Carpoolkosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joltsje

Re: Carpoolkosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:24

hey ts. ik zou vooral kijken wat haalbaar is.
niet doen omdat je ouders het vinden, daar is je vriendin te kostbaar voor.

kun je niet gewoon zeggen 4 euro per rit?
of normaal is 19 cent per kilometer, daar de helft voor.
je moet natuurlijk niet alles doorbelasten,maar de helft van de wegengeld op de dagen dat ze meerijdt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-20 17:26

mvdende schreef:
Want als je "Alleen maar" 3x 90 km per week rijdt, is een diesel veel duurder om te rijden als benzine. Het omslagpunt ligt op zn 25.000km per jaar waarboven diesel interessant gaat worden. Alles daaronder is een benzine echt een stuk goedkoper.

Dat geldt voor als je een nieuwe(re) koopt en de afschrijving meerekent.
Bij mijn Mondeo wagon (2006) lag het verschil bij 1000 km per maand.
Heb je een zuiniger diesel dan is het omslagpunt nog eerder.

Die 1000 km reed ik voor mijn werk.. dus alles daarboven waren dan mooi extra goedkoop gereden km's.
Ik ben van 5 dagen 50km per dag voor mijn werk, naar 3 dagen gegaan en toen de diesel vervangen moest worden ben ik voor een benzine gegaan.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:48

Wat een gierigheid :') Sorry maar wtf?
Ik snap dat je er wat voor wilt maar ik zou gewoon lekker alleen brandstof doen. Ik rijd gemiddeld voor brandstof zo'n 10 cent per kilometer dus dat bereken ik gewoon als ik de brandstof deel. Zou de situatie anders vinden als je met moeite rond kan komen dan zou ik als goede vriendin ook prima wat meer betalen :j

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 11:58

Net zoals de meesten zou ik ook enkel de brandstof door de helft doen. Dat lijkt me heel redelijk :)

Wegenbelasting zou ik niks mee doen. Die betaal je sowieso wel, met of zonder bijrijder in de auto.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 12:17

Aan de andere kant is het ook niet heel netjes van die vriendin dat ze het niet zelf voorgesteld heeft om mee te betalen.

Het is nu wel leuk verdienen als je iedere keer gratis mee rijdt met iemand.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 13:21

Ik lees dit topic met open mond.. Bizar!
Je gaat tóch met de auto die kant op. Je verbruikt amper meer met haar erbij in de auto.

Kaart het een keertje aan, ga gezellig op haar kosten een keer in de maand een hapje/drankje doen als tegenprestatie..
Zoals ik het hier lees zouden 75% van de bokkers hier de benzinekosten haast tot op de komma berekenen en vriendin per rit laten aftikken. Dat vind ik gek.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 13:26

ardo_iggy schreef:
Aan de andere kant is het ook niet heel netjes van die vriendin dat ze het niet zelf voorgesteld heeft om mee te betalen.

Nou en, al zou zij er in deze situatie beter vanaf komen, en minder geld uitgeven omdat ze mee mag rijden. Wat maakt dat nou uit. De TS rijdt toch, dus het kost haar niks extra's. Het lijkt zo een beetje alsof je het de ander niet gunt dat ze een meevaller heeft.

Ik vind het een beetje moeilijk doen om niets. Laat de meerijder af en toe de koffie betalen op de opleiding, of koek meenemen voor onderweg, dan is het toch ook prima. Ik zou voor die paar euro niet hele berekeningen gaan maken, en zeker niet de kosten van onderhoud, afschrijving en wegenbelasting gaan meenemen.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 13:35

Anne. schreef:
Zoals ik het hier lees zouden 75% van de bokkers hier de benzinekosten haast tot op de komma berekenen en vriendin per rit laten aftikken. Dat vind ik gek.

