Man wil niet helpen in het huishouden

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 16:00

Dus de kleding die hij uittrekt blijft op de plek liggen waar het neervalt . Misschien moet ze hem als een onwillige puber gaan behandelen, alles wat ze op de grond vind aan zijn kant in het bed smijten zolang hij de wasmand niet kan vinden . En verder de eigen eisen maar wat naar beneden schroeven en een lange adem hebben. Ze komt zelf uit die cultuur dus wanneer ze bij haar schoonouders bekent was en met zijn eerdere appartement had ze het kunnen weten.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 16:01

Billy schreef:
Ik denk dat ze manlief moet vragen of hij denkt een echtgenote te hebben of een huishoudster.. Als hij daar over moet nadenken zou ik hard wegrennen, als hij vindt dat hij een echtgenote heeft wordt het tijd dat hij er zich naar gaat gedragen...

In dergelijke culturen is er nu juist een groot verschil tussen een echtgenote en een huishoudster.Een echtgenote heeft andere taken dan huishoudelijk werk. Daar hebben de beter gesitueerden nl. betaald huishoudelijk personeel voor.En dat is geen discriminatie of zo maar een verdienmodel voor armere mensen.Zo zit de sociale structuur daar in elkaar.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 16:03

Met geen seks heeft ze zichzelf toch ook te pakken? Dan moet ze dat toch ook missen?
Al ben je nog zo moe, een rondje ontspannend stoeien laat je je toch niet ontnemen?

Ik zie seks niet echt als onderhandelingsmateriaal.

Isabel

Re: Man wil niet helpen in het huishouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 16:10

Ten eerste zou ik zorgen dat de dieren niet meer overal door het huis huppelen de hele dag, zeker niet als het een groot huis is.
Daarnaast heel duidelijke instructies geven aan haar man. Je vieze vaat in de vaatwasser zetten en je vuile was in de wasmand gooien is toch de moeite niet? En als niks helpt; idd je vriendin alleen nog maar haar eigen dingen wassen en voor zichzelf koken. Ook de huishoudster instrueren niks voor de man te doen. Hij kan echt niet zijn onderbroeken oneindig aan zonder te wassen, en naar de winkel gaan om nieuwe te kopen is nog altijd meer moeite dan je onderbroeken in de wasmand mikken. :')

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 16:14

bigone schreef:
Dus de kleding die hij uittrekt blijft op de plek liggen waar het neervalt . Misschien moet ze hem als een onwillige puber gaan behandelen, alles wat ze op de grond vind aan zijn kant in het bed smijten zolang hij de wasmand niet kan vinden . En verder de eigen eisen maar wat naar beneden schroeven en een lange adem hebben. Ze komt zelf uit die cultuur dus wanneer ze bij haar schoonouders bekent was en met zijn eerdere appartement had ze het kunnen weten.

Ik denk eigenlijk dat dit niet zozeer met de cultuur te maken heeft,want ze zijn toch allebei Zuid-Afrikaans? Maar dat het een persoonlijk iets is.De een is een opruim-en poetsfreak en de ander is heel makkelijk. Geen goede combinatie. Om dit samenzijn te laten slagen zullen ze allebei wat naar elkaar toe moeten groeien.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 16:21

Goh, dit lijkt me een moeilijke eerlijk gezegd. Ik denk dat ze zich erbij moet neerleggen, of de deur achter zich dicht trekken. Of hij op haar vraag gaat veranderen om dingen te doen die hij niet wil doen, geloof ik niet zo in.
Wel jammere situatie voor je vriendin :(

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 16:32

anjali schreef:
Billy schreef:
Ik denk dat ze manlief moet vragen of hij denkt een echtgenote te hebben of een huishoudster.. Als hij daar over moet nadenken zou ik hard wegrennen, als hij vindt dat hij een echtgenote heeft wordt het tijd dat hij er zich naar gaat gedragen...

In dergelijke culturen is er nu juist een groot verschil tussen een echtgenote en een huishoudster.Een echtgenote heeft andere taken dan huishoudelijk werk. Daar hebben de beter gesitueerden nl. betaald huishoudelijk personeel voor.En dat is geen discriminatie of zo maar een verdienmodel voor armere mensen.Zo zit de sociale structuur daar in elkaar.

Dan lijkt me dat hij zich er naar moet gaan gedragen of niet? Hij behandelt haar nu als huishoudster ipv als echtgenote

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 16:42

@Billy: maar ze hebben 2 keer in de week een huishoudster! Dat moet toch voldoende zijn. De echtgenoot klaagt toch niet erover dat het niet schoon genoeg zou zijn.En zegt toch niet dat de vriendin van ts moet poetsen.het is die vriendin juist die vindt dat haar man huishoudelijk werk zou moeten gaan doen.Zij behandelt hem dus als huishouder,niet andersom.In feite wonen ze pas sinds december samen heb ik begrepen, dit lijkt niet bepaald op wittebroodsweken.Je liefdesrelatie is toch veel belangrijker dan een blinkend schoon en opgeruimd huis.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 17:08

Het lijkt me dat er nog wel wat dagelijkse taken zijn die hij ook kan doen.. Zijn afwas in de machine zetten, was in dd wasmand, een keer de afwasmachine uitruimen...

