Mondkapjes

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:18

Sizzle schreef:
Ik zie vaak langskomen dat een mondkapje helpt bij niezen. Hoe stelt men zich voor dan?
Bij niezen is een mondkapje niet geschikt, daar is de kracht van het niezen veel te hoog voor. Juist niezen met een mondkapje vraagt om een extreem handige gebruiker die dan nog steeds iets voor de neus/mond houdt en meteen zorgvuldig zijn mondkapje verwijderd, handen schoon maakt en een nieuwe plaatst.

Als je moet niezen/hoesten mag je sowieso nog niet het huis uit.
Het gaat meer over de micro-druppels die normaal gesproken vrijkomen tijdens het praten etc.
Dit zal ook niet 100% worden afgevangen door zo'n type mondkapje, maar wel verminderd.

Het zijn inderdaad geen medische mondkapjes (die mag je ook niet gebruiken als particulier ivm het tekort). Dus ze zullen jou een minimale bescherming geven, maar zijn juist bedoeld om de microdruppels in de omgeving te verminderen waardoor er een kleinere besmettingskans bestaat.

Om echt te beschermen tegen virussen heb je eigenlijk FFP3 kapjes nodig en zelfs die beschermen maar voor een korte duur. Die hebben we wel nog in een zeer beperkte voorraad op het werk (we hebben die standaard redelijk flink op voorraad, daarom een deel gedoneerd). Die zetten we op als we met kankerverwekkende en/of licht radio-actieve poeders moeten werken. Hier moet zeer zuinig mee om worden gesprongen omdat deze momenteel niet na te bestellen zijn (al vanaf januari/februari niet meer). Wij produceren ook producten die nodig zijn om o.a. medische apparatuur te maken voor mensen hier hun vraagtekens bij hebben.

Tancreda4

Re: Mondkapjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:28

Ik ben gezond, niet verkouden, ziek zwak misselijk, keelpijn of wat dan ook. Maar soms is er opeens een nies die eruit moet, om welke reden dan ook. Compleet als verrassing zonder een echte reden. Daar blijf ik niet voor binnen omdat ik misschien kan gaan niezen. Voor zulke gevallen is een masker fijn en als je dan ook nog erbij in je elleboog niest, helpt dat al tig keer meer dan open en bloot te laten gaan.

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:32

Cabelona schreef:

Klopt, alleen kan ik niet voorkomen dat ik, kerngezond, nooit nies.
Als iets mijn neus prikkelt, volgt er een nies. Daar hoef je nog niet eens voor aan hooikoorts te lijden.
Dus gezond en wel, zal er toch zo nu en dan geniest moeten worden. En gehoest.

In het OV zitten vaak dames die het nodig vinden om tijdens de reis uitgebreid deo te sprayen.
Ook zonder astma krijg ik daar een hoestbui van.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:40

Dat zou betekenen ik mijn verdere leven moet binnen blijven met mijn chronische hoest door mijn longaandoening. En velen met mij. Dat kan toch niet de bedoeling zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:42

Patroon van internet downloaden en een middag achter de naaimachine.
Kan je zelf beslissen wat en welke kleur.
En een huisstofmijt allergie=niezen los ik op met Ceterizine.

Twilight

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:51

pluisje88 schreef:
Twilight schreef:
Hier ga ik ze zelf maken. En moeders en haar partner. En 2 vriendinnen met hun gezinnen wouden ook hebben dus ik kan voorlopig ff aan de slag. Word ik blij van :) vraag voor hun maar kleine bijdrage voor de materialen en verzendkosten.
Patroon komt bij de libelle vandaan.
(Ja dees is te klein voor mij maar uitprobeersel) [ [url=m/BKhjWK.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heb je van deze een patroon toevallig?
Woon aan de grens en in dld moet je die dingen dragen in alle winkels ed :(

Is van libelle ^^ libelle mondkapje en kom je op de website. 1 pdf met instructies. 1 met patroontje :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:53

Ik wilde vol gas gaan maken... is overal de leukeprintjeskatoen uitverkocht :') Kon je op wachten natuurlijk :+

UltimOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 11:54

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:01

Ik ga zo ook maar eens een poging wagen bij de stoffenwinkel hier om de hoek, desnoods maar een niet leuk stofje dan....

Maar ik begrijp nog steeds niet waarom een (niet gebreide, maar van dichte stof) sjaal, zo geknoopt dat met een dubbele tot vierdubbele laag alles helemaal bedekt en afgesloten is, in het openbaar vervoer niet zou mogen, maar wel als ik diezelfde sjaal zou verknippen en verbouwen tot mondmasker.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:07

frensje schreef:
Ik heb gisteravond via de online drogist 50 kapjes besteld voor €54,99. Mijn kinderen reizen met ov dus dan heb ik iig iets op voorraad.

En dan te bedenken dat zo’n doos voor Corona een euro of 8 heeft gekost :')

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:12

Cabelona schreef:

Je kan altijd een keer niezen buiten of in het ov...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:35

joyce_eddy schreef:
Ik vind het echt belachelijk ik werk in de gehandicapten zorgen en wij hebben helemaal niks. Pas bij de eerste besmetting dan komt er iets... en afstand houden van collega’s en bewoners is er echt niet bij hoor..

