Extra kosten voor een betalingsregeling?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:40

Magrathea schreef:
Joman schreef:
Dat denk ik niet. Bij te laat betalen van facturen, worden duizenden euro's aan kosten gerekend.
Overbodig niet, een stuk minder nodig wel. Ga de docu schuldig maar eens bekijken. Wordt je wellicht een stuk wijzer van ipv zoveel onzinnigs te typen.

Ik zou het fijn vinden als je niet zulke aannames maakt. Kan jij in mijn portemonnee kijken?

Waar in mijn schrijven heb ik het over jouw portemonnee? De inhoud van jouw portemonnee interesseert me werkelijk waar helemaal niets. Bovendien gaat dit topic niet om jouw portemonnee, dus waar je dit nu weer vandaan haalt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 15:40

Het jammere vind ik ook dat ik geen prijslijst kan vinden op de site van de tandarts.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:42

Ik ook cayenne, 200 en dat voor 1 gaatje... Maar beide veel geld.

Ik dacht trouwens dat de tarieven wel vast lagen bij tandartsen? De tarieven voor e codes bedoel ik dan.

Anoniem

purny schreef:
Het jammere vind ik ook dat ik geen prijslijst kan vinden op de site van de tandarts.

Volgens mij zijn dat vastgestelde tarieven. Kun je googlen.

MyWishMax

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:44

Je gaat gewoon een lening aan. Mensen die aangeven dat ze er niet zoveel werk aan hebben omdat het automatisch gaat zien wel wat zaken over het hoofd. Er is namelijk personeel in dienst, een pand waar kosten aan zitten, apparatuur waar de software op draait en alles verwerkt wordt en niet te vergeten: de software is aangeschaft/wordt betaald. Dan moet het ook nog winstgevend zijn anders heeft het bedrijf geen bestaansrecht.

Ik zou het ook ontzettend zonde van het geld vinden dus als het niet heel noodzakelijk is dan ga ik bij zo'n bedrijf geen lening aan. In deze is het gelukkig ook geen noodzaak want TS gaat het nu ook anders oplossen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 15:44

noox

Re: Extra kosten voor een betalingsregeling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:51

Maar wat wil je nu met dit topic? Gaat het nu om of het bedrijf deze bedragen mag vragen (waar al ja op is gezegd), om het feit dat jij dit belachelijk vind of om het hele systeem in Nederland?
Je hebt 2 keuzes: een oplossing zoeken om in 1x te betalen of de termijnen incl extra bedrag te betalen. Het is nou eenmaal zo. In de toekomst kun je hier verandering in brengen die door meerdere bokkers al zijn aangegeven (andere verzekering enz).
Ik vind het logisch dat de tandarts zijn rekening wilt zien en dat het niet zijn schuld is dat jij dat niet in 1 keer kan doen. Ik hoop echt dat je een oplossing vind want het is jammer om dit geld te moeten betalen maar erg logisch dus ik snap niet waarom je er zo’n probleem van maakt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 15:56

Noox je hebt vast nog nooit van het minimum inkomen moeten leven, anders zou je je bericht wel anders brengen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 16:01

noox schreef:
Maar wat wil je nu met dit topic? Gaat het nu om of het bedrijf deze bedragen mag vragen (waar al ja op is gezegd), om het feit dat jij dit belachelijk vind of om het hele systeem in Nederland?
Je hebt 2 keuzes: een oplossing zoeken om in 1x te betalen of de termijnen incl extra bedrag te betalen. Het is nou eenmaal zo. In de toekomst kun je hier verandering in brengen die door meerdere bokkers al zijn aangegeven (andere verzekering enz).
Ik vind het logisch dat de tandarts zijn rekening wilt zien en dat het niet zijn schuld is dat jij dat niet in 1 keer kan doen. Ik hoop echt dat je een oplossing vind want het is jammer om dit geld te moeten betalen maar erg logisch dus ik snap niet waarom je er zo’n probleem van maakt.

Het ging mij erom of het normaal was. Ik had het namelijk nog nooit meegemaakt.
En ik vind 5 euro gewoon een asociaal hoog bedrag.
En ik kijk verder dan alleen maar mijzelf. Ik kijk ook naar de mensen die het niet op kunnen brengen en naar mensen die hierdoor sneller in de schulden komen te zitten.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 16:12

De tandarts rekening gaat automatisch naar (famed) infomedics en die regelen de betaling. Heeft de tandarts niks meer mee te maken verder en vragen hierover moeten ook bij infomedics worden afgehandeld. Als het goed is krijg je van infomedics wel een rekening met daarop de kosten, 150 klinkt als een normaal bedrag. Het ene gaatje is het andere ook niet dus is zo niet te zeggen.

