Omgangsregeling kind

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Prrrr

Re: Omgangsregeling kind

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 20:10

Uitgangspunt van de wetgever is dat beide ouders het gezag houden bij scheiding. Er moet behoorlijk wat aan de hand zijn wil een van beide ouders het gezag verliezen, zo sterk is het bijna nooit bij scheiding al. Als later blijkt dat hij er een potje van maakt is het anders.

Ik denk ook niet dat het verstandig is nu al over het gezag te beginnen. Dat geeft alleen maar meer gelegenheid om verantwoordelijkheid af te schuiven.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 20:20

Ik heb dit van nabij meegemaakt met een goede vriendin en heb een raad, laat haar een advocaat nemen, desnoods via JL.
Mediation wil hij graag omdat hij er dan nog uitspringt maar zij mag zeker dingen eisen.
Succes ermee!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 22:54

Ik begrijp niet zo goed waarom iedereen hier naar een advocaat verwijst voor advies. Er komt hoe dan ook geen rechtzaak alvorens het mediation traject is doorlopen, alleen als na mediation blijkt dat partijen er niet meer uit komen zal de rechter zich beraden. Stap je eerst naar de rechter, dan zal deze je altijd eerst terugverwijzen naar een mediator om gezamenlijk tot een ouderschapsplan te komen.

Persoonlijk zou ik adviseren om van te voren enkele kernpunten op papier te zetten en deze bijvoorbeeld vooraf reeds naar de mediator te e-mailen. Ze mag daarbij gerust aangeven dat ze het lastig vind om haar grenzen aan te geven, een goede mediator zal dan onpartijdig bijsturen.

Over gezagskwesties zou ik nu zelf nimmer beginnen. Mijn ex deed dat aan het einde van het mediationtraject wel (maar liefst 1,5 jaar over gedaan met wekelijkse sessies....) waardoor we alsnog bij de rechtbank eindigde, rechter vond dat zeer beschamend. Ik werd dan ook in mijn gelijk gesteld, en behield (in mijn geval) éénoudergezag.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 23:01

Een advocaat hoeft niet per se te procederen, die kan ook adviseren. Mediation doe je in de schaduw van het recht, maar dan moet je wel weten wat het alternatief is als je naar de rechter zou gaan. Dat is waar de eerste vraag over ging. Met een advocaat kun je ook sparren over wat je wel en niet in mediation voor elkaar wil krijgen. En uiteindelijk moet je toch naar de rechter, al zal de mediator daar zelf ook wel een oplossing voor hebben.

katybug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-20 23:21

Pinda_Dipje schreef:
Ik begrijp niet zo goed waarom iedereen hier naar een advocaat verwijst voor advies. Er komt hoe dan ook geen rechtzaak alvorens het mediation traject is doorlopen, alleen als na mediation blijkt dat partijen er niet meer uit komen zal de rechter zich beraden. Stap je eerst naar de rechter, dan zal deze je altijd eerst terugverwijzen naar een mediator om gezamenlijk tot een ouderschapsplan te komen.

Persoonlijk zou ik adviseren om van te voren enkele kernpunten op papier te zetten en deze bijvoorbeeld vooraf reeds naar de mediator te e-mailen. Ze mag daarbij gerust aangeven dat ze het lastig vind om haar grenzen aan te geven, een goede mediator zal dan onpartijdig bijsturen.

Over gezagskwesties zou ik nu zelf nimmer beginnen. Mijn ex deed dat aan het einde van het mediationtraject wel (maar liefst 1,5 jaar over gedaan met wekelijkse sessies....) waardoor we alsnog bij de rechtbank eindigde, rechter vond dat zeer beschamend. Ik werd dan ook in mijn gelijk gesteld, en behield (in mijn geval) éénoudergezag.

Simpel, als 1 van de 2 personen niet mee wil werken aan mediation heeft mediation geen zin en kan je met advocaten verder gaan. Dus een advocaat is makkelijk te adviseren. Je mag stoppen met mediation wanneer je maar wil. Niemand kan je dwingen, ook geen rechter.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 00:41

Ik raad aan met maatschappelijk werk te gaan praten :) . Die kan meedenken met je vriendin. Iemand dwingen tot co-ouderschap lijkt me onmogelijk. Je kunt de kinderen immers niet op zondag voor zijn deur parkeren in de hoop dat hij opendoet :P .

