Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:22

Libara die in de zorg zit in Californië geeft in het andere corona topic ook al aan dat ze daar aan het kijken zijn naar de Remdesivir.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:24

Wat ik een beetje mis in de cijfers over overleden personen of deze mensen echt alleen met dank aan corona zijn overleden of dat ze anders ook op relatief korte termijn zouden overlijden. Iemand die daar wat meer over kan vinden?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:25

Machie schreef:
Wat ik een beetje mis in de cijfers over overleden personen of deze mensen echt alleen met dank aan corona zijn overleden of dat ze anders ook op relatief korte termijn zouden overlijden. Iemand die daar wat meer over kan vinden?

Ik weet niet of het nog steeds zo is maar eerder stond er steeds patiënten met onderliggend lijden.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:28

_Penotti schreef:
Machie schreef:

Ik weet niet of het nog steeds zo is maar eerder stond er steeds patiënten met onderliggend lijden.

staat er nu niet meer bij...
Ik hou altijd van de statistieken. Dat maakt alles voor mij wat inzichtelijker. Zoals ook nu, bijna 600 nieuwe besmettingen er bij maar van de hoeveel testen? Laatste cijfers die ik zag was dat 8% van de geteste personen positief was. Dan is het ineens weer heel weinig...

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:35

Ik kan wel even de getallen van onze testen delen (ik denk dat het hier alleen om ziekenhuismedewerkers gaat, niet om patiënten in het ziekenhuis):
- dinsdag: 178 testen afgenomen, 17 positief
- woensdag: 207 testen, 24 positief

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:37

Hilary schreef:
Ik kan wel even de getallen van onze testen delen (ik denk dat het hier alleen om ziekenhuismedewerkers gaat, niet om patiënten in het ziekenhuis):

Tnx! Lijkt dus idd rond die 10% te zitten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:39

Dat betekend dus dat 10 % van het zorgpersoneel statistisch gezien besmet is, los van wel of niet zwaar ziek zijn. Zij lopen vanaf het begin ook de meeste risico’s . Dus wanneer de rest zich nu is aan de voorschriften houd kun je wel zeker de aantallen naar beneden brengen. Net medicijnen gehaald en bij de plaatselijke viskraam , 20 ouwe mannetjes die hutje mutsje stonden .

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 15:41

Ja. En ze testen vrij laagdrempelig bij ons. Ik heb contact gehad met iemand die inmiddels positief is getest (twee weken geleden 4 dagen contact, en vorige week donderdag (contact is de dagen voor donderdag ziek geweest met koorts)). Ik kan dus besmet zijn, maar had/heb niet echt klachten. Ik heb een lichte loopneus en hoest sporadisch. Toch was dat voldoende om te mogen testen. Nu nog wachten op de uitslag.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:04

Ik lees ook graag hier mee!
Mijn bijdrage zou kunnen zijn dat ik medisch antropoog ben, dwz sociaal onderzoek in de zorg. Ik zal mn ogen openhouden voor interessante wetenschappelijk artikelen.

Om te beginnen meteen maar een onderbouwing van het belang van dit topic; Een stuk over het belang van de wetenschappelijke stem in voorlichting over covid vs de angst voor het virus. In a nutshell, liever onderbouwd een waarachtig beeld geven volgens experts dan de vele hoaxes en sensatie.
(Bron world economic forum)
https://www.weforum.org/agenda/2020/03/ ... ronavirus/

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 16:23

zonnebloem18 schreef:
Libara die in de zorg zit in Californië geeft in het andere corona topic ook al aan dat ze daar aan het kijken zijn naar de Remdesivir.

Rivm heeft er ook van gehoord, zie website.https://lci.rivm.nl/remdesivir

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 17:01

CharleyT schreef:
zonnebloem18 schreef:

Rivm heeft er ook van gehoord, zie website.https://lci.rivm.nl/remdesivir

En het duurt minimaal drie dagen voor ze het binnen hebben met alle regeltjes en wanneer je ziet waar de patiënt aan moet voldoen , tja. Maar ik hoop dat het kan helpen om doden te voorkomen. Er is geen tijd om alles nu te testen dus mensen die anders misschien doodgaan dan kan ik me voorstellen dat je naar dit middel grijpt .

