Welke werkgroep vergeten we in onze dank?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 16:26

Shenavallie schreef:
Ik snap sowieso niet waarom je alleen dankbaar moet zijn tijdens een crisis of aardig tegen elkaar als er een feestdag is. Doe gewoon het hele jaar vriendelijk tegen elkaar, dat zou de wereld een stuk mooier maken. En het gaat niet alleen om de beroepen die nu steeds onder de aandacht worden gebracht, het gaat om elke beroepsgroep. Iedereen verdient meer complimenten, crisis of niet, feestdag of niet, gewoon omdat iedereen die werkt op zijn of haar manier nodig is.

Nou dat dus!!

Ik zou nooit in de zorg kunnen werken. Heb vaak in het zoekenhuis gelegen en mijn broer was gehandicapt, maar heb wel mijn respect en dankbaarheid uitgesproken soms. Niet altijd, want overal lopen !@#$% rond en als je ziek bent of pijn hebt, kan dat echt vervelend zijn.

Maar het staat mij al mijn hele leven enorm tegen dat de loon verschillen zo enorm groot zijn. Verschil moet er echt zijn, want de goedkope huizen, auto's en kleding etc hebben ook hun doelgroep nodig en je kan niet allemaal vrijstaand wonen, luxe reizen maken, dure auto's rijden etc.

Maar je kan er niets aan doen als je niet zo goed kan leren en dan vaak in een wat minder betaalde baan terecht komt. Of simpelweg gewoon iets heel leuk vindt. Mijn man wist bijv op zijn 8e al dat hij automonteur wilde worden en opleiding maakte hem niks uit.
Onze zoon komt van Vwo naar Havo, heeft Hbo gedaan en is gestrand in de horeca zonder hbo opleiding nu. Eigen keuzes en wij hebben het allemaal goed, maar kan heel anders gaan.

Ondernemers vind ik wel een vak apart ergens, maar de rest zou echt eerlijker en beter in verhouding betaald moeten worden. Zeker gezien het leven gewoon echt veel duurder is geworden.

Zeker de dienstverlenende groepen hebben het vaak zwaar. Een dank je wel kan er amper ooit vanaf. Er wordt tegen mensen gescholden en gedaan alsof ze automaten zijn. Mensen hebben zo weinig begrip voor een ander.
Heel veel mensen zouden hun werk al leuker vinden als ze weinig keuzes hebben wanneer het meer gewaardeert zou worden en mensen ze fatsoenlijk zouden behandelen.

Ik weet niet of het een experiment was of altijd zo geregeld, maar zag ooit een docu over een groot bedrijf die iedereen gelijk had gesteld, van postkamer tot manager. Daar was weinig absentie etc.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:09

Magrathea schreef:
Maar... We dragen toch allemaal wat bij? Ik werk bij het waterschap, ik kan je vertellen dat het ook zeer snel bergafwaarts gaat met de maatschappij als het rioolwater niet meer wordt gezuiverd en (iets minder snel) als dijken en gemalen niet meer worden onderhouden. Of misschien "stroomafwaarts" :D

Punt is, zullen we er even geen wedstrijdje van maken wie er belangrijker is of voor wie de crisis het ergst is?

Dat is precies wat ik al eerder zei. Wat mij betreft verdient iedereen die bijdraagt aan onze primaire behoeften (veiligheid, gezondheid en voedsel- en watervoorziening) gewoon een beetje (extra) waardering. Dat zijn veel meer mensen dan je in eerste instantie zou bedenken. Het Corona-virus geeft wat mij betreft een 'mooie' gelegenheid om al die mensen eens onder de aandacht te brengen, omdat het doorgaans ondergewaardeerde beroepen zijn.

Ik vind het jammer dat zodra mensen uit de agrarische sector uitleggen dat zij geraakt worden door de Corona-crisis, je dat opnieuw af doet als een 'wedstrijdje om wie het het ergst heeft'. Daar gaat het helemaal niet om. In dit topic wordt de vraag gesteld welke werkgroepen vergeten worden nu er massaal (al dan niet nutteloos) geklapt wordt voor helden zoals artsen, verpleegkundigen, verzorgenden. Alles mag worden benoemd, van kantoormedewerker tot vuilnismannen en van vakkenvullers tot schoonmakers. Van ICT-er tot alle ondernemers die in onzekerheid zitten. Wat mij betreft meer dan terecht dat zij allemaal genoemd worden!

