Gevaarlijke situaties op de weg, potdichte mist.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Detroit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 13:49

Mondy schreef:
Eigen risico tot je tegen een ander aan klapt.

Die neemt ook t eigen risico toch om dan met dit weer te rijden? Of geld dat alleen voor diegene die de "fout" maakt.

MondyJoker

Re: Gevaarlijke situaties op de weg, potdichte mist.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 13:51

Nee beide. Maar mensen die te voet zijn om juist niet te hoeven rijden. Of een hulpverlener die wel de weg op moet.
Of kinderen die mee de auto in moeten.

Maakt t nog uit zodra dat gebeurd is.
Omdat een ander t wel doet...

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 13:54

Rond 00:00 viel Arnhem nog mee! Best veel vuurwerk gezien.
Toen we rond half 3 naar huis liepen was het echt mega mistig en koud...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:03

Niet in het code rood gebied maar men ik heb peentjes gezweet. Het was echt goed te doen, maar opeens in een bocht een potdichte mistbank. Ik heb heel wat schiet gebedje gedaan dat er niemand van achter zou komen, ik reed inmiddels stapvoets. Het desorienteerd echt enorm. Op de rotonde zag je niet eens het midden stuk of de lampen boven mij. Ik dacht echt ik stap uit en loop verder, ik vond het ecbt heel spannend. Gelukkig kwam er iemand van rechts die heb ik voor laten gaan op de rotonde en daar achteraan gereden. Stapvoets. Het was een stukje van paar 100 meter toen waren we er weer uit.

Nog nooit zo dichte mist meegemaakt...

Ik heb overigens daarna dus niet geslapen van de adrenaline hihi. Was om uur of 2.

Ik moest overigens naar huis naar had wel gezegd als het niet gaat draai ik om. Dit was op 3/4 van de weg naar huis. Dus omdraaien had ook niet zoveel zin... Al denk ik dat, als het zo was gebleven en we er niet uit waren gekomen, ik naar de carpool plaats had gereden bij volgende rotonde en was gaan lopen

Nu is het wat mistig maar meer dan zat zicht.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 01-01-20 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:05

De vorige keer met die mist was ik lopend al verdwaald in mn eigen straat :+ . Dus de weg op gaan; geen goed plan.
Als je minder dan 5 meter zicht hebt heeft dat niks te maken met wel of geen goede rijkunsten. Dat heeft gewoon te maken met geen zicht.

AmyJamess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:06

Zojuist naar stal gereden en hier in twente (hengelo, almelo) is het nog aardig mistig.
Ik verbaas me ook echt over hoe veel mensen zonder het licht aan nu rijden.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:09

AmyJamess schreef:
Zojuist naar stal gereden en hier in twente (hengelo, almelo) is het nog aardig mistig.
Ik verbaas me ook echt over hoe veel mensen zonder het licht aan nu rijden.

Dat komt doordat iedereen tegenwoordig automatische lampen op de auto heeft. Guess what, die reageren op de hoeveelheid licht. En het is licht zat, dus gaan de lampen niet aan. Ik gebruik nooit de automatische verlichting, zet altijd handmatig de verlichting aan. Puur omdat de kans groot is dat je het in bijvoorbeeld mist vergeet en ook niet doorhebt als ze niet vanzelf aangaan.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:10

Es_ther schreef:
Rond 00:00 viel Arnhem nog mee! Best veel vuurwerk gezien.
Toen we rond half 3 naar huis liepen was het echt mega mistig en koud...

