Doodongelukkig in mijn baan: ervaringen met omscholing?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hollyleaves

Re: Doodongelukkig in mijn baan: ervaringen met omscholing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:12

Ik had dit zelf ook kunnen schrijven, inclusief het gedeelte over anesthesie en operatie-assistent. Ook een hbo opleiding en een pre-master gedaan, maar nu werkzaam in de retail. Ik weet exact hoe je je voelt. Afgelopen december was voor mij dan ook de maat vol. Toen ik merkte dat ik steeds verdrietiger werd, geen lol meer haalde uit de leuke dingen in het leven en nergens echt meer naar uit kon kijken heb ik een paar dagen voor mezelf genomen en gekeken naar de mogelijkheden.

Mij heeft het heel erg geholpen om op een strategische wijze mijn onderzoek te doen naar wat voor mij een financieel haalbare switch zou zijn welke minimale impact heeft op mijn huidige leefstijl en waarbij ik gelukkig zou zijn met het eindresultaat.

Ik heb als eerste stap de voorkeuren voor de werkvelden die voortkwamen uit mijn interesse op een rijtje gezet, als mede de werkvelden welke mijn interesse hebben maar enigszins aansluiten op mijn voorgaande opleiding.
Vervolgens heb ik uit beide rijtjes een top drie eruit gehaald en gekeken wat er voor deze zes switches nodig was en wat dan realistisch was. De afvallers op gebied van financiën, weinig kans op werk, de opleiding welke te ver weg van mijn woonplaats etc eruit gefilterd en ik bleef over met twee realistische switches.
Ik heb me enorm verdiept in deze twee banen en wat er voor nodig zou zijn. Op mijn werk een switch geregeld naar een weekend contract voor 21 uur met de nodige toeslag, waardoor ik van 38 naar 28 daadwerkelijke betaalde uren zou gaan. Betekent wel de donderdagavond, hele zaterdag en hele zondag werken.

Uiteindelijk gekomen bij de switch naar PA (Physician Assistant). Met mijn vooropleiding van logopedie ben ik toelaatbaar, echter met geen mogelijkheid dat ik een werkplek zou kunnen vinden. Vastbesloten om dan het via een andere weg te proberen tot de conclusie gekomen dat ik eerst voor de mbo opleiding tot doktersassistent ga, instromend in het tweede jaar en dit twee jaar lang ga doen tot het diploma. Dan ben ik klaar en kan ik een werkplek vinden voor de hbo master PA.

Doktersassistente had ik berekend om via de BBL te gaan doen, maar een stage vinden was al niet makkelijk, laat staan met de corona. Ik heb voor de veiligheid me dus ingeschreven voor eveneens de BOL als de BBL. Beide duren twee jaar maar het was fijner geweest om stagevergoeding te kunnen combineren met mijn werk in de retail met een BBL. Ik laat me echter niet weer terugslaan naar de huidige situatie, dus met wat aanpassingen gaan we er ook komen. Het gaat de komende twee jaar enorm zwaar worden, zeker met de paarden erbij. Mijn vriend steunt me gelukkig wel.
Ik beslis als ik klaar ben wel of ik verder ga met PA of dat ik mijn hbo kan inzetten met het diploma als doktersassistente en bv in het ziekenhuis op een poli werkzaam kan zijn en intern betaald kan doorgroeien of bijvoorbeeld bij een huisartsenpraktijk ga voor iets als praktijkmanager of ondersteuner.

Ik snap je in elk geval heel goed. Laat je niet uit het veld slaan en overweeg de dingen goed. Het helpt zeker ook bij het verdrietige en ongelukkige gevoel dat je hebt bij je huidige werk, althans bij mij. Mensen verklaren me veel voor gek, om het met mijn 32 jaar nog eens allemaal overnieuw te gaan doen. Maar ik probeer het te zien als een nieuwe kans die ik zelf waar moet gaan maken en waarbij ik me weer meer mezelf kan gaan voelen als de komende twee jaar achter de rug is.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:21

