UWV, WMO, WLZ info gevraagd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 16:38

Shadow0 schreef:
Daantjuhh, Op basis van wat jij nu deelt, snap ik dat gevoel prima. (En denk ik ook dat je de zaken goed in gaat vullen met zicht op wat er zoal nodig is voor hem, en ook wat hij wil.)

Ik zou een paar van die aantoonbare dingen (geen jaarverslag krijgen) wel even voor jezelf opschrijven, zodat je ze paraat hebt als er in een rechtzaak iets geks gebeurt (ik zou niet weten wat maar het is goed om voorbereid te zijn.)

Ja deze dingen heb ik ook aangegeven in de begeleidende brief naar de rechtbank.

Maar goed dat je het zegt.

Beter goed voorbereid dan met je mond vol tanden staan.

BigOne

Re: UWV, WMO, WLZ info gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-21 16:43

Of je broertje heeft wel getekend zonder te weten waarvoor. Maar geen overzicht willen geven van inkomsten/ uitgaven daar gaan al mijn nekharen van overeind staan.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-21 17:04

bigone schreef:
Of je broertje heeft wel getekend zonder te weten waarvoor. Maar geen overzicht willen geven van inkomsten/ uitgaven daar gaan al mijn nekharen van overeind staan.

Ja dan had hij wel gezegd dat hij iets had ondertekend.
Wat dat betreft is hij wel verstandig.
Dan maakt hij een foto van het document en stuurt hij die door met de vraag wat er staat.

We gaan zien hoe het loopt.
Ik hou jullie op de hoogte :j

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-21 02:41

Weet in ieder geval; ook als je broertje niet in staat is te tekenen, de rekening en verantwoording gaat sowieso ieder jaar naar de rechtbank (is trouwens ook je plicht als niet prof-bewindvoerder). Ik snap dan wel dat jullie geen kopie hebben gekregen, maar daar had de bewindvoerder best een mouw aan kunnen passen (bijvoorbeeld bespreking met jou en je broertje op kantoor). Er zijn natuurlijk grenzen maar bij de taak van de bewindvoerder hoort ook het creëeren van vertrouwen (je hebt tenslotte iemands financiën in handen).

Volgens mij hebben jullie goed nagedacht over de wijziging en er lijken geen gronden voor afwijzing. Ik snap de eventuele bezwaren van de bewindvoerder/begeleiding wel maar dat is inderdaad geen reden om de wens van een cliënt aan de kant te leggen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 21:16

Nou het is zover.
De huidige bewindvoerder heeft een onvriendelijke brief over mij geschreven.
Ik mag daar nu in brief op terug reageren bij de rechter.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 21:19

-O-

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 21:22

Shadow0 schreef:
-O-

Hahahahaha. Nou ik kan echt elk punt weerleggen.

Hij haalt er zelfs bij dat mijn ouders financiële problemen hebben.
Dit is onwaar.
Zij hebben een schuld gehad bij de DSB bank. (Restschuld) maar deze netjes afbetaald.

Of nee. Hij zegt niet ouders. Hij zegt gezin.

Nou ik heb nog nooit een schuld of betalings problemen gehad.
Ik heb een prima baan, prima inkomen.
Eigen huis met dik overwaarde.
Spaargeld.

Echt ik dacht whut?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 21:28

Overigens: ik ben dyslectisch.
Dus mijn brief ga ik al zijn standpunten zakelijk een voor een weerleggen en dan kijkt een vriendin hem nog even voor mij na.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-21 22:08

Hij wil duidelijk zijn klant niet kwijt :') maar als ik het zo hoor moet het prima lukken. Zeker omdat je vader en jij ook mentor zijn, dus in het belang van je broertje moeten handelen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-21 22:12

Suuszels schreef:
Hij wil duidelijk zijn klant niet kwijt :') maar als ik het zo hoor moet het prima lukken. Zeker omdat je vader en jij ook mentor zijn, dus in het belang van je broertje moeten handelen.

Ja klopt absoluut.

Ik moet wel zeggen dat ik zijn brief ontzettend kinderachtig vindt.
Vol verwijten. En waarom ik niet de bewindvoerder moet zijn.

Maar nergens in de brief staat waarom hij het wel zou moeten zijn ?

