Waar zou jij heen willen emigreren en waarom?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 20:37

lizy29 schreef:
Ik zou vooral ook goed kijken waar je interesses liggen. Wij hebben ons na lang wikken en wegen laten omscholen tot boer dmv een opleiding in in ons geval Frankrijk. Op die manier sla je twee vliegen in een klap want je leert en je nieuwe vak en maakt enorme sprongen qua taal.

Dat klinkt als een super optie :j moet dan wel haalbaar zijn qua financiën alleen en was dat niet heel moeilijk met gelijk vaktaal?

Ik vraag me af of er ook opleiding zoals bbl bestaan in andere landen.

kevinsky

Re: Waar zou jij heen willen emigreren en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 21:08

Hier kriebelt het ook met regelmaat!

Vooral de ruimte missen we hier.. Vriend werkt in de it en ik ben zelfstandig honden trimster.

Ierland spreekt ons al tijden aan. Niet té ver weg, Engelse taal, kans om onze beestenboel mee te nemen, liefst aan de kust, op het platteland in the middle of nowhere <3 Alleen het natte klimaat is een twijfel geval.
We zouden in september die kant op gaan om eens te onderzoeken hoe het er daar nou werkelijk is. Maar zoals het nu lijkt, gaat dat niet door :n

Nu zijn we alleen vorige jaar in zuid Frankrijk geweest.. Daar voelde ik me echt thuis en wou het liefst nooit meer naar huis! Daar kunnen we ook alles vinden wat we zoeken + het mildere en warmere klimaat.. Alleen ons Frans is echt dramatisch slecht :+

Zijn er meer bokkers verhuist naar een land waarvan ze, toen, de taal amper spraken?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 21:14

moonsparkle schreef:
lizy29 schreef:
Ik zou vooral ook goed kijken waar je interesses liggen. Wij hebben ons na lang wikken en wegen laten omscholen tot boer dmv een opleiding in in ons geval Frankrijk. Op die manier sla je twee vliegen in een klap want je leert en je nieuwe vak en maakt enorme sprongen qua taal.

Dat klinkt als een super optie :j moet dan wel haalbaar zijn qua financiën alleen en was dat niet heel moeilijk met gelijk vaktaal?

Ik vraag me af of er ook opleiding zoals bbl bestaan in andere landen.

Hier zitten te springen om jonge boeren dus onze opleiding werd betaald en we kregen een maandelijkse vergoeding vanuit de regio. Qua vaktaal was het soms lastig maar als je je inzet zijn ze bij ons in de regio in ieder geval meer dan bereid om je te helpen. Een simpele basis was dus echt wel voldoende.

Kevinsky: ik sprak wat Frans en mijn man had nog nooit Frans gehad op school voordat we besloten te emigreren. Wij hebben 3 maanden Franse privé les genomen en zijn toen vertrokken (datum stond al vast want anders hadden we zeker wat extra maanden gedaan). Het meeste leer je toch echt in je nieuwe land door veel te converseren.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 21:22

@lizzy nog een vraag :o , hoe ben je erachter gekomen dat ze te kort hadden en dat je zo de opleiding betaald kon krijgen? Onze voorkeur gaat niet uit naar Frankrijk, maar wie weet hebben ze zoiets ook in Spanje of Portugal?

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 21:34

Wij hebben eerst besloten dat we een boerderij wilden gaan runnen en zijn toen gaan praten met de instanties (chambre d’agriculteur (kamer van agrariërs) en zo via hen terecht gekomen bij de desbetreffende opleiding die ons weer verder kon inlichten over de mogelijkheden en ons het goede nieuws van financiering vertelde.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 21:43

Kevinsky, mijn man sprak geen woord Frans, maar met handen en voeten kwam hij heel ver. Inmiddels geheel opgenomen in omgeving (jagers/boeren) en is hij na 2 jaar vloeiend en mij dus voorbij :+

Ervaring hier is dat als je op zijn minst poging waagt in t Frans 99% je wil helpen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 22:06

Absoluut Italië!
Prachtig land en super fijne mensen.
Ga er nu elk jaar heen voor vakantie en ben bezig de taal te leren. Ooit wil ik er echt wonen <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 22:18

Alle info over emigreren naar Frankrijk is hier ook welkom :P

Ik werk nu als sociaal verpleegkundige, mijn vriend werkt in de baggerwereld. Ik "hoef" dus niet te werken als we verhuizen en hij kan van overal wel naar werk, zolang er maar ergens een luchthaven is :Y) Maar inkomsten hebben we dus sowieso.
Hij zou vooral een kleine b&b erbij beginnen, ik neig eerder naar kampeerplekken/gîtes. Ietsje minder werk 's ochtends haha. Eventueel met paardenpension/ruitertoerisme.