Maar zodra hier een boer/boerin komt melden wat voor hem/haar of zijn/haar familie de gevolgen zijn, als reactie op iemand die kennelijk de voedselproducenten niet zo belangrijk vindt én zelfs denkt dat de agrarische sector weinig schade zal ondervinden, is het opeens weer een wedstrijdje waarin jij het liefst bepaalt wie zijn/haar mond open mag doen. Flauw, maar het viel te verwachten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:11

Magrathea schreef:
Maar... We dragen toch allemaal wat bij? Ik werk bij het waterschap, ik kan je vertellen dat het ook zeer snel bergafwaarts gaat met de maatschappij als het rioolwater niet meer wordt gezuiverd en (iets minder snel) als dijken en gemalen niet meer worden onderhouden. Of misschien "stroomafwaarts" :D

Punt is, zullen we er even geen wedstrijdje van maken wie er belangrijker is of voor wie de crisis het ergst is?

Zo is dat, Magrathea! Iedereen is even belangrijk. :j

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:29

moonsparkle schreef:
Mag ik mijn dank dan uitspreken voor iedereen die nu geen werk meer heeft door corona? Die misschien nu erg in de put zitten en het nu dan liever heel druk hadden gehad op het werk dan dat ze nu thuis zien hoe ze de huur van hun pand moeten betalen maar er geen inkomsten zijn? Die hopen dat ze snel weer aan het werk kunnen waardoor een andere baan nu ook lastig is om aan te nemen. Of medewerkers die bang zijn om hun baan nu te verliezen. Bedankt dat jullie er waren en ik hoop dat jullie de tijd kunnen overbruggen en straks allemaal weer aan de slag kunnen.

Ik denk ook aan deze mensen.
Die juist nu in een extra onzekere tijd komen.

Sirius_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:35

Iedereen.
Maar ik mis ook de medewerkers van bijvoorbeeld de Sociale Dienst,UWV en de uitvoerders van de TOZO.
Het is gekkenhuis daar, om ervoor te zorgen dat de personen die het hardst getroffen zijn in ieder geval een minimaal inkomen hebben.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:36

rien10 schreef:
Gewoon, heel Nederland. Iedereen die nu werkt. Thuis werkt. Op de zaak werkt. Onderweg werkt.

Dit onderschrijf ik van harte.

Je kunt het gewoon zo gek niet bedenken. Beter teveel noemen, dan iemand uitsluiten.

_Penotti

Re: Welke werkgroep vergeten we in onze dank?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:37

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:43

Tiepfoudt schreef:
Magrathea schreef:

Dat is precies wat ik al eerder zei. Wat mij betreft verdient iedereen die bijdraagt aan onze primaire behoeften (veiligheid, gezondheid en voedsel- en watervoorziening) gewoon een beetje (extra) waardering. Dat zijn veel meer mensen dan je in eerste instantie zou bedenken. Het Corona-virus geeft wat mij betreft een 'mooie' gelegenheid om al die mensen eens onder de aandacht te brengen, omdat het doorgaans ondergewaardeerde beroepen zijn.

Ik vind het jammer dat zodra mensen uit de agrarische sector uitleggen dat zij geraakt worden door de Corona-crisis, je dat opnieuw af doet als een 'wedstrijdje om wie het het ergst heeft'. Daar gaat het helemaal niet om. In dit topic wordt de vraag gesteld welke werkgroepen vergeten worden nu er massaal (al dan niet nutteloos) geklapt wordt voor helden zoals artsen, verpleegkundigen, verzorgenden. Alles mag worden benoemd, van kantoormedewerker tot vuilnismannen en van vakkenvullers tot schoonmakers. Van ICT-er tot alle ondernemers die in onzekerheid zitten. Wat mij betreft meer dan terecht dat zij allemaal genoemd worden!

Maar zodra hier een boer/boerin komt melden wat voor hem/haar of zijn/haar familie de gevolgen zijn, als reactie op iemand die kennelijk de voedselproducenten niet zo belangrijk vindt én zelfs denkt dat de agrarische sector weinig schade zal ondervinden, is het opeens weer een wedstrijdje waarin jij het liefst bepaalt wie zijn/haar mond open mag doen. Flauw, maar het viel te verwachten.

Ik post het nu omdat het de afgelopen pagina's ineens heel dominant over boeren gaat, terwijl juist in de OP de voedselvoorziening expliciet genoemd werd. Dat zijn boeren toch ook? En ik hoor juist van alle kanten de woorden van waardering voor die keten. Om dan zo'n zin als de laatste te plaatsen vind ik dan weer flauw. Er komen heel veel mensen in de problemen door deze crisis, niet alleen boeren.

