Je mag alleen iets van dierenleed vinden...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

heidy_wilco

Re: Je mag alleen iets van dierenleed vinden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:36

Mooi geschreven Ygritte!

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:40

Cinderella schreef:
Ygritte schreef:
Het idee van "je mag alleen iets zeggen, als.." is een vorm van gatekeeping (je zorgt er eigenlijk voor dat maar een heel klein groepje mee mag praten over een onderwerp dat vrijwel iedereen aangaat), en is ook een redenatie-fout (het lijkt dierenleed-geen dierenleed als een zwart-wit kwestie af te stellen, terwijl dat niet zo is.).

Ten eerste: dierenleed is natuurlijk niet zwart-wit. Dierenleed is namelijk, zoals bijna alle dingen in het leven, een concept met veel gradaties in grijstinten. Vrijwel iedereen is het erover eens dat een hond in een klein betonnen hokje in de zon opsluiten en veel te weinig eten geven "dierenleed" is, maar hoe geldt dit voor een hond die genoeg te eten krijgt maar 12 urige dagen alleen in de woonkamer ligt terwijl baasje werkt? Beide zijn niet optimaal, en beiden is dierenleed, maar vrijwel iedereen zou het eerste geval minder 'ernstig' vinden dan het tweede geval. In de dierenhouderij zijn er ook gradaties: je hebt biologisch gehouden dieren die meer ruimte hebben versus dieren die nauwelijks kunnen bewegen in veel te kleine hokken. Er zijn ook gradaties in mishandeling van mensen, bijvoorbeeld, vastgelegd in de wet. Het is allemaal onprettig en erg als het je overkomt, maar er is een wezenlijk verschil tussen iemand eenmalige uitschelden en iemand opsluiten in een kastje en halfdood slaan. In het eerste geval raak je iemand's psychische welzijn, in de latere gevallen tast je ook iemands vrijheid aan en fysieke welzijn, wat kan leiden tot de dood. Factoren die dan meetellen zijn: hoe erg was de integriteit en het welzijn van het slachtoffer aangetast, en is er over de schade heen te komen? Op basis daarvan wordt de rechtspraak bepaald, en zo zouden we dierenleed ook kunnen zien. :j

En als mens zijn we inderdaad hypocriet: de lijn tussen wat we als 'huisdier' zien en wat we als 'lastdier' of 'vleesdier' beschouwen is niet eenduidig en arbitrair, en in welke klasse het dier ingedeeld wordt kan nogal uitmaken voor hoeveel leed wij acceptabel vinden. Interessant is dat dit per tijd en plaats kan verschillen: paarden waren jarenlang meer lastdieren dan huisdieren, en werden vergelijkbaar met een tractor of machine gezien. Cavia's werden in Peru als vleesdieren gehouden, een beetje zoals wij nu varkens houden, terwijl ze in het moderne Westen huisdieren zijn en vertroeteld worden.

Dan is een andere kwestie nog of er dieren zijn die "minder ontwikkeld" zijn en daarom bijvoorbeeld geen pijn voelen: jarenlang was er bijvoorbeeld gedacht dat honden geen pijn voelen. Inmiddels is dit wel min of meer aangenomen, maar wordt er soms aangenomen dat vissen of reptielen geen pijn voelen, terwijl onderzoek wel degelijk laat zien dat vissen en reptielen weggaan van prikkels die wij als pijnlijk zouden zien. In zekere zin lijkt het ook over wat jarenlang door slavenhouders aan zichzelf verteld werd om het goed te praten: dat zwarte slaven "geen of minder pijn" voelden en toch minder ontwikkeld waren. Een redenatie dus om een slechte behandeling acceptabel te maken want 'ze voelen er toch niks van.'

Het is dus lastig erover te praten omdat:
(1) niet iedereen dezelfde grens heeft tussen wat "acceptabel" en "niet-acceptabel" dierenleed is;
(2) het concept "huisdier" ook meespeelt, en sterk over tijd en cultuur kan wisselen van wanneer het van toepassing is, en nog definities over wat een "ontwikkeld dier" is en wanneer pijn onacceptabel is.

Het interessante is juist: praten over die grens. Waarom is die grens bij de ene persoon bij "huisdier" (en dus maakt het wezenlijk uit of een dier gefokt is als gezelschapsdier of consumptiedier) en bij anderen niet? Ik denk dat we daar juist over moeten praten, om te ontdekken hoe die grens ligt en hoe mensen binnen hun kaders dierenleed kunnen verminderen.

