Pubers en kleding. Onverzorgt naar school, help??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:01

Ik vind het zelf een verschil om in je sportkleding/pyjama/slippers naar school te komen dan een bepaalde stijl erop na houden.

En ja ik mocht met geen mogelijkheid als anita in mijn trainingspak naar school.......

Ayasha
Blogger
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:05

sportkleding is hip tegenwoordig begrijp ik.

Ik ben vooral benieuwd naar wat de zoon zegt als TS er naar vraagt. En echt vraagt naar zijn beweegredenen. Niet "waarom moet je die smerige broek nou perse aan?"

LiselotZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:10

Ik zat op een héle "nette" school en mijn ouders hebben echt wel commentaar gehad dat het toch niet normaal was hoe wij soms naar school gingen (m'n broers hebben een periode met gekleurde haargel gelopen :+ ).

Inmiddels worden we vaak meegevraagd om kleding te kopen met vrienden en kennissen omdat we een goede smaak zouden hebben :+ dus echt maak je niet druk. Het is maar school en een broek is uiteindelijk gewoon een broek. Op sollicitaties waarbij een bepaalde uitstraling verwacht werd overigens ook nog altijd complimenten op mijn kleding gehad. Dat ik in mijn vrije tijd in een joggingbroek loop doet daar niks aan af hoor.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:12

Zonnetje81 schreef:
Ik vind het zelf een verschil om in je sportkleding/pyjama/slippers naar school te komen dan een bepaalde stijl erop na houden.

En ja ik mocht met geen mogelijkheid als anita in mijn trainingspak naar school.......

Wat hip is, is hip. Reinders hangt in de rekken bij de Bijenkorf dus heel logisch dat pubers die casual stijl overnemen.

Nee het is geen pan maar laat ze. Om het te verbinden aan hun gedrag en houding vind ik ver gaan.

https://www.debijenkorf.nl/reinders?gcl ... lsrc=aw.ds

Gini

Re: Pubers en kleding. Onverzorgt naar school, help??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:23

Frappant dat het over een jongen en een joggingbroek gaat en dat men het niet kan laten om meisjes en verkrachting en dames van lichte zeden aan te halen.

TS, iedere generatie heeft zijn eigen stijlen en het is heel normaal in de puberteit dat ouders soms appelflauwtes krijgen. Je moet hem de kans geven om zijn eigen persoon te ontwikkelen. Je kan hem daarbij helpen en begeleiden (bv. zijn eigen schoenen laten kopen ipv jouw stalschoenen), maar besef ook dat jouw visie ook maar jouw visie is en dat jouw grenzen dus ook maar jouw grenzen zijn. Wil je een zoon opvoeden die eigen keuzes kan en durft te maken in het leven of wil je een zoon opvoeden die (zelfs als het op broeken aankomt) voortdurend naar zijn moeder kijkt om goedkeuring?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:36

Mijn kinderen dragen wat zij willen, al op de lagere school.
Tja ze kozen wel eens de raarste combinaties, maar zij vonden het prima; dan ik ook.
Alleen als wij ergens heen gingen (verjaardag oma, uit eten) dan was het wel de regel dat het wat netter moest.

Mijn zoon ging jaren met groene kaplaarzen naar school, ook op het VWO, prima zijn keuze.
Mijn middelste dochter draagt al zeker 5 jaar joggingsbroeken en een t-shirt met vest (in de brede kleurstelling zwart/grijs) en doet VWO.
Mijn jongste is meer van de hippe kleding en de regel was, geen blote navel en geen billen onder je broek/rokje uit.
Maar gelukkig vind zijzelf dat ook vreselijk.

Mijn zoon (nu 21) draagt geen spijkerbroeken meer maar nette broeken of zo'n nette joggingsbroek (met ruitje en het liefst met vouw).

Afbeelding

paddraigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:47

Drie tieners hier in huis..

Ze moeten zelf weten wat ze aantrekken.. het veranderd zo vaak met de tijd, wat ze mooi vinden..
Plus ik ga dagelijks niet de discussie aan..
Vinden hun het mooi... Vind ik het nog mooier! ;)

Haren en tanden poetsen is wel een verplichting ....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 13:53

Hier mam met ex tieners, kan alleen maar zeggen, laat gaan! Veranderd vanzelf wel weer. Mensen passen zich aan waar ze tussen zitten/lopen, vooral in de puberleeftijd. Er komt vanzelf een moment dat ze weer veranderen.