Ik had hier nog een hele uitgebreide post getypt maar ik denk dat we dan te ver offtopic gaan :) Nogmaals, het is niet mijn bedoeling om iemands leed te bagatelliseren, maar stellen dat "alle" boeren heel erg in de problemen zitten klopt gewoon niet. (Zeg ik trouwens op basis van verhalen uit mijn eigen omgeving.)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:44

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:51

Ja kijk, je kunt ook een beetje relativeren.
Als een brandweerman zijn leven waagt om mijn hond uit het vuur te redden, dan bedank ik ook die brandweerman en niet de monteur die de brandweerwagen onderhoudt, de administratief bediende die zijn loonstrook uitschrijft, de wegenbouwer die de straat legt waarop de brandweerwagen kan rijden, de waterbeheerder die ervoor zorgt dat er water uit de slang komt etc etc etc. Neem 1 schakel weg en mijn hond is dood. Maar het is toch de brandweerman die ik om de hals vlieg omdat die zijn leven waagt.

Zo zie ik het nu ook. Tuurlijk is iedere beroepstak van belang en stort alles als een kaarthuisje in elkaar als je er eentje radicaal wegneemt, maar om in deze periode nu even extra stil te staan bij de groepen die op de frontlinie staan, daarin zie ik geen ongelijkheid of onrechtvaardigheid. Niets mis mee.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:53

Fortitude schreef:
De (loon)administrateurs.

Maar eigenlijk gewoon iedereen die nog hard aan de slag is. Vind het eerlijk gezegd nogal gek dat bepaalde groepen zo opgehemeld worden. We werken allemaal hard om de samenleving draaiende te houden, iedereen draagt zijn steentje bij.

Dat is ook zo.
Maar ik denk dat sommige beroepsgroepen meer risico lopen op besmetting, of te maken hebben met de gevolgen ervan.
En dat daar op wordt gedoeld.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 17:53

Fijn dat beveiliging ook word genoemd
Ik val zelf onder luchthaven beveiliging en moet personeel en hun voertuigen controleren, dit houd in fouillering, tassen en koffers etc controleren en een carsearch zowel binnen als buitenkant doen. Wij hangen in de bron van besmettingsgevaar en het enige dat wij krijgen zijn handschoenen.... geen mondkapjes etc. Ze hebben net een week geleden op 1 van de 4 posten zijlen gehangen en de rest is nog steeds onbeschermd. Wij als risicoberoep willen hier ook meer aandacht voor maar ja, gebeurt dit? Wij hebben dagelijks confrontaties met mensen omdat wij die 1,5 meter niet kunnen hanteren, in hun persoonlijke ruimte moeten komen etc... het is elke dag weer hectisch. En ik begrijp het ook maar als wij ons werk niet doen is het werkweigering. Helaas:...

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:09

Magrathea schreef:
Ik vind de supermarktmedewerkers nog wel extra bewonderenswaardig.

In het ziekenhuis snapt men tenminste dat je voorzichtig moet zijn. In de supermarkt komen elke dag tientallen mensen die nog steeds denken dat het allemaal zwaar overtrokken is :')

<3 <3 jij bent lief mens zijn zo dommmmm!! elke dag weer op het werk.

maar vind wel dat iedreen niet vergeten mag worden

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:11

De binnenvaart.. Daar hoor je niemand over terwijl die ook keihard doorwerken!

xPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:20

Iedereen inderdaad! :)

Maar ik werk in een wasserij, en die heb ik nog niet voorbij horen komen. Wij hebben wasgoed van ziekenhuizen (de lakens op de bedden, de ambulance kleding etc), maar ook kleding, beddengoed etc van verzorgingstehuizen!

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:26

Magrathea schreef:
In het ziekenhuis snapt men tenminste dat je voorzichtig moet zijn. In de supermarkt komen elke dag tientallen mensen die nog steeds denken dat het allemaal zwaar overtrokken is :')

Nee, hoor. Ook in het ziekenhuis zijn mensen die zich daar niet aan houden. Bijvoorbeeld een verwarde patiënt met COVID. Heel praktisch. :')

Ook genoeg bezoekers die gelijk je aura binnenstappen.

En heb vandaag nog een zoen gekregen van een andere patiënt. Ook geïncasseerd, hoewel dat niet 'mag'. Gezien de trieste situatie wilde ik het diegene niet ontnemen om op deze manier afscheid te nemen.

Ik vind alle bedankt-acties best dubbel. Natuurlijk is mijn werk nu anders, maar op andere manieren ook weer niet. Voel me iig geen held. Voor de coronacrisis ook heel pittige situaties meegemaakt zonder dat er applaus tegenover stond.

Dit topic om echt iedereen te bedanken die op zijn/haar manier een steentje bijdraagt vind ik dus heel terecht.
Laatst bijgewerkt door Astorga op 15-04-20 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

CastaMickeyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:27

Gewoon iedereen behalve de belastingdienst :+

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:31

De kleine parketfabrikantjes, die hard werken om een Brits echtpaar, beiden anesthesist/intensivist, in deze rare tijd een parketvloer op tijd te bezorgen. ;)

Flauwekul, ik heb enorm veel bewondering, juist voor mensen als deze klanten.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:32

rien10 schreef:
Gewoon, heel Nederland. Iedereen die nu werkt. Thuis werkt. Op de zaak werkt. Onderweg werkt.

