buitenrit mag dat nog wel?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:49

Mindim schreef:
Ik ga niet. Niet zozeer vanwege besmetting, want daarvoor ben je te ver van iedereen af te paard. Maar puur voor het feit, dat mocht er wel iets gebeuren (en dat kan met het makste paard van stal, het blijven dieren) het een extra belasting is voor dezorg en die mensen hebben nu wel wat anders te doen.

+:)+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 17:55

Mindim schreef:
Ik ga niet. Niet zozeer vanwege besmetting, want daarvoor ben je te ver van iedereen af te paard. Maar puur voor het feit, dat mocht er wel iets gebeuren (en dat kan met het makste paard van stal, het blijven dieren) het een extra belasting is voor dezorg en die mensen hebben nu wel wat anders te doen.

_/-\o_

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:01

Mindim schreef:

Jij verwoord nu precies waarom het in veel landen niet meer mag. Vanwege de eventuele extra belasting op de zorg mocht er iets mis gaan.

pjotrg

Woonplaats: La Malachère (da's ergens in het oosten van Frankrijk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:05

pien_2010 schreef:
Dan zit ik toch goed.
In een cirkel van 1 Km achter mijn huis zijn alleen maar weggetjes en kun je gemakkelijk allerlei routes doen waarbij ik 1 uurtje kan rijden. Nog nooit in de afgelopen 7 jaar ben ik ook maar iemand tegen gekomen want we wonen zeer afgelegen. Laat staan de afgelopen week. Het enige wat ik niet meer doe is door dorpjes gaan wat ik voor de crisis wel deed en ik ga alleen nog achter mijn huis.
Hier heb ik in al die weken nog 0,0 gendermerie gezien, zelfs niet als ik naar het stadje reed voor boodschappen of werk. Iedereen houdt zich er prima aan.
Limoges bij ons daar worden de regels door de jeugd moeilijk opgevolgd en daar zijn de regels enorm strict geworden.
Vanochtend boodschapjes gedaan, dat voelde echt niet ok en onveilig als het om corona gaat. Niet te vergelijken met rijden met Chic over de paadjes waar auto's niet kunnen komen.

De enige die je daar echt antwoord op kan geven is de burgemeester of de gendarmerie. Die zullen beide antwoorden dat het niet mag. Uiteraard kom je geen kip tegen, zeker geen gendarmes. Doe gewoon lekker wat je zelf wilt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:13

Nickolay schreef:
Mindim schreef:

Jij verwoord nu precies waarom het in veel landen niet meer mag. Vanwege de eventuele extra belasting op de zorg mocht er iets mis gaan.

Ik zou met het schaamrood op mijn kaken op de eerste hulp zitten en dan maar hopen dat je niet dusdanig gewond raakt dat je een ic bed moet claimen.

En nee, het zal de meesten misschien niet overkomen, maar je zal maar net degene zijn die het wel overkomt :n mij niet gezien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:18

Als we op die toer gaan, dan kan ik beter niet meer bosmaaieren want dat is toch echt wel veel en veel gevaarlijker met die messen dan paardrijden en ook veel meer uitkijken, en dan kan ik beter niet meer op het dak aan ons nieuwe schuur werken want als je mis stapt val je eraf :list: . Dan kunnen we beter allemaal binnen blijven in plaats van rond het huis bezig gaan. Maar dat is weer niet gezond alleen maar binnen blijven.

In de link die ik kreeg stond 1 km dat dit OK is. Ik heb van de dierenarts begrepen dat de overheid deze maatregel neemt omdat ze ook willen opkomen voor het welzijn van de dieren. Dus honden uit laten mag ook en ik zie hier veel mensen langs komen om de hond uit te laten, meer als ooit en dat begrijp ik. Ik ga expres altijd weg als de Fransen aan tafel gaan zodat ik zeker weet dat ik niemand tegen kom.

Wij zitten hier bijna in quarantaine en wij gaan nu de 3de week in, want de afgelopen weken hebben we dat vrijwillig gedaan omdat we in Brabant geweest waren en hier absoluut niet het virus wilden brengen. Vanochtend omdat de 2 weken voorbij waren, naar de winkel geweest voor het eerst. Voor de 1ste levensmiddelen.

Wij zien hier dus helemaal niemand, werken daar zelf (vrijwillig ook aan mee) en dat is OK want dat is ook de bedoeling van al die maatregelen. Ik zal het mezelf nooit vergeven als ik iemand zou besmetten door roekeloos gedrag.

En met de rest zijn we gewoon heel voorzichtig, eigenlijk met alles en dat altijd al, maar we gaan wel door met leven.

Het met Chico aan de hand wandelen of buiten rijden (geen galop, geen dressuur, niet op de wei want daar wordt hij fel en vervelend van→ geen risico neem ik→ die dingen komen wel weer na de corona crisis) daarvan zie ik dat we daar beiden heel erg blij van worden en dat dit ons goed doet. Inderdaad ga ik daar mee door.

