Corona app. Wel of niet gewenst?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 29800
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 20:21

Marie_Anne schreef:
Man man man. Wat slaan jullie op hol.
Dit is geen China hè.
Boetes en code rood zodat je naar huis moet lopen? Doe eens normaal. Verdiep je eerst eens in wat er mogelijk is, en kijk bijvoorbeeld eens wat ze in Oostenrijk willen. Ik snap het heus als mensen niet willen, maar niet obv dit soort bizarre paniekverhalen.

Ik sla niet op hol hoor.. was alleen maar verder aan het denken en panikeren is het laatste wat ik doe.

Pareltjes
Berichten: 2239
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 20:57

Brainless schreef:
Marie_Anne schreef:
Man man man. Wat slaan jullie op hol.
Dit is geen China hè.
Boetes en code rood zodat je naar huis moet lopen? Doe eens normaal. Verdiep je eerst eens in wat er mogelijk is, en kijk bijvoorbeeld eens wat ze in Oostenrijk willen. Ik snap het heus als mensen niet willen, maar niet obv dit soort bizarre paniekverhalen.

Ik sla niet op hol hoor.. was alleen maar verder aan het denken en panikeren is het laatste wat ik doe.


Waarom zijn dit paniek verhalen als het elders in de wereld al wordt uitgevoerd? Je kunt het ook zien als een realistisch potentieel toekomstbeeld. Als we allemaal onderuit gezakt op de bank naief gaan zitten wezen van dat komt er toch nooit, maken we het wel gemakkelijk om het juist te gaan uitvoeren.

Er is toch niets mis met kritisch kijken naar de mogelijkheden en of we wel of niet willen dat deze op ons gaan worden toegepast?

beert
Berichten: 2468
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 21:03

Omdat we in Nederland leven en te maken hebben met Nederlandse wetgeving, niet die van "elders in de wereld".

Ik blijf nog even onderuit gezakt op de bank tot er een concreet voorstel is. Het heeft geen zin om te steigeren over iets wat nog niet eens bestaat. Kritisch kijken is prima, uitstekend zelfs. Doe ik straks ook. Maar wel pas als er wat is om kritisch over te zijn.

Het hoofddoel is corona onder controle krijgen, het gaat NIET om privacy van Nederlanders op te geven.

Pareltjes
Berichten: 2239
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 21:03

beert schreef:
Marie_Anne schreef:
Man man man. Wat slaan jullie op hol.
Dit is geen China hè.
Boetes en code rood zodat je naar huis moet lopen? Doe eens normaal. Verdiep je eerst eens in wat er mogelijk is, en kijk bijvoorbeeld eens wat ze in Oostenrijk willen. Ik snap het heus als mensen niet willen, maar niet obv dit soort bizarre paniekverhalen.

Nou inderdaad. Dan hoop ik dat mensen die dit serieus denken ook geen TomTom hebben uit angst dat ze geregistreerd worden voor te hard rijden en een boete thuis krijgen via dat systeem.

De hele app is er nog niet eens en er wordt al op los gespeculeerd over privacy. In plaats van even af te wachten wat het zou kunnen betekenen voor de volksgezondheid. Als dat bekend is, kun je altijd nog een afweging maken.



Met het laatste ben ik het niet eens! Het is juist belangrijk vér voor zo’n app er is goed na te denken wat wel en wat niet maatschappelijk geaccepteerd is. Is zo’n app er eenmaal is het moeilijk veranderen. En dan zegt men weer, ja hij is nu dus wat heeft het nog voor zin er over te zeuren.

Pareltjes
Berichten: 2239
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-20 21:05

beert schreef:
Omdat we in Nederland leven en te maken hebben met Nederlandse wetgeving, niet die van "elders in de wereld".

Ik blijf nog even onderuit gezakt op de bank tot er een concreet voorstel is. Het heeft geen zin om te steigeren over iets wat nog niet eens bestaat. Kritisch kijken is prima, uitstekend zelfs. Doe ik straks ook. Maar wel pas als er wat is om kritisch over te zijn.

Het hoofddoel is corona onder controle krijgen, het gaat NIET om privacy van Nederlanders op te geven.


De privacy is een prettige bijvangst!

Suzanne F.

