"Mag ik het wachtwoord van de wifi?"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 19:52

Thioro schreef:
Ik zie het probleem niet echt.

Zelf vraag ik het nooit, op een avondje zou het hoogstuitzonderlijk zijn dat ik a) mijn phone uit m'n zak pak b) internet nodig zou hebben en c) ik geen 4g bereik heb.
Ook voor een weekend red ik het wel met m'n 4g, heb onbeperkt internet.

Mensen die bij mij komen vragen soms wel het wachtwoord. Om bvb de kinderen zoet te houden of omdat ze een paar dagen blijven en wifi handiger is.
Ik wijs ze de modem en dan mogen ze die ellenlange cijferlettercode helemaal zelf ingeven.
Ik stel nooit een eigen wifi wachtwoord in, gewoon wat op het stickertje staat. Kan toch niemand onthouden en enkel mensen in huis kunnen er aan.

Heb er verder ook helemaal geen privacy issues mee.

Ook nog nooit gemerkt dat ik daarna ineens meer te betalen had.

Het vetgedrukte deel, dat snap ik wel hoor. Met het zoet houden van de kinderen, daar heb ik het moeilijker mee. Hoezo heb je daar mijn wachtwoord voor nodig, denk ik dan, zijn er geen andere manieren? Ik sta sowieso wel niet erg bekend om mijn geduld met/begrip voor kinderen, daar ben ik me zéér van bewust :) Daar zal het zeker ook wel mee te maken hebben. Als ze mij om potloden vragen, geef ik die heel graag, vind het altijd heerlijk om te zien hoe ze zich zonder al die technologie kunnen bezig houden. Dat is dan weer een andere kwestie :D

JMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:55

Bij krijgen ze alleen het ww van het gasten wifi, ik wil niet dat vrienden en kennissen bij de bestanden op mijn NAS kunnen.
Gasten wifi kan ik desgewenst aan zetten als iemand wifi wil gebruiken en gaat daarna weer uit.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:56

We leven in 2020. Kinderen spelen niet alleen meer met potloden en kleurplaten, maar maken ook gebruik van de mogelijkheden die 2020 hun biedt :+

Dat jij dat vroeger niet hebt gehad, betekent niet dat deze generatie dat ook niet doet. We spelen ook niet meer met kaatsenballen of fietswielen met stokken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 19:58

SoofO schreef:
Ayasha schreef:
Geen enkele bundel is onbeperkt. Als je op een bepaalde hoeveelheid zit wordt het trager. Lees de kleine lettertjes maar.

Er zijn wel bundels die echt onbeperkt. :j In Duitsland tenminste wel, aangezien ik die heb. :+

Ja ik redeneer nu wel even vanuit België. Echt onbeperkt is hier geen enkele particuliere bundel. Vanaf een bepaald limiet wordt het trager. Dat limiet is dan vaak dusdanig hoog dat men daar normaal echt niet aan komt maar goed, het feit blijft dat het dus niet onbeperkt is dan. :D
Hoe dat met andere landen zit weet ik idd niet.

ingvdh

Re: "Mag ik het wachtwoord van de wifi?"

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:15

Ik snap niet wat het probleem is hoor, je tilt er wel erg zwaar aan.

Wachtwoorden hebben verschillende functies, het zijn net deuren, de ene deur geeft toegang algemenere dingen zoals jouw Wi-Fi-netwerkvoorziening en het andere beschermd jouw persoonlijke gegevens.
De ene deur staat altijd open voor vrienden en de andere blijft gewoon dicht voor iedereen behalve jouzelf.

Desnoods maak je een gastnetwerk met wachtwoord aan en klaar.
Het heeft niet met privacy te maken. Met het WiFi wachtwoord hebben ze niet in ene toegang tot jouw bankrekening.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:19

LWDaisy schreef:
Het vetgedrukte deel, dat snap ik wel hoor. Met het zoet houden van de kinderen, daar heb ik het moeilijker mee. Hoezo heb je daar mijn wachtwoord voor nodig, denk ik dan, zijn er geen andere manieren? Ik sta sowieso wel niet erg bekend om mijn geduld met/begrip voor kinderen, daar ben ik me zéér van bewust :) Daar zal het zeker ook wel mee te maken hebben. Als ze mij om potloden vragen, geef ik die heel graag, vind het altijd heerlijk om te zien hoe ze zich zonder al die technologie kunnen bezig houden. Dat is dan weer een andere kwestie :D

Dat die kinderen zoet op een schermpje zitten te staren is zeer bevorderlijk voor mijn geduld/begrip voor kinderen :+ .

