Hoe oud was jij toen jij alleen thuis mocht zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-20 14:34

Aangezien ze morgen weer gezellig deze kant op komen, gaan we dit weekend eens pijlen bij hem wat hij zou willen en hoe hij erover denkt.

Hij zal straks ook alleen (met z’n vrienden) naar de middelbare school moeten fietsen.
Ik herinner mij, ook na navragen bij mijn ouders, dat ik met 10 jaar zoveel zelfstandiger was dan dat hij nu is.. Het verschil is enorm, ieder kind is ook anders natuurlijk. Maar dat het zo’n enorm verschil was, had ik niet verwacht. Ook hier in dit topic zijn de verschillen wel heel groot!

In ieder geval, we gaan t eens rustig voorleggen en pijlen wat hij vindt, want wat iemand hier zei ‘wat ventje er van vindt, doet er niet toe’ is echt de grootste onzin.. Tuurlijk doet dat er wel toe :roll: :=

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 15:18

Hier spreek ik wel over de jaren 90/2000, in rustige woonwijken in een kleine stad.
Ik bleef vanaf groep 5 al alleen thuis (8 jaar?), met m'n zusje in groep 3. Tussen de middag op het fietsje naar huis en uur later weer naar school. Na schooltijd dan ook weer alleen thuis tot +- 5 uur.
De fietsroutes waren kort en bomvol andere kinderen (met ouders), met oversteekhulpen op de twee straten die we over moesten.
De overbuurvrouw was thuis en we mochten daar heen als er iets was. Hebben we maar twee keer gebruik van gemaakt op al die jaren, omdat er toen een kind ziek was.

Overigens mochten wij vrij buiten spelen, zolang we maar op tijd thuis waren voor het eten. En we gingen echt wel ver weg, naar andere wijken en alles. Op de fiets of lopend, de wereld ontdekken. Ik had een hele vrije opvoeding, maar ik was verantwoordelijk genoeg om het veilig te houden. Altijd op tijd thuis, niet bij grote wegen spelen, voorzichtig bij het water.

hafjelinger

Re: Hoe oud was jij toen jij alleen thuis mocht zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 15:25

Toen ik 11 was ging ik al alleen buitenrijden met mijn pony... Toen mijn broertje en ik in groep 3 en groep 6 zaten, gingen wij 's ochtends zelf zonder ouders naar school, want zij waren dan al weg. Dus ja, ik denk dat deze jongen prima alleen 3 uurtjes thuis kan zijn

Mavelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 15:36

Gut wat zijn we allemaal weer vlot met vertellen hoe zelfstandig wij wel niet waren op die leeftijd.

Vind het vreemd dat je het aan het jongetje voorlegt voordat je het met z'n moeder bespreekt TS. Als zij er dan niet mee akkoord is is ze automatisch de boeman. Kan me voorstellen dat dat de relatie met de moeder niet ten goede komt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 15:38

Sommige zijn of waren al zo jong alleen, het verbaasd mij dat dat goed is gegaan. Vind het onverantwoord...
Je bent zo jong ook nog zoveel aan het ontdekken wat wel en niet kan. De gevolgen wat er gebeurt als er iets misgaat over zie op die leeftijd nog helemaal niet.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 15:50

Veel mensen spreken over alleen met de fiets naar school gaan. Dat heeft er imo weinig mee te maken. Om veilig alleen met de fiets naar school te gaan is verkeersinzicht nodig en concentratie. Het is niet omdat iemand dat heeft dat het hem bekomt om thuis te komen in een stil en leeg huis. En omgekeerd kan een kind dat er geen probleem mee heeft om alleen thuis te zijn misschien een kluns zijn in het verkeer.
Hier ben ik het dus helemaal mee eens :
Citaat:
er is best een groot verschil tussen alleen weg zijn terwijl je weet dat er iemand thuis is, en alleen thuis zijn. Niet in het praktische kunnen, maar wel in hoe dat emotioneel voelt.

en ook dit :
Citaat:
Ik vind even alleen thuisblijven wel anders dan alleen thuiskomen.

