Gedoe met buren over geluid

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re: Gedoe met buren over geluid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:05

Er is een verschil tussen last en overlast, maar veel hebben daar geen erg in.
Eigenlijk is het zo dat alles went, maar drukte na tienen , als je zelf op bed ligt, kan enorm op je zenuwen werken, dus ik snap zo´n buurman ook wel.

Het slimste dat je kunt doen is de buurman sowieso van te voren waarschuwen dat er vrienden komen en bij voorbaat excuses voor de overlast aanbeden en wellicht utnodigen om ook een drankje te doen, of hem een fles aanbieden.

De kans dat hij laagt over een feest waar hij zelf is geweest is miniem en drank kan helpen het gehoor wat te dempen.;)

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 13:17

xxCYNNxx schreef:
Ja nou, dat soort dingen moet je gewoon ook niet toezeggen; zoals niet na 23:00 achter je computer je schoolwerk maken, zelfde als keukenkastjes....dat zijn gewone leefgeluiden.

Dan gewoon keihard wezen en zeggen dat hij bij de woningbouw maar gaat lobbyen voor geluidsisolatie.

Daar ben ik vrij kort in dan hoor; wil gerust meedenken, maar het moet wel realistisch blijven; dus die klereplee wordt gewoon doorgetrokken s'nachts; je wil s'ochtends toch zeker op een fris schoon toilet en niet dat de hele ruimte meurt naar die plas die al uren in de pot ligt te rijpen....bah

En als je iets uit je keukenkastje wil pakken, dan pak je dat...zelfde als je schoolwerk. Dat soort klachten gewoon gelijk niet pikken en duidelijk maken dat over dat soort doodnormale leefgeluiden niet gediscussieerd wordt; is die nou helemaal gek geworden..........echt zulke onredelijke mensen moet je hard tegen zijn, anders houden de klachten nooit op. Dus als hij klaagt over doodnormale leefgeluiden; gelijk afkappen en in niet mis verstaande woorden duidelijk maken dat hij je reet kan kussen, maar jij doet je schoolwerk. Of op iets tactische wijze, maar je begrijpt de intentie wel neem ik aan. Niet eens hem het idee geven dat je bereid bent daarin ook maar enige concessie te doen.
Iedereen weet dat als je in een flat woont dat je dan heel veel meekrijgt van je buren

Het verhaal van het keukenkastjes was bij wijze van :D We hebben ook geen afspraken over het zitten aan de eettafel, maar ik vind het gewoon een vervelend idee dat wanneer ik mijn stoel aan schuif, de buurman er wakker van kunnen worden. Wilde hier meer mee aantonen dat ik in zekere zin veel rekening met hem houd.
De isolatie is vorig jaar bij de renovatie al “verbeterd” maar hier was de buurman totaal niet blij mee. Zijn plafond is hierdoor verlaagd en het had nauwelijks effect vertelde hij.
Lusitana schreef:
Er is een verschil tussen last en overlast, maar veel hebben daar geen erg in.
Eigenlijk is het zo dat alles went, maar drukte na tienen , als je zelf op bed ligt, kan enorm op je zenuwen werken, dus ik snap zo´n buurman ook wel.

Het slimste dat je kunt doen is de buurman sowieso van te voren waarschuwen dat er vrienden komen en bij voorbaat excuses voor de overlast aanbeden en wellicht utnodigen om ook een drankje te doen, of hem een fles aanbieden.

De kans dat hij laagt over een feest waar hij zelf is geweest is miniem en drank kan helpen het gehoor wat te dempen.;)

Als je het hele topic leest kun je lezen dat dit allemaal al is gedaan en het in principe “opgelost” was. Helaas begint hij nu weer te klagen over het feit dat hij mijn vriend hoort lopen...

capopjekop schreef:
Maar sta je er open voor om eens te gaan luisteren dan? Want nu geloven jullie beide je eigen kant van het verhaal. Pas als je eens geluisterd hebt weet je of de buurman overdrijft of niet.

