De anderhalve meter samenleving

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 10:01

Ann schreef:
Ik hoop daarom op een vaccin of medicatie waardoor het virus blijvend onder controle is te krijgen.

Daar hoop ik ook op. Het probleem is alleen dat dat nog heel lang duurt.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:04

ontherun schreef:
Niet alleen hoe doe het in restaurants, cafés, op stations, in scholen, en ga zo maar door, maar ook: hoe ga je dat dan bekostigen. Als het duurder wordt omdat er minder mensen mogen zijn, dan geldt dat niet alleen voor restaurants, maar ook voor dagjes weg, voor het OV, etc. Dan mogen of de lonen ook wel omhoog, wat dan weer niet te betalen is voor de werkgever, óf je krijgt een nog veel en veel grotere kloof tussen 'arm' (die geen etentjes of dagjes weg kunnen betalen) en 'rijk' (die dat wel kunnen). Het is allemaal nog niet zo simpel gesteld, houd 1,5 meter afstand en we kunnen gewoon door. Die 1,5 is in veel gevallen gewoon heel erg lastig. En dan niet alleen praktisch, maar ook psychisch. Er zitten zoveel haken en ogen aan, en ja, 50 jaar geleden gingen we ook nog niet zoveel dagjes weg, naar restaurants, maar toen was de hele samenleving zó enorm anders dan nu. Je kunt niet zomaar in een paar weken tientallen jaren terug.

Nou ja, dit dus.

Als tussenoplossing tussen de "lockdown" van nu en het leven van voor 1 februari, voor een aantal maanden is het zeker een oplossing.

Maar niet voor maanden en maanden tot jaren tot altijd.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:11

Werk inderdaad, ook ik week op een middelbare school.

Persoonlijk: single blijven, nooit kinderen krijgen, niet meer iemand aanraken.

Nee dank u, als het echt lang duurt kies ik mijn kleine sociale kring wel uit.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 10:17

ontherun schreef:
Niet alleen hoe doe het in restaurants, cafés, op stations, in scholen, en ga zo maar door, maar ook: hoe ga je dat dan bekostigen. Als het duurder wordt omdat er minder mensen mogen zijn, dan geldt dat niet alleen voor restaurants, maar ook voor dagjes weg, voor het OV, etc. Dan mogen of de lonen ook wel omhoog, wat dan weer niet te betalen is voor de werkgever, óf je krijgt een nog veel en veel grotere kloof tussen 'arm' (die geen etentjes of dagjes weg kunnen betalen) en 'rijk' (die dat wel kunnen). Het is allemaal nog niet zo simpel gesteld, houd 1,5 meter afstand en we kunnen gewoon door. Die 1,5 is in veel gevallen gewoon heel erg lastig. En dan niet alleen praktisch, maar ook psychisch. Er zitten zoveel haken en ogen aan, en ja, 50 jaar geleden gingen we ook nog niet zoveel dagjes weg, naar restaurants, maar toen was de hele samenleving zó enorm anders dan nu. Je kunt niet zomaar in een paar weken tientallen jaren terug.

Dat betekend zo of zo dat er heel veel horeca en attracties faillie zullen gaan. De mensen met geld hebben immers ook maar een beperkte behoefte dus komt er wel een enorme kaalslag.

ontherun

Re: De anderhalve meter samenleving

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:21

Ja dat gaat zeker een hele hoop werkeloosheid en faillissementen opleveren. Niet alleen daarin, maar ook contact beroepen. Nagelstylistes, pedicures, massages, noem maar op, als je daar zo’n afstandelijke behandeling van moet maken, dan haken niet alleen klanten af, maar ook de professionals. Hoe vaak wordt dat niet ook gezien als juist iets sociaals?
Scholen, ja, op zich is daar 1,5 meter best te realiseren in bepaalde settings en scenario’s. Maar moet je dat willen en is dat haalbaar in de praktijk, met pubers. Ik kan me voorstellen dat dat niet te doen is, en ik denk ook dat je niet in zo’n afstandelijke wereld moet gaan veranderen.

