Waar had je jonger mee willen beginnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:28

Klijntje schreef:
De bijbel lezen.
Niet perse om elke letter die erin staat te geloven, maar wel om te leren dat we (mijn anti-kerk familie) heus niet alles wisten, en echt niet zo ruimdenkend en tolerant waren als ik altijd dacht.
Heeft me een hoop inzicht en bescheidenheid gebracht :)

Oehh dit vind ik een mooie!!

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:37

Snowboarden!
Ik heb net een 4 weekse cursus afgerond en vind het ontzettend leuk!
Nooit op wintersport geweest dus zeer zichtbaar hoeveel sneller kinderen leren ten opzichte van volwassenen :')
Gelukkig nog voldoende jaren om te gaan :D

En, wiskunde leren.
Uit wanhoop laten vallen in 4 havo omdat ik nooit een goede basis aangeleerd had qua rekenen en ik met wiskunde niet goed geholpen kon worden op school.
Toen klaar mee en ik was volgens mn moeder niet om te praten :=
Nu spijt van, want ik was hierdoor zeer beperkt in studiekeuze en geloofde ook totaal niet meer dat ik het kon of ooit ging kunnen.
Nu ben ik het toch weer gaan leren en ga ik mn deelcertificaat halen zodat ik de studie kan gaan doen die ik alrijd al wilde doen, maar dan via een omweg.
We komen er wel, maar het had wel tijd en een hoop geld (iets met instellingscollegegeld) bespaard als ik op de havo gewoon wiskunde examen had gedaan :Y)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 19:52

Skiën had ik misschien als kind willen leren dan was ik zeker niet zo ontiegelijk bang geweest bovenop de berg :')

Verschillende talen leren los van het standaard engels.

Voor de mensen die zeggen beleggen, wat is een start om daarmee te beginnen?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 20:03

laraxXxemma schreef:
Voor de mensen die zeggen beleggen, wat is een start om daarmee te beginnen?

Als je nu wil beginnen met beleggen dan zou ik me eerst rustig inlezen, eventueel beginnen met een schaduwportefeuille (dat is virtueel beleggen, met nepgeld), en even afwachten wat de beurzen gaan doen rond de verkiezingen in Amerika, want de markt kan dan wel eens flink inzakken, en het is niet heel motiverend als je net geld hebt ingelegd en het zakt direct.
Er is een beleggerstopic op bokt waar ook veel interessante discussies voorbij komen.
Het makkelijkste is om gewoon bij je eigen bank een beleggersrekening te openen en daar regelmatig wat geld in te stoppen. Dan hoef je jezelf niet zo erin te verdiepen. Het rendement is dan niet enorm hoog, maar het is behoorlijk veilig (je kan wel eens wat verliezen in een slecht jaar, maar de kans dat je echt een groot deel van je inleg kwijt raakt is nihil).

Iinge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 23:00

Sparen en beleggen. Zo jammer dat ik daar niet eerder mee ben begonnen.

Verder mij niet zo druk maken om alles, had ik dat ook maar eerder geleerd. :D

Anoniem

Re: Waar had je jonger mee willen beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 23:19

Genieten van het leven en mijn gevoel volgen :D

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-20 23:28

Elke maand 100 euro minstens beleggen. Dat kun je helaas echt nooit meer inhalen.

Een beugel dragen, al weet ik niet of dat financieel vroeger kon.

Verder niets denk ik :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 00:10

In het licht van de huidige Corona crisis had ik toch een paar jaar geleden een reis naar het verre oosten willen maken, en naar Amerika.
Het reizen wordt (voorlopig) niet meer zo vrij en zorgeloos, vermoed ik.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 00:17

De juiste opleiding volgen, in het juiste beroep werken.

Kind(eren) krijgen.