Je moet niet onderschatten hoe irritant rondlopen kan klinken. Ik word ook geregeld gek van mijn bovenbuurmeisje als die weer eens rond rent. Buurvrouw en haar vriend heb ik overigens nauwelijks last van. Ik heb laatst ook aangebeld na me een heel weekend te hebben lopen opvreten omdat dat kind vrijwel de hele dag en avond aan het rondspringen en rennen was.

Je moet er toch samen uit komen.

Dat heb ik (eerder ook al genoemd vgm) tijdens het eerste gesprek ook voorgesteld maar dat was niet nodig. Gisteren dus weer benoemd maar hij kapte dit snel af en noemde Corona als oorzaak.
Ik kan me ook zeker voorstellen dat het heel irritant kan zijn. Ik heb hiervoor ook in een portiek gewoond waar wel studenten boven zaten. Die hoorde je ook de hele dag. Zelfs een boer. Ik heb me hier gelukkig nooit zo aan kunnen storen, want dit heb je nou eenmaal in een portiek.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:38

Hij kan wettelijk niets, al zou hij het hele register opentrekken, dus daar hoef je niet bang voor te zijn.
Wat je kunt doen is vragen waaróm het hem eigenlijk zo irriteert, het zijn gewone leefgeluiden die hij zelf ook maakt en je kunt ook vragen of het misschien een idee voor hem is om een radio aan te hebben. Want in stilte hoor je nu eenmaal alles beter.
En ook iets van "wat kunnen we doen om het te verbeteren?"

Winged
Ruiter 🐴

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 13:39

Wat voor schoenen heeft je vriend aan? Het schijnt dat het lopen op sloffen (met stoffen onderzijde) al heel wat kan helpen. Dus schoenen uit en niet op alleen sokken rondwandelen.

Butterfly
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:05

Allereerst excuus als het al genoemd is, ik heb namelijk alleen jouw reacties gelezen Eline.
Uit ervaring, en het is ook ooit een keer bij een rijdende rechter geweest, weet ik dat op sokken lopen meer dreunt dan met schoenen aan. Dat is toen uitgelegd door de expert als: wanneer je op sokken loopt, dreunt je hak in principe rechtstreeks op de vloer. Wanneer je schoenen draagt wordt die "dreun" van de hak wat gedempt door de zool van de schoen.
Als ik kijk naar hoe mijn man (ook fors) loopt zonder schoenen zie ik dat hij inderdaad erg veel gewicht op de hak zet en dreunt dat behoorlijk.

Schoot me ineens te binnen :) maar erg lastig, een klagende buurman. Ik hoop dat er een oplossing komt en jullie weer rustig je ding kunnen doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 14:30

Ik opperde het langsgaan om te luisteren meer zodat je zelf ook beter kan inschatten of het echt herrie is of dat het gewoon leefgeluiden zijn, of dat hij het misschien wel hypersensitief oppikt terwijl het amper te horen is. Als jullie echt zo'n geluidsdempende vloer hebben zou je echt niet zo duidelijk mensen moeten kunnen horen lopen namelijk. Dan kan je ook beter inschatten in hoeverre je rekening met hem moet houden.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 16:09

Helaas is het nog steeds niet over...
Destijds de afspraak gemaakt dat het in het weekend om 1u stil is. Mijn vrienden (die hooguit 1x per maand komen) gaan dan ook altijd netjes om 1u weg, maar iemand ging een keer om kwart over 1 weg en daar sprak hij ons de volgende dag al op aan. Ook kwam een vriend om 22u ‘s avonds nog even langs en toen zei hij “om 22u nog bezoek ontvangen, is dat niet een beetje laat?” >;).
Afijn, afgelopen donderdag was ik jarig en gisteravond kwamen er 4 vrienden langs. Ik heb netjes bij iedereen aangebeld om het te melden en allemaal geen probleem. Om half 3 vannacht gingen de meesten weg en was de muziek al uit. Er belde een taxichauffeur aan en op eens stond de onderbuurman op het balkon te slaan en te schreeuwen. Alle andere buren werden er wakker van en kwamen kijken. Hun zeiden dat ze er geen last van hadden. De onderbuurman kwam met dreigementen als “ik zorg ervoor dat jullie eruit worden gezet” en “binnenkort wonen jullie hier niet meer”.