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:19

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:22

ruitje schreef:
https://www.zwartelijstartsen.com/zwart ... sel-j-van/

Dit vond ik wel boeiend, ik vind van Dissel zeer betrouwbaar overkomen, maar wat hij gedaan heeft dan toch niet zo best :+

:oo jees laten we hopen dat ie van andere dingen meer verstand heeft... en ervan geleerd heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:35

ruitje schreef:

Dit vond ik wel boeiend, ik vind van Dissel zeer betrouwbaar overkomen, maar wat hij gedaan heeft dan toch niet zo best :+

Wat is dat voor een site? Wie heeft dat online gezet? Waar is het op gebaseerd? Is dat een betrouwbare bron?

Dat.zijn de eerste vragen die bij me opkomen als ik die site bekijk.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 20:50

ruitje schreef:

Gelezen , hele verslag van de aanklager en ja, hij is zeer dubieus bezig geweest. Echter, dit zijn feiten uit 2000 en in 20 jaar is de openheid verbeterd en hopelijk ook een stuk minder de arts de hand boven het hoofd houden. In die tijd werd bijna elke arts vrij gesproken .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 20-03-20 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:03

Uh. Hij is vrijgesproken.
En dan staat eronder vermeld de beschuldigingen alsof ze wel bewezen zijn.
Lijkt me een zeer betwistbare bron.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:04

Ik lees het anders: hij was lid van de commissie die een andere arts vrijsprak.

Maar sowieso non-nieuws.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:08

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:23

Echwel schreef:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Mexicaanse_griep

Kan iemand mij uitleggen wat het verschil is met Corona en waarom nu meer maatregelen worden getroffen

Wat een heerlijk topic TS, dank! Ik heb nog twee pagina's bij te lezen, maar wil alvast wat bijdragen voordat ik het vergeet:

Citaat:
De hamvraag: is SARS-Coronavirus-2 gevaarlijker dan een normaal griepvirus?

‘Ja, er worden meer mensen ziek van. Je kunt het misschien beter vergelijken met de grieppandemieën. De griepvirussen die nu circuleren, zijn ooit ook als een pandemie begonnen. Ze zijn uit dieren overgestapt naar mensen. Dat is in 2009 gebeurd, in 1969, in 1957 en in 1918. De laatste, de Mexicaanse griep van 2009, was ook een snelle wereldwijde verspreider, maar relatief mild. Het andere uiterste is de pandemie van 1918, de Spaanse griep, daar kun je het goed mee vergelijken. De schatting is dat ongeveer 1 tot 2 procent van de mensen die die infectie hebben gehad, eraan is overleden. Een groot verschil is dat de sterfte toen met name onder jonge mensen was.’

Gezegd door viroloog Marion Koopmans, een van de zeven experts die de Europese Commissie bijstaan tijdens de coronacrisis

https://decorrespondent.nl/11051/viroloog-marion-koopmans-beantwoordt-de-prangendste-vragen-over-corona-de-nederlandse-aanpak-en-wat-je-nu-kan-doen/5953219616905-ac45a492

De rest van het interview vind ik ook heel interessant!

(En excuus als het al geplaatst is, dan ga ik daar zo achterkomen)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:31

mysa schreef:
Ik lees het anders: hij was lid van de commissie die een andere arts vrijsprak.

Maar sowieso non-nieuws.

Zo lees ik het nu ook, ik las te snel!

Als het wel waar was, had ik het geen non nieuws gevonden, had wat gezegd over zijn betrouwbaarheid imo :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:40

Hilary schreef:

- donderdag: 444 testen, 41 positief

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 21:47

Hilary schreef:
Hilary schreef:

- donderdag: 444 testen, 41 positief

Dankjewel voor deze cijfers!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:48

Dus mag ik daaruit concluderen dat slechts 10% van de testen positief zijn

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-20 21:48

Graag gedaan! Zal even kijken of ik de opnamecijfers nog kan terugvinden...

Edit:
- dinsdag: 4 patiënten, waarvan 2 op IC
- woensdag: 8 patiënten, waarvan 2 op IC
- donderdag: 13 patiënten, waarvan 5 op IC

Ik weet niet wat de herkomst van deze patiënten is (eigen regio of uit het zuiden).
Laatst bijgewerkt door Hilary op 20-03-20 21:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-20 21:54

Echwel schreef:
Dus mag ik daaruit concluderen dat slechts 10% van de testen positief zijn

Ik neem aan 10 % van de tests bij Hilary, dat hoeft niet landelijk zo te zijn natuurlijk.

Ik weet niet wat je precies wel en niet mag zeggen, maar zijn dit bij jouw weten 'patiënt'tests, dus mensen mogelijke klachten, of tests op zorgmedewerkers, preventief?