Wanneer financieel binnen, wanneer ben je rijk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:09

Equisync schreef:
Hoe kan Jan modaal gemiddeld 36.000 euro per jaar verdienen terwijl ik daar met mijn 38 uur net over de helft van zit??
Of wordt dat berekend aan een 2 persoons huishouden? Ik zou tekenen voor een inkomen van 36.000...

Ik kan er ook moeilijk met mijn hoofd bij, als ik 40 uur werk verdien ik krap meer dan een bijstandsuitkering.
Ik heb geen auto of paard, woon in een flatje dat ik alleen kan betalen dankzij familie en als ik niet zelf hun medische zorg zou verlenen kon ik ook mijn huisdieren niet betalen. :=
Als ik dan bedragen als 3000+ per maand voorbij zie komen denk ik jeetje, dat vinden andere mensen dus al normaal. Ik noem mezelf voor de grap altijd een arme sloeber maar ik ben het ook echt. :')

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:16

Weet iemand hoeveel je op de bank moet hebben staat om compleet onafhankelijk te kunnen zijn van nieuwe inkomsten? Je betaald dan natuurlijk veel belasting over vermogen en dergelijke? Ik heb geen idee hoor, vroeg het me af tijdens het lezen van dit topic.

Als student was ik lang ziek waardoor ik de eindjes lang aan elkaar heb moeten knopen met geld wat er vaak niet was. Nu ben ik zo goed als gezond, heb een enorm leuke partner, een lieve(soms) kat en sinds kort een toffe baan waar ik elke dag met plezier aan begin. Voel me vreselijk rijk nu. <3

Anoniem

Re: Wanneer finaceel binnen, wanneer ben je rijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:17

Ik dacht dat ik iets van 3,6 miljoen zag voorbij komen hier?

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:29

Simoonzel schreef:
Equisync schreef:
Hoe kan Jan modaal gemiddeld 36.000 euro per jaar verdienen terwijl ik daar met mijn 38 uur net over de helft van zit??
Of wordt dat berekend aan een 2 persoons huishouden? Ik zou tekenen voor een inkomen van 36.000...

Ik kan er ook moeilijk met mijn hoofd bij, als ik 40 uur werk verdien ik krap meer dan een bijstandsuitkering.
Ik heb geen auto of paard, woon in een flatje dat ik alleen kan betalen dankzij familie en als ik niet zelf hun medische zorg zou verlenen kon ik ook mijn huisdieren niet betalen. :=
Als ik dan bedragen als 3000+ per maand voorbij zie komen denk ik jeetje, dat vinden andere mensen dus al normaal. Ik noem mezelf voor de grap altijd een arme sloeber maar ik ben het ook echt. :')

Gebaseerd op wat je hier schrijft kan ik ook niet zeggen dat je bepaald rijk bent nee. Wil niet zeggen dat je niet gelukkig kunt zijn trouwens, dat is weer wat anders.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:30

Kana schreef:
Weet iemand hoeveel je op de bank moet hebben staat om compleet onafhankelijk te kunnen zijn van nieuwe inkomsten? Je betaald dan natuurlijk veel belasting over vermogen en dergelijke? Ik heb geen idee hoor, vroeg het me af tijdens het lezen van dit topic.

Als student was ik lang ziek waardoor ik de eindjes lang aan elkaar heb moeten knopen met geld wat er vaak niet was. Nu ben ik zo goed als gezond, heb een enorm leuke partner, een lieve(soms) kat en sinds kort een toffe baan waar ik elke dag met plezier aan begin. Voel me vreselijk rijk nu. <3

Dat ligt natuurlijk ook wel aan hoe oud je bent. Hoe ouder hoe minder jaren je hoeft jezelf hoeft te kunnen voorzien.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:35

Simoonzel schreef:
Equisync schreef:

Dan vind ik wel dat jullie weinig verdienen :? Ik werk drie dagen voor een modaal inkomen. Mijn man 40 uur voor iets bovenmodaal en dat is ‘gewoon’ een mbo baan.

Er zijn toch wel beter betaalde banen te vinden, ook voor jullie?

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:38

Het minimum volwassen loon ligt momenteel op 9,70 bruto per uur. Als je dat krijgt zit je ook wel erg ver van het modaal inkomen.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:45

Hier verdien ik met 30,4 uur in m'n eentje boven modaal en dat is voor iemand met mijn opleiding (WO master) en ervaring (zo'n 8 jaar) redelijk normaal. Mijn man verdient ondanks z'n hbo-diploma amper meer dan minimumloon en werkt maar 20 uur, dus die komt er bij lange na niet bij in de buurt.