Sylva, hoor ik nu mezelf praten :')? Ik zit ook te denken aan de opleiding doktersassistente, alleen is een bol opleiding financieel niet te doen voor mij. Ik wil als het lukt via capabel beginnen in 2021. Ik sta eigenlijk voor alle bbl opleidingen die een doktersassistente opleiding hebben open. Ik twijfel wel een beetje qua aanpak, ga je huisartsen benaderen met ik wil werken /leren staan jullie daarvoor open en zo ja hebben jullie ervaring of voorkeur voor een opleiding? Schrijf je je eerst in voor een opleiding? Ik heb niet echt een achtergrond in de zorg heb nu een medisch technisch beroep. En als ik er in 2021 aan begin ben ik 32 :o heb er vroeger ook naar gekeken, maar ik durfde toen toch mijn vaste baan niet op te zeggen. Nu wil ik wel echt wat anders gaan doen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:27

Volgens mij kan je tussentijds vaak wel switchen van bol naar bbl als je daar een goede reden voor hebt.

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 12:51

“Fijn” om te zien dat meer mensen hiermee worstelen. Niet omdat ik het anderen ook gun, maar omdat ik ook zie dat het niet een probleem is waar ik alleen mee zit. Soms op een werkdag keek ik om me heen en dan zag ik al die mensen druk typen en naar hun beeldscherm kijken en dan voelde ik me zo eenzaam met deze gevoelens. Ik ben nu op werk gewoon moe gestreden. Komt ook nog eens bij kijken dat ik targets heb en anderen niet, maar ik heb die mensen wel nodig om mijn targets te halen. En hun interesseert het niks, daardoor is er elke dag strijd over dingen die gedaan moeten worden. Ik ben inmiddels compleet apathisch geworden voor mijn doelstellingen en de bedrijfsresultaten, gewoon kapot gestreden.

Ook via pb veel fijne tips gekregen waar ik deze week mee aan de slag ga. Ik hoop zo dat ik mijn plekje nog eens ga vinden. Dat ik met plezier de werkdag/-week begin i.p.v. het moedeloze gevoel waar ik nu mee opsta.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 12:57

Ik wens het je toe (en alle anderen ook). Want je hoeft niet dagelijks naar het werk met lood in de schoenen. Er bestaat voor iedereen iets waar je, althans de meeste dagen, met plezier naar toe gaat.

En dat zijn niet alleen de werkzaamheden, maar dat ligt ook aan de omgangsvormen met collega’s en het werkveld. Zoek iets, eventueel met hulp, waar jouw kwaliteiten, jouw sociale omgangsvormen en innerlijke drive worden aangesproken.

En niet iedere dag is leuk, en dat hoeft ook niet. Maar zolang je overall maar het idee hebt dat je gelukkig bent met wat je doet.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-20 13:11

Ik weet niet of het financieel mogelijk is en of het kan met je huidige functie (ivm de targets); maar is het mogelijk om minder uren te werken?

Bij mijn vorige werkgever werkte ik 40 uur (of meer), en het slokte mij helemaal op (verwachtingen/gebrek aan waardering). Legde de lat zelf steeds hoger en dacht echt dat ik ook niet minder kon werken. Ik was al aan het nadenken over een andere baan, toen vanuit de werkgever de fte’s werden herzien. Ik ben toen wat minder uren gaan werken. Voor mijn gevoel scheelde dat al zoveel! Een betere balans. In de tussentijd ben ik toen rustig om mij heen gaan kijken naar een nieuwe baan en die heb ik ook gevonden :)

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-20 13:30

Snorlex schreef:
Ik weet niet of het financieel mogelijk is en of het kan met je huidige functie (ivm de targets); maar is het mogelijk om minder uren te werken?

Bij mijn vorige werkgever werkte ik 40 uur (of meer), en het slokte mij helemaal op (verwachtingen/gebrek aan waardering). Legde de lat zelf steeds hoger en dacht echt dat ik ook niet minder kon werken. Ik was al aan het nadenken over een andere baan, toen vanuit de werkgever de fte’s werden herzien. Ik ben toen wat minder uren gaan werken. Voor mijn gevoel scheelde dat al zoveel! Een betere balans. In de tussentijd ben ik toen rustig om mij heen gaan kijken naar een nieuwe baan en die heb ik ook gevonden :)

Ja minder uren zou al vooruitgang zijn. Ik ga dit na de vakantie van mijn manager wel bespreekbaar maken, dat ik naar 32 uur toe wil. Dat geeft dan iig wat lucht, plus meer tijd om zelf uit te vogelen wat ik wil.

