Mondkapjesplicht op stal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 09:55

pien_2010 schreef:
Keet schreef:
pien_2010 schreef:
Als beslaan van het mondkapje van je bril speelt, dan kun je jouw brillenglazen van te voren even met piep klein beetje afwasmiddel schoonmaken.

Als je de coating van je glazen wil verpesten, moet je dit zeker doen.
Ga gewoon even naar je opticien en haal daar voor een paar euro een middeltje wat speciaal voor brillenglazen is gemaakt aub!

Nog beter Keet :j

Dit is best een goede tip! Ik weet dat citroen de coating aantast. Dus als je afwasmiddel hebt met citroen dan moet je het zeker niet doen.

Gele dreft kan dus niet, maar groene dreft wel want daar zit geen citroen in.

pien_2010

Re: Mondkapjesplicht op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 10:07

Wij hebben alleen maar natuurlijk afwasmiddel en poetsmiddelen die zeer zacht zijn voor alle materialen. Dus ik had er gewoon eventjes niet aan gedacht. Wij hebben een fosse septic dus zijn we zeer natuurlijk met alles om het bacterie klimaat niet te veranderen n de put want dan gaat het stinken etc.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:04

In principe, als ik me houd aan de regels, hoef ik alleen een mondkapje op als ik in de zadelkamer loop. Want een poetsplaats wordt gezien als 'vaste plaats', van de poetsplaats naar de binnenbak is buiten en als ik opstap voor ik de binnenbak in ga hoef ik geen mondkapje op want dan rij ik direct paard als ik de binnenbak in kom.

Dan rest mij nog de vraag, ben je ook verplicht om een mondkapje te dragen als je alleen op stal bent? Dat komt relatief vaak voor bij ons op stal namelijk.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:05

Vind het niet tof, maar wat moet dat moet.

Hoop dat de KNHS nog wel even met wat meer informatie komt of het ook moet bij longeren of grondwerk bijvoorbeeld. En hoe zit het als je alleen op stal bent of alleen in de ruimte?

Scheelt dat het in de winter is, dan is een mondkapje nog wel lekker warm :Y) .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 11:55

ElSea schreef:
Dan rest mij nog de vraag, ben je ook verplicht om een mondkapje te dragen als je alleen op stal bent? Dat komt relatief vaak voor bij ons op stal namelijk.
Dat moet je aan de stalhouderij vragen. Want dan kun je gewoon je maskertje op zak dragen en gelijk opdoen zodra er iemand binnen stapt.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:14

Bij de KNHS zijn ze druk bezig om de regels te verwerken tot richtlijnen voor de paardensport, maar ze weten nog lang niet alles. Heb je een aantal vragen gesteld, misschien interessant voor hier..

Citaat:
Goedemorgen,

1. Is dit verplicht op een kleine pensionstalling?
* Dit valt onder prive terrein, voor privé paardensportaccommodaties geldt geen mondkapjesplicht. De eigenaar van deze accommodatie kan wel zelf bepalen of ze een mondkapje verplichten.

2. Is dit verplicht op de poetsplaats?
3. Is dit verplicht wanneer je alleen op stal bent?
*Op dit moment weten we niet zeker of een mondkapje tijdens het werk op stal verplicht is. De rijksoverheid heeft hierover nog geen besluit genomen. Zodra hierover meer duidelijkheid is, communiceren wij hierover.

4. Is dit verplicht tijdens het longeren van je paard in de binnenbak?
* Indien de ruiter zich op een vaste plek bevindt en 1,5 meter afstand tot andere personen kan houden, hoeft hij/zij geen mondkapje te dragen.
5. Is dit verplicht tijdens grondwerk of wandelen in de binnenbak?
* Tijdens het geven van een les, training, of instructie is het niet verplicht om een mondkapje te dragen indien dit het geven van de les, training of instructie te veel belemmerd. Vooraf en na afloop is het dragen van een mondkapje wel verplicht.

Mocht je aan de hand van de ze antwoorden nog vragen hebben horen we het graag.

^Femke

Citaat:
IK: Ik zou nog graag weten wanneer een stal onder klein valt
KNHS: Hier is geen aantal door de overheid op gezet. Gaat om prive terrein, heb je een manege in combinatie met pension dat val je onder de verplichting.
^Femke

IK: Valt een pensionstal op privé terrein, met eigen faciliteiten enkel voor maximaal 25 pensionklanten onder openbare locatie?
KNHS: Dan valt het onder een privé accommodatie. De eigenaar van deze accommodatie kan wel zelf bepalen of ze een mondkapje verplichten.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:22

Ben ook wel benieuw hoe dit bij mij op stal gaat lopen.

Wel jammer dat sommige regels nog zo vaag zijn.

Devic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-20 12:32

Ik vind de definitie van privé stalling heel vaag blijven, ook in de antwoorden van knhs.

nikkietjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:38

Ik vind dat ook een rare uitleg. Een manege kan ook op privéterrein staan.
Logischerwijs zou je denken dat prive is de mensen die hun eigen paarden aan huis hebben en dus geen verplichting en niet meer dan 3mensen ontvangen. En alles wat een zakelijk aspect heeft als in bijv. betalende pensionklanten die dus ook weer mensen mee kunnen nemen op het terrein als bijv. een hoefsmid of dierenarts wel verplicht.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:42

De rijksoverheid zegt nergens dat er een uitzondering is voor grotere/kleinere stallen.
Wel dat een publieke plek een mondkapje verplichting is en dat bij sportscholen een mondkapje tijdens het sporten niet verplicht is (als er 1.5 meter ertussen zit).
Er staat dan ook niet bij dat een kleine privé sportschool wordt uitgezonderd.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:49

Devic schreef:
Ik vind de definitie van privé stalling heel vaag blijven, ook in de antwoorden van knhs.