Overigens is de brandstof in België echt niet duurder dan in Nederland deMolenhoek. Wij wonen aan de Belgische grens en benzine is 'bij jullie' zo'n 25 cent per liter goedkoper. Diesel is even duur. Ik geloof best dat sommige dingen wel duurder zijn, maar als ik zie wat mijn Belgische kennissen aan kinderbijslag krijgen, is dat echt heel, heel erg veel meer. Dus volgens mij maakt dat onder aan de streep niks uit als je twee kinderen hebt, de iets hogere opvangkosten worden daar ruimschoots door gecompenseerd.

Wel balen als je het niet redt met je nieuwe inkomen, kan me voorstellen dat dat elke maand echt veel stress oplevert. Geld maakt niet gelukkig, maar te weinig geld hebben, kan je wel echt ongelukkig maken. Succes, hopelijk wordt het snel beter.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:52

Ik voelde mij altijd heel rijk ondanks geen mega bedragen op de bank. Hele fijne partner, een top paard en genoeg leuke dingen in het leven. Had een fijne baan met prima inkomen en toen maakte ik de keuze om als ondernemer te starten per 1 januari 2020. Nu met Corona is dit echt een hele moeilijke (financiële) tijd en ik heb er stress van. Nu voel ik mij dus echt arm terwijl ik de dingen van de eerste zin nog steeds heb. Het is dus echt puur een gevoel van makkelijk je vaste lasten kunnen betalen en leuke dingen doen voor mij. Onbezorgd als het ware. Nu dat niet vanzelfsprekend is, is het gevoel direct omgekeerd. Ik probeer te blijven focussen op alles wat ik wel heb en daar dankbaar voor te zijn maar soms is dat oprecht moeilijk nu.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 08:53

Goof schreef:
moonsparkle schreef:
Docent :') nee niks voor mij, heb je wel lang en vaak vakantie maar dan wel wanneer er heel erg veel mensen reizen. Ik ga voor de rust

Ik ben docent, reis altijd in het hoogseizoen en heb altijd alle rust die je je kan wensen. Ligt er maar net aan hoe je vakantie wil vieren ;)

En als docent (ervaren dan wel) verdien je echt ver boven modaal. Dikke prima.

Ik vind het goed dat je dit omschrijft Goof.. momenteel hoor je bijna alleen maar leerkrachten klagen terwijl ik weet dat het salaris echt niet slecht is..
Met kinderen moet je ook altijd in het hoogseizoen.. het zijn de keuzes in het leven die je maakt. Daar moet je later dan geen problemen van maken.

Mooi ts! Je bent gewoon hartstikke tevreden zo! Heerlijk! Je bent anders gewend en daardoor voelt dit zo rijk!

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:00

Je kan in belgie kinderopvang kiezen naar loon of privé.
Bij prive betaal je al gauw 500-600 euro, waar je wel een deel terug krijgt van de belastingen.
Mijn jongste gaat naar creche die volgens loon werkt en ik betaal per dag 10.5 euro ( opvang, warm eten, fruit en koek, verzorgingsproducten inbegrepen, enkel pampers zelf mee te brengen. Als je meer verdient betaal je meer ( max is geloof ik 27 euro per dag), verdien je minder, betaal je minder.
Als ik de bedragen lees hier soms, dan verschiet ik er van hoe duur kinderopvang in nederland is.

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:02

verootjoo schreef:
Simoonzel schreef:

Dan vind ik wel dat jullie weinig verdienen :? Ik werk drie dagen voor een modaal inkomen. Mijn man 40 uur voor iets bovenmodaal en dat is ‘gewoon’ een mbo baan.

Er zijn toch wel beter betaalde banen te vinden, ook voor jullie?

Inderdaad, ik ben ook verbaasd! Mag ik weten wat voor werk jullie dan doen?

Mijn vriend is 3 jaar geleden afgestudeerd waarvan 1,5 jaar werkervaring opgebouwd, en verdient nu bijna modaal. Ik ben in de laatste fase van mijn studie, een universitaire master, en als ik het vooruitzicht zo zie op de arbeidsmarkt is het startsalaris in mijn werkgebied rond de 2500. Dus wij zullen al snel boven de modale grens zitten, zonder er heel veel voor te hoeven doen/onderhandelen. Vriend heeft HBO gestudeerd overigens. Wij willen dan ook erg graag lekker 32 uur gaan werken als ik ook werk, en verder lekker genieten. We hebben met veel geluk een prachtig huis kunnen kopen dit jaar, wat ons daarbij ook wel gaat helpen. Eerder gooide we namelijk 1000 euro per maand minimaal weg aan huur.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:04

Geld biedt mogelijkheden. Voor mij staat rijkdom gelijk aan gezondheid en vrijheid, koning te rijk dus hier :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:06

Tink89 schreef:
Hier verdien ik met 30,4 uur in m'n eentje boven modaal en dat is voor iemand met mijn opleiding (WO master) en ervaring (zo'n 8 jaar) redelijk normaal. Mijn man verdient ondanks z'n hbo-diploma amper meer dan minimumloon en werkt maar 20 uur, dus die komt er bij lange na niet bij in de buurt.