Voor mij is 'leed' fysieke pijn, maar ook de stress van geen natuurlijk gedrag kunnen uitoefenen, wat vaak voorkomt bij dieren die door mensen gehouden worden. Ik probeer dit leed te verminderen. Ik ben al 15 jaar vegetariër, maar eet nog wel (af en toe) zuivel. Ik ben me echter steeds meer gaan beseffen dat deze industrie ook vol dierenleed zit, met koeien en kippen als wegwerpproducten en heel weinig natuurlijke gedragingen zoals scharrelen, kalveren opvoeden, of gezonde voeding eten. Het lukt mij nog niet om helemaal "af te kicken" van zuivel, en dat vind ik moeilijk - maar ik denk dat ook kleine stapjes helpen. Ik probeer momenteel bijvoorbeeld veganistische kaas te kopen en te kijken of dit voor mij een goede vervanger is, en ben me aan het oriënteren op legkippen adopteren die anders geslacht zouden worden - waarbij ze natuurlijker gedrag kunnen laten zien en ik dan eieren eet van kippen die onder natuurlijke omstandigheden leven in plaats van dat ik de industrie steun geef.

Persoonlijk denk ik dat er nog een wereld te winnen valt juist door in te zien dat een stapje op de ladder van 'donkergrijs' naar 'minder grijs' (bijvoorbeeld: door een hondje net iets vaker uit te laten, of door minder vaak vlees te eten, of door vegetarische opties aan te bieden bij werkborrels en evenementen) ook een stap naar minder dierenleed is! :j En dat het helpt om met mensen te blijven praten, over wat hun definitie is van dierenleed en hoe zij dat kunnen beperken zonder dat ze het idee hebben veel te moeten inleveren.

Eigenlijk denk ik dat mensen over 100 jaar heel bizar terugkijken op hoe wij vooral vleesdieren hebben behandeld, en dat dit net zo ouderwets en barbaars gezien wordt als nu bijvoorbeeld slavernij, of je hond aan een ketting leggen en 'vals' maken door te trappen. Vaak gaat zo'n ontwikkeling in stapjes. Veel veganisten zouden het liefst een grote stap zien (in één keer geen gebruik van consumptiedieren meer), maar voor veel mensen is dit (te) lastig en te groot, of vinden zij hun eigen belang dan alsnog zwaarder wegen dan die van een hypothetisch dier.

Dan kun je beter helpen met kleinere stapjes te vinden die de meeste mensen kunnen maken. En dat gebeurt al: steeds meer mensen eten vaker vleesvervangers, het wordt steeds minder acceptabel om paarden te houden in kleine hokjes en om zware hulpmiddelen te gebruiken bij het rijden, en om honden vooral te zien als gebruiksvoorwerp in plaats van als volwaardig gezinslid met eigen behoeften. Er zijn onlangs varkensstallen ingericht die natuurlijk gedrag stimuleren, bijvoorbeeld, met wroet-mogelijkheden en meer uitdaging. Dat vind ik een positieve ontwikkeling, en dat zeg ik als iemand die helemaal geen vlees eet.

Elk stapje is er één, en mensen zijn vrijwel nooit ethisch 100% zuiver (mensen zijn óók in grijstinten, van psychopate moordenaar tot vredelievende wereldverbeteraar en alles ertussenin), maar elk ontwikkeling naar "lichter" - voor zowel individuen als de wereld in geheel - is voor mij een goede! En daar kom je alleen maar door te praten, ook met mensen die nog erg veel vlees eten of helemaal niet nadenken over hoe ze dieren behandelen. :j

Heel veel kuddo's voor deze post. _/-\o_ Als iedereen zo zou schrijven, zou er een hele interessante discussie kunnen ontstaan. Helaas is het nu al aardig aan het escaleren en dit is pas pagina 3. :')

Je hebt gelijk, geen leuke discussie, maar die stopt ook per direct :) Ik denk ook inderdaad dat er genoeg leuke discussie kunnen ontstaan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:45

Fellor, hoe zit dat dan met die kippen die 'ontsnappen en in mestkelders terecht komen'?
Kippenmest is droge mest en wordt bij mijn weten helemaal niet in mestkelders opgeslagen?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:48

Ik denk dat dit dingetje niet alleen in dit onderwerp ligt. Mensen denken steeds meer na en worden bewuster van diverse zaken om zich heen. Dat is fijn want dat betekend dat we in onze samenleving veilig zijn en relatief rijk. Sommige mensen schieten echter te ver door in hun 'woke ' (Wat een achterlijk woord) zijn. Er is geen absolute waarheid maar ieder geeft zijn eigen waarheid. Of dat nu is op het gebied van dierlijke producten consumeren, geloof of bijvoorbeeld vaccineren. Het probleem ontstaat als mensen hun waarheid als absoluut zien en dit gaan opdringen. En dat gebeurd, naar mijn idee nu, steeds vaker.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 18:51

Wauw Fellor wat een onzin kraam jij uit. Ik ben werkzaam in de varkenshouderij en ken geen enkele boer waar varkens verdronken zijn in mest putten. Graag een linkje van je feiten!

