Huis grootouders kopen, wat zouden jullie doen?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:52

Hoe zit het eigenlijk met andere neefjes en nichtjes in de familie? Of zijn die er niet?

Misschien ben jij nu de oudste en word er nu aan jou gedacht, maar stel je gaat nu 5 jaar dat huis huren en dan komen andere ook op die leeftijd dat ze een huis willen, dan kan er wel eens jaloezie ontstaan.
Of andere die nu al net een huis hebben gekocht, maar wel duurder.
En daardoor herrie in de familie.

Of is dat niet aan de orde bij jullie?

JoT

Re: Huis grootouders kopen, wat zouden jullie doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:59

Ik zie aan je posts dat je nog wel eenbeetje twijfelt, dat je het huis niet echt uit je hoofd krijgt. Vraag jezelf dan ook eens af waar je straks het meeste spijt van zou kunnen krijgen. Als je het huis wel neemt of als je het laat gaan.

Is het in overleg met je familie niet mogelijk om een maandje te gaan proefwonen daar? Zodat jij en je vriend echt kunnen ervaren hoe het is om daar te wonen? En als je daar een poosje woont, dan zie je snel genoeg wat er verbouwd moet worden. Als het bevalt, dan kan er wellicht eens gepraat worden over financiën met je familie.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:03

Tja, lastig. Ik zou inderdaad alles op een rijtje zetten en in ieder geval het gesprek aangaan om te bezien wat de mogelijkheden zijn. Kan het dan vervolgens niet, dan blijf je in ieder geval ook niet zitten met het gevoel "wat als".

Overigens lees ik hier zaken als verkopen aan familieleden. Hier is zeker een mouw aan te passen door de verkoopprijs gewoon op marktwaarde te zetten en een eenmalige schenking ivm de aankoop van een appartement te doen. Deze schenking mag namelijk tot 103k (in 2020) belastingvrij. Dus eventueel zijn daar wel mogelijkheden voor.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 10:04

Ik wil er natuurlijk ook niets proberen doordrukken bij mijn vriend, want ik zou niet willen dat hij nu toezegt, en dan binnen een jaar of twee zegt dat het eigenlijk helemaal niet zag zitten...

Mijn zus is niet geïnteresseerd, mijn neefjes en nichtjes zijn 6,9 en 15 en wonen in het buitenland (Nederland en Duitsland).

Ik weet dat ik het beter zou opgeven en wachten 'tot het wel onze tijd is' (ik die altijd roep dat we zeker nooit een appartement nog gaan kunnen kopen als jonge mensen, laat staan een huis :+ ) maar ja, dat huis blijft in mijn gedachten zitten. De gedachte dat anderen het gaan verbouwen en de tuin bestraten en de planten weghalen maakt me een beetje boos :o

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:08

En wat zijn je toekomst plannen?Bv verre reizen maken,leuke auto rijden.Dure kledingsmaak.Dure sport(paard)en misschien een kinderwens.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:10

Zou toch eens om de tafel met je familie gaan zitten en kijken wat er mogelijk is.

Starters komen al moeilijk aan een koopwoning en dit is toch een kans die zich niet meer voor gaat doen.

Je kan altijd praten met elkaar, zien wat er mogelijk is en dan pas ja of nee zeggen

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-20 10:11

@britta

Afstuderen :') . Geen toekomstplannen momenteel, geen kinderwens ook nog tot nu toe (beiden)
Mijn vriend vond het vooral al spannend genoeg om voor het eerst alleen te wonen en te huren, dus wil hier voorlopig voor onbepaalde tijd blijven.
Ik vind het ook een leuk appartementje, maar eerder als voorlopig opstapje zeg maar, want ik zie er meer nadelen aan dan hij (en ben ook sowieso meer geïnteresserd in woningen,interieurs,tuinen....)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:12

Dat zou ik dus ook doen, eens goed om de tafel gaan zitten met iedereen.
Logisch dat jullie het nu nog niet kunnen betalen.
Dat moet de familie ook wel weten.