Ik denk dat de meeste kinderen van 10 jaar wel alleen thuis kunnen zijn in de zin van geen stommiteiten doen, maar dat het voor de meesten wel een domper is om na een schooldag in een leeg huis aan te komen.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 15:54

Lastig hoor. Ik weet ook niet wat ik zou doen.

Zelf realiseerde ik me pas dat ik vanaf een jaar of 7 al alleen met de hond het bos in ging. En dat ik rond mijn 9e ook wel eens een avondje op mijn zusjes van toen 4 en 3 paste (met een overbuurvrouw op stand-by). Ik weet niet of ik mijn eigen kind ook die verantwoordelijkheid zou durven geven.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 16:49

Ts heel goed om er met jullie (stief) zoon over te gaan praten.
Er is nog zoveel meer dan BSO en alleen thuisblijven.

Jullie komen er vast wel uit.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 19:13

Ineke2 schreef:
Sommige zijn of waren al zo jong alleen, het verbaasd mij dat dat goed is gegaan. Vind het onverantwoord...
Je bent zo jong ook nog zoveel aan het ontdekken wat wel en niet kan. De gevolgen wat er gebeurt als er iets misgaat over zie op die leeftijd nog helemaal niet.

Maar dat kan je toch ook wel inschatten zelf? Als het inderdaad zo eentje is die besluit om te kijken of de switch blijft drijven in bad dan misschien beter niet. Als ie gewoon zelfredzaam is (voor zover je daarvan kunt spreken bij een 10 jarige) is er geen reden om aan te nemen dat er wat mis gaat hoor. Tenminste ik weet niet hoe het bij jullie zit maar het is niet dat het huis hier dagelijks bijna afbrandt.

Het lijkt me trouwens ook sterk dat hij direct emotioneel beschadigd raakt van een middagje alleen :o en ik denk dat je dat wel kunt ondervangen met even bellen wanneer hij thuis is gekomen. Als dat kan met je werk, of zijn vader, of oma, of...

Ik zit hier nu net thuis met mijn poezen op de bank en bedenk me ook ineens dat als je bang bent voor het "lege huis" en je was nog van plan een huisdier te nemen dit natuurlijk het perfecte moment is :Y)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 19:38

Magrathea schreef:
Het lijkt me trouwens ook sterk dat hij direct emotioneel beschadigd raakt van een middagje alleen :o en ik denk dat je dat wel kunt ondervangen met even bellen wanneer hij thuis is gekomen. Als dat kan met je werk, of zijn vader, of oma, of...

Misschien kunnen jouw kinderen het perfect aan om alleen thuis te zijn, maar ik denk dat voor de gemiddelde 10-jarige 'een middagje' best wel lang toont. Het ene kind is het andere niet. En in dit topic gaat het niet over hem 1x of heel af en toe alleen te laten, maar het zou op regelmatige basis zijn.

Sjong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 19:43

Sclimpre schreef:
Magrathea schreef:

Misschien kunnen jouw kinderen het perfect aan om alleen thuis te zijn, maar ik denk dat voor de gemiddelde 10-jarige 'een middagje' best wel lang toont. Het ene kind is het andere niet. En in dit topic gaat het niet over hem 1x of heel af en toe alleen te laten, maar het zou op regelmatige basis zijn.

Mijn zoon ( 14) was laatst alleen thuis toen een man aanbelde en vroeg of hij gebruik mocht maken van het toilet. Hij heeft tegen de man gezegd dat hij hem niet binnen wilde laten omdat ik ziek in bed lag. Mijn dochter van 12 is hier enorm van geschrokken omdat zij geen nee had durven zeggen. Zij durft nu niet de deur open te doen als ze alleen thuis is. Je hebt ook niet overal invloed op.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 19:44

Naar mijn idee scheelt het enorm per kind. Toen ik jong was heeeeel lang geleden ,waren kinderen denk ik wat zelfstandiger. Ik had met 11 een pony ,fietste daar iedere dag ,weer en wind door ,om die 10 km verder op te gaan voeren. Mijn ouders zijn toen wel eens gebeld omdat ik half bevroren op stal zat. Ik was een heel serieus kind. Mijn zus daar tegen was een losbol en mijn ouders hielden haar dus ook meer in de gaten die mocht zeker niet te lang alleen thuis zijn.
Ze was 14 en een zaterdag middag thuis met een vriendin en had toen de drankkast van mijn ouders geplunderd. Mijn moeder kwam thuis bij 2 stomdronken teeners := . Dus haar vrijheid werd weer een poos opgeschort.
Ik zou het de zoon een svragen wat hij zelf denkt ,en je kan het toch eens proberen en dan zien hoe het bevalt langs beide kanten?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:01