Ik werk ook in de VG zorg. Zou jij dan serieus je werk met een mondkapje op willen doen, ook als er nog geen verdenking op besmetting is? Ik vind het juist fijn dat we bepaalde dingen nog zo normaal als mogelijk kunnen doen. Ik zou het niet prettig werken vinden.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:40

Niezen en hoesten moet natuurlijk nog steeds in de holte van je elleboog. Het is ook niet zaligmakend en wat ik hier in Duitsland zie, is dat sommige mensen een misplaatst gevoel van veiligheid krijgen (mondkapjes = kan niet ziek worden). Het is alleen een middel om de verspreiding te remmen en met een mondkapje wordt sowieso minder de lucht ingebracht dan zonder. Maar mondkapjes betekenen echt niet dat je nu als sardientjes lekker tegen elkaar aan kunt gaan staan

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:53

Ik heb voor mijn werk mondkapjes nodig op de Mengerij, we gebruiken de FFP3 maskers.
Deze kan ik bij mijn leverancier nog steeds niet bestellen ! Doos a 10 kost €65.00.
Kon een alternatief bestellen eerder deze maand goedkoper maar minder goed.
We hebben deze speciale nodig voor de grondstoffen waar me mee werken.

Ik krijg van wildvreemde leveranciers "aanbiedingen" voor kapjes met werkelijk woekerprijzen óf ik moet er direct 1500 kopen of zo .

Ben dus erg benieuwd hoe de "gewone mens" straks aan die dingen moet komen als de zorg er te weinig heeft...en alles overal uitverkocht is

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 12:59

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:01

Hahaha, HV Polo :')

Maar je mag ze toch ook zelf maken? Zo lastig is het niet om een mondkapje te maken. Maak een paar wasbare en klaar ben je...

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:03

Vind die van HV Polo er wel goed uitzien eerlijk gezegd, vrij neutraal, op het logo na.
De meeste zelfgemaakte hebben van die afschuwelijke prints. :=

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:19

Ik heb er twee besteld met cowboyprint en twee met papegaaiduikers voor 24€ alles samen van iemand uit de IJslandergroep op FB.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:25

joyce_eddy schreef:
Ik vind het echt belachelijk ik werk in de gehandicapten zorgen en wij hebben helemaal niks. Pas bij de eerste besmetting dan komt er iets... en afstand houden van collega’s en bewoners is er echt niet bij hoor..

Dan heb je geluk dat er bij de eerste besmetting al bescherming kreeg. Bij mijn broertje en zijn vriendin kregen ze pas bescherming bij een derde besmetting op hun afdeling in het bejaardentehuis.

linnnde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:28

Hi all. Mijn afstudeerbedrijf (Stichting The Melting Shop) maakt mondkapjes met super leuke printjes. ze kosten 4.95 en worden door vrijwilligers gemaakt. 1 euro gaat naar het rode kruis en de overige 4 euro gaat de stichting weer in. De stichting zet zin in voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Een goed doel - mondkapje dus :-)
Je kan ze bestellen via Etsy of eigen website.

Er zit een gat aan de zijkant zodat je een eigen filter kan toevoegen. Ook zijn de bandjes van katoen zodat je ze op 90 graden kan wassen!!

Tevens kan je aangeven of je een druk printje wilt of gewoon egaal. Ze worden op bestelling gemaakt!

Hieronder de link!
https://www.dinkra.com/nl/mondkapje.html
https://www.etsy.com/nl/listing/7882791 ... 2nGHuNNu9Q
Laatst bijgewerkt door linnnde op 07-05-20 13:30, in het totaal 2 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:29

joyce_eddy schreef:

Dat is toch volledig conform de richtlijnen van het RIVM? Waarom zou je bij een niet-verdachte patiënt bescherming moeten dragen? Goed zorgen dat je handhygiëne op orde is, wat sowieso altijd al is in de zorg.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:39

linnnde schreef:
Hi all. Mijn afstudeerbedrijf (Stichting The Melting Shop) maakt mondkapjes met super leuke printjes. ze kosten 4.95 en worden door vrijwilligers gemaakt. 1 euro gaat naar het rode kruis en de overige 4 euro gaat de stichting weer in. De stichting zet zin in voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Een goed doel - mondkapje dus :-)

Er zit een gat aan de zijkant zodat je een eigen filter kan toevoegen. Ook zijn de bandjes van katoen zodat je ze op 90 graden kan wassen!!

Tevens kan je aangeven of je een druk printje wilt of gewoon egaal. Ze worden op bestelling gemaakt!

Hieronder de link!

Ah, daar zijn alle stofjes .. :')

maar een goed doel, misschien doe ik die :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:50

linnnde schreef:

Hieronder de link!

Ze zien er goed uit en ik denk gezien het gat dat ze ook dubbele stof zijn, klopt dat?

Ik heb er geen nodig meer maar ze lijken veel op die van mij en die hebben kwaliteit want als je het gaat dragen, doe het dan goed in gebruik en aanschaf. Deze lijken goed.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 13:58

pluisje88 schreef:
frensje schreef:
Ik heb gisteravond via de online drogist 50 kapjes besteld voor €54,99. Mijn kinderen reizen met ov dus dan heb ik iig iets op voorraad.

En dan te bedenken dat zo’n doos voor Corona een euro of 8 heeft gekost :')

Ik bestelde ze in de praktijk waar ik werkte voor een euro of 4..

Het is bizar om te zien dat zo doosje nu omgerekend 50 x 2 euro zou kosten, misselijk om zo een centje bij te willen verdienen.

Gelukkig heb ik geen OV nodig, vervelend als je om die reden nu zo op kosten gejaagd wordt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-20 14:08

Ik ga ze zelf maken :) met ruimte voor filter en ruimte voor een ijzertje op de neus :)

Naai al jaren en heb de juiste materialen en kennis in huis.