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 17:08

Billy schreef:
Dan lijkt me dat hij zich er naar moet gaan gedragen of niet? Hij behandelt haar nu als huishoudster ipv als echtgenote

Nee hoor juist niet.
2x per week komt een huishoudster die alles opruimt en schoonmaakt en hij vindt dat best.
Van hem hoeft zijn vrouw het niet te doen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 17:09

Billy schreef:
Het lijkt me dat er nog wel wat dagelijkse taken zijn die hij ook kan doen.. Zijn afwas in de machine zetten, was in dd wasmand, een keer de afwasmachine uitruimen...

Tuurlijk kan hij dat doen.. maar hij doet het niet.
Dan kun je als vrouw ruzie maken totdat de bom barst of je erbij neerleggen.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 17:13

Mijn ex 'zag' het ook niet, dus maakten we een schema, hingen dat op de koelkast en deden elk onze eigen klusjes. En nu denk ik: hoezo zag ie het niet?? Waarom moest ik het voorkauwen, ik ben z'n moeder toch niet? Had het bij de eerste keer dat hij het weekend naar z'n ouders ging en eerst de wasmand bij mij volgooide al uit moeten maken. Had een hoop gezeik bespaard. Maar goed, da's achteraf makkelijk praten.

Hoe deed de man het in kwestie toen ze uit elkaar woonden? Of woonde hij toen nog bij zijn ouders? Wat een afknapper, een vent van 30 die door z'n ouders alles laat opknappen.. Maar goed, da's persoonlijk.
Het lijkt mij een karakter ding, en als hij niet mee wil denken en werken, dan zit er maar 1 ding op: rokken optillen en rennen. Je zit er vast niet op te wachten op je 50e hier nog bonje om te hebben. En wat als er kinderen komen? Dan is dat ook haar pakkie aan, naast haar baan?

Whale

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 17:15

Dreamybol schreef:
Hoe deed de man het in kwestie toen ze uit elkaar woonden? Of woonde hij toen nog bij zijn ouders? Wat een afknapper, een vent van 30 die door z'n ouders alles laat opknappen.. Maar goed, da's persoonlijk.
Het lijkt mij een karakter ding, en als hij niet mee wil denken en werken, dan zit er maar 1 ding op: rokken optillen en rennen. Je zit er vast niet op te wachten op je 50e hier nog bonje om te hebben. En wat als er kinderen komen? Dan is dat ook haar pakkie aan, naast haar baan?

Ik vermoed dat zijn ouders ook huishoudsters hadden en dus niks hoefde te doen.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 17:18

Doe die man toch weg! Wat heb je eraan als hij je als huishoudster ziet....als ie niks doet in een gezamelijk huishouden, zou ik er ook mee stoppen. Even zien wat er dan gebeurt. En zijn vuile was? Jammer, maar die belandt in zijn bed.

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 17:19

Mijn zoontje liet altijd overal zn onderbroeken slingeren. Op een geven moment was ik t zo zat dat ik ze overal verstopte. In zn jaszak, schooltas enz. Nu gaan ze netjes in de wasmand :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 17:23

Jetta schreef:
Doe die man toch weg! Wat heb je eraan als hij je als huishoudster ziet....als ie niks doet in een gezamelijk huishouden, zou ik er ook mee stoppen. Even zien wat er dan gebeurt. En zijn vuile was? Jammer, maar die belandt in zijn bed.

Dan gebeurd er niks.
Ze hebben iemand die 2x per week de boel opruimt en schoonmaakt.
Hij ziet haar niet als huishoudster, want van hem hoeft zij niks te doen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 17:41

Wat zijn er toch veel punten waar je op moet letten bij de keuze van een levenspartner.Wel denk ik dat als je smetvrees hebt, dat het dan beter is om een lat-relatie te hebben. dat hadden de vriendin van ts en haar man toch ook oorspronkelijk, zelfs toen ze al getrouwd waren.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 17:46

Hmm ik sluit me vooral aan bij de mensen die de kinderwens benoemen. Als hij zich nu al gedraagt als een prins dan wordt dat echt niet beter als er kinderen komen. En de hoeveelheid werk verdrievoudigd.. Recept voor ellende!

