Kinderopvang ervaringsverhalen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 08:36

Talietjuh schreef:
In de zakjes zat in totaal ruim 90 kan ook 120 geweest zijn.

Dus 90 plus 90 en 120 is 300. Of 330 totaal.

Ons kindje slaapt nog steeds en heeft dus al uren amper bij mij gedronken. Op de opvang is hij ook maar 1 uurtje wakker geweest naast de voedingen. Ons kindje is normaal gewoon de hele dag wakker en gaat pas savonds slapen. Hopelijk niet alleen de voeding in de war dus...

Zat in elk zakje 90? Of in 3 zakjes? Ik snap 90cc als 1 voeding geven wel. Maar 3x 90 samenvoegen lijkt me bizar.
Overigens de hele dag wakker vind ik met 12 weken wel bijzonder. Ons meisje is nu bijna 5 maanden maar met 12 weken was zij na elke voeding ong 1 uur wakker en sliep daarna weer ong 3 uur....

Heerlijk he, als ze gaan lachen. Die grote glimlach die ik krijg als ik 's nachts bij d'r kom, maakt alles goed <3

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 08:38

.
Laatst bijgewerkt door sorbetje op 20-05-24 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 08:43

Maar als hij gister veel heeft gehad en dus in de avond niet drinkt, snap ik. Maar dan zou hij nu toch al wel weer honger moeten hebben. Is het niet ook gewoon een beetje toeval? Dat ie even een sprong heeft ofzo, waardoor hij minder drinkt en meer slaapt?

Reusje0504

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 08:51

Onze kdv heeft een scandinavische visie en dat betekent dat de kinderen allemaal buiten slapen, ze heel veel buiten spelen (ook met slecht weer), gezond eten en waar het eten vandaan komt ook belangrijk is. Zo is er een moestuin waar de kinderen helpen, kippen die eitjes leggen en die elke dag geraapt moeten worden en fruit- en notenbomen enzo. Natuurlijk is het er niet perfect. Vanaf dat de kinderen 1 jaar zijn wordt het ritme van het kdv aangehouden (ongeveer). Voor de kindjes jonger dan een jaar gebeurt alles op verzoek dus voeden en slapen. Ook zijn er daar veel kindjes die bv kregen en gingen ze daar heel goed mee om. Kleine hoeveelheden, kleine speenmaat, en niks weggooien ook al gaat de fles niet leeg bijv. Na dat eerste jaar komt er dus iets minder ruimte voor dat maatwerk. Gelukkig hadden mijn kindjes daar geen problemen mee. Nu slapen ze daar ook altijd met hun kleren aan in dr slaapzak en dat lijkt me ook wel logisch (doen ze thuis ook anders blijf ik bezig). Ook hebben ze soms moddervlekken achter hun oren en een te kleine of te grote luier aan als ik ze ophaal. Ik moet eerlijk zeggen dat ik daar niet zoveel moeite mee heb, maar als het een en ander zich opstapelt kan ik me voorstellen dat dat wel frustreert.

Wat ik wel erg kwalijk zou vinden is het geven van zo veel extra voeding. Jouw kindje en zijn maag zijn dat niet gewend. Lijkt me goed om daar afspraken over te maken met het kdv. Omdat je kindje nog zo jong is zou ik daar ook echt wel ‘kwaad’ om zijn. Heb je wel gekolfd gisteravond? Als je kolft op de momenten dat je kindje normaal gesproken zou drinken dan valt je productieverlies hopelijk mee. Als je borsten er aan wennen dat kindje minder vaak komt dan zullen ze minder aanmaken en je kindje kan wennen aan grotere hoeveelheden (zoals 120ml in een flesje) en dan niet goed verzadigd raken aan de borst. Ik zou met een lactatiekundige bespreken wat een goede hoeveelheid is om aan kv te geven op een opvangdag en wellicht kan zij ook het therapeutisch voeden zoals enkele voor mij ook al hebben benoemd uitleggen.

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 09:05

lovecappie schreef:
Wacht ff hoor... Iedereen die me hier aanvalt. Ik zeg nergens dat ik kinderen hysterisch in bed laat liggen “krijsen”. Als ik zo’n monster was was ik allang mn baan kwijt geweest. Ik geef duidelijk aan dat ik om de zoveel minuten (in mijn geval vaak 2/3 minuten, mits ik even bezig ben) naar de slaapkamer loop en het kind kalmeer. De kinderen huilen vaak met hun ogen al dicht, zijn stil als ik naast ze sta en beginnen weer wat te mopperen zodra ik wegloop. En dit is wel degelijk aangeleerd gedrag: gewend om in de nabijheid van ouders/verzorgers in slaap te vallen (dit heeft echt niet iedere baby namelijk).