Verbouwen, dat is vaak ook wat voor luxe je zelf graag wilt.
Wij wonen ook in een ouder huis en de keuken en douche was goed genoeg om mee vooruit te kunnen.
En wij doen nu alles in delen.
Maar ik ken ook mensen die echt niet zo in ons huis getrokken zouden zijn. Dat is echt wat je zelf graag wilt.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:17

Schemerdier schreef:
De gedachte dat anderen het gaan verbouwen en de tuin bestraten en de planten weghalen maakt me een beetje boos :o

Dit snap ik absoluut, maar is dat ook niet een kwestie van wennen? Ik vond het ook onwijs moeilijk toen ik moest verhuizen en er andere mensen in zaten, en met het huis van opa en oma net zo. Maar ik denk dat je verder moet kijken dan "de gedachte dat ... maakt me een beetje boos"

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:18

Mijn moeder heeft ook de keus gehad, eigenlijk precies hetzelfde verhaal. Huisje was door mijn opa gebouwd, in hele nette staat, in het bos, alleen wat klein voor het gehele zin.
Het is denk ik 15 jaar geleden dat ze de kans kreeg om het huisje te kopen, wat ze niet heeft gedaan, en ze heeft het er tot de dag van vandaag nog over. Ontzettend veel spijt dat ze het toendertijd niet gekocht heeft.

Heel eerlijk? Ik zou het doen, als het écht tegenvalt kun je altijd nog verkopen ;)

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:23

ik zou het doen, mits je eventueel de toekomstige hypotheek alleen zou kunnen dragen. Dit vooral omdat je pas net samen woont met je vriend ( ik weet natuurlijk niet hoelang jullie al een relatie hebben) en dan nu gaan huren van de familie.
Als het huis nu gewoon leefbaar is hoef je niet gelijk grote verbouwingen te doen, dit kan door te tijd ook om het meer naar jou/jullie smaak te maken.

Mocht je het later toch niks vinden, kun je het altijd nog verkopen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:38

Ik had het wel gedaan. Als je er zou willen wonen. En inderdaad dan kijken naar een constructie via familie ivm financiering.

Dat je de schuld bij hun hebt ipv via de bank. Desnoods de eerste jaren aflossingsvrij en alleen rente betalen.

Verkopen kan altijd nog als het na een aantal jaar toch niet is wat je wilt.

Huren is weggegooid geld. Met een koophuis spaar je via de overwaarde en als je aflost spaar je ook. De rente ligt nu nog erg laag dus wanneer je dat voor 10 of 20 jaar vast legt weet je dat je lage woonlasten zult hebben. Vaak lager dan bij huur. Alleen uiteraard wel onderhoudskosten.

60 jaar is niet oud voor een goed gebouwd en goed onderhouden huis.
Wel een beetje afhankelijk van hoe het up to date gehouden is qua verfwerk en elektra natuurlijk.

Dak is al vervangen en kan waarschijnlijk weer 50 jaar mee...

Maar goed, als het echt financieel niet kan, of niet is wat je zoekt, dan niet doen uiteraard.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:43

Ik zou er gewoon nog even goed over nadenken en niet over 1 nacht ijs gaan.
Eerst eens met je ouders praten en eventuele andere familie, goed naar de opties kijken zodat je echt weet wat het in zou houden en wat de gevolgen zouden zijn, en dan een beslissing nemen.

Je post van gisteravond komt een beetje voorbarig op mij over. Je hebt het al over een beslissing terwijl je later zegt dat je je ouders nog niet hebt gesproken.

Maar je moet het helemaal zelf weten natuurlijk :)

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:50

Ik zou het ook doen, maar wel zonder je vriend. Stel de relatie gaat over, dan wil je niet alsnog het huis weg moeten doen als je hem niet kan uitkopen. Of erger, hij kan het wel betalen en koopt jou uit. Dan heeft hij jouw grootouders huis en jij alsnog niks.

Indd eerst nu kijken of je kan huren of een gunstige koopconstructie kan opzetten met je familie. Even langsgaan bij een jurist om informatie in te winnen kan nooit kwaad en zit je nog aan niets vast. Maar dan weet je wel wat er mogelijk is en of er iets bij zit dat voor jou werkt.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:45

Schemerdier schreef:
Het klopt wat je zegt, binnen een paar jaar zou ik zeker zo'n huis/grond willen kopen. Dus het is jammer om het nu verloren te laten gaan, maar het komt niet echt op een gelegen moment.
Misschien toch maar eens praten met mijn ouders, wat zij ervan vinden.

