het echt heel lastig. Als mijn ouders er niet meer waren geweest, was het heel simpel, geen contact meer.. Maar dan had ik ook niks van ze gehoord en ze ook niet meer tegengekomen (zoals je met een kennis contact verbreekt die je toch nooit meer tegenkomt, dat is 'makkelijk') Maar doordat we beide veel bij mijn ouders komen, ik via hun steeds vanalles over ze hoor blijft het etteren.. Ze blijven 'aanwezig' Zij snijdt gewoon heel rigoureus mensen uit dr leven, dat heb ik dr vaker zien doen.. En ik ben denk ik iets menselijker en begrijp gewoon dat we elkaar nog blijven zien dus dat we het beter kunnen bespreken wat we verwachten. Ik ben sowieso van het gesprek aangaan en zij loopt er altijd voor weg, ook dat heb ik vaak gezien. Mijn zwager heeft veel voor haar opgelost in het verleden bij anderen. En vanuit dit bespreken het contact tot een minimum beperken, dat is gewoon het beste :j

Roodvos, klopt hoor :j Mijn moeder zit er ook bij, dus ik ga dit ook zeker aangeven.

Oke, dus als zij een oude vriendin was waarbij je uit elkaar was gegroeid had je er geen probleem mee gehad om te zeggen 'aju paraplu'. Het enige dat bindt in een bloedband en dat jouw ouders er (gelukkig!) nog zijn.

Dan is het denk ik duidelijk wat je wilt:
- Verzoek aan ouders om geen doorgeefluik te zijn in contacten/verwachtingen. Ik zou daar wel de optie 'alleen als wij er zelf naar vragen' bij plaatsen.
- Met zus de verwachtingen aan zorg/bezoeken/verjaardagen/feestelijkheden bij ouders bespreken. En daarin ook de houding naar elkander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 14:48

Winged schreef:
Relaxed schreef:
Winged, maar die tweestrijd heb ik zelf ook, ik vind het echt heel lastig. Als mijn ouders er niet meer waren geweest, was het heel simpel, geen contact meer.. Maar dan had ik ook niks van ze gehoord en ze ook niet meer tegengekomen (zoals je met een kennis contact verbreekt die je toch nooit meer tegenkomt, dat is 'makkelijk') Maar doordat we beide veel bij mijn ouders komen, ik via hun steeds vanalles over ze hoor blijft het etteren.. Ze blijven 'aanwezig' Zij snijdt gewoon heel rigoureus mensen uit dr leven, dat heb ik dr vaker zien doen.. En ik ben denk ik iets menselijker en begrijp gewoon dat we elkaar nog blijven zien dus dat we het beter kunnen bespreken wat we verwachten. Ik ben sowieso van het gesprek aangaan en zij loopt er altijd voor weg, ook dat heb ik vaak gezien. Mijn zwager heeft veel voor haar opgelost in het verleden bij anderen. En vanuit dit bespreken het contact tot een minimum beperken, dat is gewoon het beste :j

Roodvos, klopt hoor :j Mijn moeder zit er ook bij, dus ik ga dit ook zeker aangeven.

Oke, dus als zij een oude vriendin was waarbij je uit elkaar was gegroeid had je er geen probleem mee gehad om te zeggen 'aju paraplu'. Het enige dat bindt in een bloedband en dat jouw ouders er (gelukkig!) nog zijn.

Dan is het denk ik duidelijk wat je wilt:
- Verzoek aan ouders om geen doorgeefluik te zijn in contacten/verwachtingen. Ik zou daar wel de optie 'alleen als wij er zelf naar vragen' bij plaatsen.
- Met zus de verwachtingen aan zorg/bezoeken/verjaardagen/feestelijkheden bij ouders bespreken. En daarin ook de houding naar elkander.

Exact :D

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:08

Relaxed schreef:
En het heeft niks met hoop te maken, ik vind het niet meer dan normaal aka, andersom had ik het wél gedaan.. Daarom dus vanavond gesprek, die verwachtingen uitspreken.

Waarom vind je het 'normaal' dat iemand naar jou toe reageert zoals je zelf zou reageren? Waarom vul je die dingen in voor een ander? Uiteraard is dat je goed recht, maar eigenlijk ook wel een beetje krom om dingen voor een ander te vinden? (vind ik :o ).
Wellicht zou je ook minder waarde aan een bloedband kunnen toedichten? Je familie kies je namelijk niet uit, die krijg je erbij en soms moet je concluderen dat je ze in een vrij leven niet had gekozen.