Ik ook.
Ik hoef niets te verdienen aan mijn vrienden, maar zou de relatie echt in twijfel trekken als we financieel dus zo strikt met elkaar omgaan.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:09

ardo_iggy schreef:

De vriendin zal wel gratis OV hebben... dus die verdient waarschijnlijk wel tijd ermee, maar geen geld.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:11

ardo_iggy schreef:

Dit dus. Ze heeft thuis blijkbaar geen manieren geleerd als ze uit zichzelf niet aanbiedt iets te vergoeden.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:12

@TS je zou ook eens kunnen kijken wat je aan benzinekosten zou kwijt zijn, en dan die prijs doorberekenen, scheelt denk ik zo'n 30 cent per liter (1,25 vs 1.55 ongeveer?) die je dan kan steken in het potje wegenbelasting, onderhoud, verzekering en dergelijke.

Verder vind ik de vraag van de vader van TS niet zo raar. Voor een sporadische keer zou ik absoluut niet moeilijk doen om iemand mee te nemen. Maar is het structureel, dan zou ik ook gewoon een eerlijke vergoeding willen zien. Ik gok dat TS student is, en dan zijn alle kleine beetjes welkom. En 3 euro per rit, is al snel weer een 10tje per week, of 40 euro in de maand.

Of je het precies per rit wil gaan uitrekenen, of een week/maandbedrag oid. Of je tevreden bent met uitbetaling in natura (koffie/thee/belegde broodjes oid), dan is dat tussen jullie om uit te komen, maar ik vind dat er voor structureel meerijden wel gewoon betaald mag worden, per slot verrekening zou ik ook voor het OV betalen.

Toffeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:22

Ik vind dat altijd zo'n dooddoener: je rijdt toch al dus het kost je niets extra als er iemand meerijdt. Degene die meerijdt heeft er enorm voordeel van om mee te kunnen rijden, terwijl je er vaak toch wel wat gedoe van hebt als je iemand op moet pikken.

Ik zou het van je persoonlijke situatie af laten hangen: als je het zelf ook niet breed hebt, vind ik het helemaal niet gek om de helft van brandstofkosten plus wat wegenbelasting te vragen (doordat jij zo veel wegenbelasting moet betalen kun je goedkope brandstof tanken, dus zo gek is het ook niet om daar wat aan bij te dragen).

Als ik zelf ruim rond kan komen en ik hoef niet om te rijden weiger ik meestal een bijdrage als iemand met me meerijdt, maar ik vind het wel van goed fatsoen getuigen als iemand het tenminste uit zichzelf aanbiedt. Eerlijk gezegd zit ik vaak liever alleen in de auto (kan ik eindelijk ongegeneerd met de muziek meezingen).

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:26

Alleen in de auto heb je veel meer rust en vrijheid idd. Als je een meerijder hebt dan voel je je bezwaard als je zelf eerder weg kan/wil of op de terugweg nog even ergens langs zou willen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:27

elnienjo schreef:
ardo_iggy schreef:

Dit dus. Ze heeft thuis blijkbaar geen manieren geleerd als ze uit zichzelf niet aanbiedt iets te vergoeden.

Mijn kinderen leren dat je (goede) vrienden niet om geld moet vragen voor een ritje die je toch al zou rijden.

Mijn dochter zit in een vriendengroep (zij en 1 iemand anders hebben een rijbewijs en beschikken over een auto), als zij in de groep aangeeft.. goh ik ga zo naar de Mac wie wil er mee; dan vraagt zij echt geen geld omdat zij toch al rijdt.
Zo ook met naar school rijden; als zij de auto mee neemt dan neemt zij ook gerust anderen mee omdat ze toch al rijdt.
Als mijn buurvrouw haar dochters naar school brengt met de auto appt ze de mijne of ze ook mee wilt rijden.. en goh nooit aan gedacht om daar geld voor aan te bieden.
Maar dan ben ik dus ook ongemanierd opgevoed.... :+

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:37

Anoeska schreef:
ardo_iggy schreef:

Nou en, al zou zij er in deze situatie beter vanaf komen, en minder geld uitgeven omdat ze mee mag rijden. Wat maakt dat nou uit. De TS rijdt toch, dus het kost haar niks extra's. Het lijkt zo een beetje alsof je het de ander niet gunt dat ze een meevaller heeft.