Misschien lees ik niet goed hoor en ik bedoel het ook niet naar. Maar ik lees een paar keer dat je het erg graag wil maar door de situatie en randvoorwaarden nu toch nijgt naar om het niet te doen. En de familie het huis maar te laten verkopen. Ik snap dat dat verstandig gezien nu de beste optie lijkt omdat je nog moet afstuderen, een baan moet vinden, je wat van je familie vraagt de komende jaren, je afhankelijk bent van je vriend zijn financiën om het huis te kopen, en het maar de vraag is hoeveel jij straks gaat verdienen en of jullie het samen kunnen opbrengen. Ik snap helemaal dat als je alleen met je verstand kijkt je zegt tegen je familie verkoop het maar. Maar dat is verstand. Volgens mij vind je het emotioneel en met je hart wel moeilijk om dat te zeggen. Omdat er sentimentele waarde aan het huis hangt en je het idee hebt dat het wellicht nu of nooit is.

Maar als de keuze dan toch richting verkopen gaat, richting verstand. Is het dan wel belangrijk genoeg voor je om het huis te kopen? Is het dan niet beter om het toch te laten gaan? Ik vind het lastig om het uit te leggen. Maar als je ondanks alle randvoorwaarden het gevoel had dat je koste wat kost voor dit huis moet gaan had ik gezegd ga ervoor. Maar als je verstand het van het gevoel wint nu. Is het dan niet beter om te laten gaan. Dat zou even zuur zijn. Maar dan over een paar jaar wat anders te kopen, iets wat echt van jezelf is en zelf gekozen hebt.

Trouwens je had het over dat door het overlijden van je opa (gecondoleerd nog) jouw vader en nonkels (?zeg ik dat goed zo, ben NL'er) nu mede-eigenaar zijn van het huis. Maar je oma leeft ook nog. Is het niet zo dat je oma nu alleen eigenaar is en pas naar haar overlijden je vader en nonkels eigenaar worden van het huis? Dat de langstlevende van een echtpaar eerst alles helft. Ik weet niet hoe goed/helder je oma is maar heb je het met haar al over gehad?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:49

Schemerdier schreef:
De gedachte dat anderen het gaan verbouwen en de tuin bestraten en de planten weghalen maakt me een beetje boos :o

Dat zegt al genoeg :j

Hier hebben de kopers oma haar huisje direct platgegooid. Huisje weg, tuin ook weg want er staat nu een huis met oprit tot een meter van de erfgrens aan alle kanten.... echt zo eeuwig zonde.

Ga praten :j
Eerst met je ouders, dan met je nonkels.
Geef het aan dat je super graag in dit huis wilt gaan wonen :j

Kijk of het huis een paar jaar in de familie behouden kan blijven op 1 of andere manier, eventueel door het door jullie te laten huren, of door een ander. Als het weg is, is het weg en krijg je deze kans niet meer terug.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:54

Het huis eerst een paar jaar verhuren en dan kan jij het mischien overnemen ?

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:59

Autumnn schreef:
Schemerdier schreef:

Dit snap ik absoluut, maar is dat ook niet een kwestie van wennen? Ik vond het ook onwijs moeilijk toen ik moest verhuizen en er andere mensen in zaten, en met het huis van opa en oma net zo. Maar ik denk dat je verder moet kijken dan "de gedachte dat ... maakt me een beetje boos"

Dat denk ik ook wel. Het huis van mijn opa & oma aan vaderskant is ook verkocht. Rijd hier regelmatig langs heen en moet dan als nog altijd aan hun denken. En blijf het het huis van opa & oma noemen. En blijf het gek vinden dat ze dingen veranderen en verbouwen en het allemaal anders wordt. Het plekje heeft altijd een plekje in mijn hart zelfs nu het van anderen is. Maar goed zo gaat het leven en dat realiseer ik mij maar al te goed. Wel scheelt het trouwens dat hier een gezin in is gaan wonen met jongen kinderen. Zo heb ik zelf nog het idee dat het huis weer 'nuttig' is. En vind het zelf een fijne gedachte dat het bewoond wordt door een gezin en er drukte is etc. En het scheelt heel erg dat deze mensen het alleen maar mooier maken en meer een familiehuis van maken. Als zij het plat hadden gegooid was ik ook echt verdrietig geweest.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:07

