Buurkind speelt alleen maar hier

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

anonyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-20 17:57

ista schreef:
Goede1986 schreef:
Het is een verjaardag. Allemaal familie komt. Mijn zoon is het enige kind dat speciaal is uitgenodigd op de verjaardag zelf, ik weet niet of mijn zoon word uitgenodigd voor zijn kinderfeestje.

Ik vind dat ongemakkelijk voor mijn zoon in een huis vol familie zitten die hij niet kent. Zo close/familiair zijn we niet. Dus ik ben blij dat hij niet wilde. Hij houd helemaal niet van vreemde mensen om zich heen.

Een huis vol zal wel meevallen toch? Er mogen maar 3 mensen van buiten het huishouden langskomen tegelijkertijd.

dat daargelaten, daar bemoei ik me niet mee
Laatst bijgewerkt door anonyme op 08-10-20 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 17:59

pillow schreef:
Het is niet leuk van jou zoon om nee te zeggen, en erg sneu voor het buurjongetje die het ws al niet erg fijn heeft. Ik zou hem daar zeker op wijzen en hem er naar toe sturen. Hij zal later ook wel eens dingen moeten doen die hij niet leuk vindt, kun je hem dat gelijk even leren.
Dus haar zoon moet zich maar doodongelukkig voelen om een ander blij te maken? Voor het buurjongetje inderdaad heel sneu, maar dit is niet de verantwoordelijkheid voor ts of haar zoon. Wel vind ik het zelf belangrijk om aan te leren duidelijk te zijn. Dat voorkomt veel teleurstellingen.

anonyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-20 18:02

noviceh schreef:
pillow schreef:
Het is niet leuk van jou zoon om nee te zeggen, en erg sneu voor het buurjongetje die het ws al niet erg fijn heeft. Ik zou hem daar zeker op wijzen en hem er naar toe sturen. Hij zal later ook wel eens dingen moeten doen die hij niet leuk vindt, kun je hem dat gelijk even leren.
Dus haar zoon moet zich maar doodongelukkig voelen om een ander blij te maken? Voor het buurjongetje inderdaad heel sneu, maar dit is niet de verantwoordelijkheid voor ts of haar zoon. Wel vind ik het zelf belangrijk om aan te leren duidelijk te zijn. Dat voorkomt veel teleurstellingen.

Ja dat duidelijk zijn is iets wat hij ook mket leren, misschien was in dit geval niet een juiste reactie.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 18:03

noviceh schreef:
pillow schreef:

Het enige wat TS evt had kunnen zeggen tegen haar zoon was: Zullen wij anders samen daar een cadeautje brengen en een taartje eten? Het is wel leuk voor het buurjongetje om wat te krijgen.
Maar haar relatie met de buurvrouw is al niet goed.. dus is waarschijnlijk geen optie.

anonyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-20 18:04

noviceh schreef:
pillow schreef:

Het is ook vooral een heel sneu verhaal geworden omdat zijn moeder deze vriendschap in geen enkele zin heeft begrensd of geremd de afgelopen periode, maar juist gestimuleerd en als enige vriendschap optie heeft gepresenteerd. vanwege de corona en de toen strenge regels mocht het buurjongetje alleen in onze tuin met onze kinderen spelen. Oa hierdoor heeft haar zoon zich verloren in een vriendschap die niet gelijkwaardig is/was.

anonyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-20 18:08

[/quote]
Het enige wat TS evt had kunnen zeggen tegen haar zoon was: Zullen wij anders samen daar een cadeautje brengen en een taartje eten? Het is wel leuk voor het buurjongetje om wat te krijgen.
Maar haar relatie met de buurvrouw is al niet goed.. dus is waarschijnlijk geen optie.[/quote]

Klopt mijn relatie met haar is ook niet goed, dat is idd geen optie.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 20:56

noviceh schreef:
pillow schreef:

Doodongelukkig zal wel wat meevallen in zo'n kort poosje.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:20

pillow schreef:

Wat een onzin, kind mag zelf weten wie hij als vriendje wil.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 21:24

pillow schreef:

Maar kom nou toch. Sneu voor dat jongetje ja, maar daar hoeft de zoon van TS zijn leven toch niet op aan te passen? Ik zeg ook weleens nee tegen een verjaardag omdat ik andere plannen had, hoor.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:05

Naar aanleiding van jouw berichten, TS, heb ik het idee dat jouw zoontje eigenlijk alleen is gaan spelen met het buurjongetje omdat hij niets anders kon tijdens de lockdown. Maar nu jouw zoon weer met zijn eigen vrienden, die cognitief op zijn niveau zitten en daardoor zijn gelijke zijn, kan spelen, verkiest hij hun boven het buurjongetje. Dat is logisch, maar voor het buurjongetje is het waarschijnlijk een beetje teleurstellend en snapt hij niet dat die grote, stoere jongen waar hij het (voor hem) héél leuk mee heeft gehad de afgelopen maanden, opeens niet meer "met hem wil". Met als gevolg dat hij het zélf maar gaat opzoeken.

Dit soort situaties komen veel voor op deze leeftijd en zijn heel normaal, zelfs wenselijk want op deze manier leren kinderen omgaan met teleurstelling en afwijzing op een passende manier.

Er is vaak voorgesteld om met de moeder te gaan praten, maar persoonlijk vind ik dat niet echt nodig. :o Ik denk dat je dit prima met de buurjongen zelf kunt oplossen. Wel mag je naar mijn mening duidelijker naar hem zijn.

De volgende keer zeg je tegen hem: "Lieverd, luister. Je mag bij ons in de tuin spelen, maar alléén als [zoon] dat ook wil. Dat ga je eerst vragen aan de voordeur. Als hij nee zegt dan probeer je het morgen weer. Dat spreken we nu af." Duidelijk stappenplan, zegt wat hij wél moet doen i.p.v. niet moet doen, geen ruimte voor discussie.
Komt hij weer achterom zonder te bellen? Achterdeur open en vragen: Weet je nog wat we hebben afgesproken? (Laat het hem zelf maar vertellen en/of doen.)
Aanbellen als je zoon er niet is? Zeggen dat zoon er niet is en hij het morgen weer kan proberen.
Toch tweede keer aanbellen? Zelf de deur opendoen en vragen: Weet je nog wat we hebben afgesproken?

Als het goed is dan raakt vanzelf de lol wel van het langskomen af. Tegelijkertijd leert jouw zoon nee zeggen. ;)

SoofO

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 22:11

Waarom zou je in deze corona tijd op verjaardagsvisite gaan bij iemand waarmee je eigenlijk geen contact wilt hebben? := :=

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 08:27

Goede1986 schreef:
LWDaisy schreef:

Dan nog :)
Het gaat om een buurkindje - daar heb jij (en jouw zoon) geen verplichtingen naartoe. Als het om een neefje zou gaan, zou dat imo anders liggen. Maar hier gaat het over een buurkind, en je zoon mag (imo) zelf beslissen of hij die wel of niet als vriendje wilt. Jouw zoon vind het buurjongetje niet zo leuk om mee te spelen, en dat mag ook gewoon, én hij had al afgesproken met andere vriendjes.