Hopelijk komen jullie er op een constructieve manier uit zodat je elkaar in de toekomst iig weer een soort van kunt verdragen. Probeer bij jezelf te blijven, succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 15:42

lieke2 schreef:
Relaxed schreef:
En het heeft niks met hoop te maken, ik vind het niet meer dan normaal aka, andersom had ik het wél gedaan.. Daarom dus vanavond gesprek, die verwachtingen uitspreken.

Waarom vind je het 'normaal' dat iemand naar jou toe reageert zoals je zelf zou reageren? Waarom vul je die dingen in voor een ander? Uiteraard is dat je goed recht, maar eigenlijk ook wel een beetje krom om dingen voor een ander te vinden? (vind ik :o ).
Wellicht zou je ook minder waarde aan een bloedband kunnen toedichten? Je familie kies je namelijk niet uit, die krijg je erbij en soms moet je concluderen dat je ze in een vrij leven niet had gekozen.

Hopelijk komen jullie er op een constructieve manier uit zodat je elkaar in de toekomst iig weer een soort van kunt verdragen. Probeer bij jezelf te blijven, succes!

Goed punt hoor, ik loop daar wel vaker tegenaan. Ik ben best wel geïnteresseerd in andere mensen en loop er wel vaker tegenaan dat dat niet echt terugkomt, met als gevolg dat ik aan het eind van het verhaal alles over de ander weet en zij niks van mij..
En waarom ik dat invul, ik krijg van mijn zusje ook wel eens het verwijt dat ik ergens niet naar heb gevraagd :+ Dus op bepaalde momenten verwacht zij het blijkbaar toch ook wel van mij :') Nu is het zaak om die verwachtingen wat meer af te stemmen of te laten varen..

Jessix

Re: Familie.. Onenigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:21

Lastig... je blijft zolang je ouders er nog zijn toch met elkaar te maken hebben. Zo prettig zijn als je je allebei zou kunnen focussen op de dingen die je wel van elkaar kan waarderen. Zoals inderdaad toch even interesse na je operatie. Ik zou dat ook gewoon met haar bespreken. Vragen of het niet net even wat vriendelijker kan, zodat het inderdaad ook niet raar wordt als jullie elkaar treffen bij je ouders. Dat jullie geen vriendinnen kunnen zijn hoeft niet te betekenen dat het ruzie is. Ook je moeder hier bij betrekken, inderdaad met het verzoek geen doorgeefluik te zijn omdat het verwachtingen aanwakkert.

En wat jouw verwachtingen betreft, dat herken ik ook wel. Ik ben wel zo'n persoon die overal aan denkt en even die aandacht besteed. En ja, dat mag je niet terug verwachten, maar toch kan dat alsnog een teleurstelling zijn als het nooit over en weer gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:44

Ik heb helemaal gebroken met mijn zus. Bij familiegelegenheden zeg ik af als zij komt. Nu weet zij dit en maakt zij er al even een spelletje van om te zeggen dat ze komt en dan niet op te dagen. Hoe spijtig soms ook voor de familie, het geeft mij echt 100x meer rust. Vragen of het wat vriendelijker kan etc had hier geen nut. Ze lacht jou nog net niet recht uit.

Als het jou meer rust geeft om elkaar niet meer te zien, doen TS. Spijtig voor jou familie maar daar moet jij jou niet naar over voelen. Als familie hier nog begint over mijn zus is het of 1 oor in, ander oor uit of ik geef aan dat het mij echt geen r**t meer interesseert en dat ik het wel zo fijn vind om over een ander onderwerp te praten.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 16:58

Hou er ook rekening mee dat ook al heb je vragen je er geen antwoorden op kan krijgen, of antwoorden die je niet zult begrijpen. Ondanks dat je familie bent kan je nog enorm verschillen en niet klikken met elkaar, hoe jammer dat soms ook is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-21 17:19

Moestuin schreef:
Ik heb helemaal gebroken met mijn zus. Bij familiegelegenheden zeg ik af als zij komt. Nu weet zij dit en maakt zij er al even een spelletje van om te zeggen dat ze komt en dan niet op te dagen. Hoe spijtig soms ook voor de familie, het geeft mij echt 100x meer rust. Vragen of het wat vriendelijker kan etc had hier geen nut. Ze lacht jou nog net niet recht uit.