Berichten: 49659
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 21:21

Zoals ik er nu in sta wil ik hem niet gebruiken. Maar ik heb geen idee of je verplicht kan worden om hem te gebruiken om in winkels te komen enzo. Dat je eerst een groen lichtje op de app moeten laten zien om ergens naar binnen te mogen.
Maar zoals ik er nu insta vind ik het echt een stap te ver.

genja
Berichten: 3949
Geregistreerd: 12-12-07

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 21:41

Heb er geen problemen mee. Heb niks te verbergen voor ze . En op zich is het bv fijn als je vroeg weet dat je in buurt van een Corona patiënt .
Dah kan je daar rekening mee houden.
Naar mijn werk zal ik dan als nog moeten maar dan weet ik wel liever niet naar supermarkt etc

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie Moderator Algemeen2 en Markt
No worries, be happy!

Berichten: 27748
Geregistreerd: 29-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 21:49

Zolang ze niet volop testen heeft zo'n app weinig tot geen zin. Zoals het nu is worden alleen mensen in de zorg en mensen die in het ziekenhuis terecht komen getest en kan het dus wel drie weken duren voordat je een seintje krijgt dat je met iemand in contact bent geweest die corona heeft.
Pas als alles en iedereen wordt getest heeft zo'n app zin maar is die eigenlijk ook alweer overbodig.
Nog niet zolang geleden lag van een hoop mensen de donorregistratie op straat dus erg veel vertrouwen in de overheid en ICT heb ik ook niet :+

Bovendien hebben wij maar 1 smartphone en kunnen wij er niet zomaar 1 bijkopen.

Voor mij nu een nee dus.

mvdende

Berichten: 5770
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 21:52

Zolang de app echt vrijwillig is en dus ook niet door winkeliers of zo "verplicht" en dat een melding een waarschuwing is zodat je zelf goed kan opletten op je gezondheid en je kan laten testen zodra je wel klachten krijgt, prima.

Maar verplichte app en verplichte quarantaine, absoluut nee.

Esther_

Berichten: 4000
Geregistreerd: 03-09-04
Woonplaats: omgeving Den Bosch

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 21:56

Ik denk dat zo’n app weinig toegevoegde waarde heeft.
De mensen die zich aan de regels houden, zullen waarschijnlijk ook de app gebruiken en netjes de gegevens invullen.
Degene die het allemaal overdreven vinden, met klachten toch op pad gaan, gaan waarschijnlijk ook niet de app gebruiken.

Dus voor mij wordt het een nee.

beert
Berichten: 2468
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 22:05

Het gaat hier over twee verschillende apps. En de privacy heeft absoluut de aandacht door deskundigen. In de media wordt constant gerept over privacy ipv over voordelen om corona onder controle te krijgen.

Zie ook: https://www.1limburg.nl/apps-tegen-coro ... -vraagstuk

Hierin wordt ook al aangegeven dat verplichten bijna niet mogelijk is, tenzij er een noodwet wordt aangeboord.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 22:14

Als ze me willen vinden kan dat toch al via google of m'n kenteken, dus ik heb weinig illusies over privacy.
Heb dus eigenlijk niet zoveel problemen met zo'n app, al heeft zo'n app pas nut als er op grote schaal volcontinu getest wordt. En zou tegen de tijd dat alles is opgezet nog geen vaccin beschikbaar zijn? Ik ga zeker niet verslappen in mijn maatregelen niet besmet te raken door het gebruik van een app. Want als je je in risicovolle situaties gaat begeven is die waarschuwing niet zo relevant meer als je die besmetting al hebt opgelopen (tenzij je zelf een druk sociaal leven hebt)

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 22:16

Je kunt zo'n app natuurlijk wel verplicht stellen voor mensen die dan weer drukke sociale gelegenheden of OV willen kunnen bezoeken/gebruiken. In Azie moet je 'groen' zijn om ergens toegelaten te worden. Medewerkers in de zorg en horeca zouden bijv best verplicht kunnen worden. Geen geteste en goedgekeurde medewerkers: horeca gesloten.

Blacky94

Berichten: 3524
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 23:06

elnienjo schreef:
Je kunt zo'n app natuurlijk wel verplicht stellen voor mensen die dan weer drukke sociale gelegenheden of OV willen kunnen bezoeken/gebruiken. In Azie moet je 'groen' zijn om ergens toegelaten te worden. Medewerkers in de zorg en horeca zouden bijv best verplicht kunnen worden. Geen geteste en goedgekeurde medewerkers: horeca gesloten.