Overigens is de brandstof in België echt niet duurder dan in Nederland deMolenhoek. Wij wonen aan de Belgische grens en benzine is 'bij jullie' zo'n 25 cent per liter goedkoper. Diesel is even duur. Ik geloof best dat sommige dingen wel duurder zijn, maar als ik zie wat mijn Belgische kennissen aan kinderbijslag krijgen, is dat echt heel, heel erg veel meer. Dus volgens mij maakt dat onder aan de streep niks uit als je twee kinderen hebt, de iets hogere opvangkosten worden daar ruimschoots door gecompenseerd.

Wel balen als je het niet redt met je nieuwe inkomen, kan me voorstellen dat dat elke maand echt veel stress oplevert. Geld maakt niet gelukkig, maar te weinig geld hebben, kan je wel echt ongelukkig maken. Succes, hopelijk wordt het snel beter.

Wij hebben juist in Nederland alles extra goed gevuld omdat de diesel 8 cent lager was dan het minimum hier :) Wij krijgen nog geen €200 toeslag voor de opvang per jaar maar betalen er wel €400 per maand. Nu ja, klagen werkt toch niet maar alles is hier gewoon heel apart berekend en je moet geluk hebben. Een euro lager of hoger doet hem 100’den euro’s per maand...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:26

Leerkracht zou ook niks voor mij zijn omdat ik niks met kinderen heb :o

Maar ik overweeg wel een carrière switch, waarbij ik weer onderaan zal moeten beginnen, en waarbij ik misschien in de toekomst ook niet meer zal gaan verdienen dan ik nu deed, maar ik ben niet meer gelukkig in m'n vakgebied, het geeft teveel stress.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 09:39

Ik verdien boven modaal maar ben alleen (dus geen dubbel inkomen), heb geen recht op wat voor toeslag dan ook en kan enkel particulier huren (of voor een megabedrag een klein appartement kopen in deze regio). Ik ben heel tevreden met wat ik voor elkaar gekregen heb En heb wat mij betreft een rijk leven. Maar 'rijk' ben ik niet. Meer dan de helft van mijn inkomen gaat naar vaste lasten (kosten voor mijn paard en auto niet mee genomen).

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:03

Ik ben nog student dus verdien momenteel niks, maar met straks een WO master in een prima sector verwacht ik op termijn wel boven modaal te gaan stijgen en eerlijk, dat vooruitzicht vind ik best lekker. Ik zie ook veel mensen hier reageren met een uitspraak in de zin van, gezondheid is mijn rijkdom en geld maakt niet echt gelukkig etc. Voor mij staat geld echter wel degelijk gelijk aan een deel gezondheid (wat je overkomt op dat gebied heb je natuurlijk meestal niet in de hand) en een deel geluk. Als ik zo weinig geld overhoud dat ik de dingen die ik graag doe niet kan betalen of medische behandelingen uitstel omdat ik anders financieel in de knoop (en ja, dat moet ik op dit punt van m’n leven regelmatig doen helaas) kom ben ik echt dood en doodongelukkig. Geld is voor mij wel degelijk heel belangrijk in de zin van dat ik absoluut geen continue financiële zorgen wil hebben, niet financieel van een ander afhankelijk wil zijn en weinig tot niet wil nadenken over of ik iets wat ik nodig heb wel of niet kan betalen, of ik het eind van de maand dan nog wel haal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:25

Edit: al gevonden.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 24-07-20 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:28

Gisteren via pb nog doorgestuurd en ik kwam uit op €3360 :j En dan hebben wij bv geen netflix of absurd hoge telefoonrekening (€35 voor 2 gsm’s) Maar inderdaad. De hypotheek is berekend op een loon van €5000 en iets daarboven. Als je inkomen dan met meer dan 1/3de zakt wordt het zwaar en moeilijk :j Wij hebben bekeken om het te herleggen maar wij hadden toen zo een gunstig rentetarief dat herleggen ons geen voordeel doet. Wij zouden maar beperkt zakken en 5 jaar langer moeten betalen. Groot huis dus ook hoog kadestraal inkomen. De stallen grenzen aan het huis waardoor deze verplicht mee moeten in de brandverzekering. Als ze los hadden gestaan waren ze natuurlijk ook verzekerd maar aan voordeliger tarief. Nu dus niet wat ze hangen mee aan de woonst dus ook dat valt heel hoog uit elke maand. En dat was dus allemaal geen probleem voor ons. Tot de omstandigheden veranderden. Natuurlijk hebben wij nog een bende dieren ook. Maar die beginnen momenteel geld op te leveren ipv te kosten dus die mogen gewoon blijven :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:29

Kana schreef:
Het minimum volwassen loon ligt momenteel op 9,70 bruto per uur. Als je dat krijgt zit je ook wel erg ver van het modaal inkomen.