Voel je niet schuldig omdat jouw zoon niet wilt gaan.
Leer hem om dit netjes te zeggen :)

Hij is natuurlijk ook nog jong he, jouw eigen zoontje. Hij zal het zelf wss ook niet makkelijk vinden om nee te zeggen. Maar in dit geval mag het gewoon, dus is dit voor hem een goede kans om te leren :)
Ja dat klopt dat moet hij leren

anonyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 08:32

silverdapple schreef:
Naar aanleiding van jouw berichten, TS, heb ik het idee dat jouw zoontje eigenlijk alleen is gaan spelen met het buurjongetje omdat hij niets anders kon tijdens de lockdown. Maar nu jouw zoon weer met zijn eigen vrienden, die cognitief op zijn niveau zitten en daardoor zijn gelijke zijn, kan spelen, verkiest hij hun boven het buurjongetje. Dat is logisch, maar voor het buurjongetje is het waarschijnlijk een beetje teleurstellend en snapt hij niet dat die grote, stoere jongen waar hij het (voor hem) héél leuk mee heeft gehad de afgelopen maanden, opeens niet meer "met hem wil". Met als gevolg dat hij het zélf maar gaat opzoeken.

Dit soort situaties komen veel voor op deze leeftijd en zijn heel normaal, zelfs wenselijk want op deze manier leren kinderen omgaan met teleurstelling en afwijzing op een passende manier.

Er is vaak voorgesteld om met de moeder te gaan praten, maar persoonlijk vind ik dat niet echt nodig. :o Ik denk dat je dit prima met de buurjongen zelf kunt oplossen. Wel mag je naar mijn mening duidelijker naar hem zijn.

De volgende keer zeg je tegen hem: "Lieverd, luister. Je mag bij ons in de tuin spelen, maar alléén als [zoon] dat ook wil. Dat ga je eerst vragen aan de voordeur. Als hij nee zegt dan probeer je het morgen weer. Dat spreken we nu af." Duidelijk stappenplan, zegt wat hij wél moet doen i.p.v. niet moet doen, geen ruimte voor discussie.
Komt hij weer achterom zonder te bellen? Achterdeur open en vragen: Weet je nog wat we hebben afgesproken? (Laat het hem zelf maar vertellen en/of doen.)
Aanbellen als je zoon er niet is? Zeggen dat zoon er niet is en hij het morgen weer kan proberen.
Toch tweede keer aanbellen? Zelf de deur opendoen en vragen: Weet je nog wat we hebben afgesproken?

Als het goed is dan raakt vanzelf de lol wel van het langskomen af. Tegelijkertijd leert jouw zoon nee zeggen. ;)

Dat klopt hij kan nu weer met zijn eigen vrienden spelen, hij verkiest hun boven het buurjongetje. Dat teleurstellend voor het buurjongetje aan de andere kant, is het sinds we hier wonen altijd zo geweest dat mijn zoon niet met hem wil spelen, hij vond de opdringerigheid toen ool vervelend. Jongetje was opdringerig en moeder naar mij toe, waardoor ik weer tegen mijn zoon zei ach speel toch een keer met hem. Kreeg vaak berichtjes van moeder met allemaal ideeen en manieren om ze wel samen aan het spelen te krijgen. En na heel vaak nee hij wil niet, toch doorgaan zeg maar. Maar ik ga het idd met het jongetje bespreken op bovenstaande manier.

meggiemeg

Re: Buurkind speelt alleen maar hier

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 09:36

Het is heel hard maar ook zo jong moeten ze dat leren. Ik zie het hier in de buurt ook. Een van de buurtkinderen ligt ook niet goed in de groep met andere buurtkinderen (die zijn dan weer allemaal neefjes en nichtjes van elkaar), de jongen is te lomp en grof taal gebruik, daardoor laten de andere hem links liggen, mag hij dan wel een keer mee spelen gaat hij over de top en zijn ze er weer direct klaar mee. Hij is ook brutaal naar volwassenen toe dus ik kan me er wel wat bij voorstellen. Ook hij zal het moeten leren hoe zich te gedragen bij anderen, net als het buurkind bij TS, nee is nee en ja is ja en niet een nee ombuigen naar een ja (of proberen elke keer weer) om toch zijn zin te krijgen. Zo werkt het later op ook niet.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 09:41