Even inhaken op dit stukje, want dit is dus niet (volledig) waar. Slapen is een vaardigheid die baby's moeten leren, net als lopen. En net als lopen, is het ene kind daar sneller aan toe dan het andere. Daar kun je als ouder maar in beperkte mate verschil in maken. Vooral in de eerste zes maanden omdat baby's dan nog niet de associatie maken tussen bepaalde handelingen en slapen. Na zes maanden wordt dat wel steeds meer zo en zou je mogelijk wel je kindje kunnen helpen of trainen om zelf in eigen bed in slaap te komen.

Daarbij zie ik bij alledrie mijn kinderen duidelijk verschil in slapen. Vooral nu met de tweeling. Eentje kunnen we bij de eerste signalen van vermoeidheid in bed leggen en hij gaat slapen. De andere heeft er veel meer moeite mee. En dat zijn dus twee kinderen die vanaf het eerste moment hetzelfde behandeld worden zeg maar. Dan kan ik heel streng zijn en die ene ook neer leggen en het hem zelf maar uit laten zoeken of hem helpen in slaap te komen. Of dat nou wiegend in mijn armen is, in de draagdoek of in zijn bedje terwijl ik er naast zit

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 09:06

Het kolfen is dus een probleem, ik krijg er niks uit. Gister is het wel gelukt dat hij weg was. Daar ben ik 1,5 uur mee bezig geweest. Iets minder dan een half potje en daar ben ik al superblij mee.

Ik heb wel besloten een beetje boos te worden maar niet te boos. Eerder duidelijk maandag a.s.

Het is wel veel wat opgestapeld is.

Gelukkig lukt het mij nu wel niet zo gefrustreerd meer hier om te zijn. Dat vergt wel wat, maar het lukt.

Echt alleen focussen op wat echt belangrijk is en die boodschap dusdanig brengen dat het voor altijd duidelijk is, is mijn doel.

Hoe maken jullie dit soort dingen bespreekbaar?

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 09:13

Even iets heel anders...het niet kunnen kolven, heb je hiervoor een lactatiekundige ingeschakeld? Want 1.5 uur bezig zijn voor klein beetje voeding is zonde en geeft veel stress wat zeker ook niet helpt.
Soms is het opgelost met wat tips( heeeel veeel drinken bv, minstens 2,5 liter ) of medicatie( synto spray of domperidon)

Anoniem

Re: Kinderopvang ervaringsverhalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 09:17

Ja ik heb goede hulp hoor, dat ik een halve heb is echt een vooruitgang. Nu doorzetten dan moet het makkelijker gaan.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 09:31

Talietjuh schreef:
Ja ik heb goede hulp hoor, dat ik een halve heb is echt een vooruitgang. Nu doorzetten dan moet het makkelijker gaan.

Ok fijn!

Wat betreft kinderopvang..
Ik herken het wel hoor, het is zo moeilijk om het los te laten dat een ander anders voor je kindje zorgt dan dat jij zou doen. ( buiten dat fouten( zoals voeding) echt wel besproken mogen worden)

Ik heb echt moeten leren dat ze daar veel meer kinderen hebben om voor te zorgen en dat mijn baby dus niet 100% aandacht kreeg zoals thuis. Maar dat het belangrijkste was dat ze getroost werd bij verdriet, er liefdevol mee werd omgegaan en ze echt mijn kind leerden kennen en daar naar handelden..

Als jij verder een goed gevoel hebt bij het kdv zou ik een keer verkeerde kleren of luier niet te zwaar opnemen..

Als ze ouder worden wordt het steeds makkelijker...( of je wordt als ouder misschien makkelijker :o)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 09:44

Een kindje van 4 maanden heeft toch niet genoeg aan 90ml voeding?
Je zit toch al gauw aan 6x90 per dag?

Dus als het kindje daar een dag is is die 300ml wel logisch

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:18

Ik had 3 zakjes van 90 mee gegeven om over de hele dag te verdelen
Dat was om 1000 al op terwijl ik hem om 0900 gebracht heb

Om 1100 kreeg hij nog eens 90 kunstvoeding.
Hij heeft daarna even in de box gelegen en 2,5 uur geslapen.