Ik ben een echte laatbloeier gebleken (niet in de zin van traag ontwikkelen). Dat is iets wat ik graag anders had gezien bij mezelf.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 00:26

Genieten van je eigen geluk. Je bent niet verantwoordelijk voor het geluk van anderen. (Al kun je soms wel de dag van een persoon met een klein gebaar goed maken!)

Een EHBO-diploma.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 00:26

Leven. Meid geniet van het moment, je bent jong en mooi, voordat je het weet is het voorbij (echt waar, het gaat zo snel). Helaas kan dat nu iets minder maar zodra je de kans hebt; ga stappen en de wereld verkennen. Vertrouw en geloof op/in jezelf. Wees niet onzeker en geniet van het leven.
Als je altijd uitkijkt naar de toekomst en blijft hangen in het verleden, zal je nooit in het moment zelf zijn.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 08:16

Ik zet reizen er ook op, maar niemand had natuurlijk kunnen voorspellen dat deze pandemie zou komen. En waarschijnlijk duurt het ook nog wel een beste tijd voor dat weer kan. Ik zou aankomend jaar bijvoorbeeld naar Australie gaan, niet gelukt...

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 08:29

xSCWx schreef:
Leven. Meid geniet van het moment, je bent jong en mooi, voordat je het weet is het voorbij (echt waar, het gaat zo snel). Helaas kan dat nu iets minder maar zodra je de kans hebt; ga stappen en de wereld verkennen. Vertrouw en geloof op/in jezelf. Wees niet onzeker en geniet van het leven.
Als je altijd uitkijkt naar de toekomst en blijft hangen in het verleden, zal je nooit in het moment zelf zijn.

Dit! :D

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 09:09

Blijheid schreef:
Echte gesprekken voeren met mijn opa’s en oma’s. Ik had ze graag beter leren kennen, maar die kans heb ik niet meer gekregen.
Gelukkig wel heel close met mijn ouders :)

Precies dit. Gelukkig heb ik mijn oma nog wel lang mee gemaakt, maar nu achteraf had ik veel meer te weten willen komen. Met mijn ouders heb ik gelukkig ook een heel hechte band <3

Ik had jonger willen beginnen met bewustwording van alles om mij heen. Ik merk dat ik vaak ''gejaagd'' door het leven ga en ''moeite'' heb met stilstaan van de leuke dingen (achterom kijken). Gelukkig ben ik daarentegen wel heel positief aangelegd en kan ik genieten van de kleine dingen, maar kan helaas nooit stilstaan in het ''nu'', omdat ik altijd vooruit wil denken/kijken en ergens naartoe wil leven.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 09:25

Mijn ADHD diagnose krijgen. Had me echt veel gezeik gescheeld.

Beleggen, ja, alleen dan specifiek toen de beurzen inzakten in maart := ben net begonnen en het trekt weer prima aan maar ietsje eerder instappen was mooi geweest.

Verder: rugby! Oh man, een maandje geleden mee begonnen, wat een geweldige sport <3 en toen kwam de lockdown en nu ben ik serieus verdrietig dat het al niet meer kan.

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 09:57

Sporten en een gezonde levensstijl aanhouden.
Mijn ouders deden niets aan sport en dat werd van huis uit, behalve als heel klein kind, ook niet gestimuleerd. Wandelen of fietsen deden we ook niet. In mijn late tienerjaren/begin twintiger jaren kwam de sportschool pas in opkomst dus ook daar niet mee opgegroeid, wat een verschil met nu.
Onze kinderen proberen mee te geven dat een gezonde geest in een gezond lichaam een wereld van verschil kan maken. Helaas kan ik zelf door lichamelijke problemen niet echt sporten maar probeer er van te maken wat mogelijk is.

En als ik er dan nog eentje mag noemen: Tekenen (en schilderen), wat heb ik daar een plezier aan en wat was ik daar liever eerder mee begonnen. Ben nu 51 en pas een jaar of 4 geleden begonnen. Dat had ik graag eerder gedaan.