Ik vind het een beetje moeilijk doen om niets. Laat de meerijder af en toe de koffie betalen op de opleiding, of koek meenemen voor onderweg, dan is het toch ook prima. Ik zou voor die paar euro niet hele berekeningen gaan maken, en zeker niet de kosten van onderhoud, afschrijving en wegenbelasting gaan meenemen.

Maar waarom is het moeilijk voor vriendin om te vragen of ze mee moet betalen of in ieder geval een bedankjes te doen in een vorm van een bloementje of iets degelijks?

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:48

wat ik vooral mis, hoe lang rijdt ze en heeft ze zelf al eens een voorstel gedaan? Want dat zou ik namelijk ook al raar vinden als ze niet uit zichzelf een keer gevraagd/aangeboden heeft.
Verder ben ik altijd heel makkelijk met dat soort dingen en maakt het mij nooit zo veel uit, maar ik probeer wel altijd mensen om me heen te hebben die hetzelfde in het leven staan, zodat ik ook niet het idee krijg dat er geprofiteerd wordt.....

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:52

Maar Brainless ik heb bij jou het idee dat het netjes over en weer gaat, en als dat netjes gaat dan is het toch prima :-). Maar er zit mijns inziens wel een verschil tussen sporadisch en structureel.

Stel we beslissen met de vriendengroep we gaan naar de mcdonalds, we zijn met 5, en ik ben altijd diegene die rijdt (vanuit mijn huis 30 kilometer heen en weer). Dan is dat voor 1x prima, maar als we structureel 3x per week naar de mac zouden gaan, dan zou ik wel kijken of iets in de kosten kunnen doen (mag ook in de vorm van mcflurrys, gratis friet en burgers :o ).

De situatie zou ook al veranderen als bijvoorbeeld TS de ene week zou rijden, en haar vriendin de andere week.

Ik heb een paar jaar geleden altijd collega's meegenomen naar vakantiewerk (vaak jongere meiden, zij hoefden dan geen 10-15 kilometer te fietsen. kregen geen reiskosten vergoeding, en het waren gebroken diensten, goed voor 60 kilometer op een dag. Koste mij elke dag zo'n 30 minuten extra aan reistijd. Van slechts 1 meisje kreeg ik de 8 weken vakantiewerk een kaartje, en een envolopje met 15 euro als bedankje voor het 3-4x in de week meerijden, 8 weken lang, wat ik super lief van haar vond :-). De anderen heb ik enkel een bedankje gekregen voor het meerijden, maar verder niets. Hoeft ook niet, had ik wel netjes gevonden

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 14:57

capopjekop schreef:
Ik vind je pa wel een beetje een zeikerd hoor. Het is een goede vriendin en je moet er toch heen. Je gaat toch niet overal een prijskaartje aan hangen in het leven? Je vriendin zal jou ongetwijfeld ook wel helpen of tegemoet komen met dingen

Dit.
Spreek een tientje per week af (voor 3 a 4 keer) of laat haar af en toe een koffietje betalen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 16:33

_Cathalijne schreef:
Ik heb een paar jaar geleden altijd collega's meegenomen naar vakantiewerk (vaak jongere meiden, zij hoefden dan geen 10-15 kilometer te fietsen. kregen geen reiskosten vergoeding, en het waren gebroken diensten, goed voor 60 kilometer op een dag. Koste mij elke dag zo'n 30 minuten extra aan reistijd. Van slechts 1 meisje kreeg ik de 8 weken vakantiewerk een kaartje, en een envolopje met 15 euro als bedankje voor het 3-4x in de week meerijden, 8 weken lang, wat ik super lief van haar vond :-). De anderen heb ik enkel een bedankje gekregen voor het meerijden, maar verder niets. Hoeft ook niet, had ik wel netjes gevonden

Wow, dat had ik echt niet gedaan onder deze voorwaarden. Jij je vrijheid kwijt en extra reistijd en dus ook extra benzinekosten en geen vergoeding. Dan zouden ze van mij gewoon hebben mogen fietsen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 16:39

Brainless: Voor sporadisch is het logisch dat je niet meteen op de centen gaat zitten, maar als je jezelf vastlegt op het voor langere tijd een aantal keren per week iemand mee laten rijden die je daarmee uit de brand helpt....dan is het gewoon fair als die ook een beetje bijdraagt want dan ben je net een soort taxi-service voor diegene.