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:17

Amy223 schreef:
Wauw Fellor wat een onzin kraam jij uit. Ik ben werkzaam in de varkenshouderij en ken geen enkele boer waar varkens verdronken zijn in mest putten. Graag een linkje van je feiten!

Die moet je dus zelf opzoeken :')

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:18

Onali schreef:
Amy223 schreef:

Och, verrassend! Fijn discussiëren dan zo. :')

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:35

Onali schreef:
Amy223 schreef:

Ik heb even gegoogled, zie redelijk wat nieuwsartikelen over verschillende gevallen, maar overal staat zo'n beetje bij dat de brandweer bezig is geweest. Ik acht de kans vrij klein dat een boer denkt, laat ik m'n varkens maar verzuipen in de mest.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:41

ik zie ook nog niet voor me dat kippen ontsnappen en dan heel toevallig in mestkelders terecht komen? Die staan dan allemaal open?

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:42

De kans dat ze dat uberhaupt overleven is erg klein.. Met de gassen die daar onder zitten :\

https://www.varkensinnood.nl/nieuwsarti ... t-en-urine

Ik denk dat Fellor deze heeft gelezen en hier een conclusie uit heeft getrokken. Van een ontzettende partijdige organisatie die het natuurlijk flinkt aandikt.
Een beetje goede boer zorgt echt wel voor een goede onderhoud van de stal, zodat dit niet kan en mag gebeuren

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:44

Ik ben ook wel van het leven en laten leven. Maar ik denk dat verandering begint bij jezelf.

Als je gaat lopen klagen over dat slachtkippen zielig zijn of dat paarden in die geslacht worden voor kroketten etc maar wel kiloknallers haalt en elke week bij de snackbar staat moet je ook niet klagen denk ik dan.
Probeer je dan in te zetten door in ieder geval IETS te doen naast zielig zeuren. Kan zoveel zijn, vlees kopen bij een lokale boer, minder vlees eten etc. Zijn zoveel opties maar zielig zeuren en net zo hard meedoen vind ik wat tegenstrijdig.

Princess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:45

Ik heb express alleen nieuws artikelen aangeklikt. Maar bovenaan stond dat in 2019 de brandweer 240 keer was uitgetrokken om varkens in nood te redden.

Heb verder niets over kippen gelezen, lijkt mij ook wat vreemd. Hoe komen ze daar dan indd. En een kippenboer heeft geen mest kelder lijkt mij..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:58

Amy223 schreef:

Die moet je dus zelf opzoeken :')[/quote]

Och, verrassend! Fijn discussiëren dan zo. :')[/quote]

Dat heb ik nergens gezegd. Maar het is wel fijn om dat met zijn allen te roepen natuurlijk :)

Maar dat iemand hier in de varkenshouderij werkt en niet weet dat het gebeurd zegt toch ook al wat? Het gebeurd met regelmaat.
Maar er wordt hier nu 1 voorbeeld van 100-en dingen die mis kunnen gaan benadrukt. Natuurlijk kan het anders en zijn alle extremen hopelijk (in westerse landen) uitzonderingen.

Ik heb niks anders gedaan in de originele post dan aangeven dat ik vind dat iedereen na zou moeten denken over wat en waarom wat betreft keuzes op gebied van dierenwelzijn. Ik heb nergens geschreven dat er 1 goede manier is.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 19:58

In iedere vorm van dierenhouderij komen excessen voor.
Of iemand nu varkens, kippen, paarden of koeien heeft maakt niet zoveel uit.
Je hebt ook mensen die niet goed op hun paarden passen.
Dat moet altijd worden bestraft.

Een andere vraag is of de 'standaard'manier van dieren houden, dierenleed veroorzaakt.
Daar zit een heel groot grijs gebied. Sommige mensen (ik ook) vinden dat kippen of varkens in een klein hokje vetmesten geen dierwaardig bestaan is en dierenleed veroorzaakt.

Anderen vinden dat een koe die dagelijks wordt gemolken, indirect meewerkt aan dat soort praktijken omdat de stierkalfjes allemaal de mesterijen ingaan. Die vind ik ingewikkeld. Ik gebruik namelijk wel zuivel en vind dat de meeste melkkoeien in NL een dierwaardig bestaan hebben.

En wij hebben bijvoorbeeld slachtschapen. Die hebben echt een fijn leven, maar aan het eind wacht voor de meeste het slachthuis. Er is geen dierenleed, maar de reden van hun bestaan is wel de slacht....