Vriendin kan inderdaad beter focussen op goede partneralimentatie want met de zorg voor zorgintensieve kinderen gaat werken 'm ook niet worden. En inderdaad kijken of er extra hulp voor de zorgintensieve kinderen mogelijk is. Daarom maatschappelijk werk.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 03:02

Wat een verhaal. Ik begrijp moeder helemaal. 3 kinderen waarvan ook nog met beperking moét loodzwaar zijn. Ze heeft groot gelijk dat ze het niet alleen aankan en optijd aan de bel trekt. Alleen of het naar de vader brengen een goede optie is betwijfel ik... uit zijn antwoorden te horen vindt hij het ook wel lekker zo, met zijn rust.

Ik hoop dat betreffende moeder een hork van een advocaat neemt, dat ze op een gegeven moment de vrijheid proeft en een mooie zelfstandige vlinder wordt. :) Voor de kinderen zou opvang/hulp inderdaad een geschikter plan zijn en ook nog eens leuker dan een vader die er niet op zit te wachten.

Juridisch gezien weet ik helemaal niets, maar ik hoop dat als andere vrouwen dit lezen die ook in een soort gelijke relatie zitten (of nog wel bij elkaar zijn) je inspiratie haalt uit dit topic.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 08:44

Ik denk dat er een reëel risico is dat moeder bij de mediation meegaat met de voorstellen van vader en een akkoord tekent, ook als dat niet in het belang is van haar en de kinderen.
Overleg tijdens dit proces met een door haar gekozen advocaat zorgt dat ze in elk geval zijn welke rechten en regelingen er eigenlijk zijn voor haar zodat ze beter haar opties kan afwegen.
Of het tot een procedure komt voor de rechtbank staat hier los van.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 09:09

Ik heb niet de volle 4 paginas doorgelezen, wellicht herhaal ik iets. Ik lees dat zij kinderen heeft met een flinke rugzak. Stel het zou haar niet over de schoenen lopen, zou ze ze dan ook bij haar ex willen?

Er zijn voor gezinnen met kinderen die veel zorg vragen oplossingen. Je hebt bijvoorbeeld logeerhuizen x aantal weekenden per maand. Dat hrt haar over de schoenen loopt is echt deels zonder ex op lossen.

De meest zorgende ouder krijgt vaak meer geld. Exen die niet 50/50 willen zorgen, betalen vaak ook niet 50/50 mee aan spullen (kleding, eten etc).
Ik heb al geregeld meegemaakt dat als een ouder zijn/haar kinderen niet wil, ze gewoon niet (altijd) komen. Kan alles op papier staan.
Dan heb je geen geld, geen weekendhuis (kind is op papier al geregeld weg), wel beschadigde kinderen wat ouder zou komen en heeft hen gewoon laten staan.

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 09:14

Advocaat in de arm nemen en absoluut niet meer alleen naar mediation gaan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 09:28

Dus pa heeft geen zin in de kinderen.
Wat nu als ma ook aangeeft niet te willen? Wat doet de wet dan?

Ik vind het nogal bizar dat blijkbaar één van de twee kan zeggen 'Nee hoor, zoek jij het maar met ze uit' en dat niets dat dan in de weg staat, dat die ene er dan nog mee weg lijkt te komen ook.

In dit topic zie je dat -als het om de zorg voor kinderen gaat- er in Nederland geen echte gelijkheid is tussen man en vrouw.
Slechts een schijngelijkheid.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 09:50

Misschien een knuppel in het hoenderhok, maar de vader wordt in dit topic nogal als slecht bestempeld. Enig idee waarom hij keuzes maakt, zoals hij die maakt? Wellicht wil hij zoveel mogelijk werken, omdat hij weet dat hij voor de alimentatie zal moeten gaan opdraaien en dan kan hij het niet opbrengen om werkdagen te missen. Bovendien is het zorgen voor kinderen met een labeltje echt super zwaar, dus als hij als enige dan èn fulltime moet werken èn deels de zorg moet opnemen... dat houdt geen mens vol. Het kan ook zijn dat de scheiding niet of niet alleen door hem is ontstaan. Er zijn altijd twee partijen en sommige moeders kunnen in de slachtofferrol kruipen. Even los van deze situatie natuurlijk, want waarschijnlijk is dit inderdaad een moeder die geen haar op haar tanden heeft. Oordelen na het lezen van een reactie van een andere bokker kan ertoe leiden dat deze man helemaal in een kwaad daglicht gezet wordt. Ik vind het nogal zorgelijk om alleen maar van één verhaal uit te gaan, die ook nog eens uit de derde hand komt. Pas als zijn versie verteld is, dan kun je oordelen.
Het is al geweldig dat de vader een mediator ingeschakeld heeft. Dat geeft aan dat hij graag een oplossing voor het probleem wil. Natuurlijk mag hij dan aangeven wat hij wel en niet wil, net zo goed als dat moeders dat mag. Als moeders het moeilijk vindt om voor zichzelf op te komen of dichtklapt, dan moet ze het opschrijven. Dit briefje mag ze dan zelf of laten voorlezen tijdens de meeting. Ik denk dat beide partijen er goed aan doen om bij de gemeente informatie in te winnen over verdere mogelijkheden, aangezien een mediator er in de basis alleen is om het gesprek tussen beide partijen in goede banen te leiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 09:55