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 08:27

moonsparkle schreef:
Sylva, hoor ik nu mezelf praten :')? Ik zit ook te denken aan de opleiding doktersassistente, alleen is een bol opleiding financieel niet te doen voor mij. Ik wil als het lukt via capabel beginnen in 2021. Ik sta eigenlijk voor alle bbl opleidingen die een doktersassistente opleiding hebben open. Ik twijfel wel een beetje qua aanpak, ga je huisartsen benaderen met ik wil werken /leren staan jullie daarvoor open en zo ja hebben jullie ervaring of voorkeur voor een opleiding? Schrijf je je eerst in voor een opleiding? Ik heb niet echt een achtergrond in de zorg heb nu een medisch technisch beroep. En als ik er in 2021 aan begin ben ik 32 :o heb er vroeger ook naar gekeken, maar ik durfde toen toch mijn vaste baan niet op te zeggen. Nu wil ik wel echt wat anders gaan doen.

Ik ken iemand die via de loi de opleiding tot dokter-assistente gedaan heeft. Zo kon zij het met haar baan en gezin combineren. Ook kon ze nog best makkelijk een stageplek vinden, dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht door die loi :o En ook geen problemen met het vinden van een baan, maar ze heeft nu gesolliciteerd voor de ok. Paar jaar ouder dan jij, dus er zijn zeker mogelijkheden :j

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 08:57

Ik had precies dit kunnen schrijven 5 jaar geleden. Dezelfde opleiding, zelfde soort baan en ook het altijd maar meer, sneller, beter, ging me opbreken.

Ben van baan geswitcht, heel wat salaris moeten inleveren, maar was de beste keus ooit. Nooit geweten dat werk zo leuk en voldoenend kon zijn. Ga elke dag met plezier naar werk, kijk nooit op de klok en haal er nog altijd genoeg uitdaging uit.

Voor mijn baan vroegen ze mbo4, maar heb me binnen het bedrijf kunnen ontwikkelen waardoor ik met hbo niveau nog steeds uitdagend genoeg vind.

Mijn advies, staar je niet blind op opleidingsniveau. En blijf zeker niet zitten op de plek waar je ongelukkig bent.

Heb je weleens een persoonlijkheidstest gedaan? Ik vind die van 16personalities heel kloppend en daar kun je wellicht ook uit halen wat bij jou past. Bij mij staat er bijvoorbeeld dat mijn persoonlijkheidstype vaak leraar en coach zijn en ik ben uiteindelijk trainingen gaan geven wat mij heel goed past.

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 09:29

Ik heb ook zo gezeten.
Kreeg toen de tip om allemaal vacatures te verzamelen en daarvan op te schrijven wat mij in die functie aantrok.
Als je dat een maandje of drie doet, zeg 50 vacatures bekijkt op die manier, dan kan je daarna een rode lijn eruit halen.
Mij heeft het geholpen.
Ik blijk meer van bepaalde werkzaamheden en afwisseling daarin te houden,, dan een bepaald soort branch of onderwerp.
Toen heb ik met die blik een andere baan gezocht, kon gericht zoeken en heb het daar nog steeds naar mijn zin.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-20 11:43

Ik heb niet het hele topic gelezen hoor, dus excuses als ik iets roep dat niet relevant is. Maar hier mijn verhaal (toen ik destijds in hetzelfde schuitje zat hebben ervaringsverhalen van anderen mij enorm geholpen).

