Is een paardenopleiding leuk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Is een paardenopleiding leuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 13:26

Ik denk dat je niet moet kijken naar de opleiding, maar naar wat je wilt en via die weg stippel je de juiste route uit van MBO naar HBO. Heb je geen idee wat je wilt (zoals ik dat had) kies dan een brede opleiding waar je meer kanten mee op kan.
Ikzelf ben last minute geswitcht naar MBO apothekersassistente (wou ook de paardensport opleiding gaan doen) en na die opleiding en 3 jaar werken ben ik HBO accountancy gaan doen. Dit laatste kwam eruit nadat ik bij een loopbaanadviseur was geweest, misschien is dit ook iets voor jou. Uiteindelijk kom je er meestal wel, zij het met een omweg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 13:42

Fluttershy schreef:
Dankjewel voor al jullie antwoorden!

Ik denk dat ik nu wel een duidelijke lijn kan trekken wat hier word aan- of afgeraden. Ik ga in ieder geval naar de paardenhouderij meer informatie opvragen, misschien heb ik instroommogelijkheden en versnelmogelijkheden. Dan zou ik er “maar” 2 jaar over kunnen doen bijvoorbeeld. Datzelfde ga ik ook doen met een andere MBO opleiding, weet nog niet precies welke maar sowieso Junior Accountant en dan nog 2 anderen.
Verder zat ik wat geks te denken, stel ik begin gewoon met de paardenhouderij, en het mocht niet bevallen kan je tussen november/februari nog switchen naar een andere opleiding i he eerste jaar. Natuurlijk niet de bedoeling maar het blijft een optie.

'Ik wil heel graag een bedrijfskundige opleiding gaan doen op het HBO zodat ik daar later mijn beroep ook van kan maken.'

En wat nou als je de boel afrond en geen zin meer hebt in 4 jaar HBO? Dan zit je met een van de meest nutteloze papiertjes waarbij je weinig kanten op kunt. Ik zou gewoon helemaal uit je hoofd zetten en een opleiding gaan doen die gerelateerd is aan je HBO 'droom'.

--

Ik moet dus nu een MBO kiezen voor het papiertje. Ik ben 24/7 bezig met paarden en heb een plek met een onwijs gaaf paard die ik kan rijden en begeleid word met als doel over 4 jaar grandprix voorbereid te zijn. Mijn droom is natuurlijk in de paarden kunnen werken. En anders na mijn HBO een gewone baan en op gegeven moment als ik dan financieel goed zit een kleinschalig bedrijfje er naast houden.'

Super leuk, echt waar maar voor jou 100 anderen he, focus op wat belangrijk is en dat is op dit moment een juiste MBO opleiding waar je wat mee kunt. Je kunt beter een goede vooropleiding hebben en dan alsnog in de paarden gaan werken, dan andersom.

En buiten dat, in de paarden valt er als 'medewerker' weinig meer te verdienen dan het minimum. Dus in de paarden werken en een bedrijf ernaast is haast niet mogelijk qua tijd maar bijna wel nodig om 'goed geld' te verdienen. En dan doel ik niet op een eigen paardenbedrijfje, maar iets waar je een net inkomen uit kunt verdienen.

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 13:45

ik kan over je leeftijd heen gelezen hebben maar er staat me nog iets bij van volwassenen onderwijs. Kan je snel je havo halen zodat je daarna door kan naar het hbo.

Of heb ik dit verkeerd onthouden?

EDIT:
Volgensmij niet in de buurt maar dit is wel wat ik bedoel. Dat scheelt 4 jaar een mbo opleiding doen.
https://www.aventus.nl/opleidingen/havo-diploma-1-jaar

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 13:52

maava schreef:
ik kan over je leeftijd heen gelezen hebben maar er staat me nog iets bij van volwassenen onderwijs. Kan je snel je havo halen zodat je daarna door kan naar het hbo.

Of heb ik dit verkeerd onthouden?

EDIT:
Volgensmij niet in de buurt maar dit is wel wat ik bedoel. Dat scheelt 4 jaar een mbo opleiding doen.
https://www.aventus.nl/opleidingen/havo-diploma-1-jaar

Ze schrijft dat ze binnenkort 18 word

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 15:12

Ah jammer dat is dit nog geen optie denk ik? Als je in het leerjaar 18 word zou je dan mee morgen doen?