Dit was voor mij de druppel. Ik moet 24/7 rekening houden met deze meneer en telkens is er wel weer iets anders waar hij over klaagt. Ik heb contact opgenomen met buurtbemiddeling en ga de woningbouw hier ook over inlichten. Ik wil graag weten wat de mogelijkheden en eventuele oplossingen hiervoor zijn want ik vind het zo echt niet meer leuk.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:17

Tja, kwart over 1 is geen 1 uur dus dan hou je je niet aan de afspraak. Zo verschuift de grens steeds iets verder.
1 uur is 1 uur en dat zou ik ook zo aanhouden. Dan kan de buurman ook niet klagen.

Verder is het goed dat je contact hebt opgenomen met de buurtbemiddeling! Hopelijk helpt het.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:19

Kan me voorstellen dat je er klaar mee bent, maar om half drie 's nachts een deurbel en mensen die weggaan, zou ik ook heel naar vinden als ik de buurman was. De afspraak is toch 1 uur? En 1:15 is ook geen 1 uur...

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 16:23

Cayenne schreef:
Tja, kwart over 1 is geen 1 uur dus dan hou je je niet aan de afspraak. Zo verschuift de grens steeds iets verder.
1 uur is 1 uur en dat zou ik ook zo aanhouden. Dan kan de buurman ook niet klagen.

Verder is het goed dat je contact hebt opgenomen met de buurtbemiddeling! Hopelijk helpt het.

Dat snap ik, maar wij houden ons altijd netjes aan de afspraak en dus 1 keer de tijd een beetje uit het oog verloren. Dan hoeft niet gelijk de politie te komen.

Tink89 schreef:
Kan me voorstellen dat je er klaar mee bent, maar om half drie 's nachts een deurbel en mensen die weggaan, zou ik ook heel naar vinden als ik de buurman was. De afspraak is toch 1 uur? En 1:15 is ook geen 1 uur...

Ik heb dus bij iedereen aangebeld en aangegeven dat er een verjaardagsfeestje is. Ook dat dit tot uiterlijk 3 uur zou duren. Dat was goed.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:24

Deze meneer woont onder jullie? Dan heeft hij het het meest last van.
Je moet je wel aan de afspraken houden. En dat heb je niet gedaan.
Heb je de buurman ook ingelicht over de verjaardag?
Laatst bijgewerkt door purny op 27-06-20 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:25

Eline_S_S schreef:
Cayenne schreef:

Dat snap ik, maar wij houden ons altijd netjes aan de afspraak en dus 1 keer de tijd een beetje uit het oog verloren. Dan hoeft niet gelijk de politie te komen.

Maar je hebt het ook niet over politie?
Citaat:
Destijds de afspraak gemaakt dat het in het weekend om 1u stil is. Mijn vrienden (die hooguit 1x per maand komen) gaan dan ook altijd netjes om 1u weg, maar iemand ging een keer om kwart over 1 weg en daar sprak hij ons de volgende dag al op aan.

Hier staat alleen dat hij je de volgende dag er op aan sprak. Dat is toch niet de bedoeling laten komen?

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 16:36

purny schreef:
Deze meneer woont onder jullie? Dan heeft hij het het meest last van.
Je moet je wel aan de afspraken houden. En dat heb je niet gedaan.
Heb je de buurman ook ingelicht over de verjaardag?

Zeker! Hij woont inderdaad onder ons. Hun slaapkamer is onder onze eettafel dus we zitten hier ‘s avonds ook nooit. Als we nog willen werken ‘s avonds zitten we met onze laptop op de bank of op bed en wanneer een vrienden komen ga ik vaak gewoon op de grond zitten want anders past het niet op de bank. Hij wordt anders wakker van stoelen die schuiven.