Autumnn schreef:
Zo te lezen ben ik een van de weinige die zegt niet doen. Verkijk niet wat er qua verbouwingen aan gedaan moet worden, helemaal als je nog een jaartje studeert. Rustig studeren is er niet bij, je kan niet je vriend een verbouwing in zijn eentje laten doen }> . Alles uitbesteden kan, maar daar komt een ander financieel plaatje bij kijken. Daarnaast is jouw financiële situatie nog niet stabiel, hoe wil je een hypotheek krijgen? Het huis huren? Dan zal het huis toch overgekocht moeten worden en of degene een (tweede) hypotheek krijgt? Stel het huis stijgt aanzienlijk in waarde en wordt 4 ton waard. Wat doe je dan als je al afgesproken hebt dat je het huis gaat kopen en je krijgt voor dat bedrag geen hypotheek? Of andersom. De huizenprijs daalt en je wilt een ander huis kopen, die weer wat groter is, wat nieuwer, en weer een betere locatie heeft. En dan? Dan heeft degene voor niks op jullie gewacht. En, je zegt dat je deze kans nooit meer krijgt. Hoezo niet? Wie weet gaan eventuele nieuwe eigenaren er met een jaar of 2/3/5 weer uit? Ik snap je twijfel absoluut, maar ikzou het niet verstandig vinden

Je hoeft toch niet gelijk van alles aan te passen. Je kan ook genoegen nemen met de huidige staat en zodra je het alsnog gekocht heb pas gaan verbouwen. Opa heeft ook zo gewoond, zal heus geen mega bouwval zijn.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:09

tootje71 schreef:
Het huis eerst een paar jaar verhuren en dan kan jij het mischien overnemen ?

Zou dit dan wel goed bespreken met iedereen en goed vast laten leggen door een notaris etc.
Want als het aan vreemde gaat verhuren wie gaat dat allemaal regelen? Voor welke prijs? Wie draagt dan dan kosten als er wat vervangen moet worden? Moet er nog een kleine verbouwing gedaan worden om het verhuur-klaar te maken en zo ja wie gaat dat betalen? Wat als de markt in stort en het huis over een paar jaar opeens minder waard is? Nemen we dat verlies of moet dat worden gecompenseerd door iemand? etc
En als TS het gaat huren voor welke prijs dan? Mag je er dan wat aan veranderen? Wat als je naar een paar jaar besluit dat je er toch niet wilt wonen? Of je naar een paar jaar nog steeds niet over kan kopen financieel? Wat als de relatie uitgaat en ze moet het financieel alleen doen en dat gaat niet? Wie gaat het dan verkopen? Als het huis (in huidige staat) meer waard is geworden dan nu hoe wordt die winst verdeeld? Als het huis meer waard is geworden doordat TS het verbouwd heeft hoe ga je die winst verdelen? Etc.
Hoe gaat TS überhaupt een verbouwing betalen als ze studeert? Moet haar vriend dat dan doen? Maar wat als het uitgaat? En wil de rest wel van de familie dat TS EN vriend het overgaat nemen of alleen TS? (Mijn opa en oma hebben altijd beschreven dat als ze doodgaan de dochters de boel erven en niet ook hun partners. Ook al zijn beide dochters meer dan 30 jaar getrouwd)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:17

Het is niet dat je leven stopt he?!

Als je het huis nu op 1 of andere manier kan kopen of voorlopig huren met recht op koop, kan je nog steeds je studie afmaken en een leven starten.
Het huis kan straks als je net werkt dan een pittige uitgave zijn maandelijks, maar dat is maar tijdelijk als je jong bent. Je ontwikkelt, gaat meer verdienen etc
Gezien jullie niveau en opleiding is het geen uitzondering dat je zoiets gewoon kan kopen met een paar jaar. Alleen is dit huisje dan weg of duurder. Daarom zou ik die paar jaar investeren wel doen. Investeren is niet alleen geld, maar ook even alles omgooien dus.

Mensen met een huis kunnen gewoon kinderen krijgen, op vakantie, kleding kopen etc. Jullie misschien alleen iets later. Maar elk leven is anders. De 1 gaat eerst reizen en dan settelen. De ander wil na studie werken, een eigen bedrijf, een starterswoning, veel stappen en dan een droomhuis en dan pas kinderen.

Je kan het er ook op wagen. Maar stel het wordt verkocht en dan tegen de grond gehaald of verbouwd.......Misschien komt het over 10jr te koop en zie je het weer staan. Dan wel voor veel meer geld misschien en dan is het misschien ook jullie max of daarboven.

