Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Cinderella schreef:Ygritte schreef:Het idee van "je mag alleen iets zeggen, als.." is een vorm van gatekeeping (je zorgt er eigenlijk voor dat maar een heel klein groepje mee mag praten over een onderwerp dat vrijwel iedereen aangaat), en is ook een redenatie-fout (het lijkt dierenleed-geen dierenleed als een zwart-wit kwestie af te stellen, terwijl dat niet zo is.).
Ten eerste: dierenleed is natuurlijk niet zwart-wit. Dierenleed is namelijk, zoals bijna alle dingen in het leven, een concept met veel gradaties in grijstinten. Vrijwel iedereen is het erover eens dat een hond in een klein betonnen hokje in de zon opsluiten en veel te weinig eten geven "dierenleed" is, maar hoe geldt dit voor een hond die genoeg te eten krijgt maar 12 urige dagen alleen in de woonkamer ligt terwijl baasje werkt? Beide zijn niet optimaal, en beiden is dierenleed, maar vrijwel iedereen zou het eerste geval minder 'ernstig' vinden dan het tweede geval. In de dierenhouderij zijn er ook gradaties: je hebt biologisch gehouden dieren die meer ruimte hebben versus dieren die nauwelijks kunnen bewegen in veel te kleine hokken. Er zijn ook gradaties in mishandeling van mensen, bijvoorbeeld, vastgelegd in de wet. Het is allemaal onprettig en erg als het je overkomt, maar er is een wezenlijk verschil tussen iemand eenmalige uitschelden en iemand opsluiten in een kastje en halfdood slaan. In het eerste geval raak je iemand's psychische welzijn, in de latere gevallen tast je ook iemands vrijheid aan en fysieke welzijn, wat kan leiden tot de dood. Factoren die dan meetellen zijn: hoe erg was de integriteit en het welzijn van het slachtoffer aangetast, en is er over de schade heen te komen? Op basis daarvan wordt de rechtspraak bepaald, en zo zouden we dierenleed ook kunnen zien.![]()
En als mens zijn we inderdaad hypocriet: de lijn tussen wat we als 'huisdier' zien en wat we als 'lastdier' of 'vleesdier' beschouwen is niet eenduidig en arbitrair, en in welke klasse het dier ingedeeld wordt kan nogal uitmaken voor hoeveel leed wij acceptabel vinden. Interessant is dat dit per tijd en plaats kan verschillen: paarden waren jarenlang meer lastdieren dan huisdieren, en werden vergelijkbaar met een tractor of machine gezien. Cavia's werden in Peru als vleesdieren gehouden, een beetje zoals wij nu varkens houden, terwijl ze in het moderne Westen huisdieren zijn en vertroeteld worden.
Dan is een andere kwestie nog of er dieren zijn die "minder ontwikkeld" zijn en daarom bijvoorbeeld geen pijn voelen: jarenlang was er bijvoorbeeld gedacht dat honden geen pijn voelen. Inmiddels is dit wel min of meer aangenomen, maar wordt er soms aangenomen dat vissen of reptielen geen pijn voelen, terwijl onderzoek wel degelijk laat zien dat vissen en reptielen weggaan van prikkels die wij als pijnlijk zouden zien. In zekere zin lijkt het ook over wat jarenlang door slavenhouders aan zichzelf verteld werd om het goed te praten: dat zwarte slaven "geen of minder pijn" voelden en toch minder ontwikkeld waren. Een redenatie dus om een slechte behandeling acceptabel te maken want 'ze voelen er toch niks van.'
Het is dus lastig erover te praten omdat:
(1) niet iedereen dezelfde grens heeft tussen wat "acceptabel" en "niet-acceptabel" dierenleed is;
(2) het concept "huisdier" ook meespeelt, en sterk over tijd en cultuur kan wisselen van wanneer het van toepassing is, en nog definities over wat een "ontwikkeld dier" is en wanneer pijn onacceptabel is.
Het interessante is juist: praten over die grens. Waarom is die grens bij de ene persoon bij "huisdier" (en dus maakt het wezenlijk uit of een dier gefokt is als gezelschapsdier of consumptiedier) en bij anderen niet? Ik denk dat we daar juist over moeten praten, om te ontdekken hoe die grens ligt en hoe mensen binnen hun kaders dierenleed kunnen verminderen.