Haha sorry? Verplicht om zo'n app te gebruiken bedoel je? Dat jij er geen probleem mee hebt betekend nog niet dat je mij maar kan verplichten zo'n app te gebruiken :wave:

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 23:09

Blacky94 schreef:
elnienjo schreef:
Je kunt zo'n app natuurlijk wel verplicht stellen voor mensen die dan weer drukke sociale gelegenheden of OV willen kunnen bezoeken/gebruiken. In Azie moet je 'groen' zijn om ergens toegelaten te worden. Medewerkers in de zorg en horeca zouden bijv best verplicht kunnen worden. Geen geteste en goedgekeurde medewerkers: horeca gesloten.

Haha sorry? Verplicht om zo'n app te gebruiken bedoel je? Dat jij er geen probleem mee hebt betekend nog niet dat je mij maar kan verplichten zo'n app te gebruiken :wave:

Ik niet nee, maar wellicht wel je werkgever of het restaurant waar jij uit eten wil gaan.

Sunnda

Berichten: 7845
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 23:12

Een app zodat we kunnen doorgeven als je bij een besmet iemand in de buurt bent geweest...

Oh nee, wacht. Vrijwel niemand wordt getest dus hoe weet je of iemand besmet is? Precies, schijnveiligheid en dus kansloos.

Blacky94

Berichten: 3524
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 23:15

elnienjo schreef:
Ik niet nee, maar wellicht wel je werkgever of het restaurant waar jij uit eten wil gaan.

Misschien moet je even mijn vorige reactie lezen dan. Die mensen hebben niks te zoeken met die informatie. En daarnaast kán ik dan waarschijnlijk al nergens meer naartoe omdat ik, zoals ik in mijn vorige reactie al aangeef, op de positieve afdeling werk. Oftewel, genoeg "contact" met positieve patiënten. Ik vind het wel goed eigenlijk. Wij hebben een beleid van het ziekenhuis wat we moeten volgen en bij de minste klachten worden wij getest. Het laatste waarop ik zit te wachten is dat ik dan, als ik eindelijk even vrij ben en het weer mag, geen winkel of restaurant in zou mogen omdat ik "contact heb gehad met positieve patiënten". We hebben niet voor niks maskers, brillen, mutsen en schorten aan. En natuurlijk is het mijn verantwoordelijkheid om die goed te gebruiken, maar kom op zeg.

Even afgezien van dat ik eigenlijk niet verwacht dat mijn werkgever hier in meegaat. Die verwacht van ons namelijk, gelukkig, ons gezond verstand.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 23:21

Sunnda schreef:
Een app zodat we kunnen doorgeven als je bij een besmet iemand in de buurt bent geweest...

Oh nee, wacht. Vrijwel niemand wordt getest dus hoe weet je of iemand besmet is? Precies, schijnveiligheid en dus kansloos.

Daarom schreef ik ook dat het alleen zin heeft als er volcontinu getest kan worden en dat is nu nog niet aan de orde. Wellicht is er eerder een vaccin dan dat de testcapaciteit toereikend is.

Lynnepinny

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-20 23:34

Een nee voor mij. Het lijkt nu misschien ongevaarlijk, maar met kleine stapjes kom je zo steeds dichterbij wat je nu bijvoorbeeld in China ziet. Ik ben absoluut geen complotdenker, maar denk wel graag kritisch over deze dingen. Dat dit 'nooit zou kunnen gebeuren in Nederland' is een naïve gedachte; zoiets kan zeker wel ontstaan met genoeg tijd en mensen die denken dat het wel goed zit en niets te verbergen hebben. En vergelijk het met andere nieuwe technologieën: als het er eenmaal is en men is er gewend aan, dan kan je niet meer zonder. Om het maar even heel algemeen te stellen.