Ik had ook wel graag een muziekinstrument leren spelen, ben altijd lichtelijk jaloers op mijn man die altijd trompet heeft gespeeld en nu fanatiek bassist is.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:15

Motorcrossen! Ik wilde vroeger aaaaltijd motorcrossen, alleen vrees ik dat mijn lichaam nu echt te oud is om daarmee te beginnen omdat het echt een aanslag is op je lichaam _O-

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:36

Eerder mijn rijbewijs willen halen. Dan had ik E er nog bij gehad. Maar omdat ik op mijn 18e geen geld had, heb ik dit pas op mijn 22e gehaald. Toen was nét E eraf. Met met gigantische examenvrees, krijg ik E er niet meer bij.
Niet heel ernstig, kan gewoon met trailer en caravan rijden, maar als ik dit had geweten, had ik dit eerder gedaan.

haha, motorcrossen is ook zoiets. Wilde ik ook altijd. Heb het één keer mogen doen en vond het geweldig!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 10:52

Schaken...

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 11:29

xSCWx schreef:

Groot gelijk, maar eigenlijk kijk je nu al te veel naar dingen die niet kunnen. Ook als je oud en lelijk bent, kun je van het moment genieten. En ook als er van alles niet mag door een enge ziekte. Je leeft niet door een extreem lange bucketlijst aan te leggen en dan proberen zoveel mogelijk af te vinken. Je leeft door ontspannen en flexibel met de wereld om te gaan.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 12:58

@musiqolog; deels mee eens. Ik heb ook niet gezegd dat je niet kan genieten van het leven als je oud en lelijk bent :D dat maak jij er van. Maar veel tieners/studenten zijn mijn inziens zo bezig met andere dingen zoals studeren en werken (druk die wordt opgelegd vanuit de maatschappij), dat ze vergeten te genieten van de mooiste jaren.
Ik leef nu, niet zozeer door ontspannen en flexibel met de wereld om te gaan (ik ben helaas een stress kip), maar om dankbaar te zijn voor alles wat ik heb. Ik tel elke dag mijn zegeningen en alles wat ik niet leuk vind, bonjour ik uit mijn leven :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 13:07

Apple aandelen? :o
En ik had wel graag gitaar willen spelen. Kan alsnog natuurlijk, maar had wel leuk geweest als ik het nu al had gekund.

santi_shetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:28

Heb met mijn 16e scooterrijbewijs gehaald, met 18 autorijbewijs en met 24 motorrijbewijs, dus daar ben ik lekker op tijd mee begonnen :D

Ben nu 26 en net pas begonnen met mijn hbo-studie fysiotherapie. Ik heb het er best moeilijk mee en had toch wel graag gewild dat ik op het VMBO goed had opgelet met biologie, dan was het nu een stuk makkelijker geweest en had ik echt van mijn herfstvakantie kunnen genieten :Y)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:42

O ja had ik maar aandelen gekocht bij mijn vorige werkgever toen ik er startte. Eigenlijk had ik er voor moeten lenen, de kans was zo groot at dat goed zou gaan. Maja mss had ik ze niet op tijd verkocht en nu zal het wel een tijd duren voor ze weer aantrekken.

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-20 14:52

Ik was liever eerder met mijn vader gaan praten. Of überhaupt met mijn vader gaan praten, voor hij dood ging toen ik 17 was. Ik had moeten luisteren naar de adviezen "zeg wat je nog wil zeggen, straks kan het niet meer" omdat hij terminaal ziek was, maar die sloeg ik in de wind, want ik was nogal in de ontkenning dat hij zou gaan overlijden. Misschien dat je je dat nog niet kan verwerken op je 17e, maar nu precies 10 jaar later zijn er zoveel dingen die ik had willen zeggen of vragen..

Beetje sad story, sorry, niet zulke wishlist-dingen als de rest, maar dit was het eerst dat in me op kwam.