Ik heb al het respect voor mensen die dat rijden wel laten vallen en bv in de bak gaan rijden of op het weiland of niet. Dat is voor ons nu weer geen optie want dat vind ik echt te gevaarlijk in onze situatie. Het moet wel gezellig en veilig blijven. En dat blijft het door buiten te zijn met het paarden kind. We stappen heel wat af en hij mag ook draven en lekker briesen. Geniet hij van en ik ook.

Anoniem

Re: buitenrit mag dat nog wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:20

Klopt pien_2010, ik ga nu ook niet op een dak zitten bijvoorbeeld. Ik zoek gewoon geen risicovolle dingen op momenteel :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:24

Mindim, wij gaan met alles gewoon door. Met alle voorzorgmaatregelen en voorzichtigheid die we altijd hebben.
Iedereen doet dat hier trouwens hoor, er is niemand die daarmee stopt. En dat vind ik ook goed.

Ik vind het heel naar jullie op opgeheven vingertje en "kijk eens hoe goed we het doen attitude". Dat werken op het schuldgevoel. Echt niet OK. Laat iedereen zelf doen wat hij of zij verantwoord voelt en daarin zijn verantwoordelijkheid nemen. En laten we elkaars keuzes respecteren zonder op het schuldgevoel van de anderen te werken.
Het nergens naar toe kunnen, afzeggen van de vakanties, het inkomen verlies, isolement is al vervelend genoeg voor iedereen. Laat iedereen daar mee dealen zoals hij of zij zelf wil. Dat is wel nog mijn boodschap.

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:27

pien_2010 schreef:
Mindim, wij gaan met alles gewoon door. Met alle voorzorgmaatregelen en voorzichtigheid die we altijd hebben.
Iedereen doet dat hier trouwens hoor, er is niemand die daarmee stopt. En dat vind ik ook goed.

Ik vind het heel naar jullie op opgeheven vingertje en "kijk eens hoe goed we het doen attitude". Dat werken op het schuldgevoel. Echt niet OK. Laat iedereen zelf doen wat hij of zij verantwoord voelt en daarin zijn verantwoordelijkheid nemen. En laten we elkaars keuzes respecteren zonder op het schuldgevoel van de anderen te werken.
Het nergens naar toe kunnen, afzeggen van de vakanties, het inkomen verlies, isolement is al vervelend genoeg voor iedereen. Laat iedereen daar mee dealen zoals hij of zij zelf wil. Dat is wel nog mijn boodschap.

Ben het met je eens hoor. Sowieso, wat is risicovol en wat niet? Ik kan ook nu van de trap afvallen en m'n been breken, of aangereden worden wanneer ik naar de supermarkt loopt, of gewoon struikelen en ergens met m'n hoofd tegen aan knallen. Dan zou je jezelf letterlijk moeten vastbinden aan de bank...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 18:31

pien_2010 schreef:

Ik heb geen opgeheven vinger, ik vertel enkel wat ik doe, niet doe of zou doen en waarom niet. Ik zeg nergens dat jij of een ander dat niet mag toch?
Ik kan het niet helpen dat iemand anders zich dan schuldig voelt en waar precies respecteer ik jouw keuzes niet?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:12

Mindim schreef:

En ik heb juist een zwaar ongeluk gehad naast het paard. Dus niet rijden zegt dus ook niets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:19

_Penotti schreef:
Mindim schreef:

En ik heb juist een zwaar ongeluk gehad naast het paard. Dus niet rijden zegt dus ook niets.

Dat is idd heel naar. Maar ik snap niet zo waarom men zich zo voelt aangesproken? Ik zeg wat ik niet doe en waarom niet. Wat jullie willen doen, moet je fijn zelf weten, daar zeg ik toch niets van?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:20

Toch blijft het bijzonder dat we vinden dat iedereen zich aan de regels moet houden behalve als het om ons zelf gaat. Want dan kan het ineens wel of is het minder erg of er kan altijd wat gebeuren.
Ik ben zelf helemaal niet van de regeltjes en een alles behalve regelmens. Maar het zijn nu eenmaal andere tijden en ik denk niet dat ze uit gevonden zijn om ons te pesten.
Plus de regels veranderen per dag ,dus het is een kwestie van iedere dag even bij lezen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:21

_Penotti schreef:
Mindim schreef:

Ja en als ik uit mijn raam kijk breekt spontaan mn kleine teen ...

Het gaat erom dat je risico's vermijdt, ja je kan je nek breken thuis over de hond of uitglijden in de douche.
Daar gaat het niet om, paardrijden brengt nu eenmaal risico's met zich mee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:24

beatje schreef:
Toch blijft het bijzonder dat we vinden dat iedereen zich aan de regels moet houden behalve als het om ons zelf gaat. Want dan kan het ineens wel of is het minder erg of er kan altijd wat gebeuren.

In Nederland geldt geen regel dat je voorzichtig moet zijn (dus geen gevaarlijke sporten enz) om ziekenhuisopname te vermijden.
Ook wordt er vermeldt dat paardrijden, fietsen, hardlopen ed gewoon mag buiten (als je maar 1,5 meter afstand houd en niet met meer dan 2 personen bent, uitgezonderd je eigen gezin).
Dus om welke regel gaat het dan, waar mensen zich niet aan houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:26

Brainless schreef:
beatje schreef:

In Nederland geldt geen regel dat je voorzichtig moet zijn (dus geen gevaarlijke sporten enz) om ziekenhuisopname te vermijden.
Ook wordt er vermeldt dat paardrijden, fietsen, hardlopen ed gewoon mag buiten (als je maar 1,5 meter afstand houd en niet met meer dan 2 personen bent, uitgezonderd je eigen gezin).
Dus om welke regel gaat het dan, waar mensen zich niet aan houden?