Op sommige plekken is 335 niet eens heel duur. Wij woonden in Ermelo en daar is vrijwel niks te koop onder de 250. Voor jongeren dus echt heel lastig om te starten. Veel moeten geholpen worden door ouders, of wachten, veel sparen etc. Maar je spaart ook tegen de bierkaai. Want wie met 18 ging sparen, heeft nu niet eens genoeg.

Doe je het niet, moet je het afsluiten. Daarover zou ik echt goed praten met je vriend EN de familie, wat het met je doet. Als de familie klein is en op goede voet staat, is het huis aan houden en verhuren niet zo gek.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:39

Ceffyl schreef:
Ik zou het ook doen, maar wel zonder je vriend. Stel de relatie gaat over, dan wil je niet alsnog het huis weg moeten doen als je hem niet kan uitkopen. Of erger, hij kan het wel betalen en koopt jou uit. Dan heeft hij jouw grootouders huis en jij alsnog niks.

Indd eerst nu kijken of je kan huren of een gunstige koopconstructie kan opzetten met je familie. Even langsgaan bij een jurist om informatie in te winnen kan nooit kwaad en zit je nog aan niets vast. Maar dan weet je wel wat er mogelijk is en of er iets bij zit dat voor jou werkt.

Dit vind ik een goed advies. Het is echt een familiehuis voor jou.Laat het niet schieten en regel wat met je familie.Maar houd je vriend buiten de juridische zaken zodat het echt van jou wordt onafhankelijk van een relatie.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:03

Ik denk dat je eeuwig spijt gaat krijgen als je dit zou laten schieten! Desnoods verhuren aan iemand anders totdat jij en je vriend wel klaar zijn om er naartoe te verhuizen!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:48

Ik had ooit een soortgelijke kans toen mijn oma het huis verliet om naar een verzorgingsflat te gaan. Helaas moest ik wel het direct ophoesten en dat was voor mij alleen te veel geld. Een paar jaar later had ik wel het geld om een huis te kopen en toen zeiden mijn ouders ook, we hadden je moeten helpen. De exwoning van mijn oma was aardig in prijs gestegen.
Ik woon nu in dezelfde straat, 5 huizen verderop aan dezelfde kant, maar nu in een rijtjeswoning zonder garage, en anders had ik voor hetzelfde geld een 2-onder-1-kap met garage gehad.
Dus als je het huis echt je droomhuis vindt zou ik er voor gaan en verkopen kan later altijd nog zonder verlies.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 19:04

pipo schreef:
Autumnn schreef:
Zo te lezen ben ik een van de weinige die zegt niet doen. Verkijk niet wat er qua verbouwingen aan gedaan moet worden, helemaal als je nog een jaartje studeert. Rustig studeren is er niet bij, je kan niet je vriend een verbouwing in zijn eentje laten doen }> . Alles uitbesteden kan, maar daar komt een ander financieel plaatje bij kijken. Daarnaast is jouw financiële situatie nog niet stabiel, hoe wil je een hypotheek krijgen? Het huis huren? Dan zal het huis toch overgekocht moeten worden en of degene een (tweede) hypotheek krijgt? Stel het huis stijgt aanzienlijk in waarde en wordt 4 ton waard. Wat doe je dan als je al afgesproken hebt dat je het huis gaat kopen en je krijgt voor dat bedrag geen hypotheek? Of andersom. De huizenprijs daalt en je wilt een ander huis kopen, die weer wat groter is, wat nieuwer, en weer een betere locatie heeft. En dan? Dan heeft degene voor niks op jullie gewacht. En, je zegt dat je deze kans nooit meer krijgt. Hoezo niet? Wie weet gaan eventuele nieuwe eigenaren er met een jaar of 2/3/5 weer uit? Ik snap je twijfel absoluut, maar ikzou het niet verstandig vinden

Je hoeft toch niet gelijk van alles aan te passen. Je kan ook genoegen nemen met de huidige staat en zodra je het alsnog gekocht heb pas gaan verbouwen. Opa heeft ook zo gewoond, zal heus geen mega bouwval zijn.

Leg me eens geen woorden in de mond die ik niet zeg? Ik zeg nergens dat ze alles aan moet passen. Maar als bijvoorbeeld de kozijnen verrot zijn of er moet een nieuwe keuken in, fundering is verrot, is dat ook al een verbouwing. En als je dan nog studeert .. ik spreek uit ervaring dat mijn vriend toen alles mocht doen dat best wat werk is