Cer
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 10:51

Sheran schreef:
Werk inderdaad, ook ik week op een middelbare school.

Persoonlijk: single blijven, nooit kinderen krijgen, niet meer iemand aanraken.

Nee dank u, als het echt lang duurt kies ik mijn kleine sociale kring wel uit.

Single blijven? Nooit kinderen?
Das wel een heel zwart scenario.. waarom denk je dat?

Citaat:
Hoe vaak wordt dat niet ook gezien als juist iets sociaals?

Niks ten nadele van die beroepen, maar ik vind het niet iets sociaals... Van mij mogen ze dr praatje ook altijd zelf houden :')

Citaat:
Maar moet je dat willen en is dat haalbaar in de praktijk

Ik denk dat er straks niet veel te willen valt...

Als ik de keuze heb tussen leven, lekker weer, naar buiten, mn hobby uitoefenen en daarbij wat minder contact met mensen of veel contact met mensen en dan een gezondheidsrisico, dan teken ik voor afstand :j
⚠️ Cer kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:26

ontherun schreef:
Ja dat gaat zeker een hele hoop werkeloosheid en faillissementen opleveren. Niet alleen daarin, maar ook contact beroepen. Nagelstylistes, pedicures, massages, noem maar op, als je daar zo’n afstandelijke behandeling van moet maken, dan haken niet alleen klanten af, maar ook de professionals. Hoe vaak wordt dat niet ook gezien als juist iets sociaals?
Scholen, ja, op zich is daar 1,5 meter best te realiseren in bepaalde settings en scenario’s. Maar moet je dat willen en is dat haalbaar in de praktijk, met pubers. Ik kan me voorstellen dat dat niet te doen is, en ik denk ook dat je niet in zo’n afstandelijke wereld moet gaan veranderen.

Ik heb al moeite met de spatschermen die nu overal aangeboden worden....
Als het niet anders is, is het niet anders, en als het voor tijdelijk is, ala, maar moet er niet aan denken om de rest van mn leven achter zo'n scherm te moeten zitten....

Amado7
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:36

Gewoon even iemand een dikke knuffel geven als ik of die ander het moeilijk heeft. Dat mis ik. Voor nu prima , maar hoop ook daarom dat het snel allemaal uit de lucht is. En zolang het moet en verstandig is doen we dat,maar dat mis ik wel echt even.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:37

Loretta schreef:
Ann schreef:
Ik hoop daarom op een vaccin of medicatie waardoor het virus blijvend onder controle is te krijgen.

Definieer lang. Ik ken al 1 bedrijf die een medicijn aan het ontwikkelen is en als alles goed gaat hebben ze die in september al.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:51

LadyMadonna schreef:
ontherun schreef:

Ik heb al moeite met de spatschermen die nu overal aangeboden worden....
Als het niet anders is, is het niet anders, en als het voor tijdelijk is, ala, maar moet er niet aan denken om de rest van mn leven achter zo'n scherm te moeten zitten....

Dat bedoel ik, ik weet ook niet hoe ik mijn werk nog fatsoenlijk moet uitvoeren als ik zo enorm veel maatregelen moet nemen. Snap je echt helemaal dat je dat niet ziet zitten, ik zou het als klant ook verre van fijn vinden. En ik zal toch aan een voet moeten zitten als ik precies wil weten wat er mis mee is. Nee, ik hoop echt niet dat 1,5 meter afstand normaal moet gaan zijn de komende jaren. Begrijp me niet verkeerd, ik houd ook echt niet van vreemden die in mijn nek staan te hijgen normaal hoor, maar ik wil ook niet doen alsof iedereen een paria is waar ik bij uit de buurt moet blijven. Iets met twee uitersten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:51

Dat is best bijzonder van dat medicijn aangezien ik vanmorgen een artikel op de site van BNN VARA heb gelezen, die stelt dat normaal gesproken voor het maken van een vaccin 10 jaar nodig is. Nu denken ze dat in 1 a 2 jaar te redden. Medicatie ontwikkelen duurt minstens net zo lang. Plus dat wanneer ze weten dat het werkt en veilig is, het eerst nog in productie moet worden genomen. Ik denk dat september nooit haalbaar is. Heb er ook nog niks van gezien in de media.

