Verkleinwoorden.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 20:56

Wat ik om te kotsen vind

We gaan even een hapje eten

Laten we ergens een drankje doen

Aaaargh. Sowieso kan ik vaak erg slecht tegen het taalgebruik van anderen, want zelf doe ik het altijd zo goed :=

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 20:57

Volgens mij heb ik dit heeeeel vroeger weleens als onderwerp bij een psychologie training gehad.

Dat mensen het vooral doen om iets “gezelliger” of minder erg te maken.

Mannetje of vrouwtje wordt bij mij nooit minder erg of gezellig gevonden .. dus hoe het precies zit weet ik niet meer :-)

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:02

Grasjes laten eten _-:(

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:03

Toen ik op zoek was naar iemand die op mijn trouwdag mijn haar en make-up kon doen, heb ik alle websites waarop het woord 'bruidje' stond direct weggeklikt. Je bent toch (hopelijk) volwassen als je trouwt, waarom zeggen zoveel mensen dan bruidje? Bruidegommetje hoor je dan weer nooit, toch gek >;)

Of, ook zo erg: vrouwen die zeggen dat ze een 'bedrijfje' zijn gestart. Meid, neem jezelf serieus en noem het gewoon je bedrijf!

Dala8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:05

Ik ben kleuterleerkracht en ik kan eigenlijk altijd in de eerste week van een nieuwe stagiair als feedback geven: Het zijn gewoon kinderen die niet op de "tjes" manier aangesproken moeten worden. Kindjes, handjes, schaartjes, stoeltjes etc. Lichtelijk grote allergie voor

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:07

Cer schreef:
Ik snap het wel ...:”ik heb een paar ”wijntjes” / “biertjes” of “gin tonicjes” gedronken klinkt gewoon anders dan “ik heb een paar flessen weggetankt” :')

_/-\o_
Dit dus!

Maar in het kader van verkleinwoorden, heb ik de schurft aan eventjes. Dat is nog nooit maar even geweest. :')

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:11

Many schreef:
Toen ik op zoek was naar iemand die op mijn trouwdag mijn haar en make-up kon doen, heb ik alle websites waarop het woord 'bruidje' stond direct weggeklikt. Je bent toch (hopelijk) volwassen als je trouwt, waarom zeggen zoveel mensen dan bruidje? Bruidegommetje hoor je dan weer nooit, toch gek >;)

Of, ook zo erg: vrouwen die zeggen dat ze een 'bedrijfje' zijn gestart. Meid, neem jezelf serieus en noem het gewoon je bedrijf!

Oh ja dat zeggen ze op TLC ook, bruidje. Zo denigrerend vind ik dat klinken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:15

Oh, zo ergerlijk idd.
‘Daar gaan we het strakjes wel even over hebben’. Zei ooit mijn leidinggevende toen ik al pissig was. Daar word je toch agressief van _-:(

Of als sommige mensen verkleinwoorden gebruiken om je de grond in te stampen. Ik had ooit iemand die het blijkbaar niet eens was met de behandeling die wij toepassen op ons werk en had daar veel vragen over. Nou prima, ik leg altijd graag precies het hoe en waarom uit. Dus ik mijn hele verhaal doen, en toen begon hij over mijn ‘collegaatjes’ en de ‘andere meisjes’ die maar wat deden qua oefeningetjes en hij vond dat alles echt een rotzooitje was bij ons.
Best als je dat vindt, maar mijn ‘collegaatjes’ zijn vrouwen van in de 30 en geen ‘meisjes’ en wij leveren gewoon onderbouwd goed werk, dus laat me echt niet denigrerend aanspreken over ons werk, dan dien je maar lekker een klacht in.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 21:19

Many schreef:

Dit vind ik zelf nog wel meevallen hoor. Iemand die semi-hobbymatig een webshop heeft voor *iets* is geen bedrijf :o?

Verder eens met alles overigens, ik mag dan 1m83 zijn maar dan hoef ik nog niet alles kleiner te noemen dan ik.

Suzanne F.

Re: Verkleinwoorden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:19

Yep en nu hoor je de hele dag ‘mondkapje’.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:22

Ik vind het ook vreselijk.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:30

Mijn docente maatschappijleer op de middelbare school kon haast alleen maar in verkleinwoordjes praten.
Wat een ergernis was dat, als je daar een blokuur naar moest luisteren.