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:02

Hier ook een puber en een bijna-puber in huis. In principe hebben wij qua kleding maar een paar regels. Het moet schoon zijn, niet aanstootgevend zijn en heel zijn (op de hippe scheur op de knieën na).
Gelukkig geen discussie hierover en de heren gaan hier dagelijks beide in een spijkerbroek met sneakers en een hippe trui naar school. Zodra ze vakantie hebben is het een ander verhaal. De jongste van 11 leeft dan in zijn pyjama als hij de kans krijgt en de oudste draagt dan alleen maar joggingbroeken.
Heb in de corona periode in het voorjaar dan ook maar een paar joggingbroeken extra gekocht.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:10

Hier zijn er zeker wel grenzen, tokkilook word niet gewaardeerd :o . Wel proberen we tot compromieen te komen en dat werkt tot nu toe goed. Ik koop ook geen kleding wat ik écht niks vind voor dr en zelf vind ze t dan te duur dus gedeeltelijk pribleem opgelost

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:22

Ik lees zulke herkenbare dingen :D Ik kom ook uit de gothic/alto-periode. Ik wisselde die enorme broeken af met fluwelen rokken, banden met punten en dan had ik weer ineens een 'gewone' broek aan. Wilde het liefst mijn haar verven, maar daar trokken mijn ouders de grens. Verder hebben ze me gewoon laten gaan en laten doen. Inderdaad een stukje zelfexpressie. Dat ik de meest gruwelijke deathmetal door het huis liet schallen hebben ze maar voor lief genomen, want ik zat wel het hele weekend op stal in plaats van in de kroeg :')

Bij ons op school liepen alle stijlen door elkaar heen, alles werd getolereerd zolang het maar niet te bloot/kort was.

Dus TS: laat het los en laat het gaan. Ik zou, als hij dit graag wil dragen, alleen wel zorgen voor inderdaad een wat hippere variant op de joggingbroek dan een pyjama van tig jaren oud :))

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:28

Hier dochters, ze mogen aantrekken wat ze willen maar ik zeg er wel wat van als een broekje of rokje niet langer is dan de onderbroek, hoe hip ook.

Verder maakt het me niet uit wat ze aantrekken. Zolang ze niet in pyjama naar school gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:32

Citaat:
Hij heeft een kast vol prima broeken/ truien etc en ook leuke sneakers. Zelf door hem uitgezocht ook.

Dát zou ik wel zonde vinden, kleding uitzoeken/kopen die vervolgens niet gedragen wordt. Daar kan je ook best over in gesprek. Tijd voor kleedgeld wellicht? (die vraag ook door de opmerking dat JIJ achter andere joggingbroeken aan zou moeten, dat kan hij prima zelf toch?)

Verder eens met de andere reacties hier. Lekker laten doen zo lang er geen hele gekke dingen gebeuren. Laat hem zelf maar ontdekken waar hij zich prettig in voelt en ook hoe mensen tegen hem aan kijken. Probeer om niet-veroordelend in gesprek te gaan.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:45

Hier moeten ze (twee kinderen van 10 en 12 jr) 's ochtends een schone onderbroek aan, tanden poetsen en voor de rest zoeken ze het maar uit :D

Ik had vroegah een broek met wijde pijpen waar mijn moeder nog een stuk stof tussen deed om de pijpen nog wijder te maken, een tweedehands stinkend nep corduroy bontjasje, bloemetjes dr. Martens aan en gekleurd haar sluik langs mijn gezicht hangen... :') Ben dan ook de laatste die iets over de kledingstijl van mijn kinderen gaat zeggen.

Cilianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:49

Hier gothic punk inlusief paarse semi hanenkam, netkousen en (echte) combats (nonkel werkte voor het leger en bracht ze mee voor mij), dus idd, geen commentaar :D.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:53

Cilianne schreef:
Hier gothic punk inlusief paarse semi hanenkam, netkousen en (echte) combats (nonkel werkte voor het leger en bracht ze mee voor mij), dus idd, geen commentaar :D.

=:) =:)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:56

Maartje1990 schreef:
upendo schreef:
Wat voor gevolgen heeft het voor hem of jou als hij in de door hem gekozen kleding naar school gaat? :)

En wat voor gevolgen heeft het voor hem of voor jou als hij in de door de moeder goedgekeurde kleding naar school gaat?