Dàt ze daar überhaupt een schermpje voor nodig hebben vind ik ook wel iets van maar verkies het toch nog boven een riddergevecht met bezems op de trap od tijdens een avondje met vrienden bij mij thuis.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:25

Ik heb hier serieus nog nooit over na gedacht dat mensen dat asociaal vinden. |(

Misschien ook een generatie dingetje.. Moet zeggen dat ik het niet heel vaak vraag maar wel bij familie en vrienden.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:31

verootjoo schreef:
We leven in 2020. Kinderen spelen niet alleen meer met potloden en kleurplaten, maar maken ook gebruik van de mogelijkheden die 2020 hun biedt :+

Dat jij dat vroeger niet hebt gehad, betekent niet dat deze generatie dat ook niet doet. We spelen ook niet meer met kaatsenballen of fietswielen met stokken.

Precies dit dus...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:32

Ik vind ook dat je wel erg overdrijft ts. :=

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:41

Vrienden mogen het van mij wel vragen. Ik heb niet een wachtwoord dat ik vaker gebruik en ook niet een die mensen uit hun hoofd gaan leren. Komt echter weinig voor. Maar toen we een keer spelletjes gingen doen waarbij je moest inloggen met eigen mobiel bv is het wel handig dat via WiFi te doen. Was het een ww die ik vaker gebruik is het wat anders. Maar dan moet je dat gewoon ff wijzigen in iets wat visite wel mag zien en weten

Wat ik wel heel onbeleefd vond was m'n buurman. Of hij het wachtwoord mocht zodat z'n kinderen er gebruik van konden maken. Ik heb gezegd dat hij maar een abonnement voor ze moet kopen of dat ze naar de bibliotheek of Mac moesten gaan, maar dat in absoluut hen er niet op wilde hebben.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 13-10-20 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:42

Als ik ergens regelmatig en voor een langere tijd ben, vraag ik wel om de wificode hoor. Ik neem aan dat het niet je meestgebruikte wachtwoord is, dus ik zie er geen probleem in.

Zodan Tancreda, dat vind ik echt heel bijdehand.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-20 20:49

Maartje1990 schreef:
Ik vind ook dat je wel erg overdrijft ts. :=

Omdat ik vind dat een wachtwoord, éénder welk wachtwoord, iets privé is?
Dat mag jij vinden hoor, dat vind ik niet erg. Ik stel de vraag hier, omdat ik merk dat niet iedereen er zo over denkt, en dat is wat mij betreft oké :j Het is en blijft een wachtwoord - de discussie gaat er voor mij om dat men het doodgewoon vind om een wachtwoord te vragen. Dat vind ik duidelijk niet. Ergens gaandeweg is het normaal geworden, dat wachtwoord van de wifi vragen, die memo heb ik duidelijk gemist :D Ik geef het dus wel altijd, het is iets van deze tijd en sociaal is het aanvaard, maar imo is het een wachtwoord, en ik vind het nogal apart dat men dat zomaar vraagt. Ik vraag anderen niet om wachtwoorden, van eender wat :+

Verootjoo daar heb je gelijk in hoor. Ze maken idd gebruik van de mogelijkheden die 2020 te bieden heeft, en daar is niks mee mis. Ik maakte als kind ook gebruik van de mogelijkheden die de technologie mij te bieden had, zoals de gameboy, die vond ik ook leuker dan een jojo :j

Peuk Het kan idd een generatiedingetje zijn - maar zo heel oud ben ik niet, denk ik :+ Ik ben 31 jaar, geboren in 1989. Ik had als 12-jarige een gsm (zonder kleurenscherm en zonder internet haha), een MP3-speler, een computer met internet, ... Oude stempel, dat dan misschien wel weer, daar ben ik me ook wel van bewust.

Thioro dat geef ik ook meteen toe haha, ze zitten idd rustig en vrij stil naar dat schermpje te staren, dus ik zie er wel degelijk de voordelen van in hoor :D Maar stiekem vind ik het wel jammer dat er geen kampen meer gebouwd worden (al wil ik nu ook weer niet dat ze die bij mij in de woonkamer bouwen), maar dat is een andere discussie :) Dat schermpje had ik ook met mijn gameboy en tamagotchi natuurlijk - maar daar hoefde ik niemand zijn wachtwoord voor te vragen, en daar gaat het om in deze discussie - men vraagt om een wachtwoord, en ik ben dan zo iemand die denkt "een wachtwoord is privé", blijkbaar ben ik een uitzondering :)

Ingvdh Bwa, zwaar aan tillen - ik heb er mijn mening over, dat zeker wel. Maar ik sta ook open voor anderen hun mening, en ik geef het wachtwoord wel wanneer het gevraagd wordt hoor. Ik vind het gewoon nogal apart dat het sociaal zo aanvaard is om zomaar wachtwoorden te vragen :) Zeker omdat ik het zelf nooit doe. En wij hebben idd een gastennetwerk, daar heb ik onze provider niet eens om moeten vragen, dat kregen we er gewoon bij bij de aansluiting :) Ik vind het een mooie oplossing op die manier, maar ik blijf het apart vinden dat men een wachtwoord vraagt, ik zal er dan wel zwaarder aan tillen dan een ander, dat kan :)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:51

marleen_88 schreef:
Als ik ergens regelmatig en voor een langere tijd ben, vraag ik wel om de wificode hoor. Ik neem aan dat het niet je meestgebruikte wachtwoord is, dus ik zie er geen probleem in.