Ik heb ooit HBO-paardenhouderij gedaan. Hier tijdens mijn studie in gewerkt (trainen, lesgeven) en erna ook nog een jaar of 2. Wilde echter op mijzelf gaan wonen en had een paard, dat ging niet lukken van een minimumloontje. Ik miste ook een stukje uitdaging en ben geen toptalent (en geen rijke ouders), dus beperkt qua sportmogelijkheden en zou dan altijd ongeveer blijven doen wat ik al deed. Toen dankzij mijn hbo-opleiding bij Centraal Beheer begonnen als schaderegelaar (intern opgeleid), na 2 jaar dichter bij huis gaan werken, financieel administratief medewerker (maar kleine organisatie dus afwisselende taken) bij een detacheerder in de bancaire sector. Genoeg uitdaging en verantwoordelijkheid, maar zó niet mijn wereldje. Gelukkig fijne collega's, maar het voelde alsof ik druk was met meer geld verdienen voor mensen die er toch al zat van hadden. Veel gebakken lucht, 'interessant doen', voor mij niet waardevol.
Ik heb me toen heel goed georiënteerd, en dag meegelopen met een verpleegkundige, en besloten dat dat het moest worden. De combi van belangrijk, waardevol werk, werken met je handen én je hoofd paste goed bij mij. Ik ben op mijn dertigste gestart met de HBO-V in deeltijd aan CHE. De eerste twee jaar dat gecombineerd met de baan die ik nog had (32 uur kantoorbaan, 1 dag naar school, studeren in vrije tijd en twee keer 10 weken stageperiode oplossen met verlofdagen en dubbele werkweken). Na twee jaar geswitcht naar de zorg (je mag dan als verzorgende-IG werken). Ik moest toen voor de opleiding een relevante werkplek hebben, en als VIG krijg je al wat meer verantwoordelijkheden dan 'mensen wassen'. Waar voltijdstudenten in hun derde en vierde jaar stages doen, deed ik die opdrachten op mijn werkplek. Prima te combineren en voor mij was de praktijk een echte snelkookpan. Ik kwam terecht in een kleinschalige organisatie (eigenlijk zonder hbo opgeleide verpleegkundigen) die vrij snel in de gaten hadden dat ik dingen snel oppikte en de verantwoordelijkheid goed kon hebben. Ik ben vorig jaar afgestudeerd en nu nog binnen deze organisatie werkzaam, sinds oktober als kwaliteitsverpleegkundige; ik denk op bestuursniveau mee en ontwikkel bijv. beleid (recent ons corona-draaiboek geschreven), ontwikkel bijscholing, ben praktijkopleider, schrijf kwaliteitsverslagen, spring bij bij complexe zorg, coach, vraagbaak voor collega's... Een enorm afwisselende functie waarin ik eigenlijk volledige vrijheid heb om op te pakken wat ik wil of nodig vind. En mijn werkgever is enkel maar blij met mijn combi verpleegkunde-bedrijfsleven. Hij is zelf een echte ondernemer zonder zorgachtergrond, commercieel type. Door mijn (financiële, commerciële) achtergrond begrijp ik hem, kan ik meedenken en de link leggen naar de zorg. Ik dacht ooit dat mijn achtergrond nadelig zou zijn, maar dat is het absoluut niet. Ik kan nu op een niveau meedenken dat ik met alleen hbo-v nooit had gekund.
Ik heb nooit ook maar 1 moment spijt gehad van mijn carrièreswitch, beste keuze ooit!

De financiële kant.. Ik verdiende voorheen rond de 2200 netto (fulltime), heb fors in moeten leveren, want gestart met een verzorgende-IG salaris van rond de 12,- bruto per uur. Studie heb ik de eerste 2 jaar kunnen bekostigen vanuit de transitievergoeding die mijn oude werkgever me bood. Mijn vaste contract is ontbonden dmv een vaststellingsovereenkomst. Dit was eigenlijk een keuze van mijn werkgever (normaliter had ik op een mij passend moment ontslag genomen maar dan geen transitievergoeding gehad. Ik was voor mijn werkgever erg belangrijk qua continuiteit in zijn bedrijfsvoering, dus hij wilde anticiperen en een goede vervanger regelen en inwerken, en daarom het moment van ontbinden in goed overleg samen afstemmen. Dit was dus voor beide partijen een top oplossing). Door de vaststellingsovk kreeg ik tevens een jaar aanvullend ww omdat ik in inkomen zo achteruit ging. Ik had formeel een sollicitatieplicht, deed dit ook, maar UWV begreep dat ik gewoon conform CAO betaald werd en in een scholingstraject met uitstekende vooruitzichten zat, dus ze vielen me verder niet lastig met bijv. sollicitatietrainingen ofzo.
Het was financieel dus een flinke investering, maar te doen. Ik woon samen in een koophuis en we hebben altijd de kosten 50/50 verdeeld, maar had dit met mijn oude huurappartementje en alleen ook kunnen redden. (al had ik geen paard meer)

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-20 13:21

Zo, dit weekend een beetje geprobeerd alles op een rijtje te zetten. Gekeken naar taken die ik leuk vind en taken die me nu in mij job helemaal niets doen.