Echt?! Westervoort was zowat niks van het vuurwerk te zien

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:11

Wij moesten van de ene kant van Nieuwegein naar de andere kant van Nieuwegein. Halverwege ineens compleet dichte mist, konden de belijning bijna niet zien. Gelukkig een bekende weg, dus zijn met stapvoets rijden en goed opletten thuisgekomen, maar vond het doodeng.
Helaas niet zo’n beste buurt (vuurwerkbommen, vernielingen, vuurwerk richting mens en dier gooien etc.) en zat met een angstige hond in de auto dus besloten door te rijden. Uitstappen was ook niet echt veilig.
Was hier overigens code geel en vanuit huis was het mistig, maar goed te doen. Als ik dit van te voren had geweten had ik niet de weg op gegaan. Doodeng zo’n mistbank.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:14

Hier was geen wegmarkering meer te zien. Je had werkelijk geen idee waar je was, kon de afslagen niet zien.
Weet niet welke dappere dodo zei dat je met rijervaring dit wel makkelijk zou kunnen, koekoek :')

Gisteravond rond 11 uur 45 min gedaan over een stukje van normaal 10 minuten.
Hartje groningen trouwens.

x_Jeanine_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:18

Ik heb er vannacht bijna 20 minuten overgedaan van mijn schoonouders naar huis, normaal 5 minuten :o
Zelf gereden, maar ik was de straat nog niet uit en dacht echt ohh crap dit is niet grappig.
Maar omdat ik vanaf 6.00 uur vandaag standby sta, moest ik de auto ook thuis hebben.

Nu ik naar buiten kijk lijkt het aardig weggetrokken te zijn, maar vanochtend op de koffie bij mijn ouders geweest hebben wij weer mega mistbanken gehad.
(tussen Arnhem en Nijmegen)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:18

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:25

Kimbers schreef:
Hier was geen wegmarkering meer te zien. Je had werkelijk geen idee waar je was, kon de afslagen niet zien.
Weet niet welke dappere dodo zei dat je met rijervaring dit wel makkelijk zou kunnen, koekoek :')

Nou ik heb flink veel rijervaring maar ik wist op een gegeven moment niet eens meer hoe ik op de rotonde moest komen.. optie was omkeren en terug via landweggetjes of de snelweg op.

Wat ik gewoon eng vond was dat mensen soms echt hard reden nog.. had echt zoiets van je ziet niks, hoe dan?!

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:27

Ik vind ook bizar dat er mensen dit risico nemen. Was ruim van te voren gewaarschuwd en je kon om die reden prima besluiten om te overnachten.
Jammer genoeg best wel veel ongelukken gebeurt zelfs met dodelijk afloop |(

Hier gelukkig veilig binnen gezeten.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:28

Kimbers schreef:

Nou idd. Duizend jaar rijervaring brengt niet opeens het zicht terug :roll:

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:35

Goed beging van het jaar een flinke aanslag op de verzekering pot door gene die zo nodig moesten rijden terwijl dagen van te voren was gewaarschuwd voor flinke mist. Mogen we straks met ze allen nog meer premie betalen.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:36

MarjanB schreef:
Kimbers schreef:

Nou ik heb flink veel rijervaring maar ik wist op een gegeven moment niet eens meer hoe ik op de rotonde moest komen.. optie was omkeren en terug via landweggetjes of de snelweg op.

Wat ik gewoon eng vond was dat mensen soms echt hard reden nog.. had echt zoiets van je ziet niks, hoe dan?!

Juist ook heel langzaam rijden is ook gevaarlijk. Gisteravond op een N-weg ging iemand bij nog redelijk zicht 30 rijden waar je normaal 80 rijdt (en ook gewoon nog kon en je eigenlijk teveel zag om mistlampen aan te hebben ). Gelukkig had ik deze persoon op tijd in de gaten. Als je met dit weer niet durft te rijden moet je ook niet de weg opgaan of echt binnendoor gaan.

Snelweg met slecht zicht in rijtje auto’s ook nog minimaal 100 gereden. Op tijd opzij voor eventuele invoegers. Wie wil je verder tegenkomen?