Denk ook dat dit komt door de informatie die vanuit de overheid komt.
Daar zit vaak echt een flinke vertraging op.

Ben wel blij dat mijn 4 paarden stal onder prive valt..
Loop al de hele dag met kapje op

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:51

Dat heb ik dus ook. Beroepsmatig draag ik er 1. Als ik de stad in ga is het verplicht. En zo bij de paarden dus ook. Neemt toch een groot deel van de ontspanning weg. Was de enige plek waar ik even niet met corona geconfronteerd werd.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:52

SusanH schreef:
Dat heb ik dus ook. Beroepsmatig draag ik er 1. Als ik de stad in ga is het verplicht. En zo bij de paarden dus ook. Neemt toch een groot deel van de ontspanning weg. Was de enige plek waar ik even niet met corona geconfronteerd werd.

Ja precies..
Nu heb ik ook wel stalgenootjes die het iets minder nauw met die 1,5 meter nemen, maar probeer zelf echt wel die afstand te bewaren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 12:58

Bij ons houdt iedereen al netjes afstand. Dus wat mij betreft voegen de kapjes niks toe. Maar wat moet dat moet. Al vind ik het heel jammer. Hopelijk maar echt voor 3 maanden.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:09

Ik snap ook niet dat dit nu allemaal pas uitgezocht wordt/ wordt gecommuniceerd door de overheid.
Het is toch al lang duidelijk dat deze wet vandaag komt?

Eleeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:17

Natuurlijk voegt het geregeld niets toe. Bv als je met 1 lesgever , 1 kijker en 1 rijder in de bak bent.
Maar de overheid kan moeilijk voor elke uitzondering een andere regel maken ( en dat voor elke sport, of andersoortige vereniging etc etc ) .

Dus houdt het gewoon simpel. altijd op behalve als je rijd of lesgeeft, dat is volgens mij het minste denkwerk of stress.
En voor wie er moeite mee heeft. Nog even een paar maanden tot maximaal een jaar doorbijten. Er is zicht op verlichting :(:)

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:20

Eleeke schreef:
Natuurlijk voegt het geregeld niets toe. Bv als je met 1 lesgever , 1 kijker en 1 rijder in de bak bent.
Maar de overheid kan moeilijk voor elke uitzondering een andere regel maken ( en dat voor elke sport, of andersoortige vereniging etc etc ) .

Dus houdt het gewoon simpel. altijd op behalve als je rijd of lesgeeft, dat is volgens mij het minste denkwerk of stress.
En voor wie er moeite mee heeft. Nog even een paar maanden tot maximaal een jaar doorbijten. Er is zicht op verlichting :(:)

Een paar maanden tot een jaar vind ik geen zicht op verlichting _O-.

Verder wel eens hoor. Het blijft vaak heel vaag omdat het ook vaak niet duidelijker kan. Gelukkig is het nu in de winter wel lekker warm. Maar verder vind ik het een vervelende ontwikkeling.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:23

Maar zo vaak hoef je hem dan toch niet op? Bij mij zou het zijn met spullen pakken, daarna zou die afmogen met poetsen tenzij het heel druk is. Dan moet ik de stalgang uit om op te stappen en hoeft die dus niet meer op tot het opzadelen of pas het opruimen weer. Zelfs met longeren is het hetzelfde.

Of als ik langs de kant zou kijken, maar dat is nu sowieso niet de bedoeling bij ons.

Sica
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 13:30

Denk dat ze het verschil maken tussen een pensionstalling, waarbij er dus elke dag een vast aantal mensen komen en het dus een soort privé is.
En een manege waar er dus elke dag veel verschillende mensen komen en het daarbij dus onder openbaar valt.
Zo haal ik het in ieder geval uit het bericht van de KNHS van Josien_

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 14:49

Rennie89 schreef:
Dat zijn contact beroepen, daar is het verplicht :)

Maar "sexwerkers" vallen dan dus niet onder contactberoepen _O-

Ik doe toch echt geen snuitluier op als ik naar mijn therapeut ga.

Godzijdank, staan mijn paarden thuis.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:05

Sica schreef:
Denk dat ze het verschil maken tussen een pensionstalling, waarbij er dus elke dag een vast aantal mensen komen en het dus een soort privé is.
En een manege waar er dus elke dag veel verschillende mensen komen en het daarbij dus onder openbaar valt.
Zo haal ik het in ieder geval uit het bericht van de KNHS van Josien_

Er zit nog zoveel meer tussen een manege en een privestal waar elke dag een vast groepje komt.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:14

Bij twijfel, niet doen. Haha.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 16:33

Tja, hier in Canada is het dragen van mondkapjes op stal al sinds April verplicht.
Hier is het verschil privé/commercieel gebaseerd op de verzekering, is de stal commercieel verzekerd moet iedereen een kapje op.

Ik ben er inmiddels wel aan gewend en vind het op zich wel fijn als het stoffig is :+

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:35

_Snow_White schreef:
Tja, hier in Canada is het dragen van mondkapjes op stal al sinds April verplicht.
Hier is het verschil privé/commercieel gebaseerd op de verzekering, is de stal commercieel verzekerd moet iedereen een kapje op.

Ik ben er inmiddels wel aan gewend en vind het op zich wel fijn als het stoffig is :+

En lekker warm! Ipv sjaal nu een mondkapje :brr:

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-20 18:38

Moderatoropmerking:
Bericht leeggehaald, dit draagt niet bij aan een goede inhoudelijke discussie
Laatst bijgewerkt door Mjetterd op 01-12-20 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht leeggehaald