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 01:56

Oh geweldig dat je zijn brief helemaal tot de grond kunt afbreken. Ik smul van zulke situaties waarbij je een tegenpartij met bewijs om de oren kunt slaan. Hopelijk is er snel gewenst resultaat.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-21 02:03

Is het niet verstandig om een advocaat de brief te laten schrijven?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 09:18

Petpa schreef:
Is het niet verstandig om een advocaat de brief te laten schrijven?

Mijn vriendin die mijn brief nakijkt is bijna afgestudeerd jurist.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-21 09:19

Hutcherson schreef:
Oh geweldig dat je zijn brief helemaal tot de grond kunt afbreken. Ik smul van zulke situaties waarbij je een tegenpartij met bewijs om de oren kunt slaan. Hopelijk is er snel gewenst resultaat.

Ja dat vind ik dus ook prachtig :')

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 10:15

Is er een update ts? Ik heb je topic stilletjes gevolgd.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-21 11:35

Hahaha. Nee helaas nog niks gehoord.

Ik had tot 8 februari om te reageren.
Dus kan ook nog wel 1 of 2 weken duren voordat ik wat hoor.

Zodra er meer bekend is doe ik hier zeker een update.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-21 22:44

*\o/* *\o/* *\o/*

Ik heb vandaag een brief gehad van de rechtbank.

Daarin staat: op 3 november 2020 jaar is ter griffie gekomen uw verzoek tot wijziging van bewindvoerder voor ...

Middels deze brief verzoek ik u om een akkoordverklaring van (naam vader) en (naam moeder) naar mij toe te sturen, dat zij akkoord gaan met het benoemen van u als opvolgend bewindvoerder. Graag ontvang ik deze stukken voor 3 maart 2021.

Ik ga er vanuit dat mijn verzoek dus gehonoreerd is?
Mijn ouders gaan akkoord dus die brief gaat morgen richting de rechtbank.

Moirin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 23:20

Nee, nog niet :)

Er worden nu stukken opgevraagd die nog nodig zijn om het verzoek tot wijziging compleet te maken. De rechtbank wil graag weten of de ouders van rechthebbende (jouw broer) ook akkoord gaan met jouw benoeming.

Na ontvangst daarvan zal waarschijnlijk een zitting gepland worden waar de zaak besproken wordt. Dat heet een hoorzitting, maar is geen verhoor alsof je een crimineel bent, het is echt om de stukken te bespreken en zodat de rechter een goed beeld kan vormen of jouw benoeming in het voordeel is voor je broer. De zaak kan eventueel ook op de stukken worden afgedaan, maar nu de huidige bewindvoerder tegen is, denk ik dat een zitting waarschijnlijker is.

De akkoordverklaring is trouwens een formulier dat je op rechtsspraak.nl kunt vinden en downloaden, net als de bereidverklaring die je denk ik al hebt ingevuld!

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-21 23:58

Moet je ook betalen als je van bewindvoerder wilt veranderen? Ik heb daar binnen de zorg iets over gehoord...twijfel even of dit bewindvoerder of mentor was.

https://radar.avrotros.nl/amp/overstapp ... oe-je-dat/

Heb je al gesprek gehad met MEE? Denk dat hun je echt kunnen helpen.

Wrs word er binnen je broer zijn locatie ook met ecd gewerkt (electronisch cliënt dossier) je mag dit als familie ook inzien. Je krijgt dan een code en zo kun je mee lezen wat begeleiding elke dag noteert. Kan soms handig zijn. Ligt er ook aan in welke mate de handicap is van je broer ivm zijn toestemming.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-21 00:08

Oh hahaha. Ik dacht dat ik er nu was. _O-

Nou ja geeft niet.
Ik ben overtuigd dat dit het beste is voor mijn broertje. Ik ga er vanuit dat het goed komt.

Ja die code hebben wij het al over gehad met de begeleiding.
Maar mijn broertje en wij hebben besloten dat mijn ouders en ik de code niet krijgen.

Mijn broertje verteld natuurlijk dingen die wij niet hoeven te weten. Bijvoorbeeld over vriendinnetjes. En wij willen wel dat hij geen drempel voelt om de begeleiding vragen te stellen zonder te denken; oh dat gaat mijn zus ook lezen.