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 16:30

moonsparkle schreef:
Pascalle90 schreef:
Zijn hier mensen die in de zorg werken als bijv verpleegkundige? Zo ja hoe heb je de overgang ervaren naar het buitenland of hoe denk je je erop voor te bereiden. Hoe ga je aan een baan komen? Sluit de nl opleiding goed aan op de eisen van een buitenlandse baan?

Ik weet wel dat ze veel zorgpersoneel zoeken in Scandinavië, daar zag ik althans veel over op de emigratiebeurs.
Zelf overweeg ik een carrière switch, maar ik zit ook erg in twijfel hierdoor, ik wou gaan voor doktersassistente, maar in andere landen zal dat heel moeilijk zijn met de taal. De ict is niks voor mij. Wel ben ik me ook aan het richten op cursussen eetbare planten, moestuinieren en signalen in de natuur herkennen (het weer, ondergronden, de weg vinden etc), daar zou ik in een ander land mee verder kunnen maar ook dan zal ik heel goed de taal onder de knie moeten krijgen. Dat is dan ook wel echt een prio voor mij zodra we eruit zijn waar we naartoe willen.

Hier geen directe ervaring maar mijn zusje wel. Het niveau van verpleegkundigen ligt in NL erg hoor in verhouding tot andere landen. Ze zoeken dus overal wel goed geschoolde verpleegkundigen die Engels spreken. Mijn zusje heeft onder andere in Zweden en Oostenrijk gewerkt, de zorg is daar echt wel goed hoor, maar ze zijn erg blij met de input van NLse verpleegkundigen. Dus of je aan de bak kunt? Jazeker. Binnen Europa in ieder geval met gemak, hooguit taal is een barriere. Mijn zusje merkte dat met name met ouderen, zowel in Oostenrijk als Zweden spreken de mensen goed Engels maar de ouderen vaak niet, jongeren wel. En in Oostenrijk spreken ze een soort van Duits wat ook wel prima te verstaan is eigenlijk.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 20:41

Turkije :D

Mijn man is naar NL gemigreerd voor de liefde, maar zou heel graag terug willen. Ik (nog) niet. Zijn wel aan het rondkijken voor een vakantiehuis.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 21:27

Booooo schreef:

Mijn man is naar NL gemigreerd voor de liefde, maar zou heel graag terug willen. Ik (nog) niet. Zijn wel aan het rondkijken voor een vakantiehuis.

Waar zoeken jullie?

Mijn man kwam hier om dezelfde reden als jouw man. Om mij :) Maar hij wil niet meer terug.

En ik wil ook niet die kant op, dus dat komt goed uit :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 22:58

Wij wonen sinds 2012 in Frankrijk de Limousin. Ik zou nooit meer terug willen. Het mooie weer, de kalmte ik vind het zo fijn een vrijstaand huisje te hebben in een grote tuin <3
Frans praten gaat beter en beter. Wij leven van het pensioen en AOW van mijn man en onze gÎte . Dus wij rentenieren hier zoals men dat zegt en het is geweldig. De mensen zijn open en aardig, we hebben vrienden hier dat mede komt omdat ik de taal aardig spreek aen we doen overal aan mee en zijn aardig geïntegreerd.

Ik ben het eens met een post van Lizy die schrijft dat er altijd 100 redenen zijn om niet te gaan. Zoals kinderen of ouders etc :list: . Als je verlangd naar een verandering, ga het dan ook echt aanpakken en vertrek.

woepsie90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 23:21

Wij wonen in Isle of Man sinds 2016. Fantastisch eiland in de ierse zee. We zouden hier graag lang willen blijven maar door Corona is het eiland nu heel geïsoleerd en zijn we volledig van de buitenwereld - en dus onze familie - afgesloten. Letterlijk, want de grenzen zijn dicht. Alleen vracht mag binnen komen. De drang om terug naar NL te gaan om dichterbij bekenden te zijn - of in ieder geval van het eiland af - is erg groot.