Als teken van waardering (sowieso erg belangrijk, dat mensen het waarderen en niet vanzelfsprekend vinden) is bijdragen in de kosten dan wel het minste dat je kan doen dacht ik zo :j

Er zullen trouwens schat ik zo in nog zat mensen zijn die er helemaal niet op zitten te wachten, dat gedoe van structureel iemand mee laten rijden. Je moet toch eerder weg, soms zal die ander nog niet helemaal klaar staan of van die irritante dingen, je bent niet vrij om spontaan een andere route te nemen enzo..... en zo'n hele rit gezellig gaan lopen doen is ook niet aan iedereen besteed, zeker niet in de vroege ochtend :=

Ik denk dat het drukken van de kosten dan aantrekkelijk kan zijn om tòch iemand mee te laten rijden, maar dan nog alleen als het echt fijn klikt enzo :=

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 16:43

Ik zou een taxi meter in de auto laten inbouwen, anders is het nooit eerlijk.
Stel dat je een vaste ritprijs afspreekt, en je moet een keer omrijden vanwege een wegafsluiting, dat ga je dan toch niet uit eigen zak betalen?
Als je haar ophaalt moet je ook even stilstaan, reken je die tijd ook?

Vergeet de slijtage van het portier niet :')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 16:47

Ah dat is flauw Peerke. Als je structureel meerijdt met iemand die zo lief is om je te halen en om structureel taxi voor je te spelen terwijl ze net zo goed lekker simpel alleen hadden kunnen rijden, dan is het gewoon niet meer dan normaal dat je wat bijdraagt in de kosten, en dat zelf ook aanbiedt :j

Maar het elk dingetje doorberekenen dat is natuurlijk onzin inderdaad :P

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-20 17:00

Ik ga mee met de rest, een bedrag voor de brandstof vragen zou ik redelijk vinden. De wegenbelasting en slijtage wordt niet anders van een extra passagier dus ik zou die nooit doorberekenen.

Toen ik in de winter af en toe met een collega meereed omdat het te glad of koud was om op de fiets te gaan betaalde ik haar ook netjes een kleine vergoeding. Geloof dat het iets van 2,50 was per keer.

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 22:44

Bedankt allemaal voor de reacties! Ik ga gewoon voor enkel de brandstof.

Mijn vriendin haar ouders hebben uiteraard ook gewoon aangeboden om hun steentje bij te dragen, dus het is absoluut niet dat ze profiteert.

Sommigen van jullie schrijven dat ik het beter helemaal kan laten zitten, maar persoonlijk vind ik het normaal dat als je op structurele basis mee rijd voor een behoorlijk aantal kilometers per week, er toch wel een vergoeding tegenover mag staan, hoe goed de vriendschap ook is. Als de situatie omgedraaid was had ik mij zeker bezwaard gevoeld als ik met het aantal kilometers wat we rijden altijd gratis mee zou liften.

Han21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-20 22:47

Peerke_ schreef:
Ik zou een taxi meter in de auto laten inbouwen, anders is het nooit eerlijk.
Stel dat je een vaste ritprijs afspreekt, en je moet een keer omrijden vanwege een wegafsluiting, dat ga je dan toch niet uit eigen zak betalen?
Als je haar ophaalt moet je ook even stilstaan, reken je die tijd ook?

Vergeet de slijtage van het portier niet :')

Dit vind ik daarom ook een flauwe reactie. Ik stel gewoon een vraag omdat ik hier verder geen ervaring mee heb en vroeg daarom om ervaringen van anderen. Daaruit blijkt dat het niet gebruikelijk is, dus houd ik het bij brandstof alleen.
Ik wil absoluut niet van mijn vriendin haar inbreng profiteren, maar zoals ik in mijn vorige post heb uitlegd, hoeft er ook niet onbeperkt van mij geprofiteerd te worden.
Bijdehante opmerkingen als deze helpen mij dus niet zoveel.