En zo kun je nog wel een aantal voorbeelden noemen. Veel is grijs.
Ik vind het belangrijk dat mensen er over nadenken.
En vind ook consistentie in denken en doen wel fijn.
Dus kippen in kleine hokjes zielig, dan ook geen kilo knallers....

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 20:01

@Fellor, als je zin hebt om persoonlijk te worden ga je gang maar hoor. Je komt ondertussen nog steeds niet met feiten.

Edit: ik heb het dus over gevallen waar de boer dus bij stond en niks deed, zoals jij beweert dat dat heel vaak gebeurt.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 20:07

Amy223 schreef:

Onali schreef:

Fellor schreef:
Dat heb ik nergens gezegd. Maar het is wel fijn om dat met zijn allen te roepen natuurlijk :)

Fellor schreef:
Een rondje google alleen levert je al veel nieuwsberichten op

Niet gezegd?
Laatst bijgewerkt door Onali op 18-08-20 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 20:08

Amy223 schreef:

Eerste beste voorbeeld van google:

https://m.hbvl.be/cnt/dmf20200619_04996 ... gerkenberg

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 20:10

Fellor schreef:
Amy223 schreef:

Eerste beste voorbeeld van google:

https://m.hbvl.be/cnt/dmf20200619_04996 ... gerkenberg

Kan niet het hele bericht lezen.
Maar staat er ook in dat het te duur was om ze er uit te halen?
Lees mijn edit van m'n vorige bericht even.
Wat denk je dat er gebeurt als je een dood varken in een put laat liggen?
:')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 20:12

Jij gaf aan dat het niet gebeurde naar jouw weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 20:15

@onali: er staat een rondje google
-alleen al-

Niet: zoek zelf maar op op google. Ik heb tot drie keer toe aangegeven iets te willen verduidelijken over pb.

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 20:21

Fellor schreef:
Jij gaf aan dat het niet gebeurde naar jouw weten.

Ik ken ze niet in ieder geval.
Maar ben nog steeds benieuwd waar je vandaan haalt dat het te duur is om ze er uit te halen?
Als je zulke gekke dingen beweert moet je ook met feiten komen.
Heb namelijk echt een hekel aan feiten verdraaien en/of verzinnen.
Ik wil best discussiëren waarom we bepaalde dingen doen in de sector maar leugens verspreiden kan ik niet zo goed tegen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 20:24

Fellor schreef:
@onali: er staat een rondje google
-alleen al-

Niet: zoek zelf maar op op google. Ik heb tot drie keer toe aangegeven iets te willen verduidelijken over pb.

Maar waarom niet in het topic?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 20:43

en die kippen dan in die mestkelders, hoe zit dat?

HopeMyDay

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 20:53

Maar Fellor. Waarom ga je zo in de remmen en verspreid je alleen maar negatieve verhalen die gevoed worden door negatieve media-uitingen? Waarom ga je niet eens vrijwilligerswerk doen bij een boerderij, leer over het bestaan en runnen van het bedrijf en help je daarna de boer door innovatieve oplossingen te bedenken voor de problemen die jij ziet. Dát is een functionele oplossing waar een best groot deel boeren aan mee wil werken.

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-20 21:24

Tegenwoordig vindt iedereen overal wat van en is iedereen van mening dat hij of zij er ook echt verstand van heeft(ik ben tegenwoordig ook viroloog haha) .Alle info komt van internet en is vaak niet echt,uit het buitenland of uit het verleden.Er wordt vergeten om te kijken of berichten echt zijn en van deze tijd.

Ik vind dat je wat van dierenleed mag vinden,maar begrijp ook dat er best heftige dingen zijn gebeurd de afgelopen jaren.Denk aan die streakers op een paardenwedstrijd ,die nu vastzitten voor brandstichting bij een eendenslachterij.Denk aan de inbraken en bedreigingen van dierhouders en oproepen op facebook en dergelijke om de dierhouders in kwaad daglicht te zetten. 1 groep verpest het voor de rest.Een bedrijf waar dieren verwaarloosd worden verpest het ook voor de rest van de bedrijven waar wel alles op orde is.

Vorige week gebeld door de NVWA,hadden melding gehad over verwaarloosde koeien.Het was warm,op dagen dat het windstil was hielden we de koeien binnen onder de ventilator,met wind zetten we ze op een stuk land waar een meertje aangrenst, de koeien lagen bij het water of stonden er middenin.
Er bleek opgeroepen te zijn om vooral hittestress te melden vanuit bepaalde organisaties.Zo jammer dat de melders in ons geval niet even 100 meter waren doorgefietst/gereden om even aan te bellen.Had ze graag eea uitgelegd over de koeien.