Bianca41 schreef:Zibro's zijn slecht voor je gezondheid en mogen maar een paar uur gebruikt worden. Ze produceren vocht en je kan er zelfs ziek van worden.Dat lijkt me persoonlijk niet ideaal voor iemand die al ziek is. Wij wilden ze tijdens het verbouwen ook gebruiken maar zijn er daardoor afgestapt.
https://kassa.bnnvara.nl/vraag-beantwoo ... dit-gezond
De eerste link toegevoegd die ik vinden kon maar er zijn er meer...
Als een simpel kacheltje serieus vocht zou kunnen produceren, zouden we geen waterputten graven in droge Afrikaanse gebieden, maar gewoon een paar van die apparaten neerzetten. En dan was de uitvinder van dat apparaat financieel binnen. Hoppa, droogteprobleem opgelost.
Geen enkel apparaat produceert vocht. Ze verbruiken het wél. De vloeistof die erin gaat verdampt bij de verbranding, en die damp moet ergens heen. Net als wanneer je water kookt, doucht, etc.
Ik heb het even uitgezocht, maar met een dag stoken verbruik je ongeveer 2 liter.
Dat is net zoveel vocht in je huis als met een extra persoon (want wij 'produceren' ook ongeveer die hoeveelheid vocht op een dag, vandaar het advies om ongeveer 2 liter te drinken. Dan vul je het weer aan).
Dus of je neemt een kachel, of een kind, of een stevige douchebeurt. Netto zo'n beetje hetzelfde effect.
Ongeveer hetzelfde geldt overigens voor dat zuurstof-verhaal. Bij elk verbrandingsproces (kachel, kaarsen, gasfornuis, geiser etc) wordt zuurstof verbruikt. Net als dat elk persoon of dier in je huis zuurstof verbruikt. En dus is ventileren sowieso een noodzaak, en die noodzaak is groter naarmate het verbruik groter is. Dus ja, ventileren.
Maar dat geldt dus niet alleen voor zo'n kachel.
.
, ik vind de prijs ook heel fijn, was 70 euro , en ze zijn veilig in gebruik, vond die kacheltjes toch wat eng in een oud huis.