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 16:24

maava schreef:
Ah jammer dat is dit nog geen optie denk ik? Als je in het leerjaar 18 word zou je dan mee morgen doen?

Bij de vavo in onze regio mogen sommige 16/17 jarige wel daarnaartoe. Maar dan moet je wel gezakt zijn en dus niet ergens anders terecht kunnen.

Ik heb dit uitgezocht toen ik na mijn havo, vwo wilde doen. Helaas bood mijn school geen vwo aan en kon ik wel (met speciale regels) terecht op een andere school. Dus ik kon er niet naar toe.

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-20 18:58

Bednkt allemaal voor de antwoorden! Ik zal enkelen en PB doen voor wat verdere vragen, ik heb sowieso echt veel aan de tips die ik hier krijg. Ook de negatieve reacties kan ik wat mee.

Bonnelover schreef:
Misschien rare vraag maar wat vinden je ouders van deze keuze?

Ouders vinden het een goede keuze en staan er ook achter. Net als mijn mentor en studiekeuzebegeleider. Maar zij kennen mij natuurlijk ook persoonlijk en niet zo zwart wit als hier. Eigenlijk iedereen in mijn omgeving die ik advies heb gevraagd zegt gewoon lekker doen. Maar ik wil er zelf zo kritisch mogelijk naar kijken. Ik moet natuurlijk ook niet alles door een roze bril heen gaan zien.

Wat betreft het VAVO doen, met een havo papiertje kan ik dan wel misschien een jaartje eerder naar het HBO. Maar ik ga uit voorkeur toch liever een MBO doen, VAVO word echt een allerlaatste keuze.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-20 19:35

Fijn dat je ouders er achter staan een stimulans thuis is zeker fijn. Jammer dat je geen eigen paard hebt, paard en sport was dan zeker, denk ik, nog beter geweest. Extra diploma erbij kan nooit kwaad.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 09:32

Ik zou echt de havo proberen af te ronden. Is het luzac anders nog een optie? Dan heb je binnen een jaar het papiertje en kun je verder. En anders volwassenenonderwijs zodra je 18 bent.

Sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 09:59

Ik zou nu een MBO kiezen waar je iets aan hebt, in plaats van er 100% vanuit te gaan dat je daarna nog een HBO opleiding kan/wilt doen. Je bent nu immers al twee keer gestopt met iets. Daarnaast zou ik zeker niet te lichtzinnig over het niveau van de universiteit doen, ze verwachten daar minstens dat zo’n verhaal zoals je OP zonder al die taalfouten geschreven kan worden.

Deze post is zeker niet onaardig bedoeld. Ik hoop dat je een opleiding kan vinden die je zowel leuk vindt, als nuttig :) .

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-20 10:09

Ik zou toch echt kiezen voor de havo en anders een MBO opleiding doen waar je goed werk mee kan vinden.

Zelf heb ik ook namelijk de verkeerde keuzes gemaakt en daar echt spijt van, want zit nu in een (zeker leuke) baan met laag inkomen. Deze baan ga ik dan ook niet de rest van mijn leven doen.

Mijn situatie: begonnen op het vwo met als doel geneeskunde, maar in de 5e bleef ik zitten.
Dit kwam vooral door een concentratiestoornis en omdat ik erg veel trainde. Ik kon toen of het jaar nog een keer doen of naar havo 5 gaan. Omdat ik het niet zag zitten om vwo te halen (en dan ingeloot te worden voor geneeskunde met lage cijfers) besloot ik voor de havo te gaan. Deze heb ik met 2 vingers in mijn neus gehaald.

Ik werd steeds fanatieker qua sport en moest toen een keuze maken. Geneeskunde was op dat moment geen optie want havo. Ik heb toen zelfs gekeken naar mbo cios, maar mijn ouders hebben mij daarin tegen gehouden. Eerst vond ik dat stom, maar achteraf was ik er erg blij mee. Zij vonden het zonde om vanaf een 5 vwo uiteindelijk op het mbo te belanden, gewoon omdat ik sporten belangrijker vond.