Is ook nog geen regel bij mijn weten. Ik denk dat het een regel wordt als ruiters de komende dagen op de eerste hulp belanden.
Ik zal eens zoeken waarom het een regel is geworden in andere landen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:28

Mindim schreef:
Is ook nog geen regel bij mijn weten. Ik denk dat het een regel wordt als ruiters de komende dagen op de eerste hulp belanden.

In die landen mag je ook niet (meer) fietsen buiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:31

Brainless schreef:
Mindim schreef:

Gewoon fietsen of wielersport. Bij de wielersport gebeuren ook best veel ongelukken.
De meeste landen zijn in lock down en mag je bijna niets meer.

Change03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:39

Wat vinden jullie van de afweging als je met een ouder paard zit die de beweging nodig heeft om fit te blijven?

Ik rij dit oudje normaal 2 x per week. Een staprit van een paar km. Maanden geleden begonnen hiermee en ik begin echt verschil te zien in zijn spieren en merk dat hij een stuk fitter/energieker is.
Ik ga mee in de mening van Mindim, zeer verstandig! Maar anderzijds ben ik bang dat als ik niet ga wandelen/rijden hij tegen de zomer niet meer de huidige conditie zal hebben. En dat is met een oud paard niet 123 terug te krijgen.

Helaas geen bak (in de buurt) dus ik kan er enkel voor kiezen om te stappen aan de hand of te rijden. In de wei is helaas ook geen optie.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 19:43

Brainless schreef:
Mindim schreef:

Jawel hoor in Belgie mag je wel fietsen,maar niet recreatief paardrijden. Vind het zelf nu geen probleem om me voor even aan de regels te houden.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:22

Onali schreef:
Ja en als ik uit mijn raam kijk breekt spontaan mn kleine teen ...

Het gaat erom dat je risico's vermijdt, ja je kan je nek breken thuis over de hond of uitglijden in de douche.
Daar gaat het niet om, paardrijden brengt nu eenmaal risico's met zich mee.

Nou nou...

Er zijn zoveel dingen die risico's geven.
En die zul je zelf in moeten schatten.
Zoals ik eerder aangaf ga ik met 1 nu geen buitenrit maken, met de ander wel.
Die is 13 en heeft nog nooit maar een ministapje verkeerd gezet.
Dus paardrijden geeft niet altijd extra risico. Niet meer als fietsen.

En als ik dan aangeef een flink ongeluk naast het paard te hebben gehad word er gekat. Komt dat te dicht bij wat jezelf nog wel doet?
Zo komt dat voor mij wel over.
Kijk mij eens geweldig zijn ik rij geen paard, maar ik wandel er wel mee.
Blijf dan helemaal weg bij paarden als je zo op risico's vermijden gaat. (en dat je is voor alle die dat aangaven)

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 20:25

Mindim schreef:
]

Dat is idd heel naar. Maar ik snap niet zo waarom men zich zo voelt aangesproken? Ik zeg wat ik niet doe en waarom niet. Wat jullie willen doen, moet je fijn zelf weten, daar zeg ik toch niets van?

En ik geef alleen maar aan dat paarden aan zich al risico geven, maar dat mag niet denk ik.
Want dan kom je te dichtbij wat veel nog te graag doen.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 22:25

_Penotti schreef:
En als ik dan aangeef een flink ongeluk naast het paard te hebben gehad word er gekat. Komt dat te dicht bij wat jezelf nog wel doet?
Zo komt dat voor mij wel over.
Kijk mij eens geweldig zijn ik rij geen paard, maar ik wandel er wel mee.
Blijf dan helemaal weg bij paarden als je zo op risico's vermijden gaat. (en dat je is voor alle die dat aangaven)

Ik ben zeker geweldig bezig, jaarrond wandel ik :j

xrobbiee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 22:50

Ik ga nu niet op buitenrit, mede vanwege de kans op ongelukken maar vooral omdat er wordt gevraagd niet naar buiten te gaan als het niet noodzakelijk is. Als je gewoon een rijbak tot je beschikking heb dan lijkt het mij niet heel lastig om een paar weken in de bak te rijden. Liever nu even een paar weken saai in de bak rijden en dan van de zomer weer lekker op pad. Als we allemaal alleen aan onszelf denken zitten we zometeen met kerst nog steeds in quarantaine.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 23:03

Ik ben vanmorgen om 7.15 naar strand geweest.
Mijn paard heeft het echt nodig om 1x in de week naar buiten te gaan, anders houdt hij het in de bak niet vol.
Dus ik ga dan heel vroeg, dan is het nog rustig en ben ik niemand tot last.
Zo lang dit nog mag probeer ik dit zo wel te blijven doen.