CharleyT schreef:
Een trauma, moeder moet ruimte geven voor eigen ontwikkeling. Nu is het kleding straks zeker zijn eerste vriendinnetje/vriendje die gekeurd moet worden door moeders.

Een trauma, kom nou }:0 ik heb er toch echt geen trauma aan overgehouden dat ik een klein beetje richtlijnen/ grenzen kreeg. Ik mocht in principe gewoon zelf kiezen, maar het moest wel ´fatsoendelijk´ zijn en een enkele keer waren er dan dingen die ik niet mocht (zoals die schoenen met die dikke zolen, die wilde ik en die mocht ik niet), nouja toen zal ik het er vast niet mee eens zijn geweest, maar ik ben van mening dat een ouder daar best een grens in mag geven en dat is niet hetzelfde als dat de ouder de kleding volledig uitkiest.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 14:59

Dus omdat jij er geen trauma aan over hebt gehouden is het onmogelijk om er een trauma aan over te houden? Hmmm.

Nu zal een trauma inderdaad wel meevallen maar ik vind wel dat een puber moet kiezen wat 'ie aantrekt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:00

Die van "niet aanstootgevend" vind ik ook wel een goede :j

Vooral ook omdat dat voor iedereen anders kan zijn :)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:06

Mijn dochters droegen ook korte truitjes maar je hebt kort en kort natuurlijk, klein beetje buik vond ik niet erg maar niet dat hij onder haar borsten ophield :n
Als ik een ding geleerd heb van mijn eigen jeugd is dat verbieden niet werkt.
Ik mocht bv geen mascara toen ik veertien was, deed ik het gewoon bij mijn vriendin <<)

Jannie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:21

pmarena schreef:

Het scheelt dat wij jongens hebben maar ik wil geen broeken die onder hun kont hangen. Het is geen onderbroeken modeshow hier in huis.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:30

MarcoBorsato schreef:
Dus omdat jij er geen trauma aan over hebt gehouden is het onmogelijk om er een trauma aan over te houden? Hmmm.

Nu zal een trauma inderdaad wel meevallen maar ik vind wel dat een puber moet kiezen wat 'ie aantrekt.

ik mocht ook kiezen wat ik aantrok, enkel moest het fatsoenlijk zijn (of niet aanstootgevend)

Als je hier een trauma aan zou over houden dan zit er denk ik ook wel wat meer.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:33

Maartje1990 schreef:
MarcoBorsato schreef:

ik mocht ook kiezen wat ik aantrok, enkel moest het fatsoenlijk zijn (of niet aanstootgevend)

Als je hier een trauma aan zou over houden dan zit er denk ik ook wel wat meer.

Vast, geen idee.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:36

Ik mocht ook naveltruitjes aan waarbij je net mijn navel zag. En wijs dat ik het vond! :))

En ja, ik liep ook in wijde broeken, of geruite rokjes met gestreepte kniekousen, vans, kistjes, een leger jack en maakte vooral mijn moeder gek met mijn muziekkeuzes in mijn alternatieve fase. :')
De "halsband" met spikes zoals mijn moeder het noemde werd meteen weggegooid, want ik was geen hond. Dus lag er 1 in mijn kluisje en toen ik weer van stijl veranderde is die de prullenbak ingegaan. :))

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-20 15:44

Rianne1979 schreef:
pmarena schreef:

Het scheelt dat wij jongens hebben maar ik wil geen broeken die onder hun kont hangen. Het is geen onderbroeken modeshow hier in huis.

Nou inderdaad....vèr-schrikkelijk die zakkengraaiers broeken met kruis op de knieën en dan tegen die boxers aankijken. Maar sowieso vind ik dat hele zogenaamd stoere gedoe van tegenwoordig maar niks... dat die kinderen allemaal zo boos / ongeïnteresseerd / uit de hoogte / zielloos kijken op foto's enzo, omdat dat dan zogenoemd stoer zou moeten zijn.....blegh..... en dan al die boze / nare afbeeldingen op kleding erbij..... ik hoop dat die kerel van ons daar een beetje van weg blijft want daar ligt wel ergens een grens voor mij van wat ik acceptabel vindt om mee rond te laten lopen.... ik vind dat namelijk ook best aanstootgevend :=