Misschien ben ik inderdaad niet helemaal duidelijk geweest in mijn bericht hierboven, excuses. Ik heb het ook een beetje gauw geschreven. Wanneer de buurman ons aanspreekt houdt dat vaak in dat hij “de volgende keer de politie belt” en een overlastmelding bij de woningbouw heeft gedaan.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:49

Ik heb niet alles gelezen, maar ik vind het niet kunnen om feestjes tot half 3 te geven terwijl je in een gehorige flat woont, zeker op donderdag? Ik vind 1.00 al heel laat. Ik ben heel blij dat ik niet onder je woon..

Gwenvd
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:54

Ik denk dat wij (mijn man en ik) echt knettergek zouden worden als wij onder jou zouden wonen. Niet o dat je rare dingen doet maar wel omdat jullie een heel ander ritme hebben dan wij, wij slapen vroeg en zijn v roeg op. Als je dat geluid zou horen zou ik dus ook knetter worden. Geluidsoverlast kan echt ontzettend vervelend zijn en doordat je je ergert wordt het alleen maar erger.

Wat dat betreft kan ik je buurman wel volgen. Wij zijn om deze reden verhuist...

Maar an jou merk ik ook dat je je best doet om wel rekening te houden en dat het vooral leefgeluiden zijn (op feestjes na dan). Tja misschien toch contact met de woningbouw?

Verder vilten plakkers onder de stoelen, schoenen uit en sloffen aan en je aan de afgesproken tijden houden. Veel meer kun je niet doen.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-20 16:55

Zapje schreef:
Ik heb niet alles gelezen, maar ik vind het niet kunnen om feestjes tot half 3 te geven terwijl je in een gehorige flat woont, zeker op donderdag? Ik vind 1.00 al heel laat. Ik ben heel blij dat ik niet onder je woon..

Was gisteravond, dus op vrijdag. Ik heb het met al mijn buren overlegd, ook de onderburen. Zo ook op het tijdstip van uiterlijk 3 uur gekomen. Alles is netjes in overleg gebeurd zoals ik al zei.

Viltjes en geluidsdemping zit overal waar het kan al op. We hebben een peperdure vloer die extra geluiddempend is. Wij geven overigens nooit feestjes, nu alleen omdat ik jarig ben. Als er vrienden langs komen dan doen we spelletjes. We dansen dan echt niet door het huis heen.
Ik lig doordeweeks ook om 22u op bed en sta doorgaans om 7u ‘s ochtends op. Dat is ook weer te vroeg want dan heeft hij last van de wc die ik doorspoel.
Laatst bijgewerkt door Eline_S_S op 27-06-20 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 16:59

Wat mij verbaast en niet enkel bij de ts dat ze in flats of appartementen laminaat toelaten,dat is zo gehorig en klinkt zo door.Eigenlijk zou dat in dat soort gebouwen gewoon niet gebruikt mogen worden.
Half 3 vind ik eigenlijk ook geen tijd om een feestje te stoppen in een flatgebouw.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 17:00

Zapje schreef:

Als dat de afspraak is die je maakt, dan kan dat gewoon. Als de TS met haar buren overeen komt dat 3 uur een redelijke tijd is, of dat 1 uur een redelijke tijd is, wie zijn wij dan om daar wat anders van te vinden?

Máár: dan moet je je er idd wel aan houden. Je zit niet in een situatie waar je gewoon de tijd uit het oog kan verliezen. Je zit in een situatie waar je te maken hebt met een buurman die vindt dat je overlast veroorzaakt. Daar moet je rekening mee houden, desnoods door een wekker op je mobiel te zetten die om kwart voor 1 af gaat als je bezoek hebt.