Muronia schreef:
Ik ben echt verbaasd om te lezen hoe jong kinderen alleen thuis worden gelaten, en dan ook voor langere tijd. Mijn dochter wordt deze week 11 en die laat ik niet alleen thuis nee. Daar kunnen we het over een jaar of 2 eens over gaan hebben als ze op de middelbare zit, maar ik zou me er zeker niet goed bij voelen om haar nu alleen te laten thuis. Zij zelf wil het trouwens ook niet. Misschien dat het per kind verschilt wanneer ze daar aan toe zijn.

Maar op de middelbare het er over hebben? Dan ben je toch te laat? Neem je dan vrij als ze een keer de eerste 2 uur vrij zijn?
Ik ben toch wel voor dit eerder oefenen ipv. Dat je dit overkomt.
Mijn eerste klas zitten dan nu een half jaar op de middelbare school en die gaan graag als ze eerder vrij zijn samen naar de Mac. En gaan daar gezamenlijk op de fiets heen.

Verder vind ik wel dat je dit eerst met de moeder moet bespreken. Zeker als er sprake is van gezamenlijk gezag.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:05

Ligt aan de plek waar je woont en aan of er nog anderen zijn en hoe de verhouding daarmee is.

Ik zou een kind van 10 hoogstens 2 dagen in de week alleen thuis zijn/komen voor paar uurtjes.
wat vind hij er zelf van trouwens, is het een gezelligheidsdier of gaat ie achter de computer en mist je niet.

Kan hij een ingewikkeld probleem oplossen, zoals, sleutel kapot, licht uitgevallen, brand in huis etc.
Weet hij wat hij moet doen en schakelt hij hulp in en weet hij waar die te zoeken.

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:07

Niet ieder kind is hetzelfde. Die van mij zijn alledrie heel zelfstandig en springen niet in 7 sloten te gelijk. Daarbij zijn ze zelfredzaam en weten wat te doen als er iets is geknoeid of als ze een glas laten vallen etc.

Vanaf de zomer van groep 5 is onze jongste alleen thuis op donderdag. Hij had sport op donderdagmiddag. Na school fietste hij naar huis, belde mij op, drinken, omkleden en fietste hij naar de tennisbaan. Een ouder moet het mij weten zodra hij was gearriveerd. Nu een jaar later zit hij op een ander tijdstip en is hij een uur alleen voordst ik thuis ben en met hem naar sport fiets.

Maar ook daarvoor bleef hij met regelmaat een uur thuis. Mijn dochter sport op 15 km afstand en hij wil dan niet altijd mee (4x pwk) en blijft dan in de tijd dat ik haar breng alleen thuis (45 min).

We hebben wel altijd goede afspraken gemaakt. Voor niemand open doen, de deur niet op slot, de poort wel, zodat bij nood ze altijd direct naar buiten kunnen.

De oudste bleef vanaf groep 7 thuis lunchen en bakte een ei, tosti oid.

Naar de bso gaan ze al jaren niet meer, hier in de omgeving gaan jongens vanaf groep niet meer naar de bso.

Ik denk dat het echt afhangt van het type kind maar ook wel waar je woont. Wij wonen in een klein stadje, in een hofje, heel kinderrijk en iedereen let op elkaar.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:12

Nou nee dan neem ik geen vrij maar dan regel ik wel oppas. Als ik mijn dochter nu alleen thuis zou laten dan hebben we totale panieķ want ze is er niet aan toe. Als ze dat wel is straks, dan oefenen we er rustig mee maar ik geef aan dat ik denk dat de leeftijd waarop een kind eraan toe is zal verschillen. Ik zou dat niet gaan forceren bij een kind die daar niet aan toe is.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:22

Ik zou het ook niet forceren en op hun 10e hoeft het ook nog niet maar een oppas voor een brugger vind ik niet gezond.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:28