Als het jou meer rust geeft om elkaar niet meer te zien, doen TS. Spijtig voor jou familie maar daar moet jij jou niet naar over voelen. Als familie hier nog begint over mijn zus is het of 1 oor in, ander oor uit of ik geef aan dat het mij echt geen r**t meer interesseert en dat ik het wel zo fijn vind om over een ander onderwerp te praten.

Nou dit gaat mij te ver hoor, ik ga mezelf niet buitensluiten van mijn eigen ouders en zou dit andersom ook nooit van haar verwachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 00:32

Nou zoals een aantal al zeiden, haar eerste reactie was dat ik geen contact wou.. Daarop reageerde ik dat zij geen gesprek wou.. Toen ik vroeg hoe zij het dan voor zich had gezien zonder contact en/of gesprek was haar letterlijke antwoord, gewoon een poppenkast zoals we dat bij meer mensen doen :wow: nou ja, dat is iig ons allergrootste verschil, ik ga daar dus ook niet aan meedoen.
Toen wat verwijten over en weer en het grappige is dat we elkaar hetzelfde verwijten. Dat we op onze tenen lopen en onder een vergrootglas liggen, alleen ik ontken dat niet en zij denkt (zei ze letterlijk) dat dat voor mij niet zo is. Dat zij zich als enige altijd aanpast :') dus ja, dat schiet niet echt op..
Conclusie, er is gepraat, uiteindelijk gewoon normaal ook. Maar ik blijf gereserveerd en ga ze niet opzoeken. Mijn moeder stapt er tussen uit (bleken ook misverstanden door te zijn gekomen) en we gaan het zien verder.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 08:57

Je hebt je best gedaan, je zus ook, door het gesprek aan te gaan en te proberen dingen uit te spreken. Inderdaad grappig dat jullie toch dingen hetzelfde voelen en niet zien bij de ander. Zal ook altijd zo blijven omdat je nu eenmaal verschillenden personen bent. Schone schijn ophouden voor de buitenwereld prikken mensen op den duur ook wel doorheen dus is ook de oplossing niet, zeker niet als je je er niet prettig bij voelt, was ook niet mijn keuze geweest. Goede keuze om moeders er niet meer bij in te betrekken, zeker als daar ook wat misverstanden door ontstaan. Krijg je alleen maar meer gedoe wat niet de bedoeling moet zijn. Hoop dat het gesprek toch een opluchting voor je is geweest, dat je dat hebt kunnen zeggen wat je wilde zeggen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 09:57

https://www.uu.nl/nieuws/niet-alle-comp ... zijn-onzin

Ik reageer even omdat iedereen elkaar direct weer zo naadloos volgt in het stigmatiseren van iemand met een andere mening.
Niemand weet immers hoe het werkelijk zit; de absolute waarheid.
En wellicht kun je elkaar in die wetenschap vinden? Het is nogal wat je zus af te serveren op basis van haar ideeën terwijl je zelf uiteraard ook niet over de absolute waarheid beschikt.

In een volwassen wereld kun je 'agree to disagree'.... maar wees dan ook zo ruiterlijk toe te geven dat je zelf ideeën hebt, maar ook geen idee hebt hoe het werkelijk zit.
Het is ook nutteloos erover te discussiëren, jij herkauwt mainstream info, zij herkauwt alternatieve info, en dikke kans dat je het beiden niet bij het rechte eind hebt.

Zet een pot op tafel en gooi er een euro in wanneer je er per ongeluk toch over begint, kun je daar een borrel van drinken.

Verder mag je de pijn van je zusje serieus nemen, zoals zij dat met jou moet doen... want als dat de bron van haar boosheid is, is dat ook de moeite waard om uit te werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 11:17

Heb je ook verder gelezen dan de op? :+

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-21 12:41

Als ik je verhalen zo hoor TS zit er niet meer in. (Voor nu) Laat het los en heb dan ook geen verwachtingen. Als jij wel een berichtje wil sturen bij bijzondere gelegenheden moet je dat doen maar verwacht het niet terug. Hoop dat jullie als je elkaar treft bij je ouders gewoon over koetjes en kalfjes kunnen praten.