Ik kan het hem niet kwalijk nemen dat hij boos wordt of overlastmeldingen maakt als jij je niet houdt aan gemaakte afspraken...
Laatst bijgewerkt door Vjestagirl op 27-06-20 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Kidrauhl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 17:01

Zapje schreef:

Maar dat maakt hier niets uit. Ze heeft iedereen netjes gezegd dat ze een feestje wilde houden wat tot max 3 uur kon duren en dat vond iedereen prima...

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 17:22

Sorry hoor maar een feestje tot half 3 is gewoon erg laat en zeker niet gangbaar...tot 1.00 is af en toe helemaal niet erg om eens 'last' te hebben van de buren...maar tot half 3 in een flat?? Ook al heb je dat vtv doorgegeven( en iedereen zegt dan misschien ok om geen gezeur te krijgen) ...hiermee kweek je alleen maar dat de drempel tot irritatie lager wordt en dat buren idd eerder gaan klagen ook over normale woongeluiden...

En nu geloof ik gelijk dat de buurman gewoon iemand is die zich snel ergert...maar hij heeft ws nu eenmaal een andere levenstijl dan dat jullie hebben. En dan erger je je sneller aan zaken die voor jullie heel normaal zijn( zoals feestje met muziek)

chanicha
🏆 Paardenfluisteraar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 17:42

Ik heb tot 23 jaar geleden altijd in een flat gewoond en natuurlijk hield je rekening met de buren maar je hebt ook nog een leven hoor!
Die een of twee keer in een jaar dat er een verjaardag is moet toch gewoon kunnen! Natuurlijk zet je de muziek om 22/2300 uur zachter en houd je rekening met het uitzwaaien van de visite maar heb je je ouders niet dan heb je wel een buurman!
Denk dat je buurman in een hutje op de hei moet gaan wonen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 17:43

Een keer per jaar kan ik nog wel inkomen. Maar als dit vaker zal zijn dan zal ik mij er wel aan gaan irriteren.
Ik heb een hele lange tijd geluidsoverlast gehad. Mijn buurman vond het ook leuk en gezellig om vrienden uit te nodigen en dan tot een uur of 3 of soms langer over de vloer te hebben. Dit gecombineerd met muziek en gehorige huizen had ik er overlast van.
Omdat ik er recht onder woon, ervaar ik ook de meeste overlast.
Ik hoop dat je er snel uit kan komen, met afspraken en een goed gesprek

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 17:55

Is er al eens bedrijf langs geweest om te kijken en meten of je vloer wel goed is?

Bij De rijdende rechter zie ik dat gebeuren.
Vaak is de vloer die er ligt ongeschikt voor in een flat.
Vloerenverkoper kan van alles beweren, maar is het waar?

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:03

chanicha schreef:
Ik heb tot 23 jaar geleden altijd in een flat gewoond en natuurlijk hield je rekening met de buren maar je hebt ook nog een leven hoor!
Die een of twee keer in een jaar dat er een verjaardag is moet toch gewoon kunnen! Natuurlijk zet je de muziek om 22/2300 uur zachter en houd je rekening met het uitzwaaien van de visite maar heb je je ouders niet dan heb je wel een buurman!
Denk dat je buurman in een hutje op de hei moet gaan wonen.

Tuurlijk als dat 1 a 2 keer per jaar is geen probleem...maar dit topic loopt vanaf februari en al meerdere keren voorvallen na 22.00 s avonds...helemaal prima natuurlijk maar ik kan me echt wel voorstellen in een gehorige flat dat buren daar last van hebben..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-20 18:07

Wat een brave Hendrikjes hier zeg. Groot gelijk ts, dat je een keer een feestje viert. Ook tot half 3 moet dat 1x per jaar gewoon kunnen.

Ik heb 3 jaar in een pand midden in het centrum gewoond. Daar was het elke week minimaal 1 avond raak. Natuurlijk is dat niet altijd fijn, maar dat hoort er wel een beetje bij als je in een flat woont.

Ik hoop dat de bemiddeling iets uithaalt, want het moet vreselijk ongemakkelijk zijn om zo op eieren te lopen.