Hoe meer ik erover denk hoe minder ik denk dat het haalbaar is. Denk is aan hoe duur alles wordt als minder mensen ergens gebruik van kunnen maken. Treinkaartjes, biertjes in de kroeg, kaartje voor een pretpark. Kosten blijven gelijk. Dus ergens moet dat geld mee terug verdient worden.

MarliesV
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:55

Whale schreef:
Loretta schreef:

Definieer lang. Ik ken al 1 bedrijf die een medicijn aan het ontwikkelen is en als alles goed gaat hebben ze die in september al.

Maar een medicijn hebben en test/goedgekeurd hebben zit nog wel een flinke tijd tussen normaal.
Er moeten toch echt eerst proefpersonen worden aangewezen en daarop getest, enz enz. En dan moet het ook nog in 1x goed zijn.
⚠️ MarliesV kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-20 11:57

Whale schreef:

Hopelijk komt dat dan in September op de markt, dat zou geweldig zijn. Helaas valt het ook vaak tegen. Je hoort deskundigen dat het wel tot 1 a 2 jaar kan duren.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:03

Je zult voor zowel medicatie als een vaccin toch echt eerst moeten weten dat het veilig is, en dat de gevolgen veilig zijn, voordat het op de markt komt. Vooral alle effecten en gevolgen duren ook gewoon even, je kunt helaas nog altijd niet tijdreizen of de tijd versnellen

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:10

MarliesV schreef:
Whale schreef:

Maar een medicijn hebben en test/goedgekeurd hebben zit nog wel een flinke tijd tussen normaal.
Er moeten toch echt eerst proefpersonen worden aangewezen en daarop getest, enz enz. En dan moet het ook nog in 1x goed zijn.

Ik bedoelde ermee dat het in september dan al beschikbaar zal zijn voor iedereen. (en ik bedoel met iedereen de mensen die heel erg ziek worden).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:37

Ik denk dat sommige beroepen met minder man uitgevoerd moeten worden om de 1,5m regel in acht te kunnen houden.
Ik probeer zelf ook afstand te houden maar ben bang het dichterbij elkaar komen er langzaam toch weer in sluipt.
Je ontkomt er soms niet aan wanneer je iemand moet passeren ofzo.

Ik ben meer blij als er geen hoestende mensen rond lopen. Men dus echt thuis blijft als die zich niet lekker voelt. Denk dat plus betere hygiene je zo ook al een heel eind komt

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:32

We zijn wel erg negatief dat dit nog lang(lees 6 maanden) gaat aanhouden.
Dat gaan we als samenleving echt niet volhouden, ik in ieder geval niet ben er nu al helemaal klaar mee.

In het verleden zijn er ook dit soort uitbraken geweest en ja er sterven dan mensen, gemiddeld de zwakkeren het eerst. En ja het kan lang aanhouden maar we kunnen ons leven toch niet op slot gaan zetten?
Ik kan ook onder een auto komen en het kan goed of slecht aflopen maar dat wil niet zeggen dat ik niet meer op straat kom of ga fietsen enz.
Stormen, vulkaanuitbarstingen en dergelijke weerhouden ons er toch ook niet van om die plekken toch op te zoeken?

En dan alles maar op nul zetten tot er weer wat uitbreekt wat we niet kennen?
En ik vind het ook triest dat er mensen overlijden of zo zieke worden dat het de vraag is of ze er niks aan over houden.

En over de hoestende mensen vind ik een nare opmerking ik heb ook een chronisch winterhoestje en nee ben niet verkouden of ziek(voor zover ik weet) en dat zou dus betekenen dat ik niet meer de deur uit mag, nou dacht het niet. Dat ga je dus krijgen iemand wijkt af en je bent meteen gebombardeerd tot PARA.