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 17:52

Nouja, eigenlijk hoeft ze niet eens meer te baren en heeft ze toch al een kind. :=

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 18:02

Blijkbaar heeft meneer het nooit zelf hoeven doen, dus doet hij het nu nog steeds niet. Ik vind het gewoon lui, ook in NL lopen zulke figuren rond.
Ik zou er niet mee willen en kunnen leven, de wasmand en vaatwasser zijn er niet voor niks.
Mijn tip: wegwerp servies, bestek en bekers, blijft de afwas alvast niet staan. :+

En praten, geef hem inzicht in het opruimen van zijn zooi. Al betwijfel ik of hij dat ooit krijgt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 18:14

Mijn ex was ook zo. Die was in staat om zijn vuile sokken uit te doen op de rand van het bed. En dan ging hij er gerust naast slapen. :r Was kan toch ook op de grond ipv in de wasmand. Wij woonden gelukkig niet samen. Maar alles wat niet in de wasmand lag propte ik in zijn tas. Kan hij op zijn werk zijn brood tussen zijn vieze was uit vissen. Kon hij mooi meenemen naar zijn mama. :wave:
Maar hij wilde wel veranderen. Maar dat was meer omdat het mijn huis was en ik hem er uit kon pleuren. Maar kan ze niet een keer flippen en dan dreigen dat ze weg gaat, en dan gewoon bij jou een weekje crasht? Misschien schrikt hij daarvan? Of een paar schone borden / kopjes verstoppen en dan alles wat hij vies laat slingeren gewoon in een vuilniszak in de garage zetten. :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 18:18

Mijn ouders hebben er al 45 jaar ruzie om. Ik begrijp niet hoe ze het volhouden.
Onze buren zijn er om gescheiden maar hebben wel vriendschappelijk contact gehouden en gingen ook sanen met de kinderen op vakatie. Dat vond ik zeker in die tijd (35 jaar geleden) een verstandige beslissing.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 18:18

Ik zou gewoon de werkster een keer extra laten komen, als ik me hieraan zou ergeren.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 18:19

Hier in ons koude kikkerlandje betekent een huishoudster iemand die je vloer stofzuigt en dweilt, de badkamer sopt en de kastjes afneemt. Met een beetje geluk ruimt ze ook nog de vaatwasser uit en in. Maar uit de reacties van TS en anderen die bekend zijn met de Afrikaanse (of Indiase) cultuur, is gebleken dat een huishoudster daar letterlijk ALLES achter je kont opruimt. Dus je hoeft niet eens na te denken over waar je je vieze onderbroek neergooit of waar je je gebruikte koffiekopje laat staan. De huishoudster regelt dat!

Als een Nederlandse man niet snapt dat hij zijn vieze bord in de vaatwasser moet zetten dan vinden we dat een nietsnut. Logisch, want iedereen groeit hier op met het idee dat dat normaal is om te doen. Maar als een Afrikaan dat niet "snapt", komt dat simpelweg omdat dat nooit tot zijn takenpakket heeft behoord. De vrouw in kwestie heeft dit, ondanks de huishoudsters waar zij ook mee is opgegroeid, wél geleerd. M.a.w. de verwachtingen van het takenpakket is gewoonweg anders. En man zal vast denken: ach, loopt wel los...

Deze meneer vergelijken met een Nederlandse man slaat dus de plank compleet mis.

Dus alle dreigementen en trucjes terzijde. Man en vrouw moeten met elkaar gaan zitten en simpelweg bespreken wat ze in het huis verwachten en hoe ze elkaar tegemoet kunnen komen. Niet: ik wil dat jij stofzuigt en X doet en Y doet en het liefst vóór deadline............... maar: wat vindt zij normaal in het huishouden? Wat vindt híj normaal in het huishouden? Waar kunnen ze allebei mee leven, wat gaat zij doen, wat gaat hij doen en wat laten ze over aan de huishoudster?
Misschien wil zij wel dat het huis iedere dag gestofzuigd wordt i.v.m. de dieren → koop lekker een roomba, de huishoudster stoft en dweilt wel
Dat vuile was en vaat naar de wasmand en de keuken wordt gebracht → laat hem een rondje door het huis doen terwijl zij kookt
Was wegwerken (wassen, drogen, strijken) → huishoudster
De afwas doen ze 's avonds samen.
Zo kunnen ze hun verwachtingen beter op elkaar afstemmen.

Ze wonen nog maar pas samen, zijn allebei al bijna 30 jaar iets heel anders gewend. Niet vreemd om wat tijd nodig te hebben om aan elkaar te wennen. Dat mogen ze best erkennen. ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 18:21

anjali schreef:
Ik zou gewoon de werkster een keer extra laten komen, als ik me hieraan zou ergeren.

Een werkster lost toch geen mentaliteitsprobleem op?
Als het huis schoon is dan zal het gaan over kinderen, dieren eten geven, rekeningen betalen, post openmaken, belastingpapieren etc etc.
Iemand die zo laks is is vaak in alles laks.