Hij vertelt en vraagt mij ook dingen die ik niet aan mijn ouders vertel omdat ik wil dat hij mij vertrouwd en nooit denkt oh dat kan ook bij papa en mama terecht komen.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 10:05

Wat goed dat je dit doet! Ik ben nu bijna 5 jaar curator van mijn broer na het overlijden van mijn moeder. In het begin was het zwaar en veel dingen moesten overgezet worden maar inmiddels loopt alles lekker en gaat het goed.
Al is het met de instelling soms wel een gedoe. In het verleden zijn er beslissingen gemaakt buiten mij om en kwam ik daar later pas achter.
Wat ik er fijn aan vind is dat als mijn broer wat wil hebben of kopen dat ik dat gewoon zelf kan regelen en bepalen. Dat bepalen erover kan soms wel lastig zijn.

Heeft je broer een week budget? En een eigen pinpas?

Ik heb het zo dat hij een eigen pas heeft en daar zijn zakgeld van kan pinnen en de pinpas van de geldrekening is bij mij. Nu ben ik wel curator dus weer iets meer gemachtigd in bepaalde zaken.

Heel veel succes en fijn dat je dit wil doen voor je broertje!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-21 10:12

Mellow schreef:
Wat goed dat je dit doet! Ik ben nu bijna 5 jaar curator van mijn broer na het overlijden van mijn moeder. In het begin was het zwaar en veel dingen moesten overgezet worden maar inmiddels loopt alles lekker en gaat het goed.
Al is het met de instelling soms wel een gedoe. In het verleden zijn er beslissingen gemaakt buiten mij om en kwam ik daar later pas achter.
Wat ik er fijn aan vind is dat als mijn broer wat wil hebben of kopen dat ik dat gewoon zelf kan regelen en bepalen. Dat bepalen erover kan soms wel lastig zijn.

Heeft je broer een week budget? En een eigen pinpas?

Ik heb het zo dat hij een eigen pas heeft en daar zijn zakgeld van kan pinnen en de pinpas van de geldrekening is bij mij. Nu ben ik wel curator dus weer iets meer gemachtigd in bepaalde zaken.

Heel veel succes en fijn dat je dit wil doen voor je broertje!

Ja mijn broertje heeft inderdaad een pinpas met wekelijks zakgeld.
Dat wil ik ook zo houden.

Maar leuk om te horen hoe jij dat ervaart.
Lijkt mij inderdaad soms lastig, maar tegelijkertijd ook mooi dat je dat kunt doen voor hem.

Ik ben wel benieuwd hoe jij het bijhoudt voor de rechtbank.
Ik heb begrepen dat je jaarlijks verantwoording moet afleggen (logisch)
Hou jij alles bij in een document of zo?
Bewaar je alle bonnen en facturen in een mapje?

Ik was van plan om een excel document bij te houden in een apart mapje. En alle bonnen en facturen in te scannen.
Kan je het digitaal indienen?

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:32

daantjuhhh schreef:
Ja mijn broertje heeft inderdaad een pinpas met wekelijks zakgeld.
Dat wil ik ook zo houden.

Maar leuk om te horen hoe jij dat ervaart.
Lijkt mij inderdaad soms lastig, maar tegelijkertijd ook mooi dat je dat kunt doen voor hem.

Ik ben wel benieuwd hoe jij het bijhoudt voor de rechtbank.
Ik heb begrepen dat je jaarlijks verantwoording moet afleggen (logisch)
Hou jij alles bij in een document of zo?
Bewaar je alle bonnen en facturen in een mapje?

Ik was van plan om een excel document bij te houden in een apart mapje. En alle bonnen en facturen in te scannen.
Kan je het digitaal indienen?

Ik ben ook bewindvoerder. Tijdens de rechtzaak zal je uitleg krijgen wat er verwacht wordt. Hier vast een link naar wat verwacht qua verantwoording.

https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/ ... rding.aspx

Bij de start moet je ook een boedelbeschrijving indienen.
https://www.rechtspraak.nl/Onderwerpen/ ... erder.aspx

Voor de rekening en verantwoording download ik na afloop van het jaar het rekeningoverzicht. Deze zet ik in een Excel bestand, daarin geef ik vervolgens de categorieën aan, waarna ik automatisch het overzicht maak. Daarna is het een kwestie van overschrijven.

Nog een dingetje waar wij tegen aan liepen, voor een beheer rekening is het nodig om zelf een rekening bij dezelfde bank te hebben. Weet niet of dit inmiddels veranderd is.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 11:46

Mocht je meer info nodig hebben. Dit is een onderdeel van mijn werk.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-21 19:22

Ik stuur je even een privé berichtje over bovenstaande.