Zodan Tancreda, dat vind ik echt heel bijdehand.

Ja echt he.... Ik ook. Ik was ook niet zo aardig.... :o

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 20:58

Jeetje, wat een drukte om niks zeg. Als je je wifi wachtwoord zo privé vindt dan geef je het toch gewoon niet weg.

Al mijn vrienden hebben mijn wifi al eens ingevoerd en zitten er dus automatisch al op wanneer ze langskomen. Maar wij streamen dus ook vaak dingen naar de tv, of zitten met laptops tegenover elkaar te werken, dus vind het heel logisch dat ze toegang tot mijn wifi hebben.

De redenering dat kinderen maar moeten kleuren of buitenspelen is ook een beetje ouderwets, niet? Elke generatie vindt dat de generatie na hen verpest is en zich met verderfelijke dingen bezig houdt :+ Voor kinderen is internet gewoon leuk, zoals de gameboy dat vroeger voor jou was. Nee, ik snap deze discussie echt niet. Als je voor je wifi gewoon een apart wachtwoord hebt dat je nergens anders voor gebruikt is er toch niets aan de hand?

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 21:04

Wij hebben hier zoals eerder genoemd, een speciaal gasten account voor andere mensen buiten ons huishouden.

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 21:16

LWDaisy schreef:
Met het zoet houden van de kinderen, daar heb ik het moeilijker mee. Hoezo heb je daar mijn wachtwoord voor nodig, denk ik dan, zijn er geen andere manieren? Ik sta sowieso wel niet erg bekend om mijn geduld met/begrip voor kinderen, daar ben ik me zéér van bewust :) Daar zal het zeker ook wel mee te maken hebben. Als ze mij om potloden vragen, geef ik die heel graag, vind het altijd heerlijk om te zien hoe ze zich zonder al die technologie kunnen bezig houden. Dat is dan weer een andere kwestie :D

Wat heb jij er nou mee nodig hoe een ander z'n kind zoet houdt? :? Zet je ze ook een schaaltje paprika's voor als ze van de ouders wel een koekje mogen? Wat een bemoeienis zeg.

Bij vrienden die vaak over de vloer komen vind ik het geen rare vraag, dan zou ik het zelfs aanbieden. Ook van mensen met kinderen vind ik het zeker geen rare vraag, al zet ik zelf vaak m'n hotspot aan.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 21:22

Ik vind je reactie wel vreemd. Je geeft mensen je wachtwoord, dus het lijkt alsof je alles oké vindt, maar achter hun rug om veroordeel je die mensen als associaal. Ik zou me echt ontzettend onprettig voelen als ik dat hier terug zou lezen. Wees dan wat eerlijker en zeg gewoon dat je dat niet wil.
Ik had er nooit over nagedacht dat mensen zoiets associaal zouden kunnen vinden. Ik woon in een gebied net nauwelijks bereik, dus ik snap het heel goed als mensen die hier komen mijn wifi willen gebruiken. En niet iedereen heeft het even breed en kan zichzelf een onbeperkt abonnement veroorloven.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 21:22

ingvdh schreef:

Wachtwoorden hebben verschillende functies, het zijn net deuren, de ene deur geeft toegang algemenere dingen zoals jouw Wi-Fi-netwerkvoorziening en het andere beschermd jouw persoonlijke gegevens.
De ene deur staat altijd open voor vrienden en de andere blijft gewoon dicht voor iedereen behalve jouzelf.

Het heeft niet met privacy te maken. Met het WiFi wachtwoord hebben ze niet in ene toegang tot jouw bankrekening.

Ja he, als ik iemand genoeg vertrouw om hem op m'n bank te laten zitten en naar het toilet te gaan, mag ie ook op m'n wifi :=

Ik ken een paar mensen die echt zo weinig geld hebben dat ze op hun tweedehands telefoon geen bundel hebben dus dat ze echt afhankelijk zijn van Wifi. Ja hoor, prima. Daarnaast zijn hier vaak mensen over de vloer die op m'n katten passen als ik er een nachtje niet ben, die mogen ook op wifi, kunnen ze filmpjes op hun telefoon kijken terwijl mijn haarballen bij ze op schoot liggen :j
Vind het losstaan van op je telefoon kijken, als iemand dat steeds doet zeg ik er toch wel wat van, of diegene nu op m'n wifi zit of niet.