Het klimaat is te vergelijken met Ierland denk ik dus daar heb je niet veel aan. Maar het is wel een belastingparadijsje :j en de taal maakt het ook makkelijk natuurlijk, gewoon engels. Ook is het een heel rustig eiland, de bewoners zijn super aardig en makkelijk.

Ik zou nu dus juist terug willen verhuizen naar NL maar later zouden wij ook nog wel naar Zwitserland of Oostenrijk, of Scandinavie, willen verhuizen. We houden best van ruige natuur en rust.

Booooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 02:37

Boras schreef:
Booooo schreef:

Waar zoeken jullie?

Mijn man kwam hier om dezelfde reden als jouw man. Om mij :) Maar hij wil niet meer terug.

En ik wil ook niet die kant op, dus dat komt goed uit :D

Omgeving Bodrum, dure omgeving helaas :+
Ruim budget, maar kunnen toch nog niks naar ons zin vinden. In Didem etc is het echt veeeeel goedkoper.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 07:19

pien_2010 schreef:
Ik ben het eens met een post van Lizy die schrijft dat er altijd 100 redenen zijn om niet te gaan. Zoals kinderen of ouders etc :list: . Als je verlangd naar een verandering, ga het dan ook echt aanpakken en vertrek.

Toch is dat niet zo simpel. Ik kan mijn oude schoonmoeder toch niet aan haar lot over laten? Aan de andere kant, als ik het niet doe ga ik idd nooit, want tegen de tijd dat zij overlijdt zijn mijn eigen ouders waarschijnlijk hulpbehoevend...

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 07:25

LadyMadonna schreef:
pien_2010 schreef:

Toch is dat niet zo simpel. Ik kan mijn oude schoonmoeder toch niet aan haar lot over laten? Aan de andere kant, als ik het niet doe ga ik idd nooit, want tegen de tijd dat zij overlijdt zijn mijn eigen ouders waarschijnlijk hulpbehoevend...

Hoe lief ook, maar de tijden dat we als (schoon)kinderen voor de oudere generaties moeten zorgen zijn toch wel beetje voorbij (alhoewel, hier op het Franse platte land juist niet).
Zou je schoonmoeder willen dat je tot haar dood, of je ouders als zij hulpbehoevend worden, dat je in NL blijft of gunnen ze je t geluk?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 07:32

Onze zorg is behoorlijk achteruit gehold betreft ouderen.
Dus ik begrijp LadyMadonna wel.
Ik ga ook regelmatig met mijn moeder mee naar ziekenhuis bezoek enz.
Help dingen regelen omdat ze dingen zelf wat dat betreft niet meer snapt. En nee ze is niet dement.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 07:46

@pien welk huisje hebben jullie dan in verkoop volgens je onderschrift? Heb er stiekem al naar zitten loeren O:)

Wij kunnen perfect alleen overleven op het loon van mijn partner, alles wat ik erbij zou verdienen is "voor de leuk". En zijn pensioen is later ook ruim voldoende + we zouden onze huidige woning verhuren maar niet verkopen. Mijn pensioentje wil ik niet over nadenken :')

Maarja, waar begin je in godsnaam te zoeken hoe het allemaal zit met al die papieren? Dat je een opleiding tot boer kan doen is wel al heel interessant. Had bedacht om die in België te volgen (kan hier ook van pas komen) maar daar ben je in Frankrijk wss niks mee.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 07:58

Dan moet je hem om laten zetten naar een Frans equivalent en hopen dat ze dat goed genoeg vinden. Overigens is de opleiding niet verplicht tenzij je zoals wij aanspraak wilt maken op bepaalde jonge boeren subsidies ( jonge boer ben je tot je 40ste).

Ik snap de opmerking van Ladymadonna ook prima maar als ik kijk naar mijn ouders dan zouden die het verschrikkelijk vinden als wij onze droom niet achterna gegaan waren. Mijn schoonmoeder was iets minder enthousiast over onze emigratie maar heeft het wel geaccepteerd. Ik denk maar zo: er zijn ook oude mensen zonder kinderen en die redden het ook.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:01

Mijn vak kan ik overal uitvoeren (alleen wel tegen andere tarieven dan in nl). Mijn man is naast zijn normale baan muzikant, dat kan ook overal....
Als ik moet wachten tot mijn pensioen heb ik nog even te gaan :')

Mijn schoonmoeder zal zéker zeggen: ga ervoor! Maar als ik dan zie hoe eenzaam ze nu al is, en ze "dankjewel he!" roept als ik gewoon koffie ben wezen drinken....