Ik heb ook een deeltijd opleiding op het oog (niet zorg-gerelateerd) en ben even aan het uitzoeken wat daarmee de kansen op een baan zijn.

Ik heb het al vaker in dit topic gezegd, maar het gal spuien, de fijne tips en gedeelde verhalen van iedereen hebben we weer een beetje uit de put getrokken. Ik ben er nog niet 100% uit wat het gaat worden, maar ik ben iig aan het rondkijken. Ik hoop zo dat ik volgend jaar een switch kan maken.

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:39

Fijn dat je voor jezelf nu wat meer duidelijkheid hebt.
Mooi plan opstellen en dan gaat het vast goed komen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:49

TS, is zeker geen probleem waar alleen jij mee zit hoor ;)

Ik ben nu bijna 27. Heb Havo gedaan, daarna een tussenjaar. Na dat jaar wilde ik wel nog een opleiding doen, maar wist niet wat. Gekozen voor MBO Paardenhouderij. Stomste beslissing die ik gemaakt heb. Uiteindelijk niveau 3 afgemaakt zodat ik niet mijn gehele stufi moet terugbetalen. Maar zit nu wel nog met een studieschuld.

Na deze opleiding maar aan het werk gegaan, maar omdat ik geen fatsoenlijk dilploma heb, kwam ik niet verder dan werk in de winkel of het magazijn. Inmiddels heb ik besloten om binnenkort te starten met HBO Finance & Control in deeltijd. Zo kan ik in ieder geval een HBO diploma halen in een interessante sector.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-20 10:55

Roquen schreef:
Ceffyl schreef:
Het is eigenlijk inherent aan marketingfuncties dat er targets aan zitten. Ik heb vrijwilligerswerk gedaan op marketingvlak en zelfs daar waren de verwachtingen hoog.
Ik vind eigenlijk het altijd maar meer, meer, meer geld moeten binnenharken afschuwelijk :o Had ik me misschien eerder moeten bedenken, maar ik ben als mens ook wel veranderd de laatste jaren. Vroeger vond ik dat commerciële heerlijk, maar het past me niet meer.

Een nieuwe opleiding mag me wel wat kosten. Ik zal sowieso salaris moeten inleveren, dat geeft niet. Maar ik kan niet 20.000-30.000 euro ophoesten voor een nieuw papiertje. En dat maakt zo wanhopig. Want moet ik dit werk dan nog 40 jaar doen? Ik word gek bij de gedachte...

Dat is dus niet waar, want ik ben zelf werkzaam in de marketing en communicatie. Er zijn wel doelen, maar die zijn niet keihard. Het gaat ook om naamsbekendheid genereren. Ik werd dus voor een non-profit organisatie. Daarom zeg ik, kijk eens bij niet commerciële bedrijven.

Dit zou ik je ook aanbevelen. Zelfde opleidingsachtergrond hier (commerciële economie, marketing/sales) maar het bedrijf kan het verschil maken. Ik had ook enorme spijt van mijn opleiding en was doodongelukkig wat de nodige studievertraging heeft opgeleverd. Nu een baan bij een bedrijf in een branche waar ik zelf affiniteit mee hebt en dat maakt het verschil!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 13:55

Ha TS, ik stuur je vanavond een pb, want dan kan ik mijn switch wat concreter toelichten. Uiteindelijk ben ik binnen de juridische wereld gebleven, maar in een heel andere functie waar ik veel gelukkiger in ben.

