Dan speelt ze waarschijnlijk de treurende moeder die zo veel moeite heeft gedaan om alles goed te regelen. Vol zelfmedelijden dat ze haar dochter waar ze nooit komt moet missen .
Ja dat idee hebben wij ook. Kwam ook nog ter sprake dat mijn zus dus geen condoleren of iets dergelijks wil, zegt mijn moeder ja maar die en die en die willen toch wel afscheid kunnen nemen? Zegt mijn zusje, joh ik leef nu dan moeten ze appen om thee te doen of iets want nu ben ik er nog!
Mijn moeder blijft ook hangen in dat de hele familie (waar wij dus geen contact mee hebben) het zoooooooo ontzettend erg vindt. Zegt mijn zusje, ohja? Ik heb nog een kaart van ze gezien dus dat zal wel meevallen......maar goed die gaan dus mee in het drama wat mijn moeder creeert denk ik!
Je zus is nu het belangrijkste en daarna moeten jullie als zussen weer verder, dus je wil haar wensen volgen.
Maar ik snap ook dat mensen er niet goed mee omgaan. Het zijn vreemde en moeilijke reacties van jullie moeder, maar waarschijnlijk niet eens echt bewust gemaakt. Ze is nou eenmaal zo en dat hebben mensen vaak niet eens door helaas. Als jullie het duidelijk maken, ook zoals over familie en ze snapt het niet, is dat eigenlijk gewoon heel sneu. Dan heeft zij het misschien ook zo geleerd en begrijpt het echt niet. Ik herken het overigens wel van mensen die zo vasthouden aan dingen en echt niet verder kijken en denken.
Als ze er met mensen over spreekt, krijgt ze ook een hele hoop medelijden, want het is nou eenmaal zou dat mensen vinden dat je je kinderen niet zou mogen overleven. Maar jullie staan er anders in, dus bij jullie krijgt ze dat niet.
Het is lastig, maar vasthouden aan jullie weg en als ze erom vraagt; uitleggen en klaar. Laat je niet gek maken, want die frustratie kost zoveel energie en je hebt echt alles nodig voor jezelf.
Ik weet niet hoe oud je moeder is, maar het is misschien ook een generatiedingetje. Aan overlijden en alles daar omheen hangen zoveel tradities waar je moeder misschien aan vast wil houden. Dat hangt ook vaak samen met "de schijn op willen houden", doen wat er van je verwacht wordt.
Je zus heeft duidelijk haar eigen(tijdse) pad gekozen, dat duidelijk niet matcht met de ideeën van je moeder.
Mooi trouwens dat je zus zegt dat mensen die "afscheid" willen komen nemen dat nu kunnen doen, nu ze er nog is. Ik ken jou en je zus niet, maar ik mag jullie nu al.
henny_w
Geplaatst: 10-03-20 14:06
TS, ik vind het heel knap hoe je bezig bent voor je zus. Zij heeft een bepaalde keuze gemaakt en het is heel triest dat je moeder dat niet kan respecteren en de manier waarop. Ik wil je heel veel sterkte wensen voor de komende tijd.