meggiemeg schreef:
Het is heel hard maar ook zo jong moeten ze dat leren. Ik zie het hier in de buurt ook. Een van de buurtkinderen ligt ook niet goed in de groep met andere buurtkinderen (die zijn dan weer allemaal neefjes en nichtjes van elkaar), de jongen is te lomp en grof taal gebruik, daardoor laten de andere hem links liggen, mag hij dan wel een keer mee spelen gaat hij over de top en zijn ze er weer direct klaar mee. Hij is ook brutaal naar volwassenen toe dus ik kan me er wel wat bij voorstellen. Ook hij zal het moeten leren hoe zich te gedragen bij anderen, net als het buurkind bij TS, nee is nee en ja is ja en niet een nee ombuigen naar een ja (of proberen elke keer weer) om toch zijn zin te krijgen. Zo werkt het later op ook niet.

Akkoord! Het is jammer voor die kinderen, maar het is een wijze les voor later. Als die nu geleerd kan worden, hebben ze er later des te meer aan :)

anonyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 10:56

Ik vind het ook raar dat moeder zegt tegen mij dat mijn zoon gezegd zou hebben dat hij kwam op zijn verjaardag. Verzint haar zoon dat dan en waarom doet hij dat, misschien begrijp ik het niet goed en past dat bij de leeftijd. Jongetje is 7 jaar geworden.

Het ging zo:

Buurvrouw:
Ha, pietje is donderdag jarig en zou het leuk vinden als jantje uit school taartje komt eten.. hoor wel. groetjes, buurvrouw (doet jullie bel het niet? Wilde pakketje ophalen)

Ik:
Jullie bel doet het ook niet, staat voor jullie deur.
Over donderdag, is er dan meer bezoek of komt alleen jantje?

Buurvrouw:
Haha klopt! bedankt!
M zusje komt en misschien m schoonma.

Ik:
Jantje is niet zo van de ombekende gezichten dus hij is niet zo enthousiast ik wacht het even af morgen.

Buurvrouw:
Is prima hoor! Hij heeft ze wel vaker gezien

Ik:
Dag buurvrouw
Jantje wil niet komen morgen, hij wil liever met klasgenootjes spelen.
Spijt me voor pietje. Wel een fijne verjaardag.
Groeten annemarie

Buurvrouw:
Ha Annemarie, niks aan te doen. Pietje zal het jammer vinden, vandaag had Jantje namelijk nog gezegd dat hij kwam. Maar je kan hem moeilijk verplichten dank je! Gaat vast lukken.. 7 jaar alweer, waar blijft de tijd groetjes!

Ik:
Misschien had hij gezegd, stond er zelf bij
Fijne dag morgen.

Buurvrouw:
Oh oké ja dank je!

Komt op mij niet goed over dit verhaal.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:00

Maak het ook niet groter en moeilijker als dat het is. Je zoon wil niet en dus gaat hij niet.
Wat er allemaal is gezegd maakt niet zoveel uit.

anonyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 11:02

Cayenne schreef:
Maak het ook niet groter en moeilijker als dat het is. Je zoon wil niet en dus gaat hij niet.
Wat er allemaal is gezegd maakt niet zoveel uit.

Ja daar heb je misschien wel een punt, denk dat het ook een opeenstapeling is van dingen bij mij.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:11

Phoe TS, je maakt het jezelf, je kind en de buurvrouw wel moeilijk hoor als ik het zo lees.