Waarom zo'n norm? Kinderen ontwikkelen zich allemaal verschillend. Het heeft geen zin om kinderen in zo'n smal hokje te stoppen en alles wat erbuiten valt meteen als 'niet gezond' te betitelen.
Als een oppas beter voelt dan is het prima. Laat ouders en kinderen dat vooral zelf bepalen zonder te veel oordeel.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:31

Muronia schreef:
Nou nee dan neem ik geen vrij maar dan regel ik wel oppas. Als ik mijn dochter nu alleen thuis zou laten dan hebben we totale panieķ want ze is er niet aan toe. Als ze dat wel is straks, dan oefenen we er rustig mee maar ik geef aan dat ik denk dat de leeftijd waarop een kind eraan toe is zal verschillen. Ik zou dat niet gaan forceren bij een kind die daar niet aan toe is.

Dat ze daar nu nog niet aan toe is natuurlijk prima en ze heeft natuurlijk nog even om daar naar toe te groeien. Maar oppas regelen vind ik wel optimistisch en bijzonder gedacht. Zo werkt een middelbare school met roosters toch niet altijd. Dat je zomaar een week van te voren al weer dat ze eerste uren vrij zijn bijv. Ook is een zelfstandigheid op die leeftijd ook gezond. Zijn ze daar niet aan toe dan misschien een jaartje extra basisschool.
Ik zeg alleen dat oefenen niet verkeerd is.
Ik had vorig jaar een leerling in klas 4 die te laat kwam toen z’n moeder een nieuwe baan had met onregelmatigere tijden. Op een bepaalde dag moest zij om 7 uur beginnen en hij moest nu opeens s ochtends zelf opstaan en z’n brood smeren. Dan ben je wel vrij laat met oefenen hoor, als ze 16 zijn..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:31

Als ik daar op inga gaan we vreselijk offtopic en wordt het heel persoonlijk. Dus dat doen we maar niet.

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:34

Sclimpre schreef:
Magrathea schreef:

Ik had weliswaar een zusje waarmee ik samen 'alleen' thuis bleef, maar wij vonden het juist vele malen fijner om zonder ouders thuis te zijn dan dat we steeds naar de oppas moesten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:41

Ik denk dat dat al een verschil is, als ze broertjes of zusjes hebben zijn ze vaak ook sneller wat zelfstandiger. Jullie hameren nu op 1 zin die ik zei, maar ik neem aan dat jullie begrijpen dat ik niet zover in de toekomst kan kijken om te weten of ze er dan wel gewoon aan toe is. Ik kan ook niet spreken voor andermans kind en alleen over mijn eigen ervaring spreken, maar ik geloof ook niet dat ik zelf als kind van 10 al alleen thuis werd gelaten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 20:45

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 23:39

Ik spreek even vanuit mijn eigen ervaring mijn moeder was altijd thuis werd naar en van school
Gehaald en toen ik op een leeftijd kwam dat je op kamp en zo ging vond Ik het dood eng... ik werd dus later echt in het diepe gegooid want toen moest het maar had er echt veel moeite mee. Ik had veel
Liever gehad als ik ook af en toe wat los gelaten werd zodat ik dat kon ondervinden hoe het was. Ik
Denk als je lekkere dingen klaar
Zet voor ze desnoods Netflix aanzet , even mogen gamen ze helemaal in hun element zouden zijn.
En tis 2x per maand dus tis niet dat de kinderen zichzelf moeten opvoeden

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-20 08:53

Het is zo moeilijk om daar een leeftijd op te zetten. Ik ging toen ik 10 was voor het eerst met een vriendin naar de stad met de bus. Ik was erg zelfstandig, was (ben) niet snel in paniek en daarmee zou zoiets geen enkel probleem geweesr zijn voor mij. Mijn broer daarentegen kon je toen hij 18 was nog niet vertrouwen dat hij de hond zijn eten zou geven als hij een dag alleen was. Je moet het echt per kind en per situatie bekijken.
In onze wijk zijn een 8 en 10 jarige ook wel eens alleen thuis maar daar is zoveel sociale controle dat ze ook rustig ergens aanbellen als ze ergens onzeker over zijn.