Klopt, modaal kom je uit op 16E per uur (bij 40 uur werken).

Die 36.000 is incl vakantiegeld en kom je uit op 2800 bruto per maand.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 10:50

Ik voel mijzelf meestal ook rijk.
Heb een mooi huis, 2 hele leuke paarden, een auto en een trailer. Ik kan bijna alles wel aanschaffen wat ik nodig heb(of graag wil hebben). Hoef niet te koken en het huis wordt schoongemaakt. Daarnaast gaan we redelijk vaak op vakantie.

Maar toch, mijn vriend heeft een eigen zaak en werkt hele lange dagen en bijna alle dagen van de week. Onze gezondheid is niet altijd optimaal en er is veel stress rondom de eigen zaak.
Ik ben super blij dus dat ik mijn paarden heb en daar mijn ontspanning uithaal.

Ben er zelf ook nog niet helemaal na een burn out en ben ook niet helemaal gelukkig met mijn werk.
Maar wat dan wel...
Dus vaak geniet ik van alles wat ik heb. Maar vraag me ook weleens af of ik niet gelukkiger zou zijn met minder. Ik vind het lastig.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:14

Ik voel me op dit moment al redelijk rijk omdat ik samen met mijn vriend in een appartementje woon terwijl ik nog studeer en ik geen studentenjob heb. We komen goed rond als we niet al te gek doen, en daar ben ik heel blij mee.

Nu vermoed ik echter dat ik me niet meer zo rijk zou voelen mocht ik binnen 5 jaar nog steeds in dezelfde situatie zou zitten :+

Je rijk voelen is dus zeer relatief, afhankelijk van je leeftijd en ook van je achtergrond. Iemand die uit armoede komt zal zich vermoed ik sneller rijk voelen, dan als je opgegroeid bent in een grote villa en je als 23 jarige plots alles zelf mag doen en overal zelf voor moet betalen :D

Te weinig geld maakt niet gelukkig, zelfs zeer ongelukkig.
Maar ook te veel geld niet. Mensen zijn dan bang om hun geld weer te verliezen, ze willen steeds blijven sparen en binnenharken. Het is nooit genoeg.
Ik denk dat je al generaties rijk moet zijn om echt te kunnen genieten van je weelde en een balans te hebben gevonden in je fortuin te beheren zonder dat je een slaaf bent geworden van de drang naar het vergaren van steeds meer geld.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:18

Schemerdier schreef:
.
Maar ook te veel geld niet. Mensen zijn dan bang om hun geld weer te verliezen, ze willen steeds blijven sparen en binnenharken. Het is nooit genoeg.
Ik denk dat je al generaties rijk moet zijn om echt te kunnen genieten van je weelde en een balans te hebben gevonden in je fortuin te beheren zonder dat je een slaaf bent geworden van de drang naar het vergaren van steeds meer geld.

Dat valt wel mee. Voor sommigen geldt dat misschien maar als ik naar mijn eigen omgeving kijk zie ik dat niet terug.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:26

Rytir schreef:
Ik verdien boven modaal maar ben alleen (dus geen dubbel inkomen), heb geen recht op wat voor toeslag dan ook en kan enkel particulier huren (of voor een megabedrag een klein appartement kopen in deze regio). Ik ben heel tevreden met wat ik voor elkaar gekregen heb En heb wat mij betreft een rijk leven. Maar 'rijk' ben ik niet. Meer dan de helft van mijn inkomen gaat naar vaste lasten (kosten voor mijn paard en auto niet mee genomen).

En hier nog 1, verdien boven modaal maar werk ook 40 uur. Bij bijvoorbeeld 32 uur, zou ik rond modaal zitten. Ivm mijn inkomen kan ik niet sociaal huren. Ivm studieschuld kan ik niet kopen.

Verder vind ik mezelf heel rijk hoor! Fijn appartement, paard, vrijheid, gezondheid.

Mbt werk: ik heb een HBO opleiding en werk in de financiële dienstverlening.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:38

Er zit een verschil tussen je rijk voelen en rijk zijn. Als je vraag puur is wanneer ben je rijk dan is dat denk ik wanneer je financieel er zo warmpjes bij zit dat werken misschien niet eens meer moet, en wanneer je kunt doen wat je wilt zonder daarbij over geld na te denken.
Je rijk voelen is denk vele malen waardevoller dan rijk zijn. Want hoeveel geld je ook hebt, geluk is niet te koop. Maar zoals geld niet gelukkig maakt, maakt geen geld zeker wel ongelukkig.

Dus de ultieme “rijkdom” is denk ik genoeg geld hebben dat je geen financiële zorgen hebt en daarnaast genoeg liefde en geluk in je leven mogen ervaren om ook echt happy te kunnen zijn.