Voor mij is 'leed' fysieke pijn, maar ook de stress van geen natuurlijk gedrag kunnen uitoefenen, wat vaak voorkomt bij dieren die door mensen gehouden worden. Ik probeer dit leed te verminderen. Ik ben al 15 jaar vegetariër, maar eet nog wel (af en toe) zuivel. Ik ben me echter steeds meer gaan beseffen dat deze industrie ook vol dierenleed zit, met koeien en kippen als wegwerpproducten en heel weinig natuurlijke gedragingen zoals scharrelen, kalveren opvoeden, of gezonde voeding eten. Het lukt mij nog niet om helemaal "af te kicken" van zuivel, en dat vind ik moeilijk - maar ik denk dat ook kleine stapjes helpen. Ik probeer momenteel bijvoorbeeld veganistische kaas te kopen en te kijken of dit voor mij een goede vervanger is, en ben me aan het oriënteren op legkippen adopteren die anders geslacht zouden worden - waarbij ze natuurlijker gedrag kunnen laten zien en ik dan eieren eet van kippen die onder natuurlijke omstandigheden leven in plaats van dat ik de industrie steun geef.
Persoonlijk denk ik dat er nog een wereld te winnen valt juist door in te zien dat een stapje op de ladder van 'donkergrijs' naar 'minder grijs' (bijvoorbeeld: door een hondje net iets vaker uit te laten, of door minder vaak vlees te eten, of door vegetarische opties aan te bieden bij werkborrels en evenementen) ook een stap naar minder dierenleed is!En dat het helpt om met mensen te blijven praten, over wat hun definitie is van dierenleed en hoe zij dat kunnen beperken zonder dat ze het idee hebben veel te moeten inleveren.
Eigenlijk denk ik dat mensen over 100 jaar heel bizar terugkijken op hoe wij vooral vleesdieren hebben behandeld, en dat dit net zo ouderwets en barbaars gezien wordt als nu bijvoorbeeld slavernij, of je hond aan een ketting leggen en 'vals' maken door te trappen. Vaak gaat zo'n ontwikkeling in stapjes. Veel veganisten zouden het liefst een grote stap zien (in één keer geen gebruik van consumptiedieren meer), maar voor veel mensen is dit (te) lastig en te groot, of vinden zij hun eigen belang dan alsnog zwaarder wegen dan die van een hypothetisch dier.
Dan kun je beter helpen met kleinere stapjes te vinden die de meeste mensen kunnen maken. En dat gebeurt al: steeds meer mensen eten vaker vleesvervangers, het wordt steeds minder acceptabel om paarden te houden in kleine hokjes en om zware hulpmiddelen te gebruiken bij het rijden, en om honden vooral te zien als gebruiksvoorwerp in plaats van als volwaardig gezinslid met eigen behoeften. Er zijn onlangs varkensstallen ingericht die natuurlijk gedrag stimuleren, bijvoorbeeld, met wroet-mogelijkheden en meer uitdaging. Dat vind ik een positieve ontwikkeling, en dat zeg ik als iemand die helemaal geen vlees eet.
Elk stapje is er één, en mensen zijn vrijwel nooit ethisch 100% zuiver (mensen zijn óók in grijstinten, van psychopate moordenaar tot vredelievende wereldverbeteraar en alles ertussenin), maar elk ontwikkeling naar "lichter" - voor zowel individuen als de wereld in geheel - is voor mij een goede! En daar kom je alleen maar door te praten, ook met mensen die nog erg veel vlees eten of helemaal niet nadenken over hoe ze dieren behandelen.
Heel veel kuddo's voor deze post.Als iedereen zo zou schrijven, zou er een hele interessante discussie kunnen ontstaan. Helaas is het nu al aardig aan het escaleren en dit is pas pagina 3.
Onali schreef:Amy223 schreef:Wauw Fellor wat een onzin kraam jij uit. Ik ben werkzaam in de varkenshouderij en ken geen enkele boer waar varkens verdronken zijn in mest putten. Graag een linkje van je feiten!
Die moet je dus zelf opzoeken
Amy223 schreef:Wauw Fellor wat een onzin kraam jij uit. Ik ben werkzaam in de varkenshouderij en ken geen enkele boer waar varkens verdronken zijn in mest putten. Graag een linkje van je feiten!
Amy223 schreef:Wauw Fellor wat een onzin kraam jij uit. Ik ben werkzaam in de varkenshouderij en ken geen enkele boer waar varkens verdronken zijn in mest putten. Graag een linkje van je feiten!
Onali schreef:Die moet je dus zelf opzoeken
Fellor schreef:Dat heb ik nergens gezegd. Maar het is wel fijn om dat met zijn allen te roepen natuurlijk
Fellor schreef:Een rondje google alleen levert je al veel nieuwsberichten op
Fellor schreef:Amy223 schreef:Wauw Fellor wat een onzin kraam jij uit. Ik ben werkzaam in de varkenshouderij en ken geen enkele boer waar varkens verdronken zijn in mest putten. Graag een linkje van je feiten!
Eerste beste voorbeeld van google:
https://m.hbvl.be/cnt/dmf20200619_04996 ... gerkenberg
Fellor schreef:Jij gaf aan dat het niet gebeurde naar jouw weten.