En om 1530 kreeg hij nog eens 120 en heeft hij weer geslapen

Thuis eerst huilen, veel windjes laten en tot 0100 op 1 oor. Hij wilde absoluut niet drinken, dit heb ik nog nooit mee gemaakt. Zijn buikje stond helemaal bol bij binnen komst.

Fee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:21

Ik vind het echt heel raar dat ie binnen een uur al 3x 90 op heeft gedronken.
Ben jij dan ook wel duidelijk geweest wanneer hij zijn eerste voeding moet en om de hoeveel uur hij normaal gesproken krijgt?

Wil ik er ook wel bij zeggen dat het natuurlijk gewoon niet ok is dat je zo'n jonge baby zoveel geeft. Wij hadden dan echt contact opgenomen met ouders als we dachten dat de baby nog honger heeft, of de ouders het ok vind dat we dan nog geven. Maar dat komt eigenlijk nooit voor.
Laatst bijgewerkt door Fee_ op 17-10-20 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:25

Bizar dat hij om 10 uur al 3 zakjes van 90ml op had... Ik gaf mijn ukkie met 3 maanden wel grotere flessen mee van 150 ml bv en daar dronk hij er 2 van op een dag en dan nog een fles kv omdat ik voor 300 ml al 3x moest kolven. Nu is hij bijna een jaar en krijgt hij één fles mee van rond de 170 en dat verdelen ze over 2 voedingsmomenten.

De kdv van mijn zoontje is erg fijn. Hij slaapt nu nog altijd in een swing (maxi-cosi) omdat hij in bed overstuur raakt. Ze laten hem heel rustig aan alles wennen. Hij is ook weleens thuis gekomen met een vieze romper en daar heb ik toen wat van gezegd, vinden ze alleen maar fijn, want dan gaan ze er weer beter op letten. Verder bellen ze altijd op als ze iets willen proberen qua voeding, vorige week nog of hij al wat koemelk mocht hebben. Er gebeurt dus niks zonder overleg en dat is erg prettig.

TS ik zou zeker dat gesprek aangaan aan de telefoon en zeggen “ik zit hier en hier mee”. En duidelijk aangeven hoeveel en wanneer hij de voeding moet hebben, als het daarna nog fout gaat kun je het altijd nog “hogerop” melden.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:32

Ik zou die voeding wel echt concreter gaan maken. Dus dan 1x bv en verder kv. Of 3x bv gemengd met kv en aangeven hoeveel van beide.

Ik gaf 3 voedingen mee aan mijn GO. Ik kolfde makkelijk en gaf dan 1x 250 en 1x 125 mee voor 3 voedingsmomenten. Ze had nog voeding in de vriezer en afspraak was dat ze het meldde als ze die had gebruikt.

Het zo vrij laten zou ik niet doen, al helemaal niet op een kdv waar je wisselende leidsters hebt.

De andere dingen zou ik zelf geen halszaak van maken. Maar aan de andere kant: als het gevoel niet goed is zou ik verder kijken.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:37

Ik werk ook op een kinderdagverblijf wel bij de leeftijd 2-4 jaar.
Maar het schema wat jij opsomt ziet er vreemd uit. Ik neem aan dat je ook de borst om de zoveel tijd aan bied? Of echt op verzoek? De kleintjes die bij ons de fles krijgen gaan zoveel mogelijk mee op het ritme van thuis vaak als ze net komen is dat voeding om de 3-4 uur.
Rustig praten wat je dwars zit is het beste denk ik.

Wij doen trouwens altijd de kleertjes uit en geven kinderen nooit mee in een slaapzak.
Dus dat je daarover valt kan ik me ook voorstellen.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:44

Ik vroeg aan ouders bij de start expleciet wat zij deden. Hielden ze zich strikt aan de uren enag er niets vroeger gegeven worden en wat het minimum aantal uur was wat tussen de voeding moest gelaten worden, ook al had baby honger.
Of dat het op verzoek was en we gerust vroeger mochten geven.

Ervaring leer me dat wat voor ons logisch is, voor de ouders niet is en omgekeerd.
Dit om situaties te vermijden dat ouders boos waren omdat hun kind heeft moeten wachten of juist te rap eten kreeg.
Heb al gehad dat ik een iets wat boze ouder had, omdat ik hun kind,die haar longen uit haar lijf schreeuwde van de honger, een halfuur vroeger eten gaf. Ik dacht dat ik zag naar de noden van het kind maar mama dacht er anders over. En t was niet dat ik na een uur al eten gaf, nee er zat al bijna 3.5 u tussen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 10:57

Fee_ schreef:
Ik vind het echt heel raar dat ie binnen een uur al 3x 90 op heeft gedronken.
Ben jij dan ook wel duidelijk geweest wanneer hij zijn eerste voeding moet en om de hoeveel uur hij normaal gesproken krijgt?