Ik heb ook heel hard mijn best gedaan om een grappige modemnaam en wachtwoord in te stellen _O- Dat mogen de mensen wel weten hoor.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 21:26

Magrathea schreef:
ingvdh schreef:

Ja he, als ik iemand genoeg vertrouw om hem op m'n bank te laten zitten en naar het toilet te gaan, mag ie ook op m'n wifi :=

Ik ken een paar mensen die echt zo weinig geld hebben dat ze op hun tweedehands telefoon geen bundel hebben dus dat ze echt afhankelijk zijn van Wifi. Ja hoor, prima. Daarnaast zijn hier vaak mensen over de vloer die op m'n katten passen als ik er een nachtje niet ben, die mogen ook op wifi, kunnen ze filmpjes op hun telefoon kijken terwijl mijn haarballen bij ze op schoot liggen :j
Vind het losstaan van op je telefoon kijken, als iemand dat steeds doet zeg ik er toch wel wat van, of diegene nu op m'n wifi zit of niet.

Ik heb ook heel hard mijn best gedaan om een grappige modemnaam en wachtwoord in te stellen _O- Dat mogen de mensen wel weten hoor.

Routers of rohan? :)) wij hebben obi Lan kanobi mijn broer heeft Michiel de router :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 21:33

Als wifiwachtwoorden echt zo geheim zouden moeten blijven, zou de gemiddelde provider ze niet op een sticker op de router printen, lijkt me. De meeste mensen veranderen dat wachtwoord immers ook niet. Blijkbaar is het toch van iets andere orde dan je pincode, want die print je bank nou net weer niet op je pinpas. :D

Ik zie ook echt het probleem niet zo. Wat Magrathea zegt, als ik mensen genoeg vertrouw om op de bank te komen zitten, naar de wc te gaan en - och, heden! - zelfstandig hun drinken uit de koelkast mogen pakken, mogen ze ook op m'n wifi.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 21:33

Heb ooit eens 2 meiden aan de deur gehad die ik niet kende en het wi-fi wachtwoord vroegen :')

Nee ik vind het niet perse een onbeleefde vraag (nou toen wel hoor), maar die vraag wordt ook niet zozeer vaak gesteld. Als ik bijvoorbeeld ergens regelmatig ga babysitten, dan vraag ik wel de wifi om bijvoorbeeld huiswerk te maken als de kindjes slapen. Als ik een keer bij een vriendin ga slapen of zo durf ik ook wel de wifi vragen, maar als ik gewoon ergens bij iemand thuis kom vraag ik nooit de wifi. Dan hoor je ook gewoon niet op je gsm te zitten. Zo wel, dan kijk ik gewoon even via 4G.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 21:49

petraaken schreef:
Poekkie schreef:
Ik vraag er gewoon naar en ik geef ook gewoon spontaan mijn ww als ik zie dat ze hier hun mobiele databundel aan het opgebruiken zijn. Voor mij is dat gewoon normaal, nooit op gekomen dat mensen dat onbeleefd zouden vinden.

Als jij je wachtwoord geeft aan vreemden in je huis die er niet wonen geef je ze wel mooi de kans om je te hacken.

Er zit niet voor niets een wachtwoord op die dingen hé.

Ik vertrouw mijn vrienden wel genoeg om niet te vrezen dat ze mijn wifi hacken.

En zelfs als ze dat doen... je denk dat ze dan via de wifi kunnen zien welke paswoorden ik ingeef ofzo?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 21:53

Ja. En je internetgeschiedenis, wat je downloadt, welke berichten je stuurt, je bestanden, alle aangesloten apparaten zijn toegankelijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 21:55

Ik heb het zelf nooit gevraagd. Het is mij wel eens gevraagd en toen heb ik het niet gegeven. Als je niet even zonder internet kan dan zorg je zelf maar voor een goede bundel.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-20 21:57

_San87_ schreef:
Ja. En je internetgeschiedenis, wat je downloadt, welke berichten je stuurt, je bestanden, alle aangesloten apparaten zijn toegankelijk.

Nou ik weet niet welke geheime sites ik mis , maar als mensen echt mijn geweldig interessante internetgeschiedenis willen weten, hoeven ze me daarvoor zelfs niet stiekem te hacken hoor :') Ik hoop alleen maar dat ze dan die stomme updates ook even voor me overnemen als ze dan toch bezig zijn :')