Wat ik je sowieso aan kan raden is om er met bijvoorbeeld een goede vriendin uitgebreid over te praten, bij voorkeur iemand die ook doorvraagt. Dan blijf je niet zo in je hoofd zitten ermee, maar wordt het wat concreter.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-20 14:12

Ik heb geen tips, maar heb wel in dezelfde situatie gezeten. Ik was het zó spuugzat, dat ik gewoon de knoop heb doorgehakt en gestopt ben met mijn baan. Met het idee, dan ga ik gewoon even fulltime taxi rijden of een andere makkelijk te krijgen baan, met natuurlijk veel minder inkomen. Maar niet meer met lood in je schoenen naar je werk. Niet meer 8 uur lang met tegenzin op kantoor zitten. Dat zou al enorm schelen. En die tijd gebruiken om alles op een rijtje te zetten, wat wil ik nou, wat zijn de mogelijkheden met huidige papieren of mogelijkheden tot omscholing. En dan verder kijken.

Ik heb enorm geluk gehad, ik kon na mijn opzegtermijn zó bij een nieuw bedrijf beginnen op mijn eigen niveau. Andere functie, maar kan mijn ervaring goed gebruiken. Veel meer uitdaging, leuke collega's, fijne werkgever... ik heb het enorm naar mijn zin!

Ik ben benieuwd of die deeltijd wat gaat worden., hou je topic in de gaten. Gewoon, omdat ik nieuwsgierig ben welke kant je uiteindelijk op gaat!

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-20 19:09

Tiggs schreef:
Ha TS, ik stuur je vanavond een pb, want dan kan ik mijn switch wat concreter toelichten. Uiteindelijk ben ik binnen de juridische wereld gebleven, maar in een heel andere functie waar ik veel gelukkiger in ben.

Wat ik je sowieso aan kan raden is om er met bijvoorbeeld een goede vriendin uitgebreid over te praten, bij voorkeur iemand die ook doorvraagt. Dan blijf je niet zo in je hoofd zitten ermee, maar wordt het wat concreter.

Ik ben benieuwd naar jouw verhaal!

@GamblersCup: ja het kost echt bakken energie hè om zo de dagen door te komen. Mijn vriend heeft me enorm aan het twijfelen gebracht over die cursus |( Ik weet even niet wat ik nu moet doen. Ik laat het nu bezinken en kijk dan dit weekend weer even opnieuw ernaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 12:12

Ceffyl schreef:
Het is eigenlijk inherent aan marketingfuncties dat er targets aan zitten. Ik heb vrijwilligerswerk gedaan op marketingvlak en zelfs daar waren de verwachtingen hoog.
Ik vind eigenlijk het altijd maar meer, meer, meer geld moeten binnenharken afschuwelijk :o Had ik me misschien eerder moeten bedenken, maar ik ben als mens ook wel veranderd de laatste jaren. Vroeger vond ik dat commerciële heerlijk, maar het past me niet meer.

Een nieuwe opleiding mag me wel wat kosten. Ik zal sowieso salaris moeten inleveren, dat geeft niet. Maar ik kan niet 20.000-30.000 euro ophoesten voor een nieuw papiertje. En dat maakt zo wanhopig. Want moet ik dit werk dan nog 40 jaar doen? Ik word gek bij de gedachte...

Ik heb niet alles doorgelezen, maar is de open universiteit een optie voor jou? Of een premaster / master eventueel in deeltijd (yes, dat bestaat.... Dus dan heb je bv. 1 dag in de week school. Kun je 4 dagen werken. En vaak is het best te doen om een baan in die branche te vinden als je ook studeert in die richting.

Als je alleen een bachelor hebt gedaan kun je je master nog onder wettelijk collegegeld doen (is nu 2000 eu per jaar), en hoef je niet het instellingstarief te betalen (wat vaak rond de 10.000 ligt) . pre-master en master duurt ongeveer 2 jaar.

Open universiteit kan eigenlijk altijd en hoeft niet duur te zijn.