bridgetF schreef:
troi schreef:
Het lijkt me dat je dat via advocaten zou moeten spelen als onderdeel van de scheiding. Maar als 1 vd ouders iets niet wil is het zo doorgaans ingewikkeld en een kwestie van lange adem. Is jouw vriendin daartoe in staat?

Ze zijn bij een mediator, die ze helpt met de scheiding.
Ze durft dan bijna niet voor zich zelf op te komen en op het moment dat ze zegt hoe ze het wil, dan kan ze het niet goed beargumenteren en wordt ze weer onder geschoffeerd en schikt ze zich weer naar hoe haar man het wil om thuis weer in huilen uit te barsten.

tip: alles opschrijven en/of inspreken en dat aan haar advocaat geven, desnoods samen met jou thuis alles beargumenteren en dat opschrijven c.q inspreken, een paar keer herhalen zodat ze daarin sterker wordt?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 10:03

Dieuwertje92 schreef:
juval schreef:
Wat willen de kinderen zelf?

:j Eindelijk *\o/*

Als de kinderen bij moeder willen maar moeder trekt dat niet dan maakt het nog geen verschil toch?
Lijkt me stug dat de kinderen bij vader willen die ze niet wil hebben, dat voelen ze natuurlijk.

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 10:07

Kuggur schreef:
KimD schreef:
Ze hebben die kinderen samen genomen, die zijn net zo goed van haar als van hem. Als ze beide zo erover denken moeten ze de kinderen óf laten adopteren óf laten opnemen zodat ze alleen het weekend thuis zijn (en dat hoeft nog niet eens). Dan hebben ze er zo min mogelijk last van.

Wat een kul... Man man man. Het is geen IKEA kast die ze moeten verdelen.

Je verwoord het nogal hard, maar mijn eerste gedachten toen ik de OP las waren ook bij de positie van de kinderen die beide ouders van zich af schuiven onder het motto "teveel belasting"... %)

en deze houding is dus precies waarom zoveel kinderen mishandeld worden. Ik ben ook alleenstaand moeder van een kind zonder rugzakje. En ben blij dat ze af en toe ff bij haar vader is. Dit heb ik ook gewoon nodig om overeind te blijven. Ik heb hier in het begin ook veel commentaar op gehad, hoe ik op vakantie kon zonder haar en voelde me nog meer een mislukking, wat er zelfs even in geresulteerd heeft dat ik dus niks meer zei, doorging wat ten koste ging van....
het opvoeden van kinderen is zwaar. Heb je er dan ook nog 2cmet een rugzakje.. zelfs als je wel sterk bent is dat lastig. Door dit soort oordelen blijven moeders te lang doorlioen wat ten koste gaat van de kinderen.
waarom niet accepteren dat ieders draagkracht anders ligt? En dat dat niks te maken heeft met hoeveel je van je kind houdt?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 10:48

Femke_Tweety schreef:
Dus pa heeft geen zin in de kinderen.
Wat nu als ma ook aangeeft niet te willen? Wat doet de wet dan?

Ik vind het nogal bizar dat blijkbaar één van de twee kan zeggen 'Nee hoor, zoek jij het maar met ze uit' en dat niets dat dan in de weg staat, dat die ene er dan nog mee weg lijkt te komen ook.

In dit topic zie je dat -als het om de zorg voor kinderen gaat- er in Nederland geen echte gelijkheid is tussen man en vrouw.
Slechts een schijngelijkheid.

Ik denk dat er wel een verschil is tussen pap die vindt dat hij vrij mag en dus weinig zin heeft of moeders die niet weet of ze het allemaal wel trekt, klinkt alsof ze momenteel niet het meest stabiele leven heeft (en niet de meest stabiele kids)...