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:12

Mijn schoonouders zijn jaren geleden verhuisd naar Spanje, Roses. Heerlijk daar, en ik heb enorm veel bewondering voor hen - ze hebben het écht gedaan, het is niet enkel bij dromen gebleven!

Zelf denk ik dat ik een Griekse was in mijn vorig leven. Ik ben stapelverliefd op dat land, inclusief de eilanden. Moest ik alleen zijn, zou ik gerust naar Cyprus verhuizen - maar ik ben niet alleen haha.

Frankrijk, het platteland, spreekt me ook wel aan.

Maar ik zou mijn ouders nooit alleen kunnen laten :+ Al denk ik wel dat we ooit de stap wel zullen zetten, zowel ik als mijn vriend zijn niet echt fan van ons Belgenlandje.

Sowieso Europa. Gewoon omwille van de cultuur en de talen. Ierland lijkt me ook erg mooi, maar als ik dan toch zou vertrekken, zou het naar zonnigere oorden zijn :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:16

Ik kon het ook niet toen mijn vader nog leefde. Ik heb geen broers of zussen, hij was mindervalide...
Hem vertellen dat ik even 800km verderop ga wonen, kreeg ik echt niet over mijn hart.
Zou praktisch ook onmogelijk geweest zijn. Telkens terugkomen als er wat gebeurt om dingen te regelen ? En wie gaat dan mijn dieren thuis verzorgen ?
Als je alleen bent, is de praktische kant van de hele zaak ook niet zo simpel helaas.

En het moet gevoelsmatig ook gewoon goed zitten natuurlijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:22

LadyMadonna schreef:
pien_2010 schreef:

Je kunt haar toch meenemen. Doen heel veel mensen, op het terrein en dan alles gelijkvloers, dan heeft ieder eigen ruimte en privacy.
Zelfs een jonge man die zijn stokoude oma meenam op wereld zelfs reis. Door overlijden van zijn ouders deed hij haar zorg. De boot moest er op aangepast worden en die twee hadden het leuk.

Nee het is niet gemakkelijk maar er zijn altijd redenen om niet te gaan en de meeste zitten in jezelf.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:32

Citaat:
Nee het is niet gemakkelijk maar er zijn altijd redenen om niet te gaan en de meeste zitten in jezelf.

Hier pik ik even op in :D

Het moet natuurlijk wel behapbaar blijven ook.
Mijn vader bijv had ik nooit ofte nimmer meegekregen. Honkvast. Hij had een aangepaste woning hier in Belgie ook.
Als je zulke dingen allemaal mee in overweging neemt, zitten best veel redenen toch echt niet in jezelf.

Maar ik denk dat het ook wel moeilijk in te schatten is als je nooit die stap van emigreren in je ééntje gezet hebt.
Ik leef al 10 jaar alleen en vind het leven hier op sommige momenten al niet zo simpel omdat je alle beslissingen en taken ook alleen moet nemen / uitvoeren.
Het is fijn als je bepaalde zaken even aan iemand anders kan overlaten of beslissingen met 2 kan nemen. Of stomweg gewoon even kan overleggen.

Ik wil maar zeggen, soms zijn er wat hindernissen die niet zo gemakkelijk te nemen zijn en waar je eigenlijk geen invloed op hebt.

Maar ik blijf natuurlijk wel dromen en hopen dat ik het ooit wel rondkrijg :P

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-20 08:56

Pandora je bent er gewoon nog niet aan toe en dan moet je het ook niet doen. En alleen is ook anders met dit soort keuzes. Zou ik ook niet hebben gedaan.

Wat ik wil zeggen hoe vaak mensen gezegd hebben: "wat hebben jullie een lef of wij hadden dat ook wel gewild maar...." etc.
Wij waren helemaal niet dapper, de relatie zit en zat heel goed en vanaf minuut 1 is het ons allemaal erg mee gevallen en vonden we het geweldig.

Het moeilijkste is wel ziekte en overlijden van mensen waar wij dan niet even naar toe kunnen voor een bezoekje.