Ik heb toen ervoor gekozen om hbo fysiotherapie te doen. Als ik hiermee klaar was, zou ik namelijk makkelijker door kunnen naar geneeskunde. Top idee! Dus mijn hbo diploma op zak en ja toen bleek dat je alleen een 2de studie kon doen als je een hele grote zak geld had (lees: 100.000 euro voor de bachelor). Dat werd hem dus niet. Daarom naar België gekeken, maar het toelatingsexamen halen was te kort dag.

Ik ben vervolgens als fysiotherapeut gaan werken, maar vond het helemaal niks. Uiteindelijk een burn out gekregen en je raadt het al: van geneeskunde is nooit meer wat gekomen.
Nog altijd is dit mijn droom, maar ik kan het gewoon qua energie niet meer aan en wordt ook ouder.

Lang verhaal, maar ik hoop dat je niet dezelfde fouten maakt. Er kan zoveel veranderen en de kans bestaat dat je geen hbo meer gaat doen. Zit je dan met je mbo diploma in de paarden...

Plus! In onze hbo klas zaten meerdere met een mbo diploma. Iedereen daarvan is in het eerste jaar gestopt, omdat het niveau gewoon te hoog was. Er is echt een groot gat tussen hoe je op het mbo leert en hoe op het hbo. Vergis je daarin niet. Natuurlijk kan het lukken, maar dan moet je veel doorzettingsvermogen hebben en vooral heel veel leren. Hoe wil je dat dan gaan doen met je bijrijdpaard?

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-20 12:42

Bedankt allemaal voor de reacties! Jullie hebben het roer voor mij wel een beetje omgegooid en ik zie nu in dat ik niet altijd gewoon voor de lol iets kan gaan doen. Zeker niet voor 3 jaar. Ik houd nu mijn keuzes open en ben enorm geïnteresseerd geraakt in de opleiding marketing en communicatie. Ik ga daar ook binnenkort en dag op meelopen.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 07:36

Fluttershy schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties! Jullie hebben het roer voor mij wel een beetje omgegooid en ik zie nu in dat ik niet altijd gewoon voor de lol iets kan gaan doen. Zeker niet voor 3 jaar. Ik houd nu mijn keuzes open en ben enorm geïnteresseerd geraakt in de opleiding marketing en communicatie. Ik ga daar ook binnenkort en dag op meelopen.

Super goed van je :j .Dt is een goede richting waar genoeg werk in is later en je kan daarmee makkelijk doorstromen naar het hbo. Ook zullen werkgevers blij zijn met zo'n vooropleiding voor je hbo, marketing en communicatie is heel belangrijk in het bedrijfsleven!

Syberdepiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 10:36

Hi, wil toch ook even reageren.
Ik heb zelf opleiding gedaan aan Nimeto Utrecht, richting reclame en presentatietechnieken. Denk aan winkelpresentatie/vormgeving, etaleren, grafische vormgeving en ontwerpen. Ook altijd sinds kleins af aan op paarden gestort, maar kreeg ook te horen dat er niets in te verdienen was. Toen ik 5 maanden stage liep als etaleur in een grote luxueuze interieurzaak in Amsterdam kwam ik er ook achter dat dat het niet voor mij was. Toeval was dat de eigenaar ook paarden bezat, veel winkelpersoneel waren mensen uit de paardenwereld die daar werkten om een basisinkomen te hebben, konden ook niet alleen van de paarden leven.
In m'n laatste jaar van mn opleiding bij een welbekend ruitersportmerk/groothandel bijbaantje gevonden, de eigenaar daarvan kende ik van stal. Na afstuderen meteen in vaste dienst gegaan, werk er nog steeds na 20 jaar. Ondanks kantoor heel veel met paarden en spullen bezig.
Heb thuis 2 paarden en daar probeer ik op hobby niveau zo veel mogelijk mee te bereiken. Als ik daar een bedrijf van zou willen maken zijn de kosten hoger dan ik er aan zou verdienen, en mn bestaande baan levert gewoon meer op. En het barst op het moment van de mensen die van hun hobby hun baan willen maken, allemaal coaches, trainers, fysio's, therapeuten, bitfitters etc. Merendeel hoef je geen diploma's voor te hebben. Mijn advies; doe een opleiding waar je je brood mee kunt verdienen en je ook interesseert. Paarden er naast houden, wie weet waar dat naar toe gaat, en waarschijnlijk kom je er ook zonder er nu een opleiding voor te doen.