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 10:58

Stop geen energie in die ex om de zorg voor zijn kinderen af te dwingen.
Ga met haar kijken wat ze nodig heeft om die zorg wel te kunnen volhouden.

En voor de rest van de scheiding, neem een advocaat, jammer dat hij dat niet wil, maar wat heeft hij nog te willen? Wat wil zij?
Mediation werkt alleen als je allebei water bij de wijn wil doen en daar is hier geen sprake van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 11:34

Ieder persoon heeft recht op rechtsbijstand dus deze mevrouw ook. Bij onvoldoende inkomsten krijgt ze deze 100 procent vergoed. Er is al een mediator, zij kan daar volgens mij ook gewoon advies in geven. Daarbij zijn deze onbevooroordeeld en opgeleid mensen te doorzien. Mocht ze niet tevreden zijn over de mediator kan ze om een andere vragen. Ze zal vast heus begrijpen dat het belangrijk is dat er nu de juiste keuzes gemaakt gaan worden of is ook dat te lastig voor haar?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 12:55

100% vergoed, is dat wel zo? Imo is er altijd een eigen bijdrage.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 13:11

Altijd een eigen bijdrage, laagste eigen bijdrage is op dit moment bijna 300 euro, en ook het griffierecht moet zelf betaald worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 13:18

Dieuwertje92 schreef:
juval schreef:

:j Eindelijk *\o/*

Ja, dat is een hele goede vraag. En tegelijkertijd een veel te grote vraag om bij een jong kind neer te leggen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 13:20

Nee, onder geen enkele voorwaarde mag de vraag gesteld worden of ze liever bij papa of bij mama willen zijn. De moeder kent haar kinderen vast genoeg om in te schatten wat ze fijn zouden vinden, maar dit mag nooit gevraagd worden in deze situatie.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 13:23

Dieuwertje92 schreef:
Prrrr schreef:
Het mooie is dat je dat dat maar beperkt relevant is. Ik wil met papa mee, want ik kan het met hem het beste vinden, is geen haalbare wens als je vader fulltime werkt en de zorg niet wil dragen. Altijd een beetje voorzichtig zijn met kindwensen... straks denken ze nog dat het zo wordt. En de teleurstelling die dan volgt is heel taai.

Akkoord maar ik lees vooral veel wat de ouders niet willen, schrijnend om te lezen dat dit het startpunt is van een scheidingsproces...

In een normale situatie met een betrokken vader en moeder is jouw vraag absoluut de eerste die gesteld moet worden. Maar in deze situatie willen beide ouders niet de volle zorg dragen. Vader zeer beperkt en moeder kan het simpelweg niet. Dus deze vraag moet zeker gesteld worden en meegenomen worden.. Maar eigenlijk is het belangrijk om de ouderfiiguren goed gemobiliseerd te krijgen zodat zij de kinderen de beste zorg en toekomst mee kunnen geven.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 18:46

safina schreef:
juval schreef:

Ja, dat is een hele goede vraag. En tegelijkertijd een veel te grote vraag om bij een jong kind neer te leggen.

In ieder geval een van de kinderen is puber, dus die zou zijn/haar mening moeten kunnen geven. En in ieder geval betrokken kunnen worden in het proces.
De meest gebruikelijke keuzes zijn co-ouderschap (waar pa dus al vanaf ziet) en een omgangsregeling (bijvoorbeeld de even weken een weekend bij pa).
Maar wellicht zijn er ook andere oplossingen te verzinnen, hoe zit het met opa's en oma's die wellicht met regelmaat een weekend zouden willen en kunnen zorgen?

Het welzijn van de kinderen moet centraal staan. Die hebben niet om de situatie gevraagd. Welzijn van de kinderen houdt ook in dat zij samen leven met een ouder die capabel is.

lastige situatie hoor. Ik weet eigenlijk niet of een advocaat zal gaan helpen... meestal escaleert het dan juist in een 'vechtscheiding' waar niemand beter van wordt (ja, de advocaat)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-20 18:51

Ik weet niet of je met een puber kunt overleggen. Stelt dat puber zegt: oké ik wil om de week naar mijn vader.
Vader zegt: nee dankjewel, eens in de maand is genoeg.
Ga je dat dan aan puber vertellen? Ik denk dat je de kinderen er zo min mogelijk in moet betrekken qua keuzes maken. Zij zullen waarschijnlijk vol zitten van emotie en moeten dan ook nog dingen beslissen.