Ik ben dan ook benieuwd hoe het verder gaat in Zweden nu daar niet alles platligt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:38

Rumay, je begrijpt dat het aantal doden het probleem niet zijn, maar dat het probleem de IC capaciteit is?

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:42

Inderdaad. Dat er doden zullen vallen is een feit, het is dat ze geen overvolle ziekenhuizen willen.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:45

Vergeet niet dat hoe voller de ziekenhuizen met covid-19 patiënten, hoe langer het duurt voor mensen om andere zorg te krijgen. Waar je sommige dingen die geen spoed zijn wel een maand of twee uit kan stellen, wordt het al lastiger (en gevaarlijker) als je die maandenlang moet uitstellen. Zorgen dat de ziekenhuizen niet overbelast zijn is daarom belangrijk voor iedereen, niet alleen voor mensen die (eventueel) covid-19 oplopen.

tamary
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:47

Zweden is veel dunner bevolkt dan Nederland zelfs/zeker buiten de grote steden.

Simpel gezegd is het probleem de afweging tussen dit rap laten uitwoekeren (immuniteit niet gegarandeerd trouwens!) met ergens tussen de 0.5 en 2+ miljoen doden tot gevolg (en de economische klap daarvan door wegvallen kritische kennis/werknemers, hulpdiensten, nutsvoorzieningen, voedselproductie, etc.) en de klap die nu komt door minder economisch verkeer. Deels zit je met een heel lastige ethische keuze, want beide opties leiden tot economische en persoonlijke schade.

Het respect voor persoonlijke ruimte dat hier het gevolg van is, is eigenlijk best fijn, alleen erg verdrietig dat daar een dreiging als ziekte voor nodig is ipv basis fatsoensnormen die "hip" worden.

Maar helaas, dit gaat er nog wel even zijn (of komt weer terug komend griepseizoen) en we zijn afhankelijk van werkende vaccins (en die ook blijven werken), mutatie van dit virus naar een mildere versie en medicijnen die werken. Al met al, afhankelijk van wat het antwoord gaat worden, zitten we hier zeer waarschijnlijk nog op zijn minst 1 jaar mee, maar kan wel 4-5 gaan worden (als het door mutatie moet gaan afzwakken). We hebben allemaal pech, en er mee leren leven zal hoe oneerlijk het ook voelt de enige verantwoordelijke (naar je medemens) en mogelijke optie zijn. :(:)

Shadow0
Bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:52

We kunnen natuurlijk ook nog proberen om de infectie echt te stoppen trouwens. Een optie die niet echt centraal staat, maar die wel bestaat.
⚠️ Shadow0 kan fouten maken. Deze Bokker heeft de Bokt InburgeringsCursus (BICs) niet succesvol afgerond. Verifieer de informatie bij een betrouwbare bron.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:54

Hoe zie je dat voor je? Daar ben ik heel benieuwd naar omdat je daar in de media eigenlijk niks over hoort of leest.

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 16:57

PSvanLot schreef:
Ik zit in het middelbaar onderwijs. Als iedereen 1,5 meter afstand moet houden kan ik 10 kinderen in mijn klas kwijt ipv gemiddeld 25.
Ik geef in klas 1 en 3 2 lesuren per week. Zullen de kinderen dan 1 les op school krijgen en de andere digitaal thuis via de computer?

En hoe doen we dat als de kinderen het lokaal verlaten? Ze vliegen meteen op elkaar af. En wat dacht je van de aula in de pauzes? Je kunt van 12-18 jarige niet verwachten dat zij op 1,5 meter van elkaar gaan zitten.

Ik ben echt super positief altijd, maar als ik hieraan denk dan gaat mijn hart huilen.

10? Met het meten voor de toetsweek: 6 leerlingen in één lokaal. En vervolgens kruipen ze naar elkaar toe in de pauze. Geen doen dus.

irryproppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 17:22