Op een hoog stemmetje begin het steevast met "jongens en meisjes, ik ga het deurtje dicht doen, als jullie de boekjes op tafel leggen, gaan we de absentjes opnemen"

En we zaten in 6 vwo, dus waren 18 jaar :Y)

Ik kan beter tegen verkleinwoorden dan de meeste van jullie hier, maar dit was toch echt verschrikkelijk

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:31

Staat ie hier al tussen? Mijn nekharen gaan werkelijk overeind staan bij het woord 'paardje' :7

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:39

Negerzoen schreef:
'Een hapje gaan eten' is de ergste in z'n soort.

'Gezellig samen een hapje gaan eten' is de allesovertreffende trap. Y;(

Toch ga ik regelmatig 'even de paardjes voeren' (D- en E-maat). Maar dan hoor ik een moeder tegen haar kind(je) zeggen: 'Kijk eens, paardjes!' en dan krijg ik de neiging om heel onaardige dingen te doen. Best hypocriet. 8-)

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:46

Ik zeg wel suikerklontje want suikerklont vind ik zo lelijk.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:50

Suzanne F. schreef:

Maar beklap klinkt dan ook niet heel gezellig

ImkeTarek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:54

Toen ik de openingspost en zo'n beetje de eerste pagina las, dacht ik "ja, daar erger ik me ook echt groen en geel aan!!!"
En toen las ik verder... en besefte ik me dat ik me heel erg schuldig maak aan een hoop uitspraken waar jullie je aan ergeren.
Oeps!

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 22:58

Laatst zei een client van me het woord: 'slipje'...
Ik viel gewoon stil.

Was een vrouw van 80+.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:00

Ik voel de jeuk opkomen :').
Zijn jullie ook zwaar allergisch voor namen met een 'verkleining' of beter gezegd 'vertutteling' erin? Zoals ' Wiesje, Guusje, Eefje en Doortje. Of Sammie en Nikki. Je zal maar uitgroeien tot een flink uit de kluiten gewassen Hollandse meid of jongen! Maar ook namen die niet verpamperd hadden hóeven te worden, zoals Robbie, Danny, Davy, Freddie en Mickey. Verschrikkelijk om je als volwassen vent te moeten voorstellen als Mickey omdat je moeder dat zo schattig vond.

(Mijn vaders kinder-roepnaam was Cockie ... blij dat hij zijn echte naam (Cornelis), afgekort tot Cor weer had aangenomen toen hij naar de middelbare school ging.)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:01

Ink Master - Meesters van de Lage Landen is dan ook geen aanrader. Morrison Schiffmacher had een heel arsenaal aan verkleinwoorden. :=

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:06

Suzanne F. schreef:

Wat dan, mondkap? :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:07

Hutcherson schreef:
Laatst zei een client van me het woord: 'slipje'...
Ik viel gewoon stil.

Was een vrouw van 80+.

Had ze dan beter onderbroek kunnen zeggen? Slipje is wel een normaal woord toch? Slipje, slippertje, natje en droogje, bloemetjes en bijtjes...

_bloempje01_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:09

fjordjes schreef:
Drankjes en dansjes doen. Een bammetje eten, een hapje eten. Als volwassenen spreken over m'n zusje/broertje (mijn zus noemt mij nog steeds zusje) Dinnetje, m'n mannetje (als in zijnde echtgenoot)

Heerlijk topic, ik erger mij ook groen en geel aan alle verkleinwoorden. Vooral het feit dat ze in België zeggen: "we gaan naar het zee'tje"..... ik kan dan ook niet anders dan antwoorden: Weet je wel hoe groot de zee is?

Maar om terug te komen op de quote. Voor mij is zus/zusje broer/broertje nog altijd om aan te geven of die persoon ouder of jonger is dan jij :+

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:12

Shae schreef:
Ik begin me nu af te vragen waarom ik nooit ben omgelegd. :D

Met m'n paardje (1.50), mannetje (1.95), jurkjes, rokjes, hakjes, mooie nageltjes, wijntjes, hapjes, koekjes, etentjes et cetera ben ik een heel blij vrouwtje dat stukjes code schrijft en probleempjes oplost als ze een dagje werkt. Straks nog even een uurtje inloggen om een stukje werk af te ronden en weet ik veel wat ik allemaal verklein.

Het spijt me. :D

+1 :')

Kan me er niet zo druk om maken. Lees een hoop frustratie hier. Wist niet dat het zo'n ding is blijkbaar.

Ik heb toch echt een dochter, 8 jaar, en dochtertje, 2 maanden. :P
En nog wel meer wat hier voorbij komt zeg/typ ik regelmatig. Sorry denk ik? :o

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 23:14

Ouders en kinderen die ‘juffie’ tegen je zeggen...