Pareltjes
Berichten: 2239
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-20 00:03

Ja precies we moeten wel kritisch blijven. Dat heeft idd niets te maken met complottheorien, doemdenken of paniek zaaien. Maar alles met gezond verstand en onafhankelijk denken. Wel overwogen eigen keuzes kunnen ( en mogen ) maken. Niet klakkeloos alles maar te accepteren onder het mom goed vertrouwen of als je niets te verbergen hebt wat is dan het probleem....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 07:36

Lynnepinny schreef:
Een nee voor mij. Het lijkt nu misschien ongevaarlijk, maar met kleine stapjes kom je zo steeds dichterbij wat je nu bijvoorbeeld in China ziet. Ik ben absoluut geen complotdenker, maar denk wel graag kritisch over deze dingen. Dat dit 'nooit zou kunnen gebeuren in Nederland' is een naïve gedachte; zoiets kan zeker wel ontstaan met genoeg tijd en mensen die denken dat het wel goed zit en niets te verbergen hebben. En vergelijk het met andere nieuwe technologieën: als het er eenmaal is en men is er gewend aan, dan kan je niet meer zonder. Om het maar even heel algemeen te stellen.

Niemand zegt ook dat het nooit zou kunnen gebeuren, daarom moet aan allerlei voorwaarden worden voldaan. Maar op voorhand afschrijven, dat heeft ook niet zoveel met kritisch zijn te maken vind ik.

Maar stel dat het lukt om veel meer te gaan testen, en als een app (onder strenge voorwaarden) dan zou kunnen helpen om het leven weer op te pakken, dan willen jullie dus liever toch nog een tijd door zoals nu? Met alle gevolgen van dien voor de economie?

Dat is voor mij nl wel een belangrijke overweging. Ik ben in principe ook niet voor zo'n app, maar ik zie zeker wel de voordelen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-04-20 08:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Nico12
Berichten: 819
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 08:11

Corona app GRAAG. Ik heb niets te verbergen.
Ook ben ik gewend dat, toen ik nog niet gepensioneerd was, mijn werkgever soms controleerde wat in mijn zakken zat, blaastest en camera,s. Theoretisch was dus bekend hoe lang Ik plaste en poepte. Geen probleem. Nu kom Ik op een prive stal met een tiental camera’s, op het terrein en in een stal. Bij mij thuis zijn ook camera’s en de auto heeft 2 dashcams.

Lynnepinny

Berichten: 2713
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 08:57

Het gaat er ook niet om of je iets te verbergen hebt. Als je nu bijvoorbeeld naar de situatie in China kijkt, daar wordt je in elke stap van je leven gevolgd en gewogen. Alles wat je koopt en doet wordt beoordeeld als goed of slecht, wat je betere of slechtere posities in de maatschappij kan geven. Nu is dit natuurlijk een extreem (maar echt!) voorbeeld die niet zoveel met de corona app te maken heeft, maar wel iets dat langzamerhand zou kunnen ontstaan als zoiets wordt voortgezet. Je moet niet alles van jezelf willen blootleggen aan iedereen.

elnienjo

Berichten: 9541
Geregistreerd: 22-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 08:58

Lynnepinny schreef:
Het gaat er ook niet om of je iets te verbergen hebt. Als je nu bijvoorbeeld naar de situatie in China kijkt, daar wordt je in elke stap van je leven gevolgd en gewogen. Alles wat je koopt en doet wordt beoordeeld als goed of slecht, wat je betere of slechtere posities in de maatschappij kan geven. Nu is dit natuurlijk een extreem (maar echt!) voorbeeld die niet zoveel met de corona app te maken heeft, maar wel iets dat langzamerhand zou kunnen ontstaan als zoiets wordt voortgezet. Je moet niet alles van jezelf willen blootleggen aan iedereen.

Je pingedrag is nu ook al bekend, je aankopen bij de appie ook door je bonuskaart, je verplaatsingen kunnen ze zien door je kenteken te checken en je mobiel omdat je bij google staat ingelogd.
Ik maak me dus al geen illusies over privacy. Als men wil, dan weet men alles van je.

Morganlefay

Berichten: 8727
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Corona app. Wel of niet gewenst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-20 09:09

Moet helaas constateren dat Het Edict langzamerhand waarheid gaat worden.
Verwijs al heel lang naar dit boek en natuurlijk het welbekende 1984 van George Orwell
Voor de echt doemdenkers onder ons Soylent Green is het toppunt.
Moet erbij vertellen dat toen ik in de Financien werkzaam was wij elke maand werden gescreend.
Waar ik wel moeite mee heb zijn die mensen die het 5G de brenger van Corona vinden, terwijl de 5G gevaarlijk is als het gaat om totale controle.