Verder helpt goede mistlampen, maar half NL weet blijkbaar niet waar die zitten,

(Even daar gelaten als je de markeringen niet kan zien, dan mag je idd voorzichtig kruipend naar huis).
Laatst bijgewerkt door Karlijnxxx op 01-01-20 14:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:37

Sommige mensen rijden altijd met slecht zicht. Die moeten sowieso naar de opticien.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:38

Sympathieke reactie Blussem, zeker gezien het feit dat er meerdere slachtoffers zijn gevallen ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:41

Blussem schreef:
Goed beging van het jaar een flinke aanslag op de verzekering pot door gene die zo nodig moesten rijden terwijl dagen van te voren was gewaarschuwd voor flinke mist. Mogen we straks met ze allen nog meer premie betalen.

Ik ben juist bijna 30.euro minder premie voor m'n autoverzekering gaan betalen. Gelukkig krijg je korting als je schadevrij rijd, maar word deze korting weer minder als je schade rijd. Dus uiteindelijk worden anderen er niet zo de dupe van.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:56

Karlijnxxx schreef:
MarjanB schreef:

Juist ook heel langzaam rijden is ook gevaarlijk. Gisteravond op een N-weg ging iemand bij nog redelijk zicht 30 rijden waar je normaal 80 rijdt (en ook gewoon nog kon en je eigenlijk teveel zag om mistlampen aan te hebben ). Gelukkig had ik deze persoon op tijd in de gaten. Als je met dit weer niet durft te rijden moet je ook niet de weg opgaan of echt binnendoor gaan.

Snelweg met slecht zicht in rijtje auto’s ook nog minimaal 100 gereden. Op tijd opzij voor eventuele invoegers. Wie wil je verder tegenkomen?

Verder helpt goede mistlampen, maar half NL weet blijkbaar niet waar die zitten,

(Even daar gelaten als je de markeringen niet kan zien, dan mag je idd voorzichtig kruipend naar huis).

Hier kon je echt geen 100... laat staan 50. Iedereen reed met 30 km per uur en zicht was vaak nog slechter dan op het filmpje.

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 15:01

Dit was het zicht gisteren in Groningen rond 22u. Toch maar op de fiets naar het werk gegaan. Alsnog doodeng maar mocht er iets gebeuren dan iig minder schade...

Afbeelding

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 15:17

Hier was ik blij dat wij thuis bleven en niet weg gingen.. 't zicht was echt amper 5 meter.

Afbeelding

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 16:05

Hier hadden we ook wel mist maar niet zo erg als bij jullie, toch zicht van ongeveer 200m. Kan je nog 'gewoon' mee rijden. Alleen opletten voor te traag kruipend verkeer en foute lichtvoering (idioten die groot licht aanzetten ipv mistlicht, just great).

Enige keer dat ik in zulke dikke mist reed als hier op de foto's (die waar je letterlijk geen weg meer zit) was de gps m'n redding. Ok gps zegt nu bocht naar rechts, op hoop van zegen naar rechts gedraaid :+ .
Was overvallen op de autostrade. Stond al een file vanwege ongeval. Op tijd kunnen remmen en in de file zelf zag je wel nog net de voorganger maar ik vond het toen wel een mooi moment om pauze te nemen en naar een tankstation te gaan. Op die donkere afrit (Frankrijk: doen ze niet aan wegverlichting) was het wel even spannend.

Automatische verlichting bij auto's herkent idd geen mist, dus dan moet je echt zelf even opletten en je lichten aanzetten.
Mijn huidige auto begint trouwens te blèren dat het achtermistlicht uitmoet als ik sneller dan 60 rijd :\ . Mist of geen mist, als je die snelheid kan vind hij de zichtbaarheid blijkbaar te goed voor een achtermistlicht.

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 17:00

Wat ik onverantwoord vind is dat legio automobilisten bij mist hun verlichting niet inschakelen. Dan hebben ze een auto met automatische verlichting die mist overdag niet herkent maar even jezelf de vraag stellen "ben ik wel zichtbaar genoeg" is blijkbaar toch te moeilijk of teveel gevraagd.