Ben het er mee eens dat er iets zou moeten veranderen aan de kosten voor de tandarts maar dat vinden ze bij veel praktijken ook. Is echter niet aan de tandarts zelf om dat te bepalen en zal toch echt bij de politiek moeten gebeuren.

Voor volgende keer kan je eerst een begroting vragen en dan overleggen wat je kan doen binnen je verzekering en of het eventueel gevuld kan worden met een tijdelijke vulling en dan wachten of dat je kan wachten tot het nieuwe jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 16:23

Ik zou gewoon heel erg dankbaar zijn dat er een betalingsregeling is. Anders kan je wachten tot je het bedrag hebt en in die tussentijd gaat je gebit achteruit. Dat is ook een optie. We hebben het in NL zo goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 16:28

brokjes schreef:
Ik zou gewoon heel erg dankbaar zijn dat er een betalingsregeling is. Anders kan je wachten tot je het bedrag hebt en in die tussentijd gaat je gebit achteruit. Dat is ook een optie. We hebben het in NL zo goed.

De meesten wel ja...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 16:30

Joman schreef:
brokjes schreef:

De meesten wel ja...

Over het algemeen. Bekijk eens gebitten in India bijvoorbeeld.
Ik ben me er zeker van bewust dat heel veel mensen het ook moeilijk hebben in NL.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 16:33

brokjes schreef:

Helaas kun je nog in veel gevallen zien of iemand het goed heeft.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 16:34

Joman schreef:
Magrathea schreef:

Ik zou het fijn vinden als je niet zulke aannames maakt. Kan jij in mijn portemonnee kijken?

Waar in mijn schrijven heb ik het over jouw portemonnee? De inhoud van jouw portemonnee interesseert me werkelijk waar helemaal niets. Bovendien gaat dit topic niet om jouw portemonnee, dus waar je dit nu weer vandaan haalt.

Je post impliceerde anders wel dat ik nog nooit schulden heb gehad, van minimuminkomen heb moeten leven, heb moeten kiezen tussen eten of de rekeningen betalen, wekenlang met tandpijn rond heb moeten lopen omdat ik het niet kon betalen. Dus ik vond je opmerking dat ik dan maar een docu moest gaan kijken omdat ik onzin uitkraamde ofzo nogal kwetsend.

Dat er mensen zijn met schulden is een feit, dat dat erg naar is ook, maar daar kan het administratiebureau weinig aan doen, is maar wat ik wil zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 16:37

Goed wat betreft tandzorg bedoel ik. Wij hoeven niet onverdoofd op de rand van de straat rotte tanden te laten trekken.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-20 16:38

brokjes schreef:
Goed wat betreft tandzorg bedoel ik. Wij hoeven niet onverdoofd op de rand van de straat rotte tanden te laten trekken.

Er zijn nog altijd mensen hier in Nederland die moeten kiezen tussen een week boodschappen of een keer naar de tandarts.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 17:14

Grappig wat hierboven wordt geschreven, want volgens mij is dit door de wet geregeld en gemaximaliseerd om te zorgen dat mensen met schulden niet door dit soort kosten diep in de problemen komen? Zou leuk zijn als die bedrijven dit allemaal zelf mogen bedenken.

Indien je aangeeft bij het eerste factuur (dus niet na de eerste herinnering) gelden er andere regels dan na een eerste herinnering volgens mij. Als je na binnenkomst vd eerste factuur een betaalregeling schikt en daar willen ze incassokosten overeen rekenen moet dit in regel zijn met de wet. Alle typen kosten, hoe ook genoemd zijn incassokosten en daar zitten regels aan. Ik weet niet precies de ondergrens, maar zelfs op een factuurbedrag van onder de 1500 euro mogen dan geen incassokosten worden berekend volgens mij. Ik weet alleen niet zeker of dit helemaal op gaat aangezien je de betalingregeling aangaat en dan in verzuim bent. De calculator (zie link onderaan) stelt nml van niet?

Indien het na de eerste herinnering wordt geschikt over een betaalregeling mogen er wel incassokosten (administratie, bureaukosten, aanmaningskosten, zijn allemaal incassokosten etc) overheen gerekend worden. Ik heb dit snel even in een calculator gezet en dit zal minimaal 40 euro bedragen aangezien het uitbesteed is en over een medisch beroep gaat.