Ik heb zelf een switch gemaakt nadat ik in de ziektewet kwam. Dus dat was wat makkelijker, omdat ik nog eventjes verzekerd was van inkomen.
Mijn vriend heeft in dezelfde periode een switch gemaakt. Was heel succesvol in de ICT, maar had wel ooit psychologie gestudeerd en vond het werken voor commerciele instellingen nutteloos en walgelijk. Hij had alleen na zijn psychologie een " nutteloze " master gedaan bleek achteraf en kon nergens aan een baan komen in die sector. Hij wilde graag mensen helpen, en is uiteindelijk via de open universiteit begonnen aan een klinische master. In de tussentijd is hij een simpel bijbaantje gaan doen waar hij kinderen met gedragsproblemen begeleidde, wat echt voor geen meter verdiende maar hem wel broodnodige ervaring in de branche verschafte. Uiteindelijk is hij na een half jaar in die sector aangenomen als begeleider bij een psychiatrische instelling wat hij al heel leuk vindt, maar waar hij ook eindelijk nog kan doorgroeien tot echte behandelaar/therapeut als hij zijn master afrondt, wat dus zijn droom is. En zijn salaris daar is ook echt boven wat we ingecalculeerd/verwacht hadden binnen deze branche.

Het is wel een ontzettend lastige tijd geweest met een inkomensval van rond de 60, 70% . We konden het ons veroorloven omdat we in een sociale huurwoning woonde maar hebben wel een jaar met zijn 2'en op ongeveer bijstandsniveau moeten leven terwijl we daarvoor beide modale inkomens hadden :7 (waardoor we ook niet met zekerheid konden zeggen of we bv. huurtoeslag kregen omdat onze switch midden in het jaar viel ). Dat was wel heel erg stressvol, frustrerend, en heeft de nodige spanning gegeven (Lees: ruzies over of je een tijgerbrood neemt of een blanco brood, om mnaar iets te noemen :+ Je kunt het je niet voorstellen als je modaal verdient) maar het is ook wel fijn om ergens naar toe te werken.
Ik werk nu zelf part time en doe een studie daarnaast.

Er zijn ook nog wel wat zij-instroomtrajecten. Bij de politie bv. kun je met behoud van een groot gedeelte van je salaris een werk/leeropleiding volgen. En ook in het onderwijs. In de zorg misschien ook wel. Ik weet daar niet het fijne van (alleen van de politie weet ik dat ze wel een heel aantrekkelijk traject aanbieden) , maar dat is ook wel het onderzoeken waard. Dan zit je wat meer op de maatschappelijk relevante banen ipv. de commerciele banen waarbij je vooral de portomonee van je baas spekt, en ik heb toch wel het idee dat dat laatste hetgeen is wat mensen op den duur tegen gaat staan en wat een dergelijke behoefte om te switchen in de hand werkt.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-20 19:57

Ook ik heb niet alles gelezen.
Ik heb ooit mijn secretaressediploma gehaald, maar dat was echt helemaal niks voor mij. Tijdens langdurige ziekte in de paarden terecht gekomen, dus van mijn hobby en vrijwilligerswerk mijn betaalde werk mogen maken. Al werkende mijn instructeursdiploma gehaald. Vervolgens via vrijwilligerswerk in de gehandicaptenzorg terecht gekomen en daarna MBO4 gehandicaptenzorg gedaan. Ik werk nog steeds in de gehandicaptenzorg en begin in september aan hbo social work, flexibele deeltijd.
Eigenlijk ben ik steeds via vrijwilligerswerk in een betaalde baan gerold.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-20 13:21

Je bent zeker niet de enige hoor! Ik heb mijn MBO4 paardenhouderij gehaald en daar enorm spijt van gehad. Heb jaren in de paarden gewerkt (had mazzel dat ik bij een fokker terecht kwam waar ik leuke paarden reed) maar na een aantal keer goed gevallen te zijn was ik er klaar mee. (Twee keer rug gebroken) Toen kwam ik noodgedwongen in een grote paardenwinkel terecht en ik was doodongelukkig. Ging iedere dag met tegenzin heen. Op mijn 28e besloten het roer om te gooien en inmiddels werkzaam bij de politie. Voor mij echt mijn droombaan, zou nooit meer anders willen! Het is dus nooit te laat om je om te laten scholen. Je hebt waarschijnlijk helemaal niets aan deze post maar wil je gewoon even heel veel succes wensen met het zoeken naar een baan wat bij jou past. Ik weet precies hoe ellendig je je kan voelen als je iedere dag met lood in je schoenen naar het werk gaat.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-20 14:18