Wil ik er ook wel bij zeggen dat het natuurlijk gewoon niet ok is dat je zo'n jonge baby zoveel geeft. Wij hadden dan echt contact opgenomen met ouders als we dachten dat de baby nog honger heeft, of de ouders het ok vind dat we dan nog geven. Maar dat komt eigenlijk nooit voor.

Ja had gezegd dat hij net gehad had, dit zelfs opgeschreven en dat hij om de 3 of 4 uur krijgt. Duidelijker kan niet toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 11:01

Ik vind ook dat als je ergens van af wijkt van de afspraken dat je dit even meld. Had om 1300 nog gebeld hoe het ging en dan hoor ik dat er geen bijzonderheden zijn en dat het zo'n heerlijk knulletje is en dat ik mij niet zorgen hoef te maken, dat het de zwangerschapshormonen zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 11:03

Ik ben eigenlijk woest. Niks in overleg, ze doen maar wat, klooien maar wat aan voor mijn gevoel en dan krijg ik te horen dat er gevochten wordt om wie hem wil hebben..

Dan denk ik lekker professioneel. Laat mijn kindje rustig aan de gezichten wennen..

En dan die opmerkingen, o het is zeker je eerste kindje, lastig he loslaten, bladiebla

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 11:06

Over de voeding heb je alle recht van klagen.
Maar met wat klooien ze nog verder dan?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 11:10

Je switcht in je berichten nogal van tevreden naar boos enz..
Miss hier even rustig alles op rijtje zetten, want ik denk dat je heel geëmotioneerd bent en het misschien wel erg zwart wit ziet

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 11:11

Adem in adem uit.
Je bent jezelf helemaal gek aan het maken daar heb je alleen jezelf mee.

De voeding is idd apart. Al krijgt onze dochter ook wat ze wil. De ene keer drinkt ze 120 en de andere keer 240. Ze geeft zelf heel duidelijk aan wanneer ze genoeg gehad heeft.

Ik denk maar zo. Ze zullen echt wel weten wat ze doen (over het algemeen) ze zijn er voor opgeleid hebben een bak ervaring en zullen ook wel aan certificeringen moeten voldoen?

Misschien is de voeding puur een misverstand?

Vraag het maandag even na.
Niet te veel energie in stoppen nu dat levert alleen maar stress op :knuffel:

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 11:11

Echwel schreef:

Dat is dus echt een verschil met bv of KV.

De mijne dronk ook overdag tussen 8-17 3x 100ml.

Soms die derde keer niet eens en gaf ik hem zelf gelijk als ik thuiskwam.

Hij groeide als kool en was altijd tevreden dus had zeker wel genoeg.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 11:24

verootjoo schreef:
Echwel schreef:

Dat is dus echt een verschil met bv of KV.

De mijne dronk ook overdag tussen 8-17 3x 100ml.

Soms die derde keer niet eens en gaf ik hem zelf gelijk als ik thuiskwam.

Hij groeide als kool en was altijd tevreden dus had zeker wel genoeg.

Maar verootjoo, ik lees dat TS 1x 90-120 cc meegeeft over 3 zakjes verspreid. Dat vind ik persoonlijk ook wel beperkt. Ze geeft ook aan dat kindje ernaast kv mag, maar het is me niet helemaal duidelijk of personeel weet hoeveel en wanneer ze dat mogen aanbieden.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-20 11:26

Ik ben super tevreden met onze opvang voor ons zoontje.
Het is er heel huiselijk en ze hebben altijd een vast gezicht.
Tot 1 jaar geef je een schriftje mee hoe zijn ritme thuis is en hanteren ze dit ook zoveel mogelijk en na dat jaar (ongeveer) gaat hij mee in heet ritme van de opvang, dat gaat super en dat ritme hanteren we thuis dus ook.
Ik heb nog nooit echt gekke dingen opgemerkt, alles wordt gemeld of ik word geappt/gebeld als er echt iets is. Kindjes in de kleren in de slaapzak is bij hun en ook hier thuis normaal, alleen het broekje en sokken gaan uit.

TS heb je een schriftje meegegeven met zijn ritme van thuis, hoelaat hij wat/hoeveel moet krijgen, wanneer zijn slaapmomenten zijn etc?