TS: heb je de betalingsregeling geschikt na de eerste factuur of na de eerste aanmaning/herinnering? Dat is nml alles bepalend volgens mij. Dat infomedics dit standaard doet (5 euro) betekent het nog niet dat het mag. Juridisch loket kan hopelijk bevestigen wat ik hier zeg en ik zie ook graag van iemand als dit niet klopt :) Vooral of verzuim geldt indien je al een betalingregeling hebt geschikt toen je nog niet in verzuim was.

Check ook: https://www.juridischloket.nl/schulden- ... ssokosten/ en https://www.consuwijzer.nl/rekenhulp-incassokosten

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 17:54

Ts heeft al uitgelegd dat ze een betalingsregeling wilde naar aanleiding van de eerste factuur. Dus NIET na een herinnering.

En ik vind het heel erg dat voor zorg die nodig is, tandartszorg vind ik onder eerste levensbehoefte vallen... Er zoveel extra kosten worden gerekend bij mensen die wel willen betalen maar het niet meteen kunnen.

150 euro is echt een flink bedrag als je het niet breed hebt.

Dan krijg je dat mensen de zorg gaan mijden. En ja ook in NL gebeurd dat nog steeds...

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 17:58

purny schreef:
noox schreef:

Het ging mij erom of het normaal was. Ik had het namelijk nog nooit meegemaakt.
En ik vind 5 euro gewoon een asociaal hoog bedrag.
En ik kijk verder dan alleen maar mijzelf. Ik kijk ook naar de mensen die het niet op kunnen brengen en naar mensen die hierdoor sneller in de schulden komen te zitten.

Die 5 euro is niet asociaal hoog, het is gewoon de kost van een dienst die jij afneemt.
Stel dat je in 3 termijnen betaalt ipv in 1 keer. Dan moet er 3x gefactureerd worden, 3x een betalingsverzoek gestuurd worden, 3x nagekeken worden of het wel degelijk betaald is. Of dat nu manueel gebeurt of automatisch, dat komt op hetzelfde neer, ofwel betaalt het bedrijf een mens, ofwel betalen ze een computer om dat te doen. Zelfs als het automatisch verwerkt wordt loopt het nog niet altijd vanzelf. Bv iemand moet 20.52€ betalen en betaalt 20.25€. Dan moet er nogmaals een betalingsverzoek van 0.27€ verstuurd worden. ect.
Probleem 2 is dat het bedrijf moet wachten op zijn geld. Maar wel zijn leveranciers, lonen, belastingen tijdig moet betalen.
Probleem 3 is dat ze in een aantal gevallen hun geld nooit zullen zien.
Dat alles zit in die toeslag die aangerekend wordt als je in termijnen betaalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 17:59

Magrathea schreef:
Joman schreef:

Je post impliceerde anders wel dat ik nog nooit schulden heb gehad, van minimuminkomen heb moeten leven, heb moeten kiezen tussen eten of de rekeningen betalen, wekenlang met tandpijn rond heb moeten lopen omdat ik het niet kon betalen. Dus ik vond je opmerking dat ik dan maar een docu moest gaan kijken omdat ik onzin uitkraamde ofzo nogal kwetsend.

Dat er mensen zijn met schulden is een feit, dat dat erg naar is ook, maar daar kan het administratiebureau weinig aan doen, is maar wat ik wil zeggen.

Mijn post impliceert helemaal niets. Als ik dat had willen zeggen, had het er wel gestaan.
Een administratiebureau en een incassokantoor kunnen daar wel degelijk wat aan doen en niet de facturen 10 keer zo duur maken bij kunnen niet betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 18:07

Een betalingsregeling is een gunst.
Die 5 euro die Infomedics rekent is een normaal bedrag voor de extra(administratie)kosten die een regeling met zich meebrengt.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 18:33

Iedereen vind die 5 euro zoveel geld maar ik denk dat jullie vergeten dat dat een bruto bedrag is. Meer dan de helft van dat bedrag moet nog weer afgedragen worden. Hun houden dus nog niet de helft van dat bedrag netto over

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-20 18:44

Gelukkig is er een betalingsregeling mogelijk.
Al die extra kosten zijn zonde. Maar het bedrijf heeft er werk aan.

Voor minima heeft de gemeente waarin je woont vaak een collectieve zorgverzekering.
Scheelt toch weer geld.