Ja dit!
En vooral schoonmakers worden veel vergeten valt mij op. Hun zijn juist super belangrijk nu!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:44

De belastingdienst is ook belangrijk want door de belasting kan de overheid nu geld geven waar het het hardste nodig is, waardoor bedrijven (hopelijk) niet failliet gaan en mensen hun baan niet verliezen.
EDIT: En dat mensen die hun baan wel verliezen een uitkering krijgen.

Juist in deze tijd ben ik zo blij dat we een zorgende overheid hebben en we relatief veel belasting betalen. In landen als Italië en Amerika waar het meer ieder voor zich is zijn de gevolgen van zo'n crisis veel groter.

Wie we ook mogen bedanken zijn de consumenten, die toch dingen blijven kopen om zo bedrijven overeind te houden. Mensen die toch een bosje bloemen kopen, of groente bij de boer. Of die niet hun geld terugvragen voor iets dat ze niet gekregen hebben, bijvoorbeeld een concert of vakantie. Dat zijn ook heldendaden die bepalend zijn voor hoe het straks verder zal gaan met het land en met ons allemaal.
Laatst bijgewerkt door LindyH op 15-04-20 19:01, in het totaal 1 keer bewerkt

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:54

Dat is wat veel belastingbetalers niet schijnen te begrijpen. Er zijn inkomsten nodig om een land te laten functioneren. Vergelijk het met een huishouden waar salaris binnen komt wat weer verdeeld moet worden over de diverse uitgaven. Dat niet iedereen het eens is met de manier waarop die verdeling plaats vindt, is logisch.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 18:57

Sirius_ schreef:
Iedereen.
Maar ik mis ook de medewerkers van bijvoorbeeld de Sociale Dienst,UWV en de uitvoerders van de TOZO.
Het is gekkenhuis daar, om ervoor te zorgen dat de personen die het hardst getroffen zijn in ieder geval een minimaal inkomen hebben.

+1.

Ik werk zelf voor een Belgisch ziekenfonds op de dienst voor arbeidsongeschiktheid. En het is redelijk dramatisch bij ons qua werktoevoer. Maar we houden de moed er wel in.
Wel heel begripvolle mensen aan de lijn en via mail, over het algemeen.

CastaMickeyJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 19:04

Begrijpen jullie de betekenis van deze smiley? :+
Ik begrijp dat de belasting niet rechtstreeks het riool in gaat hoor :p

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 19:05

Magrathea schreef:
Ik post het nu omdat het de afgelopen pagina's ineens heel dominant over boeren gaat, terwijl juist in de OP de voedselvoorziening expliciet genoemd werd. Dat zijn boeren toch ook? En ik hoor juist van alle kanten de woorden van waardering voor die keten. Om dan zo'n zin als de laatste te plaatsen vind ik dan weer flauw. Er komen heel veel mensen in de problemen door deze crisis, niet alleen boeren.

Ik had hier nog een hele uitgebreide post getypt maar ik denk dat we dan te ver offtopic gaan :) Nogmaals, het is niet mijn bedoeling om iemands leed te bagatelliseren, maar stellen dat "alle" boeren heel erg in de problemen zitten klopt gewoon niet. (Zeg ik trouwens op basis van verhalen uit mijn eigen omgeving.)

In de OP werden de mensen in de voedingsindustrie genoemd. Dat kun je heel breed of minder breed zien. Persoonlijk voel mij geen industrieel, wel een boerin. Iemand noemde op de 1e pagina de boeren als 'vergeten' beroepsgroep en daarop reageerde weer iemand die blijkbaar de voedselproducenten niet zo belangrijk vindt en niet op de hoogte blijkt te zijn van de gevolgen van het Corona-virus voor de agrarische sector. Dat schopte een aantal mensen blijkbaar tegen de schenen. Dat het jouw favoriete onderwerp niet is, maakt het benoemen van onze problemen geen 'wedstrijdje'. Wij balen bijvoorbeeld gewoon van de dalende melkprijs tgv het Corona-virus in combinatie met de investeringen die ons te wachten staan omdat er een 'stikstofprobleem' opgelost moet worden. Het is niet zo dat de marges zo breed zijn/waren. Volgens mij werd trouwens nergens beweerd dat alle boeren in de problemen raken. En ik benoemde óók de positieve ontwikkelingen voor de agrarische sector, die er zeker zijn (gelukkig).

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 19:11

MarloesHJ schreef:
De analisten die op de laboratoria werken en nu ontzettend veel werk verzetten.

Eindelijk iemand die dit zegt! <3

'Wij' lijken wel niet te bestaan.