Gewoon kort en bondig, zakelijk houden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:19

Ik denk dat TS het korter houdt dan dat de buurvrouw het doet, die haalt er van alles bij, plus dat TS ook voor haar/haar zoon opkomt door de buurvrouw te corrigeren met hij had misschien gezegd stond er zelf bij, buurvrouw probeert gewoon over TS heen te lopen door dingen te zeggen. Dat gaat simpelweg niet werken. Als de klik er niet is van 2 kanten gaat het niet een innige gezellige band worden, dan kan je maar beter wat afstand bewaren en het op die manier wel goed houden zodat je bij dringende dingen voor elkaar klaar wilt staan en zoals nu een pakje aan nemen, is veel belangrijker dan zoals het nu gaat, dit gaat straks ontploffen in totaal niets meer willen doen laat staan groeten.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:19

Ben ik de enige die het gewoon een normaal whatsapp gesprek vind? TS zegt precies waar het op staat, en de buurvrouw reageert daar gewoon normaal op. Niks raars of vage bijbedoelingen komt het op mij over hoor :o

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:23

Otti1977 schreef:
alice0cullen schreef:
Is het niet raadzaam om misschien eens contact op te nemen met iets als veilig thuis. Ik wil niet zeggen dat die kinderen mishandeld worden of iets maar het lijkt mij niet normaal dat een kind van 6 liever alleen bij de buren in de tuin zit dan thuis.

Het niet geven van een opvoeding is eigenlijk ook een soort van mishandeling want als die niet meer kan uitwijken naar jou tuin, waar gaat die dan heen? Als moeder de zorg niet aankan van de kinderen heeft ze daar misschien hulp bij nodig zodat de kinderen daar wat meer grenzen hebben. Het is wel een lastige situatie lijkt me. Want enerzijds zit jij niet te wachten op een extra kind om het zo te zeggen, en hij zoekt waarschijnlijk een soort uitlaatklep.

Ik reageer even als stille meelezer. Niet zomaar veilig thuis inschakelen.. dat hebben mijn buren mij aangedaan.. wat een k.. traject om niets... echt dat raad ik niemand aan..

Ik ken ook iemand waarvan de kinderen de dupe werden van opvoedings vooroordelen... resultaat: aangaande het onderzoek (ouders hadden de schijn tegen door lichte handicap) waren de kinderen uit huis geplaatst, en ... werden notabene in het opvangtehuis seksueel misbruikt!

Ouders werden door de rechter in het gelijk gesteld, kregen hun kinderen weer terug, maar wel beschadigd dus...

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:24

Wat is er mis met: Sorry, het wordt me te druk, ik trek het even niet, liever een andere keer, fijne dag nog, doeiiiiiiiii.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 11:26

rien10 schreef:
In gesprek blijven met de moeder, dat is het enige.
Als vaste afspraken niet kunnen, wel bijvoorbeeld de afspraak "eerst aanbellen, dan krijg je ja of nee te horen" maken. Je zal op de een of andere manier een grens, een afspraak moeten maken.

Zoiets ja. Hoeft niemand zich beledigd om te voelen, en het is altijd beter dan te wachten tot TS het zat is, ontploft en dan dingen gaat zeggen die wel verkeerd opgevat worden. :j

anonyme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-20 12:47

meggiemeg schreef:
Ik denk dat TS het korter houdt dan dat de buurvrouw het doet, die haalt er van alles bij, plus dat TS ook voor haar/haar zoon opkomt door de buurvrouw te corrigeren met hij had misschien gezegd stond er zelf bij, buurvrouw probeert gewoon over TS heen te lopen door dingen te zeggen. Dat gaat simpelweg niet werken. Als de klik er niet is van 2 kanten gaat het niet een innige gezellige band worden, dan kan je maar beter wat afstand bewaren en het op die manier wel goed houden zodat je bij dringende dingen voor elkaar klaar wilt staan en zoals nu een pakje aan nemen, is veel belangrijker dan zoals het nu gaat, dit gaat straks ontploffen in totaal niets meer willen doen laat staan groeten.

Dat ja. Daar ben ik soms ook bang van. Hun bel doet het al heel lang niet, ik neem pakjes voor haar aan terwijl ze gewoon
thuis is, nooit moeilijk om gedaan maar op deze manier doe ik het niet meer van harte, zo komt er elke keer wat meer afstand die zeg maar niet normaal is om die te voelen bij buren.