De noodwet

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:08

Ik ben het met je eens dat het inperken van de basisrechten van de mens (het recht op demonstratie etc wegnemen bijvoorbeeld) een heftige maatregel is. Ik begrijp dat het nodig is om de verspreiding te voorkomen, maar ik vind het wel grondwerk leggen voor een langdurige heftige ingreep van de staat. Tot op zekere hoogte te begrijpen, maar lastig.

Groepsimmuniteit gaat waarschijnlijk pas over een paar jaar voldoende bescherming bieden in de samenleving om ook echt een verschil te maken. Eigenlijk werkt het pas volledig als er ook een vaccin is. Op dit moment is dat gewoon echt nog niet aan de orde. Dat je jong en fit bent betekent niet dat je niet ontzettend ziek kan worden van dit virus, ook jij kan druk op de gezondheidszorg gaan uitvoeren als je toch onverhoopt in het ziekenhuis terecht komt. Ouderen isoleren hoor ik om me heen steeds vaker, maar gaat dat niet een nog grotere impact hebben op hún mentale gezondheid? Ik vind dat we daar wel over na moeten denken. Willen we met z'n allen een relatief soepele lockdown waarin er veel mogelijk is mits je je aan de regels houdt, of willen we vrijheid blijheid voor jongeren en ouderen volledig isoleren en buiten de samenleving zetten. Ik vind dat een lastig vraagstuk en ik vraag me heel erg af of je dan niet een volledige generatie buiten in de kou zet.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:08

Ik ben het eens met TS, dat er helemaal niets verkeerds is met kritisch te kijken naar al de maatregelen die nu getroffen worden.
Wat mij betreft wegen grondwettelijke vrijheden toch ook iets zwaarder door dan de illusie van veiligheid te creëren door een soort van politiestaat.

Zulke dingen bevinden zich op een glijdende schaal en eens je een grens over bent... Apart lijkt het misschien allemaal niet zo erg, tot je het grotere plaatje begint te bekijken en gaat nadenken over mogelijke consequenties.
Als we dit nu accepteren, hoe makkelijk is het in de toekomst om opnieuw deze vrijheden te schenden op basis van andere argumenten?

Kijk naar de geschiedenis en ook recente dictatoriale regimes in de wereld. En vooral hoe deze tot stand gekomen zijn: angst, het creëeren van een gemeenschappelijke 'vijand', slogans, eenzijdig geleidelijk aan inperken van vrijheden, buitensporige handhaving etc... Een zeer gevaarlijke situatie, lijkt mij.
En bij de burgers gaat het erin als zoete broodjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:11

@moonfish; je raakt nu een heel ander punt. Iets wat binnen de medische wetenschap al heel erg lang een onderwerp van discussie is.

We kunnen tegenwoordig zoveel met medicijnen, bestralingen enz enz. Hoe ver ga je daarin? Waar ligt de grens. Elk leven is kostbaar en het zijn moeilijke overwegingen. Maar wel dingen waarover nagedacht moet worden. Ook nu. Hoe ver ga je om de (laten we wel eerlijk wezen de relatief kleine) groep kwetsbaren te beschermen? En ja ook ik heb kwetsbare mensen in mijn omgeving. Laatst nog een interessant gesprek over gehad met mijn kwetsbare buren met eigen bedrijf die de omzet nu met meer dan 50% hebben zien terug lopen. Zij willen het liefst dat alles weer gaat draaien en ze zelf de nodige maatregelen voor bescherming nemen.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:13

Eske_B schreef:
Astorga schreef:
Zolang COVID nog rondwaart zijn bijv. chemobehandelingen beperkt. Dat heeft niet te maken met capaciteit van ziekenhuizen maar met het virus zelf. Wanneer je niet meer kunt genezen maar misschien kunt rekken met chemo wordt zo'n behandeling nu liever niet gestart. Als je het immuunsysteem platlegt en daarna COVID oploopt is de kans wel heel groot dat het direct klaar is.
Curatieve behandelingen gaan hier wel gewoon door, maar ook voor die mensen is het risico bij een COVID-besmetting levensgroot.

Ook voor deze groep is het dus van het grootste belang dat we het virus verder kunnen indammen en dat moet helaas met maatregelen zolang er nog geen vaccin is.

Oke, dat wist ik niet! Bedankt voor de uitleg :)

Graag gedaan!
Voor het doen van operaties in de aantallen van voor deze crisis moeten de aantallen covidpatiënten trouwens ook laag blijven. Veel ziekenhuizen hebben de IC uit moeten breiden voor opvang van COVID en dat kan bijvoorbeeld gedaan zijn in de ruimte van het ok-complex.
Ook is er voor de extra IC-patiënten en COVID-patiënten op andere afdelingen apparatuur ed nodig. Daarvoor zijn de ok's grotendeels leeggeplukt, net als andere afdelingen en poliklinieken.
Dus om volop te kunnen opereren moeten de aantallen COVID-besmettingen laag blijven.
Leuker kan ik het niet maken.

Als ik sommige reacties hier lees over hoe onrechtvaardig de huidige inperking is heb ik het gevoel dat ik op een Hongaars forum ben beland, waar de regerinsleider van de situatoe gebruikt maakt door de pers buitenspel te zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:13

Gloa schreef:
We kunnen tegenwoordig zoveel met medicijnen, bestralingen enz enz. Hoe ver ga je daarin? Waar ligt de grens. Elk leven is kostbaar en het zijn moeilijke overwegingen. Maar wel dingen waarover nagedacht moet worden. Ook nu. Hoe ver ga je om de (laten we wel eerlijk wezen de relatief kleine) groep kwetsbaren te beschermen? En ja ook ik heb kwetsbare mensen in mijn omgeving. Laatst nog een interessant gesprek over gehad met mijn kwetsbare buren met eigen bedrijf die de omzet nu met meer dan 50% hebben zien terug lopen. Zij willen het liefst dat alles weer gaat draaien en ze zelf de nodige maatregelen voor bescherming nemen.

In Nederland zijn we daar in die zin al vrij pragmatisch over. Er wordt voordat iemand wordt opgenomen op de IC met familieleden besproken hoe ver ze in behandeling willen gaan, hoe ver de artsen denken dat verstandig is etc. In vergelijking met bv Italië zijn wij veel strenger op wie er op de IC 'mag'.

Britt_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:15

Ik word hier best verdrietig van. Die "relatief kleine groep kwetsbare mensen" is zo klein niet. Ik heb de precieze feiten niet meer 100% op een rij, maar dat zijn dus de 60-plussers, de kankerpatiënten, de mensen met een auto-immuunziekte. Mensen met astma, met COPD, met hartfalen, de diabeten. En dan noem ik ze niet eens allemaal op...

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:16

Gloa schreef:
@moonfish; je raakt nu een heel ander punt. Iets wat binnen de medische wetenschap al heel erg lang een onderwerp van discussie is.

Hoe ver zou je gaan als er een virus komt wat vooral mensen onder 40 zou treffen?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:17

Gloa schreef:

De groep ‘kwetsbaren’ is dus niet zo klein als dat aanvankelijk gedacht werd...

Ik werk in een revalidatiecentrum en daar komen mensen revalideren na COVID, en best veel van die mensen waren kerngezond en niet eens oud en zijn nu nog maar een fractie van wat ze waren. Het is echt een heftig virus. Voor sommigen dan, er zijn ook mensen die nauwelijks ergens last van hebben.
Maar je hoeft niet oud en een grote medische voorgeschiedenis te hebben om fors geraakt te worden door dit virus.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:18

We gaan in sommige opzichten te ver ja.
Maar neem mijn moeder met copd.
Ze heeft copd, dat is de verzamelnaam.
Maar ze heeft 100% longcapaciteit en is al 30 jaar met succes aan de puffers.
Met af en toe een dip, door een virus wat heftig inslaat.
Vorig jaar was er een griepvirus wat vaak longontsteking gaf bij longpatiënten.
Dat virus waar men zo 6 weken zoet mee was, toen lag ze voor het eerst in meer dan 10 jaar in het ziekenhuis om te vernevelen.
Maar covid zou ze heel goed niet kunnen overleven, want ze is wel erg vatbaar bij virussen en dan reageert ze vrij heftig.
Maar zij zit niet in een rolstoel aan een zuurstoftank, 100% longcapaciteit, maar zij zou geheid ten prooi vallen aan covid.
En zo zijn er onwijs veel voorbeelden.
Mijn stalhoudster zei met de eerste twee weken lockdown:
Het is nog nooit zo donker geweest, dat het nooit meer licht werd.
Ook hier slaan we ons doorheen.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:18

KimD schreef:
Ik vraag me echt af wat er in het hoofd omgaat bij mensen zoals jullie.

Toen ik hoorde dat er in Den Haag gedemonstreerd werd tegen vanalles en nog wat rondom de Corona maatregelen vroeg ik me af of al deze mensen als baby op het hoofd gevallen zijn? Want je bent dan toch per definitie niet lekker tussen de oren, of?

Beseffen mensen wel hoeveel vrijheid wij hebben in NL?!

Edit, de app terzijde. Die is gewoon niet veilig gebleken.

Wauw, goede manier om een open gesprek aan te gaan. Voer je altijd zo discussies?
Laatst bijgewerkt door Cinderella op 30-04-20 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:20

Britt_xxx schreef:
Ik word hier best verdrietig van. Die "relatief kleine groep kwetsbare mensen" is zo klein niet. Ik heb de precieze feiten niet meer 100% op een rij, maar dat zijn dus de 60-plussers, de kankerpatiënten, de mensen met een auto-immuunziekte. Mensen met astma, met COPD, met hartfalen, de diabeten. En dan noem ik ze niet eens allemaal op...

Dit dus.
Die groep is niet klein.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:21

Britt_xxx schreef:

Inderdaad, het zijn echt niet alleen de hoog bejaarde in een verpleeghuis. Maar ook mensen die nog volop in onze samenleving staan alleen wel een ziekte onder de leden hebben... Of met zo'n persoon samenleven.

Lusitana

Luckystory schreef:
Ik ben het eens met TS, dat er helemaal niets verkeerds is met kritisch te kijken naar al de maatregelen die nu getroffen worden.
Wat mij betreft wegen grondwettelijke vrijheden toch ook iets zwaarder door dan de illusie van veiligheid te creëren door een soort van politiestaat.

Je vergeet dat de grondwet helemaal niet is veranderd. Een noodwet is niet meer dan dat en die zijn er ook geweest in oorlogen en hebben de grondwet daarna echt niet aangetast.

Mensen accepteren dergelijke noodwetten omdat ze de noodzaak snappen.
Het heeft niet te maken met het volk eronder houden, maar met proberen gelijke kansen te geven aan mensen die een ziekenhuisopname in de IC nodig (gaan) hebben.

Ben je tegen gelijkheid? Ga jij uitsorteren wie er wel en niet kan worden opgenomen? Is voor god spelen in zo´n situatie wel okee? Geen coronapatienten opnemen of mensne die nu een ongeluk krijgen of ernstige ziekte ontwikkelen maar niet meer opnemen?

Mungbean

Volgens mij begrijpen een hoop mensen het verschil niet tussen de huidige noodoplossingen en het langdurig vastleggen in een wet. Dat is niet hetzelfde.
Ik ben op het moment nergens tegen en zit braaf thuis. Als het om een blijvende langdurige algemene noodwet gaat (dus niet perse alleen covid), dan wil ik wel erg graag weten wat daar in komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:22

Lusitana schreef:
Ik weet niet waarom er mensen zijn die altijd zo bezig zijn met wat er zogenaamd afgepakt wordt ipv te kijken naar waarom maatregelen worden genomen.
Er is ooit een amerikaanse demonstrant tegen helmdragen (op de motor) omgekomen omdat hij geen helm droeg en nog steeds vinden de demonstranten dat het je eigen keuze moet zijn. Want iets opgelegd krijgen is erger dan doodgaan?
Maatregelen omtrent covid-19 worden genomen om te voorkomen dat de ziekenhuizen overbelast worden omdat iedereen die geavanceerde medische hulp nodig heeft, graag terecht wil kunnen in een ziekenhuis, ook tijdens een pandemie.
En dat gaat niet als alles vol ligt met corona patienten. Moet je ze dan maar een spuitje geven als ze het niet zonder ziekenhuis redden?

Het is gewoon makkelijker om te voorkomen dat teveel naar het ziekenhuis moeten.
Overigens worden ouderen helemaal niet meer getroffen en gaan ze ook niet sneller dood.
Het is vooral het ernstigst bij volwassen mannen die nog niet oud zijn. In die groep gaan ook de meesten dood.

Als je goed bent voorgelicht, kun je niet tegen maatregelen zijn, maar ze alleen maar toejuichen.
Het is de eigenwijsheid van de mensen die zorgt dat er straks een nog grotere golf komt.

Knuppel in het hoenderhok dan maar; raken ziekenhuizen overvol of is er gewoon een tekort aan bedden en personeel door jarenlange bezuinigingen, privatisering en gegraai van bepaalde (voormalig politieke) personen.......

Oftewel wordt het volk in de breedste zin van het woord slachtofffer van het gepruts van dezelfde overheid die nu de boel probeert te plakken ten koste van iedereen? En met iedereen bedoel ik ook echt iedereen die op welke manier dan ook te lijden heeft van de ziekte zelf of huidige maatregelen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:24

De groep kwetsbaren is in verhouding wel klein, maar dat maakt geen hol uit voor de gevolgen voor de ziekenhuizen die gewoon niet zijn ingesteld op een stroom van mensen. Er moeten keuzes gemaakt op leven en dood als ze vol zitten. Wil jij dat je zus van 16 bij wijze van spreke maar op straat dood moet gaan omdat de IC vol ligt?
Wil je zelf maar doodgaan als je van je paard bent gelazerd en niet naar de IC kan omdat die vol ligt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:27

Gloa schreef:
Knuppel in het hoenderhok dan maar; raken ziekenhuizen overvol of is er gewoon een tekort aan bedden en personeel door jarenlange bezuinigingen, privatisering en gegraai van bepaalde (voormalig politieke) personen.......

Oftewel wordt het volk in de breedste zin van het woord slachtofffer van het gepruts van dezelfde overheid die nu de boel probeert te plakken ten koste van iedereen? En met iedereen bedoel ik ook echt iedereen die op welke manier dan ook te lijden heeft van de ziekte zelf of huidige maatregelen.

Oh hier ben ik het absoluut 100% mee eens. Ik vind het genant hoe er jarenlang systematisch keihard bezuinigd is op zorg en de politiek nu met z'n allen maar loopt te prijzen hoe verpleegkundigen diensten van 14 uur op hun benen draaien om de zorg aan te kunnen. Maar de maatregelen zijn er niet om de politiek te stemmen, ze zijn er om juist die verpleegkundigen die dus al jarenlange bezuinigingen hebben meegemaakt te helpen op de enige manier waarop we dat kunnen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:28

Gloa schreef:

Er kan met geen mogelijkheid een IC voor honderd mensen in geen enkel ziekenhuis gemaakt. Die zou namelijk in normale omstandigheden leeg zijn op een paar bedden na.
De IC´s zijn afgestemd op een normale toestroom van mensen en er kan tussen zekenhuizen nog gewisseld als er ergens een bed tekort is en ergens een bed over.

Uiteraard hebben bezuinigingen een en ander er niet beter op gemaakt in de gezondheidszorg in de breedste zin, maar het is niet op te lossen door maar even miljoenen te gaan investeren.
En waarom zou je als een grote toestroom te voorkomen is?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:38

Lusitana schreef:
De groep kwetsbaren is in verhouding wel klein,

Wat is klein.. iedereen met diabetes valt onder de kwetsbare (bij covid-19).
Er zijn ca 1,2 miljoen mensen met diabetes in Nederland en dat zijn echt niet alleen maar oudere mensen.

Bijna 20% van de bevolking is 65+...

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:41

Ik heb het topic nog niet doorgelezen, maar op favebook ging een petitie tegen de noodwet. toen ik hem tegen kwam al was hij al duizenden keren ondertekend.

Kaka

Re: De noodwet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 17:05

Dat was toch die petitie tegen verplichte vaccinatie? lk ben niet zo bang dat dat erin komt.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 17:07

Die ik tegen kwam was echt tegen de noodwet, daarin zit dan ook een stukje tegen vaccinatie en tegen de app.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 17:25

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 17:27

Citaat:
constateren:

-Het kabinet is bezig met een noodwet die de vrijheden van burgers door Covid-19 kan inperken.
Handhavers mogen uw huis binnendringen, zij mogen straffen, zij mogen verplicht vaccineren, zij mogen u opsluiten enz als u zich niet aan de regels houdt die gelden voor deze enorme dreiging van dit dodelijke virus voor de volksgezondheid!

-Maar dit zogenaamde dodelijke virus is helemaal niet zo dodelijk. De case fatalityrate ligt op 0.1% en dat is vergelijkbaar met een reguliere jaarlijkse griepgolf. Zelf bij SARS in 2003 met een case fatalityrate van 10% hadden wij geen lockdown.

-Deze noodwet rechtvaardigt niet de maatregelen die nu al een maand door onze neus worden gedrukt
Er is reeds een werkzame medicatie à €3,- per coronapatiënt die onze regering niet wil verstrekken aan de burgers.
Daarentegen geeft de regering 150 miljoen uit aan vaccins.

-Uit verschillende openbare wetenschappelijke onderzoeken blijkt dat de maatregelen lockdown en social distancing niet helpen.

-Natuurlijke immuniteit is de manier en dan is het virus heel snel weg. - Vele van u zijn overigens al besmet geweest alleen heeft u er niets van gemerkt. Ook dit staat wetenschappelijk vast.
Het aantal besmettingen is een factor 25-100 keer hoger dan ons RIVM ons voorhoudt volgens hun geheime onderzoeken en modellen.

-Dit moet stoppen want de nevenschade door deze lockdown en anderhalvemetermaatschappij is enorm. en verzoeken
Het parlement tegen deze noodwet te stemmen en de lockdown en de maatregelen per omgaande te stoppen nu zij niet meer in verhouding staan tot het te dienen doel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 17:40

Eens ts. in crisistijden Wordt het makkelijk voor extremisten om aan de macht te komen.... mag ik iedereen die hier beweerd gewoon naar de rechter te stappen als De maatregelen te ver gaan of niet worden opgeheven Als het wel zou kunnen, eraan